تبیان، دستیار زندگی
مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی کشور به عنوان یکی از مولفه های حماسه سیاسی و استقلال اقتصادی به عنوان ویژگی مهم حماسه اقتصادی از روزهای آغازین پیروز انقلاب اسلامی ایران مورد توجه حضرت امام خمینی(ره) بوده است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لاله افتخاری در گفت و گوی اختصاصی با تبیان

امام از روزهای اول انقلاب بر مشارکت سیاسی مردم تاکید داشتند


لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس و رییس فراکسیون قران و عترت در همین رابطه می گوید که مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی کشور به عنوان یکی از مولفه های حماسه سیاسی و استقلال اقتصادی به عنوان ویژگی مهم حماسه اقتصادی از روزهای آغازین پیروز انقلاب اسلامی ایران مورد توجه حضرت امام خمینی(ره) بوده است.


لاله افتخاری

وقتی شعار «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» به عنوان شعار سال 92 از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، این مفهوم برای مردم غریب نبود؛ چه اینکه پیشتر هم مولفه هایی در این راستا برای مردم تبیین شده بود.

در واقع تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی بر مبانی و اصولی استوار است که  در طول سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره  مورد تصریح قرار گرفته است.

اگرچه نمی توان از این واقعیت چشم پوشید که قرار گرفتن کشور در شرایطی خاص از نظر اقتصادی و سیاسی ضرورت این نامگذاری بوده است.

لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس و رییس فراکسیون قران و عترت در همین رابطه می گوید که مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی کشور به عنوان یکی از مولفه های حماسه سیاسی و استقلال اقتصادی به عنوان ویژگی مهم حماسه اقتصادی از روزهای آغازین پیروز انقلاب اسلامی ایران مورد توجه حضرت امام خمینی(ره) بوده است.

 مشروح گفت و گوی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان با لاله افتخاری را می خوانید:

با توجه به اینکه مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی کشور از مهمترین مولفه های تحقق حماسه سیاسی است، حضرت امام(ره) چقدر به نقش مردم  در اداره کشور معتقد بودند؟

در دیدگاه حضرت امام(ره) آفرینش حماسه سیاسی  از طریق مشارکت گسترده، با شکوه و هوشیارانه مردم صورت میگیرد؛ موضوعی که مقام معظم رهبری هم همواره بر آن تاکید داشته اند.

حضرت امام(ره) نیز نقش مردم را در اداره کشور بسیار پررنگ میدانند. ایشان از لحظات اولی که بعد از دوران تبعید به ایران بازگشتند اهمیت جایگاه مردم را در حاکمیت مورد توجه قرار دادند و فرمودند من به پشتوانه ملت دولت تعیین می کنم. حضرت علی(ع) نیز در فرمایشاتی می گویند اگر مردم به خوبی به دنبال امام خودشان باشند، امام معصوم یا جانشین ایشان می تواند برنامه های خود را پیاده کند. علت اینکه علی(ع) حکومت را پذیرفتند و قبول کردند عملا زمام امور را به دست بگیرند نیز این بود که مردم از ایشان خواستند و به گفته خودشان حجت بر ایشان تمام شد. بنابراین نقش و اهمیت مردم در یک حکومت اسلامی از اینجا روشن می شود.

موضوع دیگر صیانت از آرای مردم است. امام(ره) و مقام معظم رهبری تاکید دارند که مردم باید مطمئن باشند که از آرایشان صیانت می شود. این دو بزرگوار همچنین بر تاثیرگذاری رای مردم برای تو دهنی زدن به دشمنان تاکید دارند و اینها همگی از مولفه های تحقق حماسه سیاسی است.

اگرچه رئیس‌جمهور منتخب قطعا باید توانایی خلق حماسه سیاسی و اقتصادی مد نظر رهبری را داشته باشد اما کاندیداها توجه کنند که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری وعده های آنها باید مطابق با وضعیت داخل کشور و توانمندی خود آنها و همچنین منطبق بر قانون باشد که در این صورت مردم خواهند توانست به آنها اعتماد کنند

آگاهی بخشی سیاسی به مردم و بصیرت افزایی ملت چقدر در اندیشه رهبران جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گرفته است؟

قران که منبع الهام بخش حرکت امام (ره) است در جهت بصیرت بخشی به مردم آمده است و  بر همین اساس این موضوع مورد توجه رهبران انقلاب اسلامی نیز بوده چرا که حرکت بدون بصیرت ممکن است جریاناتی را پیش بیاورد که قابل برگشت و جبران نباشد.

لاله افتخاری

تحقق حماسه اقتصادی چه ملزوماتی دارد و به نظر شما حضرت امام(ره) در زمان خودشان چقدر بر این موضوع تاکید داشتند؟

امام خمینی و مقام معظم رهبری هر کدام در دوران زعامت خود بر استقلال اقتصادی و حمایت از تولید تاکید داشته اند. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در بخش اقتصاد، سه  حوزه دولتی، خصوصی و تعاونی به رسمیت شناخته شده  است. حضرت امام(ره) از همان ابتدا بر رونق تولید، حمایت از بخش خصوصی و ایجاد زمینه لازم برای سرمایه گذاری امن تاکید داشتند. خوشبختانه قوانین جمهوری اسلامی نیز در حمایت از این سه مقوله است اما لازم است بخش اجرا نیز در همین راستا حرکت کند تا حرکت کلی کشور به سمت استقلال کشور باشد و برنامه ریزی ها بر این اساس صورت گیرد.

موضوع دیگری که در فرمایش بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز موکدا مورد اشاره قرار گرفته و از شرایط پدید آمدن حماسه اقتصادی است و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشتند ایجاد روحیه خود باوری و ترویج شعار «ما می توانیم»است.

مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی کشور به عنوان یکی از مولفه های حماسه سیاسی و استقلال اقتصادی به عنوان ویژگی مهم حماسه اقتصادی از روزهای آغازین پیروز انقلاب اسلامی ایران مورد توجه حضرت امام خمینی(ره) بوده است

به نظر شما کاهش وابستگی به نفت چطور می تواند کشور را  به سمت تحقق حماسه اقتصادی پیش ببرد؟

اگر ما استقلال اقتصادی داشته باشیم باید اتکا به نفت را به صفر برسانیم. در واقع نفت نباید منبع اول درآمدی ما باشد تا با قبض و بسط ها در عرصه بین الملل و ایجاد محدودیت برای کشور دچار آسیب شویم. این مقوله هم از موضوعات مورد توجه در دیدگاه اقتصادی امام(ره) است.

مقام معظم رهبری نیز پیش از این گفته بودند که تنها راه نجات از وضعیت اقتصاد وابسته به نفت، تجاری سازی علم و شرکت های دانش بنیان است. بنابراین ما باید به دانشگاه و ظرفیت های انسانی کشور بیش از پیش توجه کنیم و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم نه فروش نفت.

البته ما در این زمینه حرکت های خوبی داشته ایم و با توجه به اینکه بر اساس سند چشم انداز 20 ساله باید در سال 1404 به رتبه اول علمی در منطقه برسیم، در برخی دانش ها پیش از رسیدن به این موعد رمانی به رتبه اول رسیده ایم. البته لازم است در برنامه های 5 ساله و بودجه های سالانه نیز به پژوهش و جایگاه پررنگ آن در توسعه اقتصادی کشور بیش از این توجه شود.

توصیه شما به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برای تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی چیست؟

اگرچه رئیس‌جمهور منتخب قطعا باید توانایی خلق حماسه سیاسی و اقتصادی مد نظر رهبری را داشته باشد اما کاندیداها توجه کنند که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری وعده های آنها باید مطابق با وضعیت داخل کشور و توانمندی خود آنها و همچنین منطبق بر قانون باشد که در این صورت مردم خواهند توانست به آنها اعتماد کنند. در غیر این صورت اعتماد مردم نیز سلب خواهد شد و در مردم دلسردی ایجاد می شود. بنابراین وعده ها در این زمینه با توجه به نیاز مردم، بر اساس واقعیات و اولویت های کشور باشد.

سارا کیان 

بخش سیاست تبیان