تبیان، دستیار زندگی
در بیماری تب یونجه نه پای یونجه در میان است و نه این که شخص مبتلا تب می‌کند. این مشکل یک واکنش حساسیتی است که شخص مبتلا به عناصر حساسیت‌زای موجود در هوا نشان می‌دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 ماده‌ی غذایی مرتبط با تب یونجه


در بیماری تب یونجه نه پای یونجه در میان است و نه این که شخص مبتلا تب می‌کند. این مشکل یک واکنش حساسیتی است که شخص مبتلا به عناصر حساسیت‌زای موجود در هوا نشان می‌دهد.

تب یونجه

اگر شما هم دچار حساسیت تب یونجه شده باشید حتماً می‌دانید که این مشکل بینی، چشم‌ها، سینوس‌ها، گلو و لوله‌های برونشی موجود در ریه‌ها را گرفتار می‌کند. متأسفانه این بیماری با آغاز بهار و همچنین تابستان با فصل گرده افشانی گل‌ها و گیاهان شدیدتر می‌شود و خوشبختانه با پایان این فصل بهبود می‌یابد.

اگر شما هم دچار این حساسیت فصلی هستید بهتر است نیم نگاهی به بشقاب‌هایتان بیندازید و تغییراتی در آن ایجاد کنید. باید بدانید که بعضی از غذاها وضعیت این حساسیت را بدتر می‌کنند. اما در عوض هستند خوردنی‌هایی که باعث بهبود و کاهش علائم آن می‌شوند. با ما همراه باشید تا با چند ماده‌ی غذایی مفید و مضر برای تب یونجه آشنا شوید.

علائم بیماری تب یونجه چیست؟

افرادی که دچار این بیماری هستند گرفتار عطسه‌های مکرر و طولانی مدت می‌شوند. البته قضیه به همین جا هم ختم نمی‌شود. گرفتگی بینی به همراه خارج شدن ترشحات بی‌رنگ، خارش چشم، ریزش اشک، خارش سقف دهان، سوزش گلو و غیره نیز از علائم این بیماری هستند. تب یونجه معمولاً مانند بیماری آسم است اما با این تفاوت که در بیماری آسم واکنش حساسیتی در سینه بروز می‌کند اما در این بیماری واکنش حساسیتی خود را در مخاط بینی و در پلک‌ها نشان می‌دهد.

چه عواملی باعث تشدید بیماری تب یونجه می‌شود

* گرده‌ی گل‌ها، گیاهان، چمن و درختان

* دود، آلودگی هوا، دود سیگار و قلیان

* گرد و غبار موجود در هوا

* نگهداری از حیوانات خانگی

* سابقه‌ی حساسیت‌های خانوادگی

مواد غذایی تشدید کننده و مواد غذایی درمان کننده

همان طور که گفتیم بعضی از خوردنی‌ها وضعیت این بیماری را تشدید می‌کنند و در عوض برخی دیگر به بهبود وضعیت یاری می‌رسانند.

مواد غذایی تشدید کننده: عسل

اگر می‌بینید که گرده های گل‌ها و گیاهان چشم‌های شما را قرمز و پر از اشک می‌کند بهتر است موقتاً با عسل خداحافظی کنید. ممکن است این ماده‌ی غذایی شیرین و طلایی رنگ حاوی مقداری مواد میکروسکوپی آلرژی زا باشد که از گرده های گل‌ها به جا مانده است. برای همین هم می‌تواند وضعیت شما را بدتر کند.

مواد غذایی تشدید کننده: مواد غذایی تخمیر شده

اگر قرار داشتن در معرض کپک‌زدگی باعث عطسه های مکرر شما می‌شود بهتر است تمام مواد غذایی دور و برتان که تخمیر شده‌اند را حذف کنید. مانند کشمش، پنیر آبی، سرکه، خیار ترشی و غیره.

مواد غذایی تشدید کننده: گیاهان خانواده‌ی آفتابگردان

اگر حساسیت شما ناشی از گیاهان است از مصرف سبزیجاتی مانند آرتیشو، ترخون، کاسنی فرنگی و دم نوش بابونه‌ی صحرایی بپرهیزید. به خاطر این که این گیاهان و سبزیجات حساسیت شما را تشدید خواهند کرد.

اگر قرار داشتن در معرض کپک‌زدگی باعث عطسه های مکرر شما می‌شود بهتر

است تمام مواد غذایی دور و برتان که تخمیر شده‌اند را حذف کنید. مانند کشمش،

پنیر آبی، سرکه، خیار ترشی و غیره

مواد غذایی درمان کننده: تخم کتان

دانه های کوچک کتان حاوی میزان زیادی امگا3 هستند. این اسیدهای چرب برای بدن ما بسیار مفیدند اما بدن نمی‌تواند آن‌ها را تولید کند. برای همین هم لازم است که از طریق مصرف مواد غذایی تأمین شوند. برای بهره‌مندی از امگا3 های موجود در این دانه‌های ریز لازم است که آن‌ها را آسیاب کرده و به غذاهایتان اضافه کنید.

مواد غذایی درمان کننده: زردچوبه

زردچوبه یکی از ادویه های مفید و البته پرطرفدار است. این ادویه‌ی هندی حاوی ترکیبی به نام curcumine می‌باشد که خاصیت آنتی‌هیستامینی دارد. یعنی با آبریزش بینی و چشم‌ها مقابله می‌کند. توصیه می‌کنیم به سوپ‌ها و غذاهایتان زردچوبه بریزید. حتماً به غذاهایی که با تخم‌مرغ تهیه می‌شوند نیز زردچوبه اضافه کنید.

مواد غذایی درمان کننده: ماهی آزاد و شاه ماهی

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف اسیدهای چرب امگا3 برای بهبود و کاهش علائم این بیماری مفید است. باید بدانید که ماهی آزاد و شاه ماهی نیز جزو منابع غنی اسیدهای چرب امگا3 هستند. برای همین توصیه می‌کنیم مصرف این ماهی‌ها را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

غذاهای ضد آلرژی

مهار آلرژی فصلی با تغذیه مناسب

بخور نخورهای اصلی در حساسیت فصلی

5 نکته‌ی غذایی برای مقابله با آلرژی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.