تبیان، دستیار زندگی
سعید جلیلی با شعار گفتمان انقلاب و آزادکردن ظرفیت‌ها پا به میدان گذاشته است و هواداران سرسخت وی معتقدند برخلاف انتظار بسیاری او می‌تواند در اقتصاد موفق باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه و سخنان اقتصادی کاندیداها/1

ماشین پر بودجه دولت جلیلی


سعید جلیلی با شعار گفتمان انقلاب و آزادکردن ظرفیت‌ها پا به میدان گذاشته است و هواداران سرسخت وی معتقدند برخلاف انتظار بسیاری او می‌تواند در اقتصاد موفق باشد.

جلیلی

جلیلی با سخنان جذابی درباره گفتمان‌ها و اینکه باید بسیجی‌وار در همه حوزه‌ها حتی اقتصاد وارد شود بر زبان جاری می‌کند اما راهکارهای عملی چندانی از وی شنیده نشده است. اینکه نمی‌دانیم گفتمان انقلاب در اقتصاد دقیقا می‌خواهد چه کند و چگونه گرانی را سروسامان دهد و فساد اقتصادی را ریشه‌کن کند نمی‌دانیم. برخی سخنان جلیلی شبیه احمدی‌نژاد است؛ مانند معوقات بانکی و بدهکاران بانکی که این کاندیدا هم در تلویزیون به آن اشاره کرد.  سعید جلیلی در جلسه هم اندیشی خود با نخبگان اقتصادی گفته است : بنده در صدا و سیما نیز بحثی را تحت عنوان معوقات بانكی مطرح كردم كه در واقع متعلق به بیت المال است و 70 هزار میلیارد آن رفته و 11 هزار میلیاردش نیز دست 23 نفر است و با بررسی هایی كه بنده انجام دادم متوجه شدم كه آنها در كار تولید هم نیستند و در دلالی و كارهای تجاری حضور دارند. جلیلی در سخنانی درباره یکی از راهکارها گفته که ماشین دولت، ماشین بزرگی با بودجه و امکانات هنگفت است. نباید این ماشین سرعت حرکت مردم و کشور را در مسیر عزت و پیشرفت خود کُند کند. با الگو قرار دادن الگوی مقاومت بسیجی که توانست هشت سال در برابر تجاوز دشمن مقاومت کند، باید حالا نیز دوباره در مسیر حرکت مردم جهش ایجاد کرد. باید دید مردم به این تفکر اقتصادی رای خواهند داد تا بسیج اقتصادی و اقتصاد بسیجی احیا شود؟

سخنان و اظهارات سعید جلیلی درباره مسائل و مشکلات اقتصادی

محور اظهارات اقتصادی

اظهارات

یارانه

یارانه‌های نقدی باید ادامه یابد اما در فاز اول به خوبی اجرا نشد و سهم تولید داده نشد.

کار و کارگر

بیکاری مهمترین موضوع کشور است چون رشد جمعیتی که داشتیم به دوران نیاز به کارش رسیده. نیاز هست که بدان توجه جدی شود.

وقتی تورم شکل می‌گیرد که نتوان نقدینگی را کنترل کرده و به ازای آن کالا تولید کرد که از آن به عنوان مالیات تورمی یاد می‌شود و مردم به صورت غیرمستقیم مالیات بیشتری می‌دهند و نامگذاری سال گذشته توسط مقام معظم رهبری مبنی بر سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به همین خاطر بود؛ تمام ظرفیت‌های کشور می‌تواند تولیدی را در تراز ملی فراهم کرده و نباید مشکلی در این زمینه داشته باشیم اما ساز و کارها مقابل آن هستند.

* چگونه می شود تولید را حمایت کرد؟ هر میزان که تولید بیشتر شود، اشتغال بیشتری به وجود می آید، و تورم کم می شود. اما اگر وقتی شما می خواهید تولید را حمایت کنید، همزمان به کالای خارجی اجازه دادید وارد کشور شود، حتما شما تولید داخلی خود را تضعیف کرده اید.

تورم و گرانی

برخی افراد می‌گویند تورم به دلیل پرداخت یارانه نقدی ایجاد شده  این افراد چرا  70 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی را نمی‌بینند که از این 70 هزار میلیارد تومان 5 هزار میلیارد تومان آن فقط دست 6 نفر است.

23 نفر یازده هزار میلیارد تومان معوقه بانکی دارند که 6 نفرشان اصلا کار تولیدی نکرده بودند. این را بگذارید کنار تبلیغات و تلاشهایی که صرف واردات کالاهای خارجی می شود؛ معلوم است که نتیجه اش می شود بیکاری و تورم.

* یکی از دغدغه‌های عموم مردم را بحث‌هایی همچون تورم و گرانی و اشتغال است.

چرا باید بین مردم شاهد چنین دغدغه‌هایی باشیم و باید جلوی سختی‌هایی که مانع آزاد شدن ظرفیت‌های مردم هستند را بگیریم.

ارز و واردات

*این باعث تأسف است که در شرایطی که ما ارز را به سختی می توانیم تجمیع کنیم، فقط در سال 90، ما 39 میلیون دلار صرف واردات چوب بستنی به کشور کرده ایم.

*چرا باید سنگ آهن را بدهیم و میل‌گرد وارد کنیم و یا چرا باید مواد اولیه پتروشیمی را بدهیم و مواد مورد نیاز کشور را با چند برابر قیمت وارد کنیم.

*چرا باید محصولات کشاورزی را خام‌فروشی کنیم و کشاورز نمی‌تواند از محصولش به آن اندازه که زحمت کشیده برداشت کند.

*چرا باید محصولی را با سه برابر قیمت وارد کنیم و از کشاورز داخلی آن را با نصف قیمت بخریم.

* سازوکار و منابع ارزی و ریالی پیشتیبان شرکتهایی می شود که دنبال دلالی و سفته بازی اند.

* وقتی شما از واردات غیرضروری جلوگیری کردید، این کالاها از مجاری غیررسمی و غیرقانونی وارد کشور می شود. باید مراقب قاچاق هم باشیم.

* سال گذشته، 11 میلیارد دلار فقط صرف واردات کالاهای اساسی شده است؛ اما همه این کالاها کالاهایی بوده که می توانستیم در داخل تولید کنیم: گندم، روغن، شکر، دانه های روغنی. اگر ما مثلا دانش فنی لازم برای تولید گندم را به کشاورزمان منتقل کنیم، می توانیم دو برابر نیاز داخلی به گندم، یعنی سالی 22 میلیون تن تولید کنیم. این یعنی اینکه نه تنها واردکننده نباشیم، بلکه صادرکنندل گندم هم باشیم. این یعنی چقدر شغل و چقدر درآمد؟

* وقتی واردات به کشور، کنترل نشده باشد و جلوی قاچاق گرفته نشود، این مسئله به تولید ملی ضربه می‌زند.

ایده‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های سعید جلیلی

راهکار

اظهارات

راهکارهای عملی

---

جملات شعاری و قول و قرارهای اقتصادی

*دولت باید مانع این موضوع باشد که کسانی بخواهند سرمایه‌های دولت را در جهت افراد اندکی محدود کنند چرا که سرمایه‌های کشور باید آزاد شود و همه مردم از آن استفاده کنند.

* اینکه یک تفکر بسیجی در ادارات به دنبال کشاورز و صنعتگر برود و مشکلات آنها را حل کند، نه تنها انفعال و انحراف به وجود نمی آید، بلکه یک پیشرفت واقعی را برای مردم رقم می زند.

*اگر ساختار اجرایی و اداری کشورمان متناسب با اهداف و ظرفیتهای انقلاب و خواست مردم در جهت خدمت به آنها قرار گیرد، بسیاری از این ظرفیتها به خوبی آزاد می شود.

* به 2 بخش باید توجه کرد. یکی بحث حمایت از تولید که باید ظرفیت‌های بخشی مانند کشاورزی و اقتصاد دانش‌بنیان و ارتباط صنعت و دانش توجه کنیم. بحث فناوری اطلاعات و نفت و فولاد و مسکن را باید توجه ویژه کرد. اشتغالی که خواهیم داشت باید در تولید باشد نه در شغل‌های کاذب. تولید باید رقابتی باشد. صنایع دستی هم جزو مزیت‌هایی است که میتواند چند میلیون شغل ایجاد کند.

* اگر ساز و کارها در جهت خدمت به مردم باشد، ظرفیتی آزاد می‌شود که قدرت هسته‌ای در برابر آن هیچ است و باید برای این موارد برنامه‌ریزی کرد و تدبیر داشت.

* ماشین دولت، ماشین بزرگی با بودجه و امکانات هنگفت است. نباید این ماشین سرعت حرکت مردم و کشور را در مسیر عزت و پیشرفت خود کُند کند. با الگو قرار دادن الگوی مقاومت بسیجی که توانست هشت سال در برابر تجاوز دشمن مقاومت کند، باید حالا نیز دوباره در مسیر حرکت مردم جهش ایجاد کرد.

*مشکل گرانی، مشکل بیکاری، مشکل مسکن و مشکلاتی از این قبیل به خاطر مدیریت نکردن صحیح ظرفیتهاست.

* امروز همه به حق مشکل تورم و بیکاری را مطرح می کنند. چگونه می شود این مشکلات را حل کرد؟ آیا ظرفیتهای کشور ما نمی تواند این مشکلات را مدیریت کند؟ بدون شعار، می توان این مشکلات را مدیریت کرد به نحوی که یک جوان به جای آنکه دنبال کار باشد، خودش یک کارآفرین باشد.

طرح‌های جذاب

*در کشاورزی با مشکل آب مواجه هستیم و برای ایجاد شبکه آبیاری تحت فشار به کشاورزان 85 درصد وام داده می‌شود، اما آنها نقدینگی لازم برای 15درصد باقی آن را هم ندارند. می‌توان تدابیری اندیشید که با استفاده از همین صندوق توسعه ملی آنها کل این مقدار را وام بگیرند.

محسن جندقی

بخش اقتصادی تبیان