تبیان، دستیار زندگی
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که سبک برگزاری مناظره انتخاباتی شب گذشته برای طرح و بررسی مباحث اقتصادی صحیح و کارآمد نبود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسابقه نه مناظره!


کارشناسان اقتصادی بر این باورند که سبک برگزاری مناظره انتخاباتی شب گذشته برای طرح و بررسی مباحث اقتصادی صحیح و کارآمد نبود.

مناظره ،انتخابات

هشت نامزد یازدهمین دوره انتخایات ریاست جمهوری در مناظره انتخاباتی که مربوط به مسائل اقتصادی بود و از شبکه یک سیما به صورت زنده پخش شد، شرکت کردند و بر اساس مدلی که از سوی برنامه ریزان این برنامه طراحی شده بود به سوالات اقتصادی پاسخ دادند. از همان ابتدای برگزاری مناظره نحوه برگزاری آن با انتقادی از سوی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مواجه شد تا زمانی که به بخش دوم مناظرات رسید و سوالات چند قسمتی که شبیه به سوالات تستی بود از سوی مجری برنامه مطرح شد که این مدل از سوی سه نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مورد نقد و اعتراض قرار گرفت.

از همان دقایق پایانی مناظره؛ گفتگوها و نقدهای متفاوتی در خصوص نحوه برگزاری مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری از سوی رسانه های مختلف منتشر شد. سرویس سیاسی خبرگزاری شبستان برای اینکه بررسی دقیقتری در این زمینه انجام دهد از کارشناسان اقتصادی درباره نحوه برگزاری مناظره با این روش برای طرح مسائل اقتصادی سوالاتی را پرسیده است که در گزارش زیر نظر کارشناسی آنها را می خوانید:

چیزی دستگیرم نشد

ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: این مناظره در شان یک برنامه برای انتخاب ریاست جمهوری نبود؛ نه شفاف بود نه اینکه می توانست منعکس کننده برنامه های یک رییس جمهور باشد در واقع چیزی دست مردم را نگرفت و کسی متوجه نشد که این افراد چه برنامه هایی دارند.

وی افزود: مناظره نتوانست برنامه های کلانی در رابطه با مسائل مختلف کشاورزی، صنعت، پولی و بانکی، بازار سرمایه و حتی بورس به مردم منتقل کند.

یکی دیگر از مشکلات این مناظره را زمانی کوتاه پاسخ به سوالات عنوان کرد و گفت: هر نامزد تقریباً 5 دقیقه برای صحبت وقت داشت و این برای روشن سازی ذهن فرد جهت انتخاب نامزد مناسب کافی نبود زیرا وقتی قرار است فردی مدیریت کشور را برای 4 سال در دست بگیرد و یک مملکت را اداره کند در مدت به این کوتاهی نمی توانند بگوید که چه برنامه های اجرایی دارد

وی یکی دیگر از مشکلات این مناظره را زمانی کوتاه پاسخ به سوالات عنوان کرد و گفت: هر نامزد تقریباً 5 دقیقه برای صحبت وقت داشت و این برای روشن سازی ذهن فرد جهت انتخاب نامزد مناسب کافی نبود زیرا وقتی قرار است فردی مدیریت کشور را برای 4 سال در دست بگیرد و یک مملکت را اداره کند در مدت به این کوتاهی نمی توانند بگوید که چه برنامه های اجرایی دارد.

وی گفت: رییس جمهوری که می خواهد منتخب مردم باشد باید با افراد کارشناس وارد بحث های اقتصادی شده، برنامه هایش را در رابطه با تورم و مسایل اقتصادی بازگو کند. تمامی این نامزدها می گویند قصد داریم تورم را کم کنیم اما با چه فرمول و روشهایی می خواهند این کار را انجام دهند یا وقتی در رابطه با مدیریت مملکت و ایجاد اشتغال صحبت می کنند با چه منابعی می خواهند این عمل را انجام دهند این موضوعات باید برای مردم روشن شود و صرف شعار نباشد.

فتحی پور درباره سوالهای مطرح شده در این مناظره گفت: این مناظره در شان یک رییس جمهور نبود به جای مطرح شدن موضوعات علمی و منطبق با برنامه ها تست های هوش و ارایه عکس انجام شد که در واقع تاثیر زیادی در شناخت مردم از کاندیداها نداشت.

وی در پایان درباره یک مناظره مفید گفت: در یک مناظره ریاست جمهوری مناسب افراد متخصص در هر رشته به خصوص اقتصاد که بحث امروز جامعه ماست باید مقابل نامزدها قرار گرفته و مباحثه انجام شود تا برنامه های یک رییس جمهور به درستی مشخص گردد.

جلسه پرسش و پاسخ

روح‌الله بیگی، نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مناظره از این جهت که آرام بود، جنجالی نبود، هیجانی نداشت و شور انتخاباتی کافی داشت نمره مطلوبی می‌گیرد اما در واقع مناظره‌ای انجام نشد.

وی با اشاره به اینکه در برنامه دیروز به نقد پرداخته نشد، گفت: تنها نقد بر کار صدا و سیما بود که با ارایه تست‌های هوش و نشان‌دادن عکس حتی باعث عصبانی‌شدن کاندیداها و بی‌حال شدن پرسش و پاسخ آنها شد.

وی گفت: برنامه دیروز تنها ارایه نقطه‌نظرات تبلیغاتی بود و آقایان در فرصتی که داشتند نقدی به فرد پاسخگو انجام ندادند بلکه نظرات خودشان را گفتند.

مناظره ،انتخابات

بیگی گفت: البته این موضوع تقصیر نامزدها نبود زیرا ارایه برنامه‌های اقتصادی در 90 ثانیه و نقد در چنین مدت کوتاهی امکان‌پذیر نیست حتی فردی که فرصت صحبت داشت در طول پنج دقیقه امکان ارایه برنامه‌ خود را پیدا نمی‌کرد چه برسد به اینکه بخواهد به نقدها پاسخ دهد.

بیگی درباره مناظره دیشب افزود: هرچند برنامه مناظره در شأن یک رییس‌جمهور نبود اما به هر هشت شرکت‌کننده به دید احترام می‌نگرم زیرا سال‌ها در خاک پاک ایران زحمت کشیده‌اند و جزء نفرات اصلح‌تر بودند که با احراز صلاحیت‌شان توانسته‌اند به این مرحله برسند.

نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی گفت: بزرگ‌ترین مشکل این مناظره زمان کم آن بود و اینکه این مناظره تنها پاسخ به پرسش‌ها بود و به نحوی اظهار دیدگاه‌های افراد و نقد، چالش، کنکاش و مناظره‌ای در بین نبود و همین حالت در برنامه جام‌جم نیز انجام می‌شود با این تفاوت که افراد وقت بیشتری دارند و به صورت تکی در برنامه شرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه جلسه اقتصادی مناظره هیچ ارتباطی به اقتصاد نداشت، گفت: با اینکه برنامه در راستای برنامه‌های اقتصادی نامزدها بود اما هر پرسشی انجام شد و هر کس هر نظری از هر جایگاهی داشت، ارایه کرد.

وی نقد دیگر در این مناظره را ارایه تست‌های هوش و سرعت مطرح کرد و گفت: ما که قرار نیست از کسی تست هوش بگیریم زیرا این افراد قابلیت‌های خود را در زمینه‌های مختلف در داخل و خارج کشور نشان داده‌اند که به این مرحله رسیده‌اند؛ این مناظره باعث شد تا هنوز زمان آن به پایان نرسیده سیل پیامک‌ها جاری شود که در آنها آمده بود مرحله بعدی مناظره= مسابقات نقاشی، طناب‌کشی، حبس نفس و زووو.

بیگی تصریح کرد: این برای چنین برنامه‌هایی اصلا خوب نیست زیرا باید احترام بزرگ‌ترها در هر جایگاهی حفظ شود، این دستور قرآن و اسلام است و انقلاب ما نیز تافته جدابافته‌ای نیست و برگرفته از همین آداب است، در مکتب اهل بیت حفظ جایگاه بزرگ‌ترها و احترام به آنها مورد تأکید قرار گرفته است و بزرگ‌تر جامعه ما بعد از مقام معظم رهبری رییس‌جمهور است، باید احترام آنها نگاه داشته شود حتی در مرحله نامزدی زیرا این افراد زحمات زیادی برای انقلاب کشیده‌اند و فارغ از انتخاب‌شدن یا نشدن‌شان باید مورد احترام قرار بگیرند.

وی در پایان گفت: چنین برنامه‌هایی باید برای کمک به تعقل و تصمیم‌گیری بهتر باشد زیرا فرهنگ ما برگرفته از مکتبی است که افتخار آن قرآن است و این قرآن برای تعلق آمده است پس باید با مدنظر قرار دادن تعالیم قرآنی به جای اینکه از رییس‌جمهور آینده سۆلات هوش و عکس و تستی پرسیده شود باید زمینه‌ای فراهم می‌شد تا مردم بتوانند به عمق تفکرات این نامزدها در مسایل اقتصادی پی ببرند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: پاسخهای نامزدها هیچ ربطی به سوالات نداشت

وی نقد دیگر در این مناظره را ارایه تست‌های هوش و سرعت مطرح کرد و گفت: ما که قرار نیست از کسی تست هوش بگیریم زیرا این افراد قابلیت‌های خود را در زمینه‌های مختلف در داخل و خارج کشور نشان داده‌اند که به این مرحله رسیده‌اند؛ این مناظره باعث شد تا هنوز زمان آن به پایان نرسیده سیل پیامک‌ها جاری شود که در آنها آمده بود مرحله بعدی مناظره= مسابقات نقاشی، طناب‌کشی، حبس نفس و زوو

محمد علیپور، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پاسخ های نامزدها به سوالات مطرح شده در مناظره دیروز هیچ ربطی به سوالها نداشت و هر نامزدی سعی می کرد برنامه تبلیغاتی خود را داشته باشد.

علیپور با اشاره به اینکه مناظره انجام شده مطلوب نبود به خصوص بخش های دوم و سوم آن؛ گفت: اگر در بخش اول محتوای سوالها و پاسخ نامزدها در چارچوب های مشخص انجام می گرفت بهتر بود و این نشان می داد که نامزد به ریاست جمهوری چقدر منظور هدف سوال را فهمیده است.

وی تصریح کرد: پاسخ نامزدها به سوالات طرح شده نشان می داد که چقدر به مسائل آشنا هستند و برای کسانی مثل من که کارشناس اقتصادی هستم نشاندهنده قدرت نامزدها در مسایل اقتصادی بود.

علیپور چنین برنامه هایی را برای عموم مردم ناکارآمد دانست و گفت: چنین برنامه هایی برای اهل فن و اقتصاددانانی که با مسایل اقتصادی سروکار دارند و به اصول واقف هستند مناسب است.

به ترتیب آقایان: قالیباف، ولایتی و رضایی پاسخهایشان در چارچوب سوالات بود

وی زمان کم پاسخ به سوالات را از جمله مشکلات این مناظره دانست و گفت: وقت انقدر کم بود که هر فرد به جای نقد پاسخ دهنده سوال برنامه خود را ارایه می کرد.

بهتر است در برنامه های بعدی فرصت بیشتری در اختیار نامزدها قرار داده شود.

علیپور گفت: به نظر من این برنامه با شان یک رییس جمهور تناسب نداشت و سوالات مطرح شده نمی توانست روشن کننده اهداف برنامه ها و نظرات کاندیداها باشد و طرح سوالات تستی و عکس از نظر روانشناسی باید بررسی می شد و به درد مردم نمی خورد در نتیجه برگزاری مناظره به این شکل به هیچ وجه مناسب نبود.

بخش اقتصاد تبیان


منبع: شبستان