تبیان، دستیار زندگی
تیم ملی فوتبال ایران پس از مدت ها وقفه در مسابقات مقدماتی جام جهانی روز سه شنبه به مصاف قطر می رود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حسرت امتیاز های از دست رفته

قطر، خاکریز اول تیم ملی فوتبال ایران


با گذشت ماهها از بازی ایران و ازبکستان بار دیگر تیم ملی فوتبال کشورمان راهی میدان می شود تا امیدهایش را برای حضور در جام جهانی جستجو کند.


تیم ملی ایران

در حقیقت نوع برنامه ریزی ضعیف در فوتبال آسیا باعث شده تا خیلی ها فراموش کنند ایران در چه شرایطی قرار دارد. ایران تا به اینجا امتیازاتی را از دست داده که ما باید به شدت حسرت آن را بخوریم. پیروزی بر قطر و ازبکستان در تهران و گرفتن نتیجه معمولی مقابل لبنان می توانست سه بازی پیش رو را برای فوتبال ما به بازی های تشریفاتی تبدیل کند اما...

اکنون ما در شرایط سخت و دشوار و با اما و اگر در فکر صعود به جام جهانی هستیم. در حال حاضر این ما نیستیم که تعیین کننده  صعود هستیم بلکه باید علاوه بر بازی های خود به تماشای بازی رقبا بنشینیم تا شاید نتایج به سود ما رقم بخورد. فوتبالی که می توانست به عنوان تیم اول راه صعود را در پیش بگیرد اکنون در حالتی قرار دارد که شاید حتی راهی به پلی آف هم نیابد و این بدترین حالت ممکن است. باز هم در چنین روزهایی ما ناچاریم تحت عنوان حمایت از تیم ملی فقط به نیمه پر لیوان نظر کنیم. این که به امید خدا ما می توانیم قطر را ببریم. کره جنوبی به لبنان می بازد. در بازی بعد ما لبنان را می بریم و کره جنوبی ازبکستان را شکست می دهد. در بازی آخر ما کره جنوبی را می بریم و قطر و ازبکستان با هم مساوی می کنند.

تحت این شرایط تیم ملی ایران به جام جهانی صعود می کند تا عده ای پز کار بلدی بدهند. تیم ملی به جام جهانی می رود و درست مثل آخرین دوره حضورش در آلمان آن نتایج مششع را می گیرد و...

تازه همان طور که گفتیم این نیمه پر لیوان است و ما حق نداریم به نیمه خالی حتی فکر کنیم!

اکنون ما در شرایط سخت و دشوار و با اما و اگر در فکر صعود به جام جهانی هستیم. در حال حاضر این ما نیستیم که تعیین کننده  صعود هستیم بلکه باید علاوه بر بازی های خود به تماشای بازی رقبا بنشینیم تا شاید نتایج به سود ما رقم بخورد

اما بازچون همیشه ما باید به غیرت فوتبال ایرانی امیدوار باشیم. فوتبالی که حتی در این شرایط قادر است در آسیا پیشتازی کند. فوتبال ایران در روزهای سخت خود را نشان می دهد و راهی را که به آسانی می توانست طی کند به سختی طی می کند.

بازی ایران و قطر دو غایب بزرگ دارد. سباستین سوریا نیست تا ما غم نبود اشکان دژاگه را فراموش کنیم. حتی با وجود غیبت عقیلی و رحمتی ما می توانیم امیدوار باشیم تا جانشینان این دو خوب ظاهر شوند.

حضور تیموریان و نکونام با تجربه و جباری گره گشا یک نعمت است. در میان ضعف فراوان خط حمله ما با آمادگی مثال زدنی خسرو حیدری و حاج صفی قادر به شکستن سد های دفاعی آسیا هستیم. امیدواریم تا فقط کی روش همه هنرش را به کار ببندد و با وجود وینگادا که به نوع فوتبال کشورهای عربی آشناست ما چیزی کم نیاوریم.

طبیعت کار فوتبال در این است تا ما این روزها فقط به رویارویی با قطر فکر کنیم تا به امید خدا با عبور از خاک ریز اول برای حریفان بعد نقشه بکشیم.

تیم ملی ایران با برگزاری اردوی تدارکاتی در امارات و انجام تمرینات لازم راهی دوحه شد تا روز سه شنبه برگزار کننده دیداری حساس و سرنوشت ساز باشد. برای ملی پوشان فوتبال کشورمان آرزوی موفقیت داریم.

محرومیت بهترین بازیکن قطر

تیم ملی فوتبال قطر بهترین بازیکنش را برای بازی با ایران در رقابت‌های انتخابی جام جهانی در اختیار نخواهد داشت. سباستین سوریا که از او به عنوان بهترین بازیکن تیم ملی فوتبال قطر یاد می‌شود، به دلیل دو اخطاره بودن نمی‌تواند تیم ملی کشورش را برابر ایران در دیدار برگشت انتخابی جام جهانی برزیل همراهی کند. این بازیکن اروگوئه‌ای‌الاصل که با گل‌های ارزشمندش 6 امتیاز از 7 امتیاز قطر را کسب کرده در بازی رفت برابر لبنان و بازی برابر کره‌جنوبی جریمه شده و به همین دلیل از حضور برابر ایران محروم است. دیدار ایران برابر قطر که نقشی سرنوشت‌ساز در صعود ایران به جام جهانی دارد، 14 خرداد در دوحه برگزار می‌شود.

سباستین سوریا که از او به عنوان بهترین بازیکن تیم ملی فوتبال قطر یاد می‌شود، به دلیل دو اخطاره بودن نمی‌تواند تیم ملی کشورش را برابر ایران در دیدار برگشت انتخابی جام جهانی برزیل همراهی کند

تیم ملی ایران

راه دشوار برای صعود

تیم ملی فوتبال ایران در حالی برابر ازبکستان شکست خورد که برای صعود به جام جهانی باید در کنار شکست دادن حریفان، منتظر ناکامی ازبکستان و حتی کره‌جنوبی برابر رقیبان باشد تا فرصت صعود مستقیم به جام جهانی را کسب کند . هفته نخست از دور برگشت مرحله چهارم انتخابی جام جهانی 2014 برزیل در قاره آسیا در گروه اول با شکست خانگی ایران برابر ازبکستان و پیروزی قطر مقابل لبنان به پایان رسید تا با توجه به این نتایج شرایط صعود تیم ملی کشورمان به جام جهانی بار دیگر به اما و اگر کشیده شود. در آخرین بازی های این گروه کره جنوبی با گل دقیقه 90 + 7 توانست با نتیجه دو بر یک از سد قطر عبور کند. ازبکستان هم با یک گل لبنان را شکست داد تا کار ایران برای صعود سخت تر شود. در شرایطی که پیش بازی‌ با ازبکستان علاقمندان به فوتبال کشورمان این امیدواری را داشتند، تیم ایران با پیروزی برابر ازبکستان و اختلاف 5 امتیازی با تیم‌ سوم جدول، به جام جهانی نزدیک‌تر شود، حال باید چشم به ساق‌های حریفان بدوزند که در مسابقات بعدی نتایجی به نفع تیم ایران را کسب کرده تا شاهد ناکامی دوباره فوتبال کشورمان در رسیدن به جام جهانی نباشیم.

با توجه به نتایج بدست آمده، در حال حاضر شانس تیم‌های کره‌جنوبی و ازبکستان برای صعود مستقیم از گروه اول به جام جهانی بیشتر شده و تیم‌های ایران، قطر و لبنان باید برای رسیدن به پلی‌آف بجنگند. در مطلب زیر به بررسی شرایط تیم‌های این گروه برای صعود به جام جهانی می‌پردازیم، شرایطی که با یک اشتباه می‌تواند هر کدام از تیم‌های مدعی را از جام جهانی دور و یا تیم‌های بدون شانس را جهانی کند.

احتمال صعود کره جنوبی:

کره‌جنوبی هفته اول دور برگشت استراحت داشت اما نتایجی در این روز رقم خورد که به سود این تیم نبود. برتری ایران و تساوی قطر و لبنان شرایط بهتری را برای این تیم رقم می‌زد اما آنها که ساختار و فوتبالی حرفه‌ای دارند، قطعا به این مسائل توجهی ندارند. کره‌ای در 3 بازی پایانی، در 2 مسابقه میزبان هستند و یکبار به لبنان سفر خواهند کرد که این مسئله شانس آنها را برای صعود مستقیم به جام جهانی به مراتب بیشتر می‌کند. کره‌جنوبی ابتدا در خانه میزبان قطر بود و دو بر یک بازی را برد.  کره در پایان 5 بازی خود با 10 امتیاز، جایگاه بهتری نسبت به ازبکستان و ایران دارد. آنها در بازی بعد به لبنان می‌روند و تساوی در آن بازی، می‌تواند نتیجه خوبی باشد، هر چند رسیدن به پیروزی آن را با 13 امتیاز به یک قدمی جام جهانی می‌رساند. دیدارهای پایانی‌ کره‌جنوبی در این مرحله در خانه برگزار می‌شود. آنها اگر برابر لبنان موفق ظاهر شده باشند، ابتدا میزبان ازبکستان و سپس به مصاف ایران می‌روند و می‌تواند با پیروزی در یکی از این دو دیدار، صعودشان به جام جهانی را قطعی کند.

احتمال صعود ازبکستان:

کسب 3 امتیاز در ورزشگاه آزادی شانس ازبکستان برای جهانی شدن را بیشتر از ایران کرد، این یک واقعیت تلخ برای فوتبال ماست. ازبک‌ها در بازی بعدی در خانه میزبان لبنان بودند و پیروزی در آن بازی، آنها را به جام جهانی نزدیک‌تر کرد. آنها پس از استراحت در هفته هشتم، در سئول به مصاف کره‌جنوبی می‌روند و در بازی پایانی در خانه میزبان قطر هستند. پیروزی در بازی خانگی مقابل قطر، برای تیم آماده ازبکستان دور از دسترس نیست و حتی این احتمال وجود دارد آنها در سئول هم امتیاز بگیرند. با توجه به این مسائل، شانس صعود این تیم به جام جهانی زیاد است، مگر آنها در خانه مقابل قطر امتیاز از دست بدهند تا شانس دیگر تیم‌ها از جمله ایران برای صعود به جام جهانی بیشتر شود.

ایران - قطر

احتمال صعود ایران:

بزرگترین فرصت برای صعود مستقیم ایران به جام جهانی، با شکست برابر ازبکستان از دست رفت. تیم ایران که در بازی بعدی این مرحله استراحت داشت، در هفته چهارم در حالی مهمان قطر است که مسابقه بسیار سختی خواهد بود. قطری‌ها با شکست برابر کره‌جنوبی در هفته هفتم، برای از دست ندادن شانس صعود به جام جهانی حتی از دیدار پلی‌آف از تمام مسائل درونی و بیرون برای گرفتن 3 امتیاز از ایران به میدان می‌آیند.  به همین دلیل تیم ملی کشورمان برای حذف نشدن، به 3 امتیاز آن مسابقه نیاز دارد.

در بازی بعدی، ایران در تهران میزبان لبنان است و باید امیدوار باشد تا  قطر در بازی خود امتیازی نگیرد، شاگردان کی‌روش با شکست دادن لبنان، شانس صعود خود به جام جهانی را افزایش خواهند داد. در صورتی که همه چیز به سود تیم ملی ایران باشد، باز هم بازی آخر در کره‌جنوبی، دیدار مرگ و زندگی خواهد بود. ایران که حضور در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی را در 10 دقیقه پایانی بازی با کره‌ در سئول از دست داد، امیدوار است این بار شرایط به نحوی رقم بخورد که از آن کشور به جام جهانی راه یابد.

احتمال صعود قطر :

روزهای سخت قطر با پیروزی برابر لبنان و شکست ایران برابر ازبکستان به پایان رسید و حالا میزبان جام جهانی 2022 امیدوار شده است به جام جهانی صعود کند.  آنها به فکر شکست دادن ایران در خانه هستند. در صورت کسب 3 امتیاز در این بازی‌ها آنها شانس صعود به جام جهانی به صورت مستقیم یا صعود به پلی‌آف را بدست می‌آورند. قطری‌ها باید در این بازی تکلیف خود را مشخص کنند زیرا آخرین دیدارشان در این گروه بازی با ازبکستان در تاشکند است که اگر کار صعودشان به آن دیدار بکشد، کار سختی پیش رو خواهند داشت.

ایران که حضور در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی را در 10 دقیقه پایانی بازی با کره‌ در سئول از دست داد، امیدوار است این بار شرایط به نحوی رقم بخورد که از آن کشور به جام جهانی راه یابد.

احتمال صعود لبنان:

کمترین شانس برای صعود به جام جهانی مربوط به لبنان است. آنها در دو بازی آینده خود در خانه باید به مصاف کره‌جنوبی بروند و در بازی پایانی در تهران با ایران بازی می‌کنند. آنها شاید شانس کمی برای صعود داشته باشند اما می‌توانند تیم‌های صعود کننده از این گروه به جام جهانی را تغییر دهند.

حریف پلی آف :

هرچند استرالیا تا به امروز عملکرد خوبی در گروه دوم مرحله مقدماتی جام جهانی نداشته است، اما پس از ژاپن این تیم با برگزاری 2 دیدار خانگی از 3 بازی آینده، از شانس بالایی برای صعود مستقیم به جام جهانی برخوردار است. در این شرایط باید گفت از بین عراق، اردن و عمان، تیم سوم گروه دوم برای حضور در دیدار پلی‌آف مشخص می‌شوند.

پلی‌آفی آسیا - آمریکای جنوبی:

در قاره آمریکای جنوبی،  آرژانتین صدرنشین است و اکوادور و کلمبیا این تیم را تعیقیب می‌کنند. ونزوئلا، اروگوئه و شیلی با 12 امتیاز رده‌های چهارم تا ششم را به خود اختصاص داده و فاصله زیادی با دیگر تیم‌های حاضر در این گروه یعنی تیم‌های بولیوی، پرو و پاراگوئه گرفته‌اند. به نظر می‌رسد یکی از تیم‌های ونزوئلا، اروگوئه و شیلی به عنوان تیم پنجم راهی مرحله پلی‌آف آسیا و آمریکای جنوبی شود و برای رسیدن به جام جهانی برزیل 2014 از تنها شانس باقی‌مانده استفاده کند.

برنامه‌ دیدارهای پایانی از مرحله چهارم انتخابی جام جهانی 2012 برزیل در گروه اول قاره آسیا به شرح زیر است:

هفته هشتم: سه‌شنبه - 14/03/92

* لبنان - کره‌جنوبی

* قطر - ایران

هفته نهم: سه‌شنبه - 21/03/92

* ایران - لبنان

* کره‌جنوبی - ازبکستان

هفته دهم: سه‌شنبه - 28/03/92

* ازبکستان - قطر

* کره‌جنوبی - ایران

بازی رفت مرحله پلی‌آف آسیا: سه‌شنبه 19/06/92

* تیم سوم گروه‌‌ اول- تیم سوم گروه دوم (میزبان با قرعه‌کشی مشخص می‌شود)

بازی برگشت مرحله پلی‌آف آسیا: سه‌شنبه 23/06/92

* تیم سوم گروه‌‌ اول  - تیم سوم گروه دوم (میزبان با قرعه‌کشی مشخص می‌شود)

بازی رفت مرحله پلی‌آف آسیا - آمریکای جنوبی: سه‌شنبه25/08/92

* تیم برنده پلی‌آف آسیا - تیم پنجم آمریکای جنوبی(میزبان با قرعه‌کشی مشخص می‌شود)

 بازی برگشت مرحله پلی‌آف آسیا - آمریکای جنوبی: سه‌شنبه 29/08/92

* تیم برنده پلی‌آف آسیا - تیم پنجم آمریکای جنوبی(میزبان با قرعه‌کشی مشخص می‌شود)

جدول رده بندی مقدماتی جام جهانی

تیمبازیبردباختتساویگل زدهگل خوردهامتیازتفاضل
1-ازبکستان631264112+
2-کره جنوبی5311115106+
3-ایران52212270
4-قطر62314773-
5-لبنان61412745-

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان