تبیان، دستیار زندگی
امام جمعه مشهد در خطبه نماز دیروز با تأکید بر ضرورت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه آینده، گفت: هر کس در انتخابات شرکت نکند به جهنم رفتنش قطعی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا رأی ندادن جهنمیمان می کند؟!

نقدی بر سخنان یکی از دلسوزان


 نکته ای که در این مجال در صدد رسیدگی به آن هستیم، این است که بدانیم به چه قیمتی می خواهیم مردم را پای صندوق های رأی بیاوریم؟ نظر به اینکه حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی در خطبه نماز جمعه مشهد بیان داشتند که: «هر کس در انتخابات شرکت نکند به جهنم رفتنش قطعی است.» نقدی بر کلام ایشان خواهیم داشت.


انتخابات

این روز ها بحث داغی که در هر محفلی در جریان است بحث انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب کاندیدای اصلح است. بحث حضور پر شور مردم در صحنه انتخابات.

حضوری که از جهات مختلف دارای اهمیت و جایگاه ویژه ایست. حکومت ما به عنوان تنها حکومت شیعی جهان دشمنان زیادی دارد. دشمنانی که نگاه مادی و استکباریشان اهداف والای حکومت مقدس ما را بر نمی تابد، و در طول عمر این انقلاب عظیم همواره نیش های مستکبرین تن این انقلاب را آماج حملات خود کرده است. اما به خواست خداوند متعال و اراده آهنین مردم همواره مأیوس و ناکام شدند.

حضور دوباره مردم در این انتخابات یک گام محکم در مسیر رویش انقلاب اسلامی است و مردم عزیز و فهیم ما خود بر این امر وقوف دارند که حضور پر شورشان چقدر می تواند ارزشمند و سازنده باشد.

همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: ملت ایران، شرکت در انتخابات را یک فریضه و یک عمل واجب بدانند؛ مردم باید در انتخابات شرکت کنند و با این کار، مشت محکمی بر دهان امریکا و استکبار و گروهک ها و مخالفین اسلام و مسلمین و مخالفین جمهوری اسلامی بکوبند.(بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای           «مد ظله العالی»

اما نکته ای که در این مجال در صدد پرداختن به آن هستیم، این است که بدانیم به چه قیمتی می خواهیم مردم را پای صندوق های رأی بیاوریم؟ نظر به اینکه حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی در خطبه نماز جمعه مشهد بیان داشتند که: «هر کس در انتخابات شرکت نکند به جهنم رفتنش قطعی است.» می خواهیم ببینیم آیا واقعا اگر کسی رأی ندهد جهنمی می شود ؟!

آیا این سخن درستی است؟ آیا اینگونه تهدید کردن مردم برای مشارکت در انتخابات صحیح است؟ آیا این شیوه ها با شیوه رهبر معظم انقلاب  سازگار است؟

بر فرض که کسی نخواست یا نتوانست در انتخابات شرکت کند، این باعث می شود که همه اعمال گذشته او نادیده گرفته شده و با قطع یقین بگوییم که وارد جهنم می شود؟

آیا همین که مردم همیشه در صحنه ما، با وظیفه شناسی همواره یار و یاور انقلاب اسلامی بوده اند کافی نیست؟ پس چرا با تهدید  آنان را وادار به رأی دادن کنیم ؟

این شیوه، شیوه اسلامی نیست، با رأفت اسلامی منافات دارد، و بدتر اینکه آنان را با چیزی تهدید کنیم که اختیار تام و تمام آن در دست خداوند متعال و اولیاء اوست.

قال(علی ابن موسی الرضا) قال رسول الله " صلی الله علیه وآله " یا علی انك قسیم الجنة والنار" (عیون اخبار الرضا ج 1 ص 30)؛ ‌حضرت علی بن موسی الرضا فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: ای علی ! همانا تو تفسیم کننده بهشت و جهنم هستی.

در این روایت می بینیم که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله تنها و تنها  امام علی علیه السلام را تقسیم کننده بهشت و جهنم می داند و لا غیر!! پس در دست کس دیگری نیست که به زعم خود یکی را بهشتی و دیگری را جهنمی بخواند.

انتخابات

بر فرض که کسی نخواست یا نتوانست در انتخابات شرکت کند، این باعث می شود که همه اعمال گذشته او نادیده گرفته شود؟

در نهضت سراسر درس عاشورا ما می بینیم که امام حسین علیه السلام با آن تعداد اندک یاران و در آن شرایط حساس، از تاریکی شب استفاده کرده بیعت از یاران خود بر میدارد.آیا ایشان در ادامه تهدید کردند که اگر بروید جهنمی می شوید؟

الگوی ما در حکومت کردنمان در زمامداریمان باید ائمه معصومین علیهم السلام باشند. شیوه های ایشان است که عمیق ترین و ماندگار ترین تأثیرات را دارد. این راه حل های مقطعی که با اصول اعتقادی و اخلاقی ما هیچ گونه سازگاری ندارد آسیب زاست.ما نباید بهانه به دست منتقدان و فرصت طلبان بدهیم. مردم ما آگاه به وظایف الهی خویش هستند و گوش به فرمان رهبر فرزانه  انقلاب می باشند، و با شور و اشتیاق پای صندوق های رأی خواهند آمد. چرا صحبتی کنیم که نتیجه عکس داشته باشد و بگویند مردم ایران را با تهدید پای صندوق رأی آوردند؟

بر همه ما مخصوصا آنهایی که تریبونی در اختیار دارند واجب است که سنجیده صحبت کنیم و با دلسوزی های افراطی حرفی نزنیم که باعث دشمن شادی شود.

اسلام دین آزادی است

ما در طول تاریخ مظلوم تر از امام علی علیه السلام نداریم. حقی که خداوند متعال به ایشان داده بود را به زور غصب کردند و دنیا طلبی های خود را اعمال کردند، 25ایشان سال برای مصلحت اسلام سکوت کردند و در نهایت وقتی به اصرار مردم زمام امور را به دست گرفتند، هرگز با هیچ شیوه ای مردم را مجبور به بیعت نکردند.

امام علی (علیه السلام) کرامت مردم را حتی در پذیرش بیعت خویش رعایت می نمودند. این کرامت باید در هر شرایطی حفظ شود کسی که احساس کرامت نداشته باشد و با توجه به این تهدیدها بخواهد رأیی بدهد این رأی ارزشی ندارد، فردای روزگار با تهدیدی دیگر دست از آن  می کشد. در مسائلی به این اهمیت باید با زیرکی و اقتدا به شیوه های ائمه علیهم السلام در فکر یک سرمایه گذاری بزرگ در باور مردم باشیم نه در یک برهه زودگذر از زمان که با تحریک حس معامله گرای مردم برای رسیدن به بهشت یا ترساندن از جهنم  باشد.

بحمدلله می بینیم که کاندیداها از جناح ها و سلایق مختلف در انتخابات حضور دارند و مردم به هر کدام که تمایل داشته باشند رأی خواهند داد، ما نباید با وارد کردن اجبار این آزادی که اسلام به این وسعت به آن معتقد است را نقض کنیم.

پس بر همه ما مخصوصا آنهایی که تریبونی در اختیار دارند واجب است که سنجیده صحبت کنیم و با دلسوزی های افراطی حرفی نزنیم که باعث دشمن شادی  شود.

فاطمه محمدی بیده             

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.