تبیان، دستیار زندگی

درمان آب آوردن زانو

آب آوردن زانو به معنای تجمع مایعات اضافی در داخل مفصل زانو و یا اطراف آن است. زانو ممکن است در اثر یک تروما، آسیب ناشی از استفاده بیش از حد از زانو و یا یک بیماری آب بیاورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 درد زانو، زانو، درمان آب آوردن زانو،

در قسمت اول این مطلب  درباره علائم، علل، عوامل خطر، عوارض و راه‌های تشخیص آب آوردن زانو برای شما صحبت کردیم. در این مطلب راه‌های درمان پزشکی، درمان خانگی و جلوگیری از این مشکل را برایتان می‌گوییم.

 

درمان آب آوردن زانو

راه‌های درمان بر حسب علت آب آوردن زانو مختلف هستند و عبارتند از:

1- داروها: داروهایی که برای درمان علائم و یا علل آب آوردن زانو استفاده می‌شوند عبارتند از:

 - داروهای ضد درد: برای کاهش درد زانو مصرف می‌شوند.

 
- آنتی‌بیوتیک‌ها: اگر عفونت باعث آب آوردن زانو شود، آنتی‌بیوتیک‌ها توسط پزشک تجویز می‌شوند.

  • کورتیکواستروئیدها (کورتون‌ها): کورتون‌ها، داروهای ضدالتهاب قوی هستند مثل پردنیزون که به طور خوراکی و یا با تزریق به مفصل زانو استفاده می‌شوند.

کورتون‌ها دارای عوارض خطرناکی هستند، لذا نباید به مقدار زیاد و یا برای مدت طولانی (تحت نظر پزشک) مصرف شوند.

 

2- جراحی و سایر روش های درمانی

- آسپیراسیون مفصل زانو: در این روش، پزشک مایع موجود در مفصل زانو را توسط یک سرنگ بیرون می‌کشد. خارج کردن آب زانو باعث کاهش فشار در این قسمت می‌شود.

بعد از آسپیراسیون، پزشک یک داروی کورتونی در مفصل زانو تزریق می‌کند تا التهاب را کم کند.

استفاده از یخ روی زانو باعث کاهش درد و ورم آن می‌شود. هر 2 تا 4 ساعت یک بار، برای مدت 15 تا 20 دقیقه یخ را روی زانوی آب آورده قرار دهید

 

- آرتروسکوپی: در آرتروسکوپی با وارد کردن لوله ای باریک که سر آن لامپی روشن و دوربین دارد، از طریق برشی در پوست بالای زانو، پزشک داخل زانو را روی صفحه نمایش (مانیتور) مشاهده  می‌کند.

 

همچنین جراح ممکن است در طی این کار با وسایل خاصی، بافت اضافی و شل زانو را خارج کند یا آسیب زانو را ترمیم نماید.

 

- جایگزینی مفصل زانو: اگر سنگینی وزن بدن روی زانوی آب آورده غیر قابل تحمل باشد، جراح ارتوپد ممکن است مفصل زانو را تعویض کند. 

زانود درد، درمان با یخ، یخ گذاشتن روی زانو،

درمان خانگی آب آوردن زانو

1- استراحت کردن: زمانی که زانوی شما درد دارد و ورم کرده است، از انجام کارهایی که به زانو فشار وارد می‌کند تا حد امکان خودداری کنید، مثل ایستادن و راه رفتن زیاد.

 

2- استفاده از یخ و بالا بردن زانو: استفاده از یخ روی زانو باعث کاهش درد و ورم آن می‌شود. هر 2 تا 4 ساعت یک بار، برای مدت 15تا 20 دقیقه یخ را روی زانوی آب آورده قرار دهید.

 

می‌توانید برای این کار از قطعات یخ در داخل یک کیسه پلاستیکی و یا از کمپرس سرد (که در داروخانه‌ها می‌فروشند) استفاده کنید.

وقتی که یخ را روی زانوی خود قرار می‌دهید، می‌توانید با گذاشتن بالش زیر پاهای خود، زانوی خود را بالا ببرید.

 

3- داروهای ضد درد: مصرف داروهای مسکن مثل بروفن و استامینوفن که بدون نسخه پزشک هم در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند می‌توانند درد زانو را کم کنند. اگر نیاز به داروی مسکن قوی تری بود، باید پزشک آن را برای شما تجویز کند.

 

جلوگیری از آب آوردن زانو

برای پیشگیری از آب آوردن زانو به توصیه‌های زیر عمل کنید:

1- به طور منظم نزد پزشک بروید.

اگر دچار یک بیماری مزمن مفصلی مثل استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و یا نقرس هستید، به طور منظم نزد پزشک بروید تا وضعیت شما را بررسی کند.

 

2- به توصیه های پزشک عمل کنید.

داروهایی را که پزشک برای درمان آب آوردن زانوی شما تجویز کرده است، به طور کامل مصرف کنید. اگر پزشک یا متخصص فیزیوتراپی، بستن آتل یا بریس زانو را به شما توصیه کرد، حتماً این کار را انجام دهید.

 

3- عضلات ران خود را قوی کنید.

اگر عضلات ران شما ضعیف هستند، پزشک شما را به یک متخصص فیزیوتراپی معرفی می‌کند تا راه‌های تقویت این عضلات را به شما را یاد دهد. عضلات قوی ران بهتر از زانوی شما حمایت می‌کنند.

 

4- با زانوی خود مهربان‌تر باشید.

اگر چاق هستید و می‌خواهید برای کاهش وزن خود ورزش کنید، ورزشی را انتخاب کنید که فشار مداوم زیادی را به مفصل زانوی شما وارد نکند، مثلا ورزش شنا و یا ورزش در آب برای شما مناسب هستند.


مطالب مرتبط:

آسیت یا آب‌آوردن شکم

چرا زانویم خالی می‌کند؟

علل و درمان زانودرد هنگام شب

وقتی زانو قفل می‌کند

زانو درد و درمان آن

زانودرد دارید؟

انواع زانو درد

كاهش سن آرتروز و درد زانو

خشكی صبحگاهی زانوها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.