تبیان، دستیار زندگی
اگر زمانی نه چندان دور قیمت‌ کالاهای اساسی و غیراساسی به دلیل ضعیف مدیریتی به‌صورت روزانه دستخوش تغییر می‌شد، این‌بار نوبت به نرخ اجاره‌بها رسیده تا مستاجران را دچار سردرگمی کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجاره نشین‌ها منتظر معجزه 8 کاندیدا!


اگر زمانی نه چندان دور قیمت‌ کالاهای اساسی و غیراساسی به دلیل ضعیف مدیریتی به‌صورت روزانه دستخوش تغییر می‌شد، این‌بار نوبت به نرخ اجاره‌بها رسیده تا مستاجران را دچار سردرگمی کند.


نرخ مسکن در برخی استان ها

نگاهی به آگهی‌های اجاره مسکن و مقایسه کوتاه مدت آنها حاکی از افزایش حدود 15 درصدی نرخ اجاره فقط در دو هفته گذشته است. این وضعیت به‌خصوص در کلانشهرها وخیم‌تر است و مستاجران مانده‌اند که چرا دولت برای وضعیت نابسامان کنونی هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد. هر چند به گواه کارشناسان دولت ابزاری برای کنترل اجاره‌بها در اختیار ندارد، اما در دو سال گذشته وزارت راه و شهرسازی عزم جدی برای ساماندهی بازار اجاره‌بها و کنترل نسبی قیمت‌ها داشت.

بر این اساس وزارتخانه مذکور نیز بسته سیاستی اجاره‌بها را برای سال 90 تدوین و به بنگاه‌های املاک ابلاغ کرد، بسته‌ای که در آن با تعیین سقف افزایش 7 تا 9 درصدی نرخ اجاره‌بها تلاش شد از رشد لجام‌گسیخته اجاره‌بها مانند تابستان 89 جلوگیری شود. سال گذشته نیز این بسته با تغییر میزان افزایش نرخ اجاره‌بها ابلاغ شد که بر اساس آن بنگاه‌ها فقط مجاز بودند تا سقف افزایش 15 درصدی قراردادهای اجاره‌بها را تنظیم کنند.برنامه‌های دو سال گذشته وزارت راه هر چند انتقاد کارشناسان را به‌دنبال داشت، اما به گفته فعالان بازار بسته سیاستی اجاره‌بها توانست از افزایش 100 درصدی قیمت‌ها مانند سال 89 جلوگیری کند.این در حالی است که امسال وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی بخش مسکن کشور هیچ برنامه‌ای در این رابطه ندارد و فقط به افتتاح پروژه‌های مسکن مهر و تاثیرگذاری آن در تنظیم عرضه و تقاضا دل بسته است. این مسئله نیز باعث شده تا دو هفته پیش از آغاز فصل نقل‌وانتقالات، قیمت‌ها به‌صورت آنی افزایش یابد. در حال حاضر به دلیل تورم سال گذشته که به امسال  نیز سرایت کرده بسیاری از مالکان حتی با افزایش 100 درصدی نرخ اجاره‌بها واحد خود راضی نمی‌شوند و رفتار همیشگی بازار اجاره‌بها در حال تغییر است.

در حال حاضر به دلیل تورم سال گذشته که به امسال  نیز سرایت کرده بسیاری از مالکان حتی با افزایش 100 درصدی نرخ اجاره‌بها واحد خود راضی نمی‌شوند و رفتار همیشگی بازار اجاره‌بها در حال تغییر است

در سال‌های گذشته رسم بر این بود که مالکان به دریافت رهن تمایل بیشتری داشتند و مبلغ اجاره خیلی برای آنها مهم نبود، اما با توجه به اتفاقات ناخوشایند اقتصادی این رویه 360 درجه تغییر کرده و مالکان تمایلی به دریافت ودیعه مسکن(رهن) ندارند و فقط درخواست اجاره‌های بالا را دارند.گرچه دولت با طرح مسکن مهر نشان داد رفع دغدغه‌های مردم یکی از اولویت‌های کاریش محسوب می‌شود، اما همین دولت در بخش اجاره‌بها نتوانست کاری انقلابی مانند طرح مهر انجام دهد. مستاجران همچنان چشم‌انتظار یک معجزه در بازار مسکن هستند، شاید دولت بعدی بتواند مقدمات تثبیت قیمت‌ها را فراهم کند مسئله‌ای که کم و بیش از سوی هشت کاندیدای یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری مورد توجه قرار گرفته است.

افزایش 5 برابری نرخ اجاره خانه طی 8 سال

آمارهای مرکز آمار ایران بیانگر افزایش قابل ملاحظه قیمت در بخش‌های مختلف معاملات مسکن است به طوری‌که نرخ اجاره واحدهای مسکونی طی هشت سال گذشته پنج برابر و قیمت زیربنای مسکونی سه برابر افزایش یافته است. مرکز آمار ایران نتایج آمارگیری از متوسط قیمت اجاره و مسکن در نقاط شهری کشور طی فاصله سال‌های 69 تا 91 را اعلام کرد.

براین اساس متوسط قیمت اجاره و مسکن در نقاط شهری کشور با افزایش دوبرابری از دو میلیون و 510 هزار ریال به چهار میلیون و 550 هزار ریال در سال گذشته رسیده است.

این در حالیست که سال 87 اوج افزایش قیمت زمین و خانه کلنگی در هشت سال گذشته بوده است.قیمت زمین و خانه کلنگی در سال 88 به یکباره سقوط کرده و از شش میلیون و 100 هزار ریال در سال 87 به یک میلیون و 800 هزار ریال کاهش یافته است.

سال 87 اوج افزایش قیمت زمین و خانه کلنگی در هشت سال گذشته بوده است.قیمت زمین و خانه کلنگی در سال 88 به یکباره سقوط کرده و از شش میلیون و 100 هزار ریال در سال 87 به یک میلیون و 800 هزار ریال کاهش یافته است

براساس این گزارش متوسط قیمت زیربنای مسکونی در نقاط شهری در سال 84 در هر مترمربع سه میلیون و 60 هزار ریال بود که در نیمه اول سال گذشته به 9 میلیون و 800 هزار ریال رسید.البته روند تغییرات قیمتی در این بخش از سال 85 از چهار میلیون و 140 هزار ریال به شش میلیون و 920 هزار ریال در سال 86 رسیده که بعد از آن با جهشی یکباره در رنج هشت میلیونی قرار گرفته است.نرخ اجاره در هر 100 مترمربع واحد مسکونی طی 8 سال گذشته تاکنون با افزایش چشمگیر پنج برابری مواجه بوده است.

اجاره نشینی-خانه به دوش

براین اساس نرخ اجاره در هر 100 مترمربع هم در سال 84 حدود یک میلیون و 490 هزارریال بوده که این رقم در نیمه اول سال گذشته به پنج میلیون و280 هزار ریال افزایش یافته است.

بیشترین تولید مسکن در دولت نهم

خبر دیگر از مسکن مرکز آمار ایران تعداد پروانه‌های صادر شده احداث مسکن در نقاط شهری کشور را در 23 سال گذشته در حالی منتشر کرد که در این 23 سال بالغ بر 8میلیون و 103 هزار و 641 واحد مسکونی احداث شده است که بیشترین ساخت مربوط به دولت نهم و دهم است.

تعداد پروانه‌های صادر شده در سه دولت گذشته نشان می‌دهد که بیشترین تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده برای ساخت مربوط به سال 90 با 765 هزار و 24 واحد و کمترین تعداد پیش‌بینی ساخت مربوط به سال 69 با 132 هزار و 807 واحد مسکونی بوده است.

بنابراین گزارش، در سه دولت گذشته حدود 3،5 میلیون پروانه ساختمانی صادر شده که 8 میلیون و 103 هزار و 641 واحد مسکونی احداث شده است.

تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در دولت سازندگی 857 هزار، در دولت اصلاحات یک میلیون و 97 هزار و در دولت احمدی نژاد یک میلیون و 570 هزار بوده است.

تعداد واحدهای مسکونی پیش بینی شده ساخت(توسط بخش خصوصی و دولت) در دولت سازندگی یک میلیون و 360 هزار و217 ،در دولت اصلاحات دو میلیون و 276 هزار و 630 و تا 9 ماه سال 91 حدود چهار میلیون و 466 هزار و 794 واحد مسکونی است.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع: فارس، ایسنا، تسنیم