تبیان، دستیار زندگی
بیان خوب و دست گذاشتن روی نکات حساس اقتصادی موجب شد حضور حسن روحانی جدی گرفته شود. او با صلابت حرف می‌زند و چون یک روحانی است انتظاری غیر از این نمی‌رود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخنان و برنامه اقتصادی کاندیداها/3

شیخ دیپلمات یا شاه‌کلید اقتصاد؟!


بیان خوب و دست گذاشتن روی نکات حساس اقتصادی موجب شد حضور حسن روحانی جدی گرفته شود. او با صلابت حرف می‌زند و چون یک روحانی است انتظاری غیر از این نمی‌رود. روحانی برای همه چیز برنامه کلی دارد اما مهمترین محور برنامه‌هایش اقتصادی نیست بلکه سیاسی است.
روحانی

روحانی که با نشان دادن کلیدی زیبا خود را کلید حل مشکلات معرفی کرده معتقد است با اتمام انزوای بین‌المللی می‌توانیم بسیاری از مشکلات را رفع کنیم. وی برای نجات اقتصاد و فرهنگ و سیاست و اجتماع، فرصت یک ماهه و صد روزه می‌خواهد: در برنامه من علاوه بر وجود برنامه، برای مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی برنامه یک ماهه و 100 روزه نیز وجود دارد!

شیخ دیپلمات امیدوار است با کناره‌گیری عارف به نفع وی قفل مشکلات را یکی یکی بگشاید اما شاید او نمی‌داند که برخی از مشکلات احتیاج به رمز دارد تا کلیدی ساده!

سخنان و اظهارات حسن روحانی درباره مسائل و مشکلات اقتصادی

محور اظهارات اقتصادی

اظهارات

یارانه

*آیا الان یارانه‌ها هدفمند شده؟هدفمندی یارانه‌ها حرکت قشنگی بود و مجلس از برنامه دوم و سوم به دنبال تحقق آن بود. اما ای کاش در اجرا همانطور که مجلس تصویب کرده بود، پیش می‌رفت چرا که قرار بود در هدفمندی‌ها به تولید هم برسیم.

*هدفمندی یارانه یعنی علامت درست به تولید دادن. هدفمندی یارانه عدالت بود و چون مصوبه مجلس و قانون است باید ادامه پیدا کند اما باید قانون را با دقت اجرا کرد و نواقص گذشته را جبران و اشکالات قبلی را رفع کرد.

کار و کارگر

*باید به تولید داخلی اهمیت بدهیم در حالی که این سوال پیش می‌آید آیا در اقتصاد مقاومتی باید از آرژانتین انگور بیاوریم و یا از چین انار وارد کنیم؟

* ما سه میلیون و 300 هزار بیکار در کشور داریم. اگر 10 میلیون توریست وارد کشور شود، 13.6 میلیارد درآمد ارزی و چهار میلیون شغل ایجاد می‌شود. با یک حرکت صحیح می‌توانیم بیکاری را حل کنیم.

*بیکاری تنها مشکل اقتصادی نیست بلکه باعث مشکلات روانی و فساد اخلاقی نیز می شود. در کلاس درس نشستن و مدرک گرفتن به معنای سرمایه انسانی نیست. اگر دانشجو و دانش‌آموز به یک نیروی مولّد تبدیل شود، آن وقت می‌توان از آن به عنوان سرمایه انسانی یاد کرد.

*در حال حاضر بیش از 41 هزار واحد صنعتی نیمه‌تمام داریم و اگر 34 هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار این واحدها گذاشته شود، همه کامل و فعال می‌شود و 499هزار نفر را مشغول به کار می‌کند.

تورم و گرانی

*رشد اقتصادی ما به جای اینکه 8 درصد باشد، منفی شده است و پیش‌بینی این است که در سال جاری نیز منفی باشد؛ گرچه سرمایه‌گذاری‌ها که قرار بود 8.7 درصد باشد، 1.2 درصد است و گرچه بیکاری از 11 درصد به 12.2 درصد رسیده است، گرچه تورم از 10.3 به 30.5 ارتقا یافته است، گرچه قیمت دارو 40 درصد افزایش یافت و شکاف‌ها بیشتر و بیشتر شد اما در ایران با عظمت و بزرگی زندگی می‌کنیم که دارای منابع غنی مادی و نیروی انسانی ارزشمند فعال است.

ارز و واردات

باور می‌کنند در طول 5 ماه، 60 بخشنامه درباره مسائل ارزی و ریالی صادر شد؟ این بی‌ثباتی چگونه آرامش و اطمینان به وجود می‌آورد؟

ایده‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های حسن روحانی

راهکار

اظهارات

راهکارهای عملی

*سازمان برنامه و بودجه را برمی‌گردانم و بانک مرکزی به استقلال خود می‌رسد.

*در دولت من از تمام شایستگان، متخصصان و صاحب‌نظران استفاده خواهد شد.

جملات شعاری و قول و قرارهای اقتصادی

*برای این‌که بهبودی در اقتصاد خانوار به‌وجود آید، باید دو راهبرد توسط دولت دنبال شود:

نخست: راهبرد «تولید ثروت ملی»

و سپس راهبرد «توزیع عادلانه ثروت ملی»

* افزایش سطح اشتغال با سه راهبرد «انبساط در تقاضا»، «انقباض در عرضه» و «انعطاف در محیط و پرداخت بیمه بیکاری» در دستور کار «دولت تدبیر و امید» با اولویت ویژه قرار خواهد داشت.

*مگر می‌توان بهره بانکی را با یک نشست و برخاست، یک رقمی یا دو رقمی کرد؟ مگر اقتصاد دستوری امروز در دنیا معنا و مفهومی دارد؟ چگونه می‌شود در یک گفت‌وگوی تلویزیونی بگویند نرخ دلار باید به 700 تومان برسد و بعد از چند ماه نرخ دلار به چند برابر افزایش یابد؟ مشکل از کجاست؟ مشکل از خودشیفتگی از عدم مشورت و استفاده از ابزارهای علمی برای اداره کشور است.

*حضور من در مرکز تحقیقات استراتژیک و تحقیق در مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به گونه‌ای است که ره‌توشه سنگینی برای اداره آینده کشور دارم و بر آن می‌بالم و افتخار می‌کنم.

*امان از شعارهای بی‌محتوا چون عده‌ای فکر می‌کنند باید در برابر دنیا سجده کنیم یا به آنها چاقو بزنیم در حالی که بین این دو هزار مرحله وجود دارد.

*گناه بزرگی است که به مردم وعده دهیم و به آن عمل نکنیم پس بهتر است وقتی نتوانستیم وعده‌هایمان را عملی کنیم با مردم شفاف صحبت کنیم و واقعیت را به آنها بگوییم چون این مردم همه جا امتحانشان را پس داده‌اند و همه جا نمر‌ه‌شان 20 بوده است.

*شعار دولت من نجات اقتصاد ایران و احیای اخلاق است.

*وقتی مشکل بسیار پیچیده باشد، حرف از نجات زده می‌شود البته نمی‌خواهم بگویم به من رای دهید و تاکید می‌کنم به کسی رای دهید که می‌تواند به کشور خدمت کند.

*مشکل ما این بود که رهبری فرمان و تدبیر و خط دادند، اما عمل نکردیم. مشکل ما در شنیدن نیست که عده‌ای بخواهند حرف رهبری را تکرار کنند، بلکه باید راهبردهای رهبری را عملی کنیم.

*ایران دارای ژئوپولتیک و ژئو استراتژیک خاص خود در منطقه است و شاهراه شمال به جنوب است، دومین کشور دارای منابع گاز و نفت فراوان است اما چرا با همه این‌ها مردم ما باید در مشکل باشند؟ مشکل از کجا آغاز می‌شود؟ مشکل از مدیریت آغاز می‌شود، مشکل از تصمیمات فردی و عدم مشورت آغاز می‌شود. مگر یک یا چند نفر یا یک جمع کوچک قادرند کشور بزرگ مثل ایران در این شرایط توطئه جهانی اداره کنند؟ ما نیاز به همگان داریم، ما نیاز به بهترین‌ها، نیاز به دانشگاهیان و کارشناسان داریم.

* مردم مدیریت کارآمد، ثبات، آرامش و قدرت آینده‌نگری می‌خواهند در کنار این مشکلات قانون‌گریزی‌ها و عدم ابلاغ مصوبات مجلس که در نهایت به ابلاغ آن‌ها از سوی رییس مجلس می‌رسید نیز وجود دارد. در حالی که اساس در کشور باید قانون و اطاعت از آن باشد، چراکه این مساله می‌تواند اعتماد لازم را بوجود آورد.

* شورای پول و اعتبار به قدرت خود بازخواهد گشت.

* شورای اقتصاد که اخیرا بعد از 5 سال تشکیل جلسه داد به قدرت قبلی خود برمی‌گردد.

*ما می‌توانیم با تعامل سازنده با کشورهای جهان، کشور را از مشکلات نجات دهیم و با بیکاری و گرانی می‌توان مقابله کرد.

* در برنامه من علاوه بر وجود برنامه، برای مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی برنامه یک ماهه و 100 روزه نیز وجود دارد.

*ما می‌توانیم در زمان کوتاه تحول اقتصادی به وجود آوریم و با ایجاد یک دوره تنفس مشکلات را حل کنیم. می‌توانیم با یک تفاهم بین بانک مرکزی و بانک‌های کارگشا اجناسی را که در گمرکات انبار شده است به بازار برگردانیم و این در یک مدت کوتاه امکان‌پذیر است.

*تنها را ه نجات اقتصاد از وضعیت کنونی افزایش روند تولید و حمایت از تولید کنندگان است و در این زمینه دولت باید تنها نقش حامی و تسهیل کننده را ایفا نماید و از دخالت و تصدی گری پرهیز کند . افزایش تولید علاوه بر اشتغال زایی و افزایش رفاه اجتماعی می تواند تورم را نیز کنترل کند.

* دولت تدبیر و امید به دنبال این است که آنچنان مردم را از درآمد سرشار کنند که اصلاً به یارانه 45 هزار تومانی نیازی نداشته باشند.

طرح‌های جذاب

* در دولت تدبیر و امید همراه با یارانه‌های نقدی، یارانه‌های کالایی نیز داده می‌شود تا اقشار ضعیف دیگر دغدغه معیشتی نداشته باشند؛ چرا که اساس اقتصاد دولت من آرامش به مردم و از بین بردن نگرانی است.

محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان