تبیان، دستیار زندگی
تقابل بین سنت و مدرنیته همیشه وجود داشته است. برخی سنت را می پسندند و در باب حمایت از آن شعار سر می دهند و برخی دیگر تحول و موفقیت را تنها و تنها در مدرنیته می بینند و سنت را به مانند اسبی می دانند كه كمیلش لنگ می زند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج سنتی بهتر است یا امروزی؟


تقابل بین سنت و مدرنیته همیشه وجود داشته است. برخی سنت را می پسندند و در باب حمایت از آن شعار سر می دهند و برخی دیگر تحول و موفقیت را تنها و تنها در مدرنیته می بینند و سنت را به مانند اسبی می دانند كه كمیلش لنگ می زند.

ازدواج سنتی بهتر است یا امروزی؟

بحث ازدواج و تشكیل یك زندگی جدید هم از این امر مستثنی نیست. بعضی ها به ازدواج های سنتی اعتقاد دارند و تنها راه رسیدن به سعادت را در این مسیر می دانند و برخی دیگر با آوردن مثال های گوناگون از شكست های ازدواج سنتی به سمت مدرنیته فرار كرده و آن را مامن امنی برای خود می پندارند.

اما قبل از موضع گیری باید هر کدام از این دو دیدگاه را بررسی كرده و نقاط قوت و ضعف آن را بشناسیم تا در نهایت براساس عقل نتیجه بگیریم كه در این ماجرا سنت بهتر است یا مدرنیته.

روشمزایامعایب

نحوه آشنایی

سنت: معمولا در ازدواج های سنتی دختر و پسر توسط یكی از آشنایان و دوستان مانند مادر، ‌خواهر، همكار و ... به یكدیگر معرفی می گردند.

در اینگونه آشنایی ها به دلیل اینكه دختر و پسر از قبل یكدیگر را نمی شناخته اند و وابستگی عاطفی به هم ندارند واقع بین تر بوده،‌ به حقایق وجودی هم توجه می كنند و در نهایت راحتتر و منطقی تر تصمیم می گیرند.

چون پسر و دختر از قبل با یكدیگر آشنا نبوده اند كمتر یكدیگر را شناخته و نسبت به عقاید، باورها، اخلاق و روحیات یكدیگر شناخت دارند. به همین دلیل یا بدون شناخت از هم وارد زندگی مشترك می شوند و یا برای اینكه از هم شناخت پیدا كنند به مدت زمان بیشتری نیاز دارند.

نحوه آشنایی

مدرنیته: در این روش از آشنایی، دختر و پسر در محیط هایی چون دانشگاه،‌ محل كار، خیابان و ... با یكدیگر آشنا و به اصطلاح دوست می شوند و پس از مدتی تصمیم بر ازدواج می گیرند.

دختر و پسری كه مدتهاست با یكدیگر آشنا هستند به دلیل مرور زمان نسبت به فرهنگ، ‌عقاید و باورهای فرد مقابل، افكار و روحیات و ... او شناخت كاملتری بدست می آورند.

-  در این روش به دلیل اینكه دختر و پسر قبل از ازدواج مدتی با هم دوست بوده اند و به شدت از لحاظ عاطفی به یكدیگر  وابسته شده اند نمی توانند عیوب و كاستی های فرد مقابل را ببینند و به قول معروف كر و كور می گردند. همین امر باعث انتخاب اشتباه آنها براساس علاقه و وابستگی نه عقل و منطق می گردد.

- معمولا در این نحوه از آشنایی افراد به دلیل اینكه قصد دارند چهره بهتری از خود به نمایش بگذارند دروغ،‌ حیله و دورویی بیشتر به چشم می خورد. در واقع افراد بیشتر نقش یك فرد خوب و ایده آل را بازی می كنند تا نقش اصلی خود را.

آشنایی و شناخت بیشتر

سنت

-  در این روش به علت اینكه خانواده ها از ابتدا در جریان موضوع هستند دختر و پسر را بیشتر راهنمایی می كنند. دختر و پسر نیز به دلیل عدم شناخت كافی از یكدیگر به نظر والدین و بزرگترها بیشتر بها می دهند. در این صورت ازدواج زیر نظر بزرگترها شكل می گیرد.

-   از آنجایی كه  دختر و پسر و خانواده هایشان شناخت كاملی نسبت به یكدیگر ندارند سعی می كنند از طریق گفتگو، ‌تحقیق و تفحص و... نسبت به فرد مقابل اطلاعات بیشتری كسب نمایند و در نتیجه به شناخت بیشتری كه حاصل منطق است دست یابند.

- گاهی اتفاق می افتد كه خانواده ها به دلیل اطمینان زیاد به معرف بدون تحقیق یا با اندك تحقیقی تصمیم به ازدواج دختر یا پسرشان می گیرند.

آشنایی و شناخت بیشتر

مدرنیته

چون دختر و پسر مدتها با یكدیگر دوست هستند به راحتی می توانند فرد مقابل را مورد آزمون و خطا قرار داده و نسبت به وی بیشتر و بهتر شناخت یابند.

-  آشنایی قبلی طرفین از یكدیگر باعث می شود تا آنها گمان كنند كه فرد مقابل را كاملا می شناسند به همین دلیل از روشهایی چون تحقیق و گفتگو یا استفاده نكنند و یا استفاده از آن را به حداقل برسانند.

-  در این شرایط به دلیل اینكه دختر و پسر نسبت به شناخت خود اطمینان دارند كمتر به نظرات  تجربیات بزرگان اطمینان و اعتماد می كنند.

نتیجه گیری: با توجه به مطالب بالا چنین به نظر می رسد كه هیچ كدام از روش های سنت و مدرنیته روش كاملی نیستند و بهترین و مطمئن ترین روش راه میانی آنهاست. در این حالت فرد باید تحت نظارت خانواده ها با فرد مقابل آشنا شده و با مدیریت روابط سعی در كنترل احساسات و عواطف خود نموده و وابستگی عاطفی را تا دوران نامزدی و بعد از آن به تعویق بیندازند تا با فرد مقابل آشنا شده و در مورد ازدواج با او تصمیم بگیرد.

اکرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.