تبیان، دستیار زندگی
و مگس ها" پژوهشگرانی که مشغول بررسی زنبورهای عسل هستند، به این نتیجه دست یافته اند که یک ژن ، مسئول تعیین موقعیت افراد در نظام زیستی بسیار پیچیده و پیشرفته این حشرات اجتماعی است. زنبورها در مقایسه با جانوران...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"ژن و تأثیر آن بر زنبورها و مگس ها"

پژوهشگرانی که مشغول بررسی زنبورهای عسل هستند، به این نتیجه دست یافته اند که یک ژن ، مسئول تعیین موقعیت افراد در نظام زیستی بسیار پیچیده و پیشرفته این حشرات اجتماعی است. زنبورها در مقایسه با جانوران تکامل یافته تر، فاقد نیروی تفکرند، با این وجود، رفتارهای بسیار پیچیده ای را از خود به نمایش می گذارند. به عنوان مثال دربین زنبورهای یک کندو نظام تقسیم کار وجود دارد ، کارگران ماده با توجه به سن و سال شان وظایف متفاوتی را بر عهده می گیرند. بدین ترتیب که زنبوران جوان تر مسئول نگهداری و پرستاری از نوزادان هستند و مسن ترها برای تغذیه ملکه و سایر زنبورانی که در کندو به سر می برند، به کار جمع آوری شهد و گرده گل ها می پردازند.

"جین رابینسن" ، حشره شناس دانشگاه ایلینویز و همکارانش به این نتیجه رسیده اند که با تحریک ژنی موسوم بهFOR"" زنبورهای مستقر در کندو به زنبورهای جستو جو گر تبدیل می شوند.

"مارلاسکولوسکی" ، رفتار شناس ژنتیکی دانشگاه تورنتو، پس از آن که متوجه کم تحرکی و تنبلی همیشگی برخی از مگس های میوه در مقایسه با سایرمگس ها شد ، به مدت پانزده سال به بررسی عملکرد ژن "FOR" در مگس ها پرداخت. او دریافت ژن"FOR" در مگس هایی که وظیفه پرستاری از نوزادان را بر عهده دارند، در مقایسه با سایر مگس هایی که جنب و جوش بیشتری دارند، فعالیت کمتری دارد . بدین ترتیب رفتار هر مگس با مگس دیگر فرق می کند . این گونه است که ژن "FOR" در زنبورها و مگس ها نقش حرکتی ایفا می نمایند.