تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه بزرگ آثار هنری «خوآن میرو» نقاش برجسته اسپانیایی تحت عنوان زنان، پرندگان و ستاره ها که شامل بیش از 86 اثر از این هنرمند سوررئالیست می شود، در تایپه پایتخت کشور تایوان افتتاح شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوآن میرو در تایوان


نمایشگاه بزرگ آثار هنری «خوآن میرو» نقاش برجسته اسپانیایی تحت عنوان زنان، پرندگان و ستاره ها که شامل بیش از 86 اثر از این هنرمند سوررئالیست می شود، در تایپه پایتخت کشور تایوان افتتاح شد. این نخستین بار است که آثار لیتوگرافی این هنرمند در آن به نمایش درمی آید.

خوآن میرو در تایوان

آثاری که از نقاشی و مجسمه سازی آغاز و تا طراحی و چاپ لیتوگرافی گسترش یافته است. این برای نخستین بار است که مجموعه ای از عکس های هنری خوآن میرو نیز به نمایش گذاشته می شود.

این نمایشگاه از سه بخش تشکیل شده است؛ تخیل در نگاه میرو، تجربیات و تکنیک های جدید در نگاه میرو و مفاهیم جدید.

این نمایشگاه قرار است در ایستگاه بعدی خود به پکن و سئول نیز برسد تا برای نخستین بار کشورهای جنوب شرقی نیز میزبان آثار این هنرمند پیشرو باشند.

موزه ملی تاریخ تایپه که میزبان این نمایشگاه بزرگ شده است از مهم ترین مراکز فرهنگی و هنری جنوب شرقی آسیاست که از سال گذشته حدود 700 هزارنفر از نمایشگاه های آن دیدن کرده اند.

81 اثر از مجموعه آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه متعلق به بنیاد خوآن میرو و بقیه آثار توسط این بنیاد از مجموعه داران به امانت گرفته شده است.

میرو در سال 1956 به شهر پالما نقل مکان می کند. در همین شهر بود که نقاشی در ابعاد بزرگ را با تکنیک های مختلف آغاز کرد. این تنها بخشی از تجربیات خلاقانه این نقاش شاعرمسلک بود. وی در همان حال تجربیاتی در زمینه چاپ با تکنیک لیتوگرافی را نیز آغاز می کند.

شاید هیچ نقاشی به اندازه میرو نتوانست خلوص رنگ هایی را که با جغرافیای اسپانیا و فضای سواحل مدیترانه در ارتباط بود را بازنمایی کند

این نمایشگاه روی موضوعاتی تمرکز کرده است که میرو سالیان متمادی به آنها پرداخت و به سبکی منحصربه فرد و کاملاشخصی دست یافته است. سبکی که با کاهش تنوعات رنگی و استفاده از رنگ های پایه ای و اصلی باعث شگفت زدگی کارشناسان در دنیای هنر معاصر شد.

شاید هیچ نقاشی به اندازه میرو نتوانست خلوص رنگ هایی را که با جغرافیای اسپانیا و فضای سواحل مدیترانه در ارتباط بود را بازنمایی کند. زبان رمزآلود و فرم گرای میرو گستره موضوعات مختلفی را دربرمی گیرد. از پرندگان، ماه، ستارگان تا زنانی که با طبیعتی انتزاعی شده در ارتباط هستند.

بخش هنری تبیان


منبع: روزنامه شرق