تبیان، دستیار زندگی
وقتی در اواخر سال 91 خبر تشکیل ائتلافی سه نفره متشکل از علی اکر ولایتی، محمدباقر قالیباف و فلامعلی حدادعادل منتشر شد، برخی گفتند احتمالا رییس جمهور آینده کشور، همان نتیجه اجماع اعضای این ائتلاف خواهد بود، اما مرور زمان نشان داد که این اتفاق به این سادگی ه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین هرمزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا ائتلاف پیشرفت در مسیر پیشرفت است؟


وقتی در اواخر سال 91 خبر تشکیل ائتلافی سه نفره متشکل از علی اکر ولایتی، محمدباقر قالیباف و غلامعلی حدادعادل منتشر شد، برخی گفتند احتمالا رییس جمهور آینده کشور، همان نتیجه اجماع اعضای این ائتلاف خواهد بود، اما مرور زمان نشان داد که این اتفاق به این سادگی ها رخ نمی دهد.

پس از تشکیل ائتلاف 1+2 یا همان اوتلاف سه گانه اصولگرایان، خیلی از اصولگراها واکنش های مختلفی نشان دادند که اغلب در راستای استقبال از تشکیل چنین جمعی بود؛ البته با این شرط که یک ائتلاف بسته نباشد و کم کم تعداد نفرات عضو آن افزایش یابد.

ولایتی و قالیباف و حدادعادل

اعضای این ائتلاف نیز بارها اعلام کردند که این ائتلاف بسته نیست و از ورود دیگر اصولگرایان هم استقبال می کنند، اما این اتفاق تنها در حرف مطرح شد و علمی نشد.

این سه نفر همچنین اعلام کردند که ممکن است اجماعشان بر روی کاندیدایی غیر از خودشان صورت بگیرد؛ اما شاید اولین مشکلی که با آن مواجه شدند، تعدد غیر قابل انتظار نامزدهای اصولگرا بود که تصمیم گیری را برای این کلیه اصولگرایان، از جمله اعضای ائتلاف 1+2 مشکل کرد.

کم کم زمزمه هایی شنیده شد مبنی بر اینکه قالیباف قصد کناره گیری به نفع هیچکس را ندارد و حتی آمدن سعید جلیلی به عرصه انتخابات و این گمان زنی که ائتلاف ممکن است بر روی جلیلی اجماع کند، قالیباف را برای ماندن مصمم تر کرد.

در بدو ورود جلیلی به میدان انتخابات، ولایتی و حداد عادل گفتند که ممکن است به نفع جلیلی کنار بروند ولی پس از چند روز، شواهد از کمتر شدن اقبال جلیلی نزد آن دو حکایت می کرد.

این اتفاق آنقدر تکرار شد که حسین مظفر به عنوان رییس ستاد انتخابات ائتلاف سه گانه، که نام خود را از میانه راه به ائتلاف پیشرفت تغییر داده بود، به قالیباف پیوست و رییس ستاد انتخابات او شد

حالا هرکدام از اعضای این ائتلاف که صحبت می کند، بر حضور و ماندن خود در انتخابات تاکید دارد و هر بار که تاریخی را برای مشخص شدن نتیجه ائتلافشان مطرح می کنند، تنها تعداد خلف وعهده هایشان بیشتر می شود و اجماع به تعویق می افتد.

این اتفاق آنقدر تکرار شد که حسین مظفر به عنوان رییس ستاد انتخابات ائتلاف سه گانه، که نام خود را از میانه راه به ائتلاف پیشرفت تغییر داده بود، به قالیباف پیوست و رییس ستاد انتخابات او شد.

قالیباف

مظفر در استعفانامه خود خطاب به اعضای ائتلاف پیشرفت یادآور شد که "ادامه بلاتکلیفی و به تاخیر انداختن معرفی فرد واجد شرایط تا بعد از مناظره‌های صداوسیما به امید احتمال تغییر معنادار آرای مردمی هریک از نامزدهای ائتلاف، موجب سرگردانی هواداران و بلاتکلیفی نیروهای اصولگرا و ارزشی و به هدر رفتن سرمایه‌های انسانی و جذب هواداران به سوی نامزدهای دیگر خواهد شد که به نفع هیچ‌یک از اعضای محترم شورا نخواهد بود".

در ادامه راه، اعضای ائتلاف پیشرفت با آیت الله مهدوی کنی و نمایندگانی از جامعتین (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) دیدار کردند. پس از این جلسه، سخنگوی ستاد حدادعادل گفت که با تاکید و تایید بزرگان روحانیت، سه عضو ائتلاف پیشرفت با تکید بر اصول مورد توافق، به فعالیت‌های انتخاباتی خود ادامه می‌دهند.

مجتبی توانگر در این رابطه اظهار کرد: در جلسه‌ای که سه نفر اعضای ائتلاف پیشرفت در محضر آیت‌الله مهدوی کنی و تعدادی دیگر از علمای جامعتین داشتند، مقرر شد که با تاکید بر «مشروعیت، مقبولیت و کارآمدی» به فعالیت‌های انتخاباتی خود ادامه دهند. بر اساس جمع‌بندی صورت گرفته، فعلاً فعالیت سه نفر در عرصه انتخابات تداوم خواهد یافت تا شرایط روزهای آینده بررسی شود.

هر سه عضو ائتلاف، وجود اختلاف میان خود را رد می کنند و تاکید دارند که به ائتلاف پایبندند. البته پیشتر محمدباقر قالیباف در نشست سراسری ستادهای مردمی خود گفته بود که با اتفاقات و وقایعی که در روز آخر ثبت‌نام افتاد، آرایش انتخاباتی دگرگون شده و باید گفت که «موضوع ائتلاف،‌ صورت مساله‌ای پاک شده است»

علی اکبر ولایتی نیز با اشاره به جلسه اخیر گفت: اعضای ائتلاف فعالیت خود را تا پایان انتخابات به موازات هم ادامه می‌دهند و هر یک از اعضای این ائتلاف که در انتخابات پیروز شد، از همکاری دیگر اعضا استفاده می‌کند. حضور هر سه عضو ائتلاف پیشرفت در انتخابات هیچ مغایرتی با ماهیت ائتلاف ندارد. ما بر این ائتلاف پایبندیم، ولی در جلسه خود با آیت‌الله مهدوی کنی تصمیم گرفتیم که انتخاب نهایی را مردم انجام دهند. همکاری ما تا زمان انتخابات ادامه دارد و هیچ اختلافی بین ما 3 نفر نیست.

ولایتی و حدادعادل و قالیباف

این عضو ائتلاف پیشرفت در برابر این پرسش که "آیا با این تصمیم، نظر جامعتین عملا حذف شده است؟"، پاسخ داد: نظر جامعتین حذف نشده است و ما این تصمیم را با مشورت جامعتین گرفتیم. ما با توجه به تحولاتی که در میدان انتخابات به وجود آمده، این تصمیم را گرفتیم و این حق را محفوظ نگه داشتیم که با توجه به شرایط جدید سیاست‌های جدیدی را وضع کنیم. همکاری ما به قبل از انتخابات منحصر نمی‌شود، بعد از انتخابات و رئیس جمهور شدن یکی از اعضای ائتلاف، نوع همکاری دو عضو دیگر ائتلاف مشخص می‌شود.

هر سه عضو ائتلاف، وجود اختلاف میان خود را رد می کنند و تاکید دارند که به ائتلاف پایبندند. البته پیشتر محمدباقر قالیباف در نشست سراسری ستادهای مردمی خود گفته بود که با اتفاقات و وقایعی که در روز آخر ثبت‌نام افتاد، آرایش انتخاباتی دگرگون شده و باید گفت که «موضوع ائتلاف،‌ صورت مساله‌ای پاک شده است».

گفته شده است که جامعتین نیز قرار است همین روزها نظر قطعی خود را درباره ائتلاف سه گانه اصولگرایان اعلام کند. تصور اینکه هرکدام از اعضای این ائتلاف خود را از گردونه انتخابات کنار بکشد، کمی سخت به نظر می رسد و این مساله درباره ولایتی و قالیباف شدت بیشتری دارد و باید دید آیا نظر جامعتین، در راستای یک اجماع پیش از انتخابات خواهد بود و اگر چنین باشد، آیا این نظر برای اعضای ائتلاف صرفا یک نظر سیاسی خواهد بود یا اینکه این سه نفر خود را مکلف به اجرای تصمیم جامعتین می دانند.

حسین آشنا

بخش سیاست تبیان