تبیان، دستیار زندگی

چگونه استخر شنا بیمارتان می‌کند؟

آب آلوده استخر باعث بروز بیماری های مختلفی مثل اسهال، بیماری پوستی، عفونت گوش، عفونت چشم و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مثل حلق و بینی می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 استخر شنا، بیماری استخر شنا،

با شروع فصل تابستان افراد زیادی برای تفریح و خنک شدن به استخرهای شنا و پارک‌های آبی می‌روند، اما میکروب‌های بدن شناگران می‌تواند آب استخر را آلوده کند.

قبلا خیلی در این‌باره نگران نمی‌شدیم، ولی هم اکنون میکروب‌های جدیدی آب را آلوده کرده و باعث بروز بیماری می‌شوند. در این مقاله با بیماری‌های ناشی از آب استخر آشنا خواهیم شد.

بیماری‌های ناشی از آب استخر شنا توسط میکروب‌هایی مانند کریپتو، ژیاردیا، ای‌کلای (اشرشیاکلی) و شیگلا ایجاد می‌شوند که با بلعیدن تصادفی آب آلوده به مدفوع، بین افراد پخش می‌شوند.

در استخرهای عمومی، افراد زیادی شنا می‌کنند و اگر کسی مبتلا به اسهال باشد و آب را آلوده کند، قورت دادن این آب افراد دیگر را بیمار می‌کند.

گفته می‌شود کلر موجود در آب استخر این میکروب‌ها را از بین می‌برد، ولی کلر نمی‌تواند فورا اثر کند و مدتی طول می‌کشد تا میکروب‌ها را بکشد و برخی میکروب‌ها مثل کریپتو در مقابل کلر مقاوم هستند و چند روز در استخر زنده می‌مانند.

به همین دلیل است که بهترین استخرها هم باعث انتقال بیماری‌ها می‌شوند. لذا ترویج رفتارهای سالم شنا کردن در بین افراد، برای هر مکان تفریحی آبی لازم و ضروری است.

رفتارهای سالم شنا، افراد را از ابتلا به بیماری‌های ناشی از آب استخر حفظ می‌کند و از آلودگی آب استخر شنا به میکروب‌ها جلوگیری می‌نماید.

 

چگونه شنا بیماری‌ها را منتقل می‌کند؟

شنا کردن در فصل گرما در بین افراد زیاد می‌شود. اگر یک فرد بیمار در یک استخر شنا کند، آب را آلوده کرده و سایر افراد را بیمار می‌کند.

آب آلوده استخر باعث بروز بیماری‌های مختلفی مثل اسهال، بیماری پوستی، عفونت گوش، عفونت چشم و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مثل حلق و بینی می‌شود.

کودکان بیشتر آب را آلوده می‌کنند و بایستی یاد بگیرند در آب مدفوع نکنند.

احتمال دارد کودک مبتلا به اسهال بی اختیار در آب مدفوع کرده و آب استخر را به میکروب اسهال آلوده کنند. اگر این آب آلوده توسط فرد دیگری به طور تصادفی در حین شنا بلعیده شود، او را بیمار خواهد کرد.

به علاوه برخی از میکروب‌ها مثل کریپتو که چند روز زمان می برد تا توسط کلر بمیرد، خطر انتقال بیماری‌ها را افزایش می دهند.

بیماری‌های ناشی از آب استخر شنا توسط میکروب‌هایی مانند کریپتو، ژیاردیا، ای‌کلای (اشرشیاکلی) و شیگلا ایجاد می‌شوند که با بلعیدن تصادفی آب آلوده به مدفوع، بین افراد پخش می‌شوند. لذا ترویج رفتارهای سالم شنا کردن در بین افراد، برای هر مکان تفریحی آبی لازم و ضروری است

 

متصدیان و مسئولین استخرهای شنا، در مورد بیماری‌های منتقله توسط آب استخر، چه فکری باید کنند؟

اسهال یکی از بیماری‌های شایع است که توسط آب استخر منتقل می‌شود. اسهال توسط میکروب‌هایی مانند کریپتو، ایکلای، ژیاردیا و شیگلا ایجاد می‌شود.

بیشتر موارد اسهال ناشی از کریپتو، در فصل تابستان دیده می‌شود.

کریپتو مهم‌ترین میکروبی است که باعث شیوع بیماری در استخرهای شنا و پارک‌های آبی می‌شود. کریپتو به دلیل مقاومت زیاد به کلر و انداره کوچک خود، حتی در استخرهای مناسب نیز وجود دارد.

ایکلای نسبت به کلر حساس است، لذا در استخرهایی که کلر دارند خیلی کم دیده می‌شود، ولی در آب های آزاد مثل دریاچه و برکه وجود دارد.

پیشگیری از بیماری‌های ناشی از آب استخر، بایستی همانند پیشگیری از غرق شدن، جراحت و آفتاب سوختگی به عنوان بخشی از برنامه سلامت و ایمنی شنا در نظر گرفته شود.

بهداشت کم استخر شنا و فقدان رفتارهای سالم شنا کردن در افراد باعث کاهش سطح کلر آب، بسته شدن فیلترهای آب (صافی‌های آب) و آلودگی آب استخر و در نتیجه ابتلای افراد به بیماری‌های اسهالی، عفونت پوست، عفونت گوش و چشم و دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود.

 

چرا بیماری اسهال در استخرها شایع است؟

در مکان‌های عمومی شنا مثل استخرهای عمومی و پارک‌های آبی، استفاده از تصفیه کننده‌های آب و مواد ضدعفونی‌کننده خطر انتقال بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

اما باز هم افراد در معرض آلودگی به میکروب‌ها هستند، چون مدتی طول می‌کشد تا کلر اثر کند یا فیلترها آب را تصفیه کنند.

بیشتر موارد اسهال در اثر آلودگی آب با مدفوع بیمار بروز می‌کنند. مدفوع بیمار مبتلا به اسهال عفونی دارای صدها میلیون میکروب است.

معمولا از یک تصفیه کننده آب برای چند استخر (مثلا در پارک‌های آبی) استفاده می‌شود. این کار باعث مخلوط شدن سریع آب استخرها می‌شود و طی مدت زمان کوتاهی، میکروب‌ها را در استخرها پخش می‌کند. لذا گذاشتن دستگاه تصفیه آب برای هر استخر به طور جداگانه، از آلودگی وسیع آب استخرهای متعدد جلوگیری می‌کند.

گفته می‌شود کلر موجود در آب استخر میکروب‌ها را از بین می‌برد، ولی کلر نمی‌تواند فورا اثر کند و مدتی طول می‌کشد تا میکروب‌ها را بکشد و برخی میکروب‌ها مثل کریپتو در مقابل کلر مقاوم هستند و چند روز در استخر زنده می‌مانند

 

بیماری‌های ناشی از استخر شنا چقدر وخیم هستند؟

اسهال توسط میکروب‌های مختلفی ایجاد می‌شود و می‌تواند چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشد.

شناگرها ممکن است متوجه نشوند در اثر آب استخر دچار اسهال شده اند، زیرا بیماری چند روز تا چند هفته بعد از بلعیدن آب آلوده بروز می‌کند.

اسهال ناشی از میکروب کریپتو (کریپتو اسپوریدیوم) به راحتی درمان نمی‌شود و می‌تواند خیلی شدید باشد. این نوع اسهال در کودکان و زنان باردار نیاز فوری به درمان در بیمارستان دارد، زیرا این افراد خیلی زود دچار کم آبی بدن می‌شوند. چنین افرادی باید از شنا کردن در استخرهای عمومی و پارک‌های آبی و کلا اماکن تفریحی آبی که نسبت به بهداشتی بودن آنها شک دارند خودداری نمایند.

عفونت ای‌کلای باعث بروز بیماری شدید می‌شود. در سال 1998 میلادی، آلودگی با ای‌کلای در یک پارک آبی باعث نارسایی کلیه در 7 کودک و یک مورد مرگ شد.

البته در استخرهایی که بهداشت را رعایت می‌کنند و به طور منظم کلر زنی می‌شوند (مقادیر کلر آزاد در حد مناسب حفظ شود)، بیماری ناشی از ای‌کلای خیلی کم است.

 

آیا میکروب‌هایی وجود دارند که کلر روی آنها اثر نکند؟

خوشبختانه کلر آزاد در PH خنثی، بیشتر باکتری‌ها مثل ای‌کلای را در کمتر از یک دقیقه می‌کشد، به شرطی که میزان کلر آزاد در یک حد مناسب ضدعفونی کنندگی در سراسر استخر حفظ شود.

اما برخی میکروب‌ها نسبت به کلر مقاوم هستند، یعنی کلر روی آنها کمتر اثر می‌کند، مثلا میکروب ژیاردیا و هپاتیت A مقاومت متوسطی به کلر دارند و میکروب کریپتو مقاومت زیادی دارد.

 

در انتها باید گفت

شنا کردن سالم یک ورزش مناسب به خصوص در فصل گرماست و بیشتر افرادی که شنا می‌کنند، بیمار نمی‌شوند و یا دچار آسیب نمی‌گردند.

هر چند که احتمال ابتلا به بیماری‌های ناشی از آب‌های تفریحی کم است، ولی کارشناسان توصیه می‌کنند که جلوگیری از بروز حوادثی مثل غرق شدن و بیماری‌هایی مثل اسهال، لازم و ضروری است.


مطالب مرتبط:

در محوطه استخرها پابرهنه راه نروید

نباید آب استخر شنا آلوده باشد

کودک را هنگام شنا تنها نگذارید

جلوگیری از بیماری در شناگران

خطرات و بیماری‌های ناشی از شنا

هشدارهایی درباره شنای کودکان

بهداشت استخرها مهم است

کلر آب استخر، علائم آسم و آلرژی را تشدید می‌کند

کلر زیاد استخر باعث حساسیت پوست و چشم می‌شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.