تبیان، دستیار زندگی
از میان صدها هرم مصر و نوبیه، تنها در یکی از اهرام گنجینه ای پیدا شده است. هرم موجود در مروه در سودان، متعلق به ملکه آمینشاختو بود که در قرن نخست پیش از میلاد ، بر نوبیه حکومت می کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گنجینه ملکه


از میان صدها هرم مصر و نوبیه، تنها در یکی از اهرام گنجینه ای پیدا شده است. هرم موجود در مروه در سودان، متعلق به ملکه "آمینشاختو" بود که در قرن نخست پیش از میلاد ، بر نوبیه حکومت می کرد. در این مقاله می توانید با برخی از جواهرات یافت شده در این مجموعه آشنا شوید.

در سال 1834 میلادی، ماجراجوی ایتایایی، "جوزپه فرلینی" مجموعه ای از جواهرات ارزشمندی را در اتاق مخفی ببالای قبر پیدا کرد. در آن زمان، این هرم بهتر از هر هرم دیگری در نوبیه حفظ شده بود، اما فرلینی باستان شناسی نبود و در شکار آزمندانه برای گنجینه ی بیشتر موجب از بین رفتن هرم شد.

در اینجا به معرفی برخی از اشیای یافت شده در این هرم می پردازیم:

صدای جرینگ جرینگ

ملکه این سپر حلقوی را بر تن می کرد تا تعلق خاطر خود را به ایزد آمون نشان دهد. آویزه های قطره مانند ، صدای جرینگ جرینگ ایجاد می نمود که احتمالا برای خوشایند آمون و دفع ارواح شیطانی بوده است.

گنجینه ملکه

دستانی پر از النگو

فرلینی پنج جفت النگو پیدا کرد. ملکه های نوبیه در حالی نشان داده شده اند که النگوهای بسیاری در دست داشتند و آمنیشاختو احتمالا هر ده النگو را به دست می کرده است. جانشین آمینشاختو، ملکه ناویداماک بوده است.

گنجینه ملکه

چشم ها در کنار هم

چشم وَجِت یک افسون معروف خوشبختی بود و به چشم هوروس نیز شناخته می شد. مصریان و نوبی ها طلسم چشم را برای حفظ خویشتن از شیطان به همراه داشتند . چشم های وجت همراه با آویزی به شکل گل نیلوفر آبی به هم زنجیر می شدند.

گنجینه ملکه

گستردن بالها

ایزد بانو موت در وسط این دستند طلای زیبا، بال هایش را به حالت حمایت باز کرده است. ملکه های نوبیه خود را با موت معرفی می کردند و معتقد بودند او همسر مهم ترین ایزدشان آمون است.

گنجینه ملکه

قدرت قوچ

این انگشتری که به شکل سپر است، دارای کله ی قوچ برجسته و نشان آمون ، ایزد بزرگ نوبیه است. دانه های طلایی دور گردن، گردنبند درازی را تشکیل می دهند که تصویر کوچک آمون از آن آویزان است. آمون به معنی "پنهان" است و نوبی ها معتقد بودند او در کوهستان مقدس جبل برکل زندگی می کند. کله ی قوچ در اشکال هیروگلیف ، نشان قدرت و ابهت است.

گنجینه ملکه

نشانه های زندگی

آنخ یک نشانه ی مقدس از زندگی و معمولا برای خدایان ، ملکه و شاه اختصاص داده می شد. زیرا آن ها فقط قدرت گرفتن و دادن زندگی را داشتند. در مورد کاربرد اصلی این جسم که حلقه ای دور آن را گرفته اطمینانی نیست، اما ممکن است حلقه ای برای گره زدن بندهای صندل (کفش) هم باشد. این هشت نشانه ی آنخ از ورق طلا بریده شده و به هم وصل شده یک گردبند درآید.

گنجینه ملکه

جواهرات دروان حیات

در مجموعه ی جواهرات امنیشاختو 9 سپر حلقوی وجود داشتندف این تصویر ، ایزد ایزد آپرماک را نشان می دهد که کله ی شیر دارد. این حلقهف مانند یک انگشتر معمولی به انگشت بسته نمی شد، بلکه ملکه به احتمال زیاد آن را به موها بسته و از پیشانی آویزان می کرده است. برری های علمی ، آثار استفاده از جواهرات را بر روی بدن ملکه آشکار می کند و ثابت می کند که این جواهرات الزاما ویژه ی قبر ملکه نبوده اند و او در دوران حیات نیز به کرات از آن ها استفاده می کرده است.

گنجینه ملکه

سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

اسرار اهرام در جهان باستان/ استیو پارکر

تاریخ تمدن ویل دورانت

تاریخ هنر جنسن