تبیان، دستیار زندگی

توده‌های غیر سرطانی در سینه

فیبروکیستیک سینه در زنان، در واقع توده‌های غیر سرطانی و خوش خیم در بافت سینه هستند که در برخی موارد باعث ایجاد درد و ورم در ناحیه سینه می‌شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرطان پستان


این بیماری با ایجاد کیست‌ها و درد سینه شروع می‌شود. بیشتر زنان کیست‌هایی در قسمت فوقانی سینه دارند.

 

هنگام قاعدگی، میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون تغییر می‌کند. با افزایش این هورمون‌ها، غدد مترشحه شیر و مجاری آن بزرگ می‌شوند.

با کاهش هورمون‌ها پستان‌ها به وضعیت طبیعی برمی‌گردند.

 

سینه فیبروکیستیک بیماری نسبتا شایعی است و تقریبا در یک سوم  زنان بالای 30 سال وجود دارد.

 

این بیماری ممکن است فعالیت های روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

 

این بیماری خیلی کم منجر به سرطان سینه می‌شود. آمارها نشان داده است که فقط 5 درصد زنانی که سینه فیبروکیستیک، بعدها به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

 

ولی به این بیماران توصیه می‌شود که این مشکل را جدی گرفته و معاینات و آزمایشات سالانه را انجام دهند تا در صورت تشخیص توده‌های سرطانی، راه کارهای درمانی لازم را به کار گیرند.

 

نشانه‌های سینه فیبروکیستیک

- به وجود آمدن بافت های نامنظم و سطوح ناصاف در بافت سینه

- احساس سنگینی در سینه

- حساسیت

- سوزش

- درد هنگام لمس سینه قبل از شروع قاعدگی

- ورم

- خارش

- تغییرات نوک سینه

این علائم بعد از یائسگی بر طرف می‌شوند.

تغییر میزان هورمون‌ها به ویژه استروژن و پروژسترون، از عوامل مهم شکل‌گیری بافت سینه فیبروکیستیک می‌باشد

 

در صورتی که علایم بالا را دیدید، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا تشخیص قطعی صورت گیرد.

پزشک بر اساس معاینات خود و بررسی آزمایش‌هایی نظیر سونوگرافی، ماموگرافی و بیوپسی (نمونه‌برداری) می‌تواند این بیماری را در فرد تشخیص دهد و اقدامات لازم درمانی را شروع کند.

 

یکی از راه‌های درمانی سینه فیبروکیستیک، استفاده از رژیم‌های غذاهای سالم و مناسب است. استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه و غذاهایی با فیبر بالا، در بهبود نسبی این بیماری کمک زیادی می‌کند. همچنین مصرف غذاهای غنی از ویتامین B هم توصیه می‌شود.

 

از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های کافئین دار، غذاهای سرخ کرده، غذاهای لبنی چرب، قندها، مواد گوشتی که هورمون به آنها اضافه شده، غذاهای شور و دودی و غذاهای شیرین در طول دوران قاعدگی و کمی قبل از شروع قاعدگی جداً خودداری کنید، زیرا مصرف این موادغذایی سبب بدتر شدن علایم شما خواهد شد.

 

تغییر میزان هورمون‌ها به ویژه استروژن و پروژسترون، از عوامل مهم شکل گیری بافت سینه فیبروکیستیک می‌باشد.

 

دوره قاعدگی از عوامل مهم و موثر در پیشرفت علایم سینه فیبروکیستیک می‌باشد، به طوری که علایم ذکر شده قبل از قاعدگی بدتر شده و بعد از آن بهبود نسبی پیدا می‌کنند.

تسکین درد ناشی از سینه فیبروکیستیک

- اگر به سینه فیبروکیستیک مبتلا هستید، حتما قبل از مصرف قرص های ضد بارداری، با پزشک مشورت کنید، زیرا مصرف خودسرانه این قرص‌ها، هورمون‌های شما را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند سبب بدتر شدن علایم بیماری شود.

البته لازم به ذکر است که بنا به صلاح دید پزشک و شرایط بیمار، ممکن است دوره‌های درمانی با آن توصیه شود.

 

- در صورتی که درد ناشی از سینه فیبروکیستیک بسیار آزار دهنده باشد، بنا به نظر پزشک، قرص‌های ضد درد و مسکن برای فرد تجویز می‌شود.

 

- اصلاح رژیم غذایی نیز از نکات حایز اهمیتی است که باید به آن توجه کرد. عدم مصرف کافئین و استفاده از رژیم غذایی با فیبر بالا، به تسکین دردهای سینه فیبروکیستیک کمک زیادی می‌کند.

 

- آمارها نشان می دهد که مصرف ویتامین های A  و E برای این گروه از زنان مفید است.

اگر بیماری سینه فیبروکیستیک در شما تشخیص داده شده و سیگار می‌کشید و یا الکل مصرف کنید، سریعا برای ترک مصرف این مواد اقدام کنید

 

درمان خانگی درد سینه فیبروکیستیک

- زمانی که سینه شما توسط هر گونه لمسی احساس درد و ناراحتی می‌کند، سعی کنید از سینه بندهای مناسب با سایز سینه‌تان استفاده کنید، طوری تمام حجم سینه را در برگیرد و حتی المقدور از حرکت اضافی آنها جلوگیری کند. استفاده از این روش سبب می‌شود تا درد کمتری ایجاد شود.

 

- ماساژ سینه، یکی دیگر از راه‌هایی است که سبب تسکین درد در بافت پستان می‌شود. اگر ماساژ سینه در حمام و زیر دوش آب گرم انجام گیرد، بهتر باعث کاهش درد خواهد شد.

 

تذکر

1- اگرچه سینه فیبروکیستیک غیر سرطانی و خوش خیم است، اما اگر این بیماری در فردی تشخیص داده شد، حتما باید تحت معاینات دوره‌ای توسط پزشک متخصص قرار بگیرد تا در صورت بروز هر گونه موارد غیر طبیعی، راه کارهای درمانی انجام گیرد.

این نکته شامل همه خانم‌ها می‌شود؛ چه ازدواج کرده باشند و چه مجرد باشند، چه فرزند به دنیا آورده باشند و چه بدون فرزند باشند، چه به فرزندشان شیر داده باشند و چه شیر نداده باشند.

 

2- اگر بیماری سینه فیبروکیستیک در شما تشخیص داده شده و سیگار می‌کشید و یا الکل مصرف کنید، سریعا برای ترک مصرف این مواد اقدام کنید.


مطالب مرتبط:

کیست‌ پستان در زنان

هر توده‌ای در سینه، سرطان نیست

بیماری ‌های خوش ‌خیم سینه

ماموگرافی به چه دردی می ‌خورد؟

7 اشتباه زنان درباره سرطان سینه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.