تبیان، دستیار زندگی
100 روز را برای اولین بار ولایتی مطرح کرد و خیلی دیگر از کاندیداها را مجبور کرد تا برای درمان اقتصاد زمان و مقطع زمانی ارائه دهند. علی اکبر ولایتی پزشک دیپلمات، برای علاج همه دردهای کشور نسخه دولت متمم را تجویز کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخنان و برنامه اقتصادی کاندیداها

دکتر ولایتی و علاج 100 روزه اقتصاد


100 روز را برای اولین بار ولایتی مطرح کرد و خیلی دیگر از کاندیداها را مجبور کرد تا برای درمان اقتصاد زمان و مقطع زمانی ارائه دهند. علی اکبر ولایتی پزشک دیپلمات، برای علاج همه دردهای کشور نسخه دولت متمم را تجویز کرده است.
ولایتی

شعار دولت متمم با 4 میم توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرده است. البته ولایتی راهکارهای سیاسی برای مشکلات اقتصادی در نظر گرفته است. 100 روز وعده‌ای است که اولین بار از زبان او شنیدیم و طبق آن ولایتی قول داده در این مدت ثبات اقتصادی را به کشور بازگرداند. وی معتقد است تحریم ها باعث فشارهای تورمی شده است و اعلام کرده است برنامه ای دارد که می تواند طی 100 روز مشکلات اقتصادی را برطرف کرده فشار تورمی را مهار کند. عدد 100 ما را یاد عدد 50 مهدی کروبی در سال 1384 انداخت که موفق شد با شعار 50 هزار تومان رای نسبتا بالایی کسب کند و در جایگاه سوم در بین 7 کاندیدا قرار گیرد. حالا پیر دیپلمات شعار 100 روز تا ثبات اقتصادی سر می‌دهد. ولایتی می گوید: " این گرانی، تورم روز افزون این باید کنترل بشود اینکه ما بتوانیم پول خودمان را آزاد بکنیم این باید از قید خزانه های خارجی ، ایران پول دارد اما در خارج از کشور است و ما با یک دیپلماسی فعال می توانیم برگردانیم و عملا ارزش پول ملی را نگذاریم این‌قدر کاهش پیدا بکند".

سخنان و اظهارات علی‌اکبر ولایتی درباره مسائل و مشکلات اقتصادی

محور اظهارات اقتصادی

اظهارات

یارانه

*اصل هدفمندی یارانه‌ها عملکردی شجاعانه بود، ولی متاسفانه آن طور که باید اجرا نشد، در اجرای هدفمندی یارانه‌ها به حوزه تولید توجه لازم صورت نگرفت و این امر مشکلات اقتصادی فراوانی را برای تولیدات داخلی به دنبال داشت.

*هدفمندی یارانه‌ها کاملا قابل قبول است، ولی به شرط این‌که به طور کامل اجرا شود. 30 درصد درآمد هدفمندی یارانه‌ها باید صرف صنعت می‌شد، ولی این کار صورت نگرفت و فقط آن بخش که مربوط به سهم مردم بود پرداخت می‌شد.

کار و کارگر

*متاسفانه اقتصاد توزیعی و مصرفی که از زمان پهلوی شکل گرفته است، ادامه یافته است. در دولت‎های پس از انقلاب نیز به تولید چندان توجهی نشده است که باید این دیدگاه‌ها تغییر یابد و تولید در محور امور قرار گیرد.

*اقتصاد ما باید تولیدمحور باشد و تولید را مردمی کنیم این امر جز با اجرای صحیح قانون سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی میسر نخواهد بود. متاسفانه طی سال‌های اخیر این قانون آن‌گونه که باید اجرا نشده است.

*بیکاری مادر تمامی مشکلات است که متاسفانه ما امروز در جامعه شاهد این موضع هستیم، تمامی تلاش خود را برای ریشه‌کن شدن بیکاری در جامعه به کار خواهیم برد که علاوه بر آن امنیت شغلی را نیز به ارمغان می‌آوریم.

تورم و گرانی

*چرا باید نقدینگی ما از 90 هزار میلیارد تومان در سال 85 به 500 هزار میلیارد تومان در حال حاضر برسد؟ این بدان معناست که ما این مقدار نقدینگی داشته‌ایم، ولی تولید نداشته‌ایم. لذا علاج شرایط فعلی تقویت تولید و واگذاری تولید به مردم است.

*در حال حاضر موضوع معیشتی مساله اساسی مردم کشور ماست و مردم از گرانی و تورم افسارگسیخته رنج می‌برند. علت این‌ها مشخص است و درمان دارد. یک بخش از این‌ها مربوط به روابط خارجی است و بخش دیگر مربوط به داخل کشور و کنترل قیمت‌هاست.

*مشکلات معیشتی که الان با آن روبه‌رو هستیم، با بحث ارتباطات خارجی ما رابطه تنگاتنگ دارد. ما میلیاردها دلار پول در کشورهای خارجی نظیر چین، هند، کره‌جنوبی و ژاپن داریم و به یک دیپلماسی فعال نیاز است تا این پول‌ها برگردانده شود و شاهد کاهش ارزش پول ملی نباشیم.

ایده‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های علی‌اکبر ولایتی

راهکار

اظهارات

راهکارهای عملی

*اگر به کارخانه‌های تعطیل شده معافیت مالی شش ماهه و فرصت تنفس دهیم تا پرداخت‌های خودشان را به تعویق بیندازند و البته از سوی تولیدکنندگان و کارگاه‌های کوچک و متوسط مطمئن شویم که کار تولیدی خود را از سر می‌گیرند، در واقع چنین روندی موجب می‌شود که کارگران هم به کار خود برگردند.

جملات شعاری  و قول و قرارهای اقتصادی

*مطابق اصل 44 قانون اساسی، به جز برخی مراکز حساس دولتی مثل استخراج و اکتشاف نفت، مابقی را می‌شود در قالب خرید برگه‎های سهام بین مردم تقسیم کرد.

*دولت من، دولت متمم است یعنی تکمیل‌کننده و تمام کننده خواهد بود. متمم به این معنا است که افراد متدین، تجربه‌دار، متخصص، معتدل و مشورت‌پذیر در دولت من مشغول به فعالیت خواهند شد.

*انسان تاسف می‌خورد که کشوری با این وسعت و امکانات عظیم و با سابقه فرهنگی طولانی نتواند 75 میلیون نفر را اداره کند در حالیکه کشوری مثل چین یک میلیارد و 300 میلیون نفر را اداره می‌کند، معلوم است که ما در مدیریت اجرایی مشکل داریم.

*این‌که بنده عرض کردم برای علاج کوتاه مدت مسائل حاد اقتصادی کشور یک فرصت 100 روزه می‌خواهم به دلیل این است که من به عنوان یک طبیب به این بیماری اقتصادی نگاه می‌کنم.

*دوره ریاست جمهوری چهار سال و تقریبا متشکل از چهارده، 100 روز است. من بنا دارم هر 100 روز یک‌بار گزارش 100 روز گذشته را به ملت عزیز عرض کنم و معتقدم 100 روز اول تعیین‌کننده است.

*برای اینکه این شرایط را به حالت عادی برگردانیم به علاج فوری نیازمندیم. من پزشکم و می‌دانم وقتی یک طبیب بالای سر یک مریض قرار می‌گیرد سعی می‌کند علائم شدید آن مرض را سامان دهد. در حال حاضر هم حتما لازم است که یک کار فوری برای درمان علائم شدید موجود به کار ببریم و در این راستا اولین کار، بازسازی اعتماد بین دولت و مردم است.

*مردم ما با بخشنامه‌های متعددی از سوی بانک مرکزی مواجه هستند که هر روز بابت قیمت ارز مطالبی بیان می‌کند و یک مساله‌ای که بین مردم رایج شده این است که می‌گویند هرگاه بانک مرکزی حرفی زد، باید منتظر عکس آن باشیم.

* این خیلی بد است که اعتماد بین مسئولان دولتی و مردم خدشه‌دار شود، آن هم در حالی که بازگرداندن این اعتماد، طولانی نیست.

*در اقتصاد دو اصل مهم وجود دارد که اگر به این دو اصل توجه کنیم می‌توان یک اقتصاد تولیدمحور را ساماندهی کرد. این اصول عبارتند از حمایت از تولید و مردمی کردن تولید بر اساس اصل 44؛ اصلی که توسط مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی‌اش ابلاغ شده و در مجلس نیز به تصویب درآمده است، ولی آن طور که باید اجرایی نمی‌شود.

طرح‌های جذاب

* احیای جاده ابریشم.

محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان