تبیان، دستیار زندگی
درفاصله 90 کیلومتری شهر قشم (تقریبا به موازات ساحل جنوبی) کوه گنبدی شکلی به نام نمکدان به ارتفاع 237 متر وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگ‌ترین غار نمکدان
غار نمکدان

درفاصله 90 کیلومتری شهر قشم (تقریبا به موازات ساحل جنوبی) کوه گنبدی شکلی به نام نمکدان به ارتفاع 237 متر وجود دارد. غارها و گنبدهای نمكی موجود در جزیره قشم و هرمز در نوع خود بی ‌نظیر هستند و درهیچ‌جای دنیا این گونه غارها با ویژگی‌های خاص جزایر قشم و هرمز وجود ندارد.

غار نمکدان قشم جلوه ای از شگفتی های طبیعت است که به دلیل داشتن بهترین نوع نمک محل مناسبى براى درمان بیماران مبتلا به آسم و ناراحتی هاى تنفسی محسوب می‌شود.

بزرگترین غار نمکى جهان با ارتفاع 237 متر و طول بیش از شش کیلومتر با داشتن قندیل‌ها و بلورهاى نمک در داخل و جریان آب نمک در بیرون آن در90 کیلومترى شهر قشم منظره اى زیبا و دلپذیر از شگفتى هاى عالم خلقت را به نمایش گذاشته است.

از داخل غار نمکدان، آب زیر زمینی می جوشد که با خارج شدن از غار به صورت چشمه نمک در دامنه کوه ظاهر می شود و در گودالی جمع می شود و مانند برف زمستانی خود نمایی می کند

این غار دارای چندین تالار بزرگ وکوچک است که اولین تالار آن در فاصله 670 متری ورودی غار قرار دارد. از داخل غار نمکدان، آب زیر زمینی می جوشد که با خارج شدن از غار به صورت چشمه نمک در دامنه کوه ظاهر می شود و در گودالی جمع می شود و مانند برف زمستانی خود نمایی می کند.

غار نمکدان

مسئول واحد سمعى و بصرى سازمان منطقه آزاد قشم که بارها با ورود به غار نمکدان، جلوه هاى زیبایى از آن را به تصویر کشیده مى گوید: افراد عادى در سفر به غار نمکدان به دلیل نداشتن وسایل فنى تنها امکان پیمایش 100 متر از بزرگترین غار نمکى جهان را پیدا مى کنند. همین میزان ورود به غار نمکدان قشم نیز از چنان ارزشى برخوردار است که بازدید کنندگان را بار دیگر براى تماشاى آثار طبیعى به این جزیره زیبا مى کشاند.

برای رسیدن به انتهای غاربه جز طی چندین تالار باید به صورت سینه خیز و گاهی به صورت نشسته از میان قندیلها و حتی از درون آب عبور کرد. مسیرهای یکنواخت ، باریک و با سقفی صیقلی با ارتفاعی حدود cm60که وادار به حرکت سینه خیزمی کند. در طول مسیر رودخانه‌ای مارپیچ با استلاكتیت و استلاگمیت‌هایی مرمرین و بلورین در اشکال مختلف و اعجاب‌آو دیواره ها و سقفهایی با رگه هایی رنگی از کانی های گوگرد، آهن ، نمک و سایر املاح، انسان را به شگفتی وامی‌دارند و منظره ای بدیع به وجود آورده اند که در نوع خودمنحصر به فرد است.درطی مسیر رگه های گوگرد ، گل گوگرد و گاز آن از جمله مسائلی است که در هیچ یک از گزارشات حتی اشاره ای به آن نشده و وجود گاز گوگرد در بعضی مناطق تنفس را در محیط مرطوب و خاص غار دچار مشکل می نماید.

فراوری: زهرا فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: وبلاگ گروه کوه نوردی

شگفتی ها

مطالب مرتبط:

غارهای شگفت انگیز

شگفتی‌های چشم

لاله واژگون

عنکبوتی عجیب که مجسمه خود را میسازد !

دنیای جوجه تیغی‌ها

دنیای پر رمز و راز زنبور عسل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.