تبیان، دستیار زندگی
آیا آخرین باری که در هنگام برخورد با افراد ناآشنا، احساس ناراحتی، نگرانی و تنش برای خودتان یا نزدیکانتان به وجود آمد را به خاطر دارید؟ آیا می توانید مشکلات و دردسرهای ناشی از این وضعیت را به یاد بیاورید؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من و اینهمه کمرویی،محاله!


آیا آخرین باری که در هنگام برخورد با افراد ناآشنا، احساس ناراحتی، نگرانی و تنش برای خودتان یا نزدیکانتان به وجود آمد را به خاطر دارید؟ آیا می توانید مشکلات و دردسرهای ناشی از این وضعیت را به یاد بیاورید؟ آیا برای شما اتفاق افتاده که تنها به همین دلیل، از تعامل با دیگران باز بمانید؟ حتی در زمانی که به آن نیاز داشته‌اید؟ آیا این مسئله به ارتباطات فردی، اجتماعی و شغلی شما آسیب زده‌ است؟

من و اینهمه کمرویی،محاله!

کم‌رویی حالتی است که اغلب انسانها، چه درون‌گرا باشند و چه برون‌گرا، دست‌کم به صورت گه‌گاهی آن را تجربه می‌کنند. پیامدهای این پدیده آشنا، گاه آن‌چنان دامن‌گیر زندگی فرد می‌شود که سلامت روان وی را به مخاطره می‌اندازد. خوشبختانه امروزه مهارت‌هایی ساده اما کاربردی پا به عرصه مشاوره و درمان گذاشته‌اند که در صورت انگیزه و همکاری فرد، تا حد زیادی می‌تواند در غلبه بر این حالت، مفید و مۆثر باشد.

در ادامه برخی از این راهکارها را مرور خواهیم کرد:

در قدم اول، سعی کنید مشکل کم‌رویی خود را با تمام جزئیات آن درک کنید. برای مثال سعی کنید ویژگی‌های منحصر به‌فرد کم‌رویی خودتان را درک کنید و بفهمید که کم‌رویی در زندگی شما چگونه خود را نشان می‌دهد. موقعیت‌هایی را که در آن احساس کم‌رویی به شما دست می‌دهد، شناسایی کرده و به نوع واکنشی که در این موقعیتها نشان می‌دهید متمرکز شوید.

خودآگاهی افراطی، یعنی توجه افراطی به خود و اعمال خود به‌خصوص در موقعیتهای اجتماعی، یکی از مۆلفه‌های مهمِ کم‌رویی است. در خودآگاهی افراطی توجه فرد آن‌چنان معطوفِ خویش است که گویی خود را به عنوان یک انسان دیگر تحت نظر دارد. بنابراین، در قدم دوم، بهتر است به جای این خودآگاهی، به درون‌کاوی بپردازید یعنی به دنبال عواملی در درون خود باشید که کم‌رویی شما را ایجاد یا تقویت می‌کند. این خودآگاهیِ متعادل، اولین گام به سوی هرگونه تغییر و پیشرفت در زندگی است.

موقعیتهایی را که در آن احساس کم‌رویی می‌کنید ترک نکنید. ترک موقعیت، به تقویت کم‌رویی کمک می‌کند. به جای آن، در موقعیت بمانید و آن را به فرصتی برای کاوش در درون خود و رشد فردی‌تان تبدیل کنید. برای مثال از خود بپرسید : "چرا الآن من این احساس را دارم؟ چه چیزی این احساس را در من ایجاد کرده است؟ آیا من می‌توانم به جای اضطراب و کم‌رویی با نگاه دیگری به این موقعیت بنگرم؟"

از تصویرسازی ذهنی کمک بگیرید. خود را در موقعیتهایی که احساس کم‌رویی را در شما ایجاد می‌کنند تصور کنید و ببینید که چگونه می‌توانید خود را به عنوان فردی با اعتمادبه‌نفس و شاد نشان دهید.

خودگویی مثبت نیز به شما کمک می‌کند. به‌خاطر داشته باشید که کلمات از انرژی باورنکردنی برخوردارند. پس مراقب کلماتی که در مورد خودتان به کار می‌برید باشید، چرا که خودگویی‌های شما توسط ذهن ناهشیارتان شنیده می‌شود و عملکردتان را شکل می‌دهد. پس با خود تکرار کنید "من فردی توانمند، شایسته و با اعتماد به‌نفس هستم" و برچسب‌هایی مانند اینکه " من آدمی خجالتی هستم" را دور بریزید.

موفقیتهای خود را در غلبه بر کم‌رویی در دفترچه‌ای بنویسید و برای هر موفقیت به خودتان پاداش دهید. این کار نه تنها اعتماد به نفس شما را تقویت می‌کند بلکه تمرکز شما را به مسائلی معطوف می‌کند که می‌تواند برایتان مفید باشد

جرأت‌ورزی و قاطعیت را تمرین کنید

ورزش کنید. یادتان باشد اضطراب ناشی از کم‌رویی می‌تواند بخشی از انرژی شما را که باید صرف امور مفید بشود، مسدود کند. آزاد کردن این مقدار انرژیِ بدون مصرف، نه تنها شما را از فشار درونی نشأت گرفته از کم‌رویی می رهاند، بلکه آشنایی با افراد جدید را به همراه می‌آورد و به‌این‌ترتیب کمک می‌کند تا از اجتناب از موقعیتهای تازه که یکی از خصوصیات افراد کمرو است دور شده و تجربه مثبتی را برای خود ایجاد کنید.

بعضی افراد با یکی دو دفعه رد شدنِ نظراتشان در جمع، احساس طرد شدن می‌کنند و از اظهار نظر مجدد اجتناب می‌کنند. بهتر است احتمال طرد شدن را بپذیرید و بدانید که این تجربه بخشی از زندگی و فرایند یادگیری همه انسانهاست. آن را فردی نکنید. یعنی اگر به هر دلیلی طرد شدید، علت آن را خودتان و یا ویژگیهای خودتان ندانید، چرا که این حالت می تواند کمرویی را تقویت کند. سعی کنید درسی را که در این تجربه نهفته است پیدا کنید و از این درس برای بهتر شدن و توانمندتر کردن خودتان استفاده کنید. به جلو نگاه کنید و به سوی جلو حرکت کنید. به خاطر داشته باشید در این موقعیت دلسوزی کردن برای خود فقط و فقط باعث اتلاف انرژی سازنده و مانع حرکت شما به سوی رشد و پیشرفت می‌شود. پس احساس کم‌رویی ناشی از طرد شدن را کنار بگذارید و دوباره تلاش کنید!

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. مقایسه کردن خود با کسانی که شبیه شما نیستند باعث ایجاد انتظارات غیرواقع‌بینانه می‌شود و این سوال را به وجود می‌آورد که "چرا من نباید مانند فلانی باشم؟" و در نتیجه فرد برای پاسخ به این سوال سعی می‌کند خود را به او نزدیک کند غافل از آنکه هر انسانی منحصر به‌فرد آفریده شده و این رویه تنها به تضعیف اعتماد به نفس، تضعیف عزت نفس،  تقویت اجتناب از تعامل با انسانهای دیگر و دامن زدن به کم‌رویی منجر خواهد شد.

من و اینهمه کمرویی، محاله!

مهارتهای اجتماعی را تمرین کنید. هر چه بیشتر خود را در موقعیتهای اجتماعی قرار دهید، برقراری ارتباط با دیگران و جرأت ورزیدن برایتان آسان‌تر خواهد شد. اگر موقعیت سختی را پیش رو دارید که نمی دانید در آن چه باید بکنید بهتر است قبل از موقعیت، آن‌چه را که می‌خواهید بگویید با خود تمرین کنید.

بر لحظه‌ها متمرکز شوید. برای مثال زمانی که باید در جمعی صحبت کنید به جای اینکه به این فکر کنید که دیگران درباره شما چه برداشتی خواهند داشت، بر کلماتتان و شیوه انتقال پیام‌تان تمرکز کنید.

توانمندیهای خود را بشناسید و ببینید این توانمندیها چگونه می‌توانند در تقویت عزت نفس شما مۆثر باشند.

خودتان را بیشتر دوست بدارید. کارهایی را که از آن لذت می‌برید انجام دهید، برای خودتان وقت بگذارید، خودتان باشید.

موفقیتهای خود را در غلبه بر کم‌رویی در دفترچه‌ای بنویسید و برای هر موفقیت به خودتان پاداش دهید. این کار نه تنها اعتماد به نفس شما را تقویت می‌کند بلکه تمرکز شما را به مسائلی معطوف می‌کند که می‌تواند برایتان مفید باشد.

حال، اگر بعد از مدتی تمرین توانستید با کمک این راهکارها بر کم‌رویی خود غالب شوید، لطفاً خجالت نکشید

و

آنها را به دیگران هم یاد بدهید!!

راحله فلاح

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

در مصاحبه کاری موفق شوید

شما لمسی هستید یا بصری؟

اول فكر كن؛ بعد حرف بزن

موثر و صمیمانه برای زندگی امروز

ارتباط مناسب در کوچه‌های عمودی

 بهانه‌تراشی بجای عذر خواهی!

بهترین ترمیم کننده ی رابطه ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.