تبیان، دستیار زندگی
محمدباقر قالیباف جزو معدودا کاندیداهایی است که هم کارنامه درخشان اجرایی دارد و هم برنامه. قطعا نویسنده این مطلب بدون هیچ قضاوتی این را نوشته است چراکه شهردار فعلی و سردار سابق با عملکرد 8 سال اخیر دل بسیاری از تهرانی‌ها را به دست آورده تا جایی که به وی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخنان و برنامه اقتصادی کاندیداها/5

قالیباف؛ شهردار یا سردار؟


محمدباقر قالیباف جزو معدودا کاندیداهایی است که هم کارنامه درخشان اجرایی دارد و هم  برنامه. قطعا نویسنده این مطلب بدون هیچ قضاوتی این را نوشته است چراکه شهردار فعلی و سردار سابق با عملکرد 8 سال اخیر دل بسیاری از تهرانی‌ها را به دست آورده  تا جایی که به وی لقب کرباسچی اصولگراها داده‌اند. البته نکته منفی درباره قالیباف این است که وی با همه هست و با هیچ نیست!! که این بحثی سیاسی است و در این مقال اقتصادی نمی‌گنجد. قالیباف حتی قبل از اعلام تاییدصلاحیت‌ها برنامه‌هایش را رسانه‌ای کرده بود.

قالیباف

به گفته یکی از کارشناسان اقتصادی فارغ از این عملکرد مثبت حداقل در زمینه اقتصاد کلان و به خصوص بحث مهار تورم نوعی آشفتگی در برنامه های این خلبان سیاست مدار به چشم می خورد، در سایت شخصی این سردار قدیمی در مورد راه حل تورم آمده است: " کنترل حجم نقدینگی با بهره گیری از سیاست های فعال وکارآمد پولی، سیاست های مالی و برقراری انضباط مالی در دولت، تأمین استقلال هرچه بیشتر بانک مرکزی از دولت، شناسایی و حذف زمینه های شکل گیری و افزایش انتظارات تورمی و... درضمن اجتناب از تصویب قوانین و مقررات تورم زا و اصلاح آنها و همچنین افزایش کارایی منابع بانکی و تخصیص بهینه آنها از طریق آزادسازی نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی از اقدامات اساسی قالیباف برای مهار تورم خواهد بود".

آقای شهردار مدتی پیش قول داده بود که 2 ساله اقتصاد کشور را بهبود ببخشد اما بعد از مدتی وقتی دیگر کاندیداها از رفع مشکلات در مدت 100 روز سخن گفتند مدعی شد که در 6 ماهه اول فعالیت نرخ ارز را تثبیت خواهد کرد و در 18 ماه بعد مشکلات را رفع می‌کند.  قالیباف با پشتوانه عملکرد 8 ساله‌اش در شهرداری تهران پا به میدان رقابت گذاشته و هوادارانش اعتقاد دارند او ایران را هم می‌تواند مانند تهران آباد کند و در مقابل منتقدانش معتقدند که اداره ایران با تهران تفاوت دارد و آقای شهردار فعلی و سردار سابق نمی‌تواند از پس اداره کشور برآید.

سخنان و اظهارات محمد باقر قالیباف درباره مسائل و مشکلات اقتصادی

محور اظهارات اقتصادی

اظهارات

یارانه

*هدفمندی یارانه‌ها را دولت با شجاعت انجام داد. بحث مسکن مهر و سفرها و تحرک از کارهای خوبی بود که همه دولت ها انجام دادند و بخصوص اینکه شعارهای انقلاب اسلامی احیا شد ولی در کنار این زحمت‌ها، برآیند و خروجی کار ما این مشکلاتی است که امروز هست.

درباره شعارهای دیگر کاندیداها

من این توان را ندارم که بگویم ظرف 100 روز سامان‌دهی اقتصادی انجام می‌دهم، چرا که در حال حاضر برای یک پروژه صدر ــ نیایش تقاضای LC بانکی کردیم که 1400 برگ پرونده برای آن درست شد و یک سال و نیم وقت ما را گرفت. بنده می‌گویم که می‌توان ظرف دو سال با کمک شما نمایندگان مجلس وضعیت اقتصاد را سامان‌دهی کرد.

کار و کارگر

*ما امروز بیشترین مالیات را از کسانی دریافت می‌کنیم که کمترین حقوق را می‌گیرند.

تورم و گرانی

*اختلاف طبقاتی جوری شده که در همین تهران افرادی هستند که گرسنه سر به بالین می‌گذراند. برخی شب‌ها افرادی بالغ بر 2500 نفر هستند که جایی برای خواب ندارند. هرچند جا به اینها دادیم و در زمستان گذشته برخی شب‌ها بالغ بر 3000 نفر را اسکان می‌دادیم.

* تورم 30 درصدی برای 500 - 600 کالاست ولی وقتی به اقلام غذایی که 90 درصد زندگی مردم را تامین می‌کند، نگاه می‌کنیم مشاهده می‌شود که تورم از 50 درصد بیشتر است که باید به آن توجه کنیم.

*مردم می‌بینند که نفت 20 دلار فروخته میشود وضعیت اقتصادی به نحوی است و وقتی 100 دلار به این قیمت اضافه می‌شود نه تنها وضع اقتصادیشان بهتر نمی‌شود بلکه بدتر هم می‌شود. مردم از خود می‌پرسند چرا باید اینگونه باشد؟

* یکی از موضوعاتی که امروز مردم با آن روبرو هستند گرانی و تورم است. گرانی یک درد و رنج است و دیگر اینکه این گرانی ثبات ندارد. یعنی هر هفته قیمت‌ها عوض می‌شود و به صورت غیرمتعارف بالا و پایین می‌شود. البته مثلا هزار تومان می رود بالا و 200 تومان پایین می‌آید. ضمن اینکه کیفیت هم دچار اشکال می‌شود.

ایده‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های سعیمحمد باقر قالیباف

راهکار

اظهارات

راهکارهای عملی

* در هدفمندکردن یارنه‌ها علاوه بر یارانه نقدی،‌ یارانه‌ای را که تولید را در روستاها و صنعت راه‌اندازی کند را در نظر خواهیم گرفت.

* اصلاح قوانین، مقررات و نظامهای بانکی.

* ممنوعیت خرید ارز دولتی در تأمین نیازهای بودجه از طرف بانک مرکزی.

* عدم برداشت از حساب ذخیره ی ارزی برای مصارف جاری دولت و مقید کردن استفاده

از حساب ذخیره ی ارزی اعم از بخش خصوصی و دولتی تنها برای مصارف ارزی به

ویژه برای واردات فناور یهای پیشرفته.

* تمرکز کلیه امور حمایتی )کمک های معیشتی به نیازمندان( در یک نهاد.

جملات شعاری  و قول و قرارهای اقتصادی

*این مردم ظرف حداکثر 2 سال آثار و برکاتی را در زندگی خود می‌بینند که مرزنشینان و چه کسانی‌که در حوزه کشاورزی، صنعت، تجارت و چه کسانی‌که در راه‌های دور و نزدیک هستند، آن را احساس خواهند کرد.

* من جزو مدیرانی نیستم که شعار بدهم. وقتی در نیروی انتظامی بودم، اگر امکاناتی در نیروی انتظامی تهران آورده می‌شد آن امکانات نیز به دورترین نقاط کشور نیز فرستاده می‌شد.

* سیاست‌های جبرانی را در حوزه اقتصادی، سیاسی، صنعت، راه‌اندازی صنایع کوچک و بزرگ، هدفمندکردن یارانه‌ها و ... را پیگیری خواهم کرد.

*اگر یک مبلغ درآمدی را به عنوان خط فقر در نظر بگیریم، دیگر نباید از کسانی‌که زیر آن مبلغ حقوق می‌‌گیرند، مالیات گرفت.

* در 6 ماه اول حتما تثبیتت قیمت‌ها، تثبیت قیمت ارز و اقلام اساسی زندگی مردم را انجام خواهم داد.

*شرایط کشور به گونه‌ای است که حق آزمون و خطا و خودرایی نداریم و باید متکی به خرد جمعی حرکت کنیم. حق ندارند پا روی قانون بگذارند و باندبازی کنند.

* صدای من را ضبط کنید، مردم نباید بعد از ریاست‌جمهوری از من بشنوند که اجازه نمی‌دهند من کار کنم، هر روز چوب لای چرخم می‌گذارند. حق ندارم بگویم قانون اساسی ظرفیت لازم را برای کار ندارد. حق ندارم قانون اساسی را سلیقه‌ای عمل کنم.

*اولین تصمیم ما تثبیت قیمت ارز و دلار در کشور است.

* تلاش می‌کنیم هزینه های تولید را کاهش دهیم. که این منجر به کاهش قیمت می‌شود.

* بعد از تثبیت قیمت‌ها بلافاصله به سمت کاهش قیمت‌ها می‌رویم.

* نقدینگی باید کنترل شود و کاهش یابد و از سوی دیگر باید جهت‌گیری‌های این نقدینگی کنترل شود. متاسفانه اقتصاد در این بخش ها الان رهاست.

* من به عنوان رئیس دولت نمی‌توانم بگویم چوب لای چرخم می‌کنند و نمیتوانم کار کنم. نمی توانم بگویم قانون اساسی به رئیس جمهور اختیارات کافی نداده. اینها بهانه جویی است. ما با همین قانون ها کاندیدا شده‌ایم. قانون اساسی باید همه جایش اجرا شود نه اینکه فقط آنجا را که دوست داشتیم اجرا کنیم.

*من چه در دوران ریاست پلیس کشور و چه در شهرداری تهران حرف نزدم، بلکه با کارم با مردم سخن گفتم.

* اقتصاد را از تصمیمات خلق‌الساعه نجات می‌دهیم.

* ما باید بتوانیم روشی را پیش ببریم که در یک دوره مشخص، آرامش و ثبات را به اقتصاد برگردانیم یعنی مردم هر روز در جامعه نبینند که نرخ‌ها متفاوت است. تکلیف اقلام اساسی در زندگی افراد باید مشخص شود و نوسان قیمت نداشته باشیم.

محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان