تبیان، دستیار زندگی
سید محمد غرضی که تاکید دارد با نام کاملی که از نظرتان گذشت از وی یاد شود به عنوان پدیده انتخابات شده است و پیش‌بینی می‌شود نفر آخر این مبارزه انتخاباتی غرضی نخواهد بود چراکه سخن او همان حرف مردم است. تورم مهم‌ترین کلیدواژه غرضی در حوزه اقتصاد است. نگاه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخنان و برنامه اقتصادی کاندیداها/6

دولت متورم، تورم وغرضی


سید محمد غرضی که تاکید دارد با نام کاملی که از نظرتان گذشت از وی یاد شود به عنوان پدیده انتخابات شده است  و پیش‌بینی  می‌شود نفر آخر این مبارزه انتخاباتی غرضی نخواهد بود چراکه سخن او همان حرف مردم است. تورم مهم‌ترین کلیدواژه غرضی در حوزه اقتصاد است. نگاه وی به بحث تورم به خوبی نشان می دهد، مدیری که زمانی به بولدوزر کابینه سازندگی مشهور بود، واقع انگارانه تر از چیزی است که به نظر می رسد.

غرضی

بی انضباطی دولت بنا بر تایید بسیاری از کارشناس‌های اقتصادی دلیل اصلی تورم در اقتصاد ایران است، تورمی که دولتهای نهم و دهم  به بهای هزینه کردن منابع بی سابقه نفتی کشور کمی از تب تند آن کاستند، اما سئوال اینجاست زمانی که مهندس غرضی می گوید با قدرت می توان جلوی تورم را گرفت، هیچ تصویر قابل ترسیمی از قدرت ارایه نمی دهد، آیا منظور ازقدرت توان اقتصادی است؟ هنوز وی درباره راهکار عملی‌ کاهش نرخ تورم سخنی بر زبان جاری نکرده است. غرضی مشکلات اساسی اقتصادی را دولت متورم، تورم، تورم و باز هم تورم می‌داند و راهکار وی برای مسائل سیاسی، اقتصادی، عقیدتی و ... مهار تورم است.

سخنان و اظهارات سید محمد غرضی درباره مسائل و مشکلات اقتصادی

محور اظهارات اقتصادی

اظهارات

یارانه

*ابتدای انقلاب ما بنزین را یارانه‌ای کردیم و هیچ اعتراضی به وجود نیامد. این موضوع در نظر همه‌ دولت‌ها بوده و این دولت‌ها همواره خواهان انجام آن بوده‌اند. ولی همواره این دغدغه را داشته‌اند که این اقدام‌شان منجر به افزایش تورم نشود. در دولتی که این اقدام عملی شد ما دیدیم که در جامعه تورم زیادی ایجاد شد.

*معتقدم در فازهای بعدی این امر باید به گونه‌ای عمل شود که در جامعه تورم ایجاد نشود. وقتی که دولتی ضدتورم روی کار آمد و توانست تورم را کاهش دهد، در آن صورت است که می‌توان مرحله‌ بعدی هدفمند کردن یارانه‌ها را انجام داد.

ارزش پول ملی

*معتقدم در واردات و صادرات باید طبق قوانین حاکم بر دنیا عمل کرد. من معتقدم وقتی صادرات انجام می‌گیرد که ابتدا پول ملی تثبیت شده و سپس نیاز داخلی تامین گردد.

کار و کارگر

*در ایران هزینه سود بانکی زیاد است و در هیچ کجای دنیا و در کشورهایی که تولید در آن‌ها ساماندهی شده است، هزینه سود بانکی بیشتر از یک یا دو درصد نیست. علت اصلی این‌که تولید در ایران شکل نمی‌گیرد این است که نرخ سود بانکی در کشور بالاست و تا زمانی که تورم کاهش پیدا نکند، سود بانکی کم نمی‌شود و تولید رونق نمی‌یابد.

*یکی از دلایلی که امروز در تهران شاهد کارتن خواب‌ها هستیم این است که عده‌ای از جوانان از سایر استان‌ها به امید تامین معاش خود به تهران می‌آیند، این جوانان پس از این‌که نمی‌توانند از عهده‌ تامین زندگی خود بربیایند به ناچار کارتن خواب می‌شوند و این در حالی است که اگر استان‌ها آباد باشد دیگر این اتفاقات نمی‌افتد و این جوانان در شهر خود باقی می‌مانند.

تورم و گرانی

*یکی از غفلت‌هایی که در توسعه اسلامیت انجام گرفته این است که دولت‌ها بیشتر از درآمدشان هزینه کردند و تورم را به وجود آوردند. وقتی دولت‌ها بیش از درآمدشان هزینه کنند اسکناس‌شان سست می‌شود. در این صورت قیمت اجناس بالا می‌رود.

*دولت‌هایی که بعد از انقلاب روی کار آمدند قانونی بوده‌اند، ولی اسلامی نبودند؛ چراکه دست آن‌ها همواره در جیب فقرا بوده است و دست دولتی که در جیب فقرا باشد را باید قطع کرد.

*تورم پوست مردم را کنده است، من با شعار ضدتورم آمدم و اگر مردم به من رای دهند، این شعار را تحقق می‌بخشم من می‌توانم کشور را بدون تورم و یا با تورم کم اداره کنم.

*من تفسیرم از تورم این است که تورم جیب 90 درصد مردم را به نفع 10 درصد دیگر خالی می‌کنیم. و آن 10 درصد نیز با رانت‌خواری ثروتمند می‌شوند و این همان تورم است. معتقدم اگر ملت بدانند که تورم ریشه زندگی‌شان را سست کرده است، حتما با دولتی موافقت می‌کنند که تورم را پایین می‌برد.

*در صد سال گذشته این کشور با تورم اداره شده و در طول این صد سال دست دولت دائما در جیب فقرا بوده است و این در حالی است که دولت‌ها کار چندانی نکرده‌اند و افزایش نرخ ارز نشان از این موضوع دارد. درست است که در این سال‌ها کارهای عمرانی زیادی انجام شده، ولی این اقدامات باید به دور از تورم انجام می‌شد.

*تورم موجود در کشور ناشی از این است که دولت بیش از درآمد خود هزینه می‌کند. اگر هزینه‌های دولت‌ها معادل درآمد آن‌ها باشد، قیمت‌ها ثابت می‌ماند و به فقرا هم آسیب نمی‌رسد، این در حالی است که اگر دولت بیش از درآمد خود هزینه کند، جیب فقرا خالی می‌شود و اگر کمتر هزینه کند، پول ملی قدرت پیدا می‌کند.

*ملت ایران اگر می‌خواهد به خود وفا کند و جیب خود را حفظ کند، 55 میلیون نفر بیایند و بگویند ما یک دولت ضدتورم می‌خواهیم و آن زمان من قدرت پیدا می‌کنم تا دولت ضدتورم را ایجاد کنم. باید مردم را قانع کنیم که دولت متورم و دولتی که دست در جیب مردم می‌کند را نپذیرند. در صد سال گذشته همه دولت‌ها از مردم طلبکار بوده‌اند، ولی من می‌گویم دولت بدهکار مردم است.

*اکنون مشکل مردم معیشتی است و ملتی که می‌خواهد رای بدهد باید بداند یک کاندیدا چقدر توان و ابزار اجرایی دارد و با چه هدفی آمده است.

*به این دلیل تورم به وجود آمد که دست فقرا از حکومت کوتاه شد و زندگی‌شان تحت فشار قرار گرفت. اگر بخواهیم درآمدهای یک کارگر را در یک ساله اخیر بررسی کنیم می‌بینیم که این کارگر در آن زمان 400 هزار تومان حقوق می‌گرفت یعنی 400 دلار ولی امروز در حالیکه 600 هزار تومان دریافتی دارد این دریافتی‌اش معادل با 200 دلار است.

*وقتی تورم ایجاد شد، تولید و اشتغال از بین رفته و جوانان توانایی ازدواج کردن را نداشته و خانواده‌ها نیز استقامت خود را برای زندگی از دست می‌دهند و در نتیجه قدرت سیاسی کشور متزلزل می‌گردد.

*گشت ارشاد هم جزئی از تورم است، چرا که عده‌ای خلاف می‌کنند و ما باید هزینه‌ای صرف جلوگیری از انجام اینگونه اقدامات خلاف کنیم، اینکه کشورداری نمی‌شود.

ارز و واردات

بعد از دولت هاشمی خاتمی آمد و به یک سال نرسیده دلار 900 تومان شد، و بر مردم فشار وارد شد.

*سال 43 اولین سالی بود که تولید شکست و 300 هزار تن گندم وارد شد. در آن زمان درآمد دولت حدود 300 میلیون دلار در سال بود که همه این درآمدها صرف خرید اسلحه می‌شد. در این شرایط آنچه که باعث شد دولت‌ منصور و هویدا توانستند نرخ ارز را ثابت نگه دارند افزایش درآمد حاصل از فروش نفت بود که این درآمدها پوششی بر عدم تولید داخلی و صرف واردات شدند.

ایده‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های سید محمد غرضی

راهکار

اظهارات

جملات شعاری و قول و قرارهای اقتصادی

*دولت ضد تورمی تشکیل می‌دهم.

* دولت یک درآمد و یک هزینه دارد و چنان‌چه می‌خواهد ضدتورم باشد باید این دو با هم برابر باشند. حمایت از خانواده‌های بی‌سرپرست نیز جزء هزینه‌های دولت است و دولت باید در این زمینه به گونه‌ای عمل کند که اصل قضیه یعنی تورم به هم نخورد.

*من آرزو دارم ظرف 100 سال آینده مرکز همه‌ استان‌ها مثل تهران باشد.

*برای اینکه تورم پایین بیاید، باید خدمات گسترده و فنی‌تری مثل دولت الکترونیک و اینترنت پرسرعت ایجاد شود و قوانین و مصوبه‌ها در دست عامه باشد تا با رانت و فساد مقابله شود. کشور ثروتمند است اما سیستم اداری برای مردم مشکل ایجاد می‌کند، پس باید قوانین را آزادانه در اختیار مردم قرار داد.

طرح‌های جذاب

*استانداران را با رای مردم انتخاب می‌کنم.

*تهران را 6 استان می‌کنم.

محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان