تبیان، دستیار زندگی
ریخ دانشمندان می گویند كه كشف انواعی از ساده ترین و درعین حال كهن ترین موجودات زنده در آمریكا و قاره قطب جنوب، احتمال وجود حیات در كره مریخ را افزایش داده است.  پژوهشگران میكروبهایی را پیدا كرده اند كه با استفاده از...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امید به وجود حیات در كره مریخ

دانشمندان می گویند كه كشف انواعی از ساده ترین و درعین حال كهن ترین موجودات زنده در آمریكا و قاره قطب جنوب، احتمال وجود حیات در كره مریخ را افزایش داده است.  پژوهشگران میكروبهایی را پیدا كرده اند كه با استفاده از گاز ئیدروژن (و نه اكسیژن) زنده اند. این میكروب ها در هوای بی نهایت سرد و بدون وجود آب، یعنی شرایطی مشابه  سطح كره مریخ ، رشد می كنند. آنها می گویند كه كشف این موجودات بسیار ریز به این مفهوم است كه شرایط نامطلوب كره مریخ لزوماً مانع از وجود حیات نخواهد بود. سرمای شدید و بی آبی درناحیه موسوم به " دره های خشك" درقطب جنوب بدان مفهوم است كه هوای این ناحیه بیش ازهر محل دیگر كره زمین شبیه به آب و هوای كره مریخ است. در این ناحیه آب- كه یكی از شرایط اصلی برای حیات است- وجود ندارد و دمای هوا نیز حدود 35 درجه زیر صفر است . با وجود این دانشمندان میكروب هایی در این ناحیه پیدا كرده اند كه هزاران سال قدمت دارند. محققان  دسته ای از میكروب های كهن به نام آرجای را كشف كرده اند كه 200 متر زیر سطح زمین، كف یك چشمه آب گرم به جای اكسیژن ، با استفاده از ئیدروژن زندگی می كنند. این دانشمندان در مقاله ای كه در نشریه natureچاپ كرده اند، اظهار داشته اند شرایط سطح كره مریخ نیز می تواند شبیه به شرایط موجود در این محل نامساعد برای زندگی باشد. اگر این مطلب درست باشد، در سفرهای بعدی به كره مریخ، باید تحقیقات بیشتری انجام گیرد.


شرایط انجام سفر گردشگری به ایستگاه فضایی

سازمان ناسا، شرایطی تعیین كرده است كه تمامی مسافران آینده به ایستگاه بین المللی فضایی باید از آن پیروی كنند . صلاحیت و سوابق اخلاقی و رفتاری تمامی داوطلبان انجام سفرگردشی به ایستگاه بین المللی فضایی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت . به این ترتیب جنایتكاران، افراد معتاد، و كسانی كه از شهرت اجتماعی خوبی برخودار نیستند، خود به خود رد صلاحیت خواهند شد. گزارش نه صفحه ای ناسازمانی تكمیل می شود كه دومین گردشگر فضایی ، آقای مارك شاتلوورت، میلیونراهل آفریقای جنوبی، یك هفته آموزش درمركزفضایی جانسون در شهر هیوستون تگزاس را به اتمام می رساند . ناسا درگذشته درمقابل اندیشه سفر گردش به فضا مقاومت می كرد و به شدت با سفر دنیس تیتو نخستین گردشگرفضا درماه آوریل سال 2001 ، مخالفت كرد. اما این آژانس در ماه دسامبرسال گذشته در سیاست خود كاملاً تغییرجهت داد و پرواز آقای شاتلوورت به فضا را تایید كرد. دو سال قبل وقتی آقای تیتو ازمركز فضایی جانسون دیدار می كرد، از ملحق شدن به خدمه روس كه قرار بود با آنها به فضا برود منع شد. اما مایكل هاوس عالی رتبه ترین مقام ناسا درامورایستگاه فضایی، اكنون اذعان می كند كه پروازآقای تیتو در تعیین شرایطی كه لازم است بر اساس آن به افراد اجازه سفر داده شود، مؤثر واقع شده است. بر اساس معیارهای جدید كه تدوین آن دوسال به طول انجامیده است ، در اختیار داشتن پول كلان، تضمین كننده سفر به ایستگاه فضایی نخواهد بود. هم اكنون داوطلبان ممكن است به خاطر جرایم مختلف از چنین سفری محروم شوند. افراد معتاد یا دائم الخمر نیز شرایط لازم را كسب نخواهند كرد. به گفته چارلزپركورت، فضا نورد ارشد ناسا، هرداوطلب به صورت مورد به مورد، ارزیابی خواهد شد.آژانس های فضایی آمریكا، روسیه، كانادا، ژاپن و اروپا تابع این معیارها خواهند بود . گردشگران فضایی درآینده باید قادر به تكلم و خواندن به زبان انگلیسی باشند، آزمایش های پزشكی را پشت سر بگذارند و در مسكو و هیوستون تحت دوره های آموزشی قرار گیرند و از مقررات رفتاری خاصی پیروی كنند . ناسا همچنین اصرار می ورزد كه انتشار این فهرست بدان معنی نیست كه این آژانس خود به زودی آماده حمل گردشگر به فضا خواهد بود. آقای شاتلوورت كه گزارش می شود 20 میلیون دلار برای پرواز خود پرداخت كرده است، باید در محفظه سایوز روسیه به ایستگاه فضایی برود. سفر وی برای روز 22 آوریل برنامه ریزی شده بود، اما به علت مشكلات فنی تا روز 27 آوریل به تعویق افتاد .


هشدار برای پیشگیری از  خطا در برنامه نویسی!

از این پس زبان های برنامه نویسی رایانه ای مجهز به اصواتی می شوند كه برنامه نویس را به وجود خطا و اشتباهات در روند نوشتن برنامه آگاه می كنند.

كارشناسان انفورماتیك در یكی از دانشگاه های انگلستان قصد دارند دستگاهی را طراحی وایجاد كنند كه در صورت بروزاشتباه و خطا هنگام نوشتن یك برنامه نرم افزاری ، آن اشتباه توسط پخش صدایی به فرد برنامه نویس اطلاع و گزارش داده شود. چنانچه صدای پخش شده از نوع صداهای مطبوع و آرامش بخش باشد، نشان دهنده این است كه هیچ اشكالی در برنامه وجود ندارد و برنامه به درستی كار می كند، اما به هم ریختگی طی برنامه توسط صداهایی ناهنجار و هشدار دهنده مشخص می شود . محققان ، سطرهای فرمان در زبان برنامه نویس پاسكال را مجهز به اصوات كرده اند. با این كار برنامه نویسان پس از انجام كارشان می توانند به پشتی صندلی خود تكیه دهند و به اصواتی كه بعداً اجرا می شوند گوش فرا دهند. این اصوات به برنامه نویسان اعلام می دارند كه آیا همه چیز در روند برنامه نویسی دست پیش رفته است یا نه.

اولین آزمایش ها برای اینكه برنامه نویسان با همكاری گوشهایشان اشتباهات كمتری را در روند نوشتن برنامه داشته باشند انجام پذیرفته است. محققان قصد دارند كه درتجهیز رایانه به اصوات برای تشخیص خطا و اشتباه در برنامه ، آنقدر پیشرفت كنند كه حتی افرادی كه از لحاظ بینایی مشكل دارند و به سختی می بینند یا اصلاً قادر به دیدن نیستند، بدون هیچ مشكلی بتوانند برنامه های رایانه ای بنویسند.