تبیان، دستیار زندگی
چه می‌شد اگر با یک‌بار نگاه کردن به صفحه، همان‌موقع همه‌ی اطلاعات در ذهنت ثبت شود؟ عالی نبود اگر تاریخ تولد دوستت در ذهنت می‌ماند و یا یادت نمی‌رفت کتابت را کجا گذاشته‌ای؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوپینگ حافظه

تقویت حافظه

پیشنهادهایى براى تقویت حافظه

چه می‌شد اگر با یک‌بار نگاه کردن به صفحه، همان‌موقع همه‌ی اطلاعات در ذهنت ثبت شود؟ عالی نبود اگر تاریخ تولد دوستت در ذهنت می‌ماند و یا یادت نمی‌رفت کتابت را کجا گذاشته‌ای؟

به‌هرحال انسان حافظه‌ی دوربین‌وار ندارد، اما می‌تواند قدم‌هایی برای تقویت حافظه‌اش بردارد. تو هم چه بخواهی قهرمان مسابقه‌ی حافظه‌ی جهان شوی یا خیلی راحت به‌ یاد بیاوری کلیدت را کجا گذاشته‌ای، خواندن این مطلب می‌تواند برایت جذاب باشد.

مراعات حال حافظه‌ات را بکن

حافظه‌ی بیچاره که رایانه نیست. کلی چیز هست که باید در گوشه و کنار نگه دارد و در وقت مبادا سریع تحویل جناب‌عالی بدهد. بنابراین سعی کن بار اضافی روی دوشش نگذاری. منظورم این است که چیزهایی را که معمولاً به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنی (مثل کلید یا عینک) در یک جای مشخص قرار بده (مثلاً داخل ظرف تزئینی روی میز). چیزهایی مثل تلفن‌ها و آدرس‌های جدید را هم همان‌موقع در دفتر تلفنت یادداشت یا وارد حافظه‌ی موبایلت کن.

تکرار و تکرار و تکرار

اطلاعات تازه‌ای را که باید به‌خاطر بسپاری، به‌طور مرتب برای خودت تکرار کن.  بهترین راه این است که ابتدا هر روز این‌کار را بکنی و به‌تدریج فاصله‌ی رجوع به آن را کم کنی تا این‌که به‌طور کامل به‌خاطر سپرده شود.

رابطه بساز تا به یادت بماند

این‌که خیلی‌ها نمی‌توانند شماره‌تلفن دوستشان را به‌خاطر بسپارند، دلیل دارد:  532549 فقط چند شماره‌ی پشت هم است که درواقع هیچ ارتباطی به دوست عزیز آدم ندارد! در این‌جور موارد می‌توانی از تکنیک‌های یادگیری استفاده کنی و برای چیزهایی که باید به‌خاطر بسپاری، مجموعه‌ای از چیزها بسازی.

مثلاً درباره‌ی این تلفن خاص، اول آن را به‌شکل حروف روی کاغذ بنویس: پنج سه دو پنج چهار نه. حالا سعی کن با حرف‌های اول شماره‌ها، جمله‌ای بامعنی بسازی و ارتباطی هوشمند ایجاد کنی.  مثلاً «پروانه سر درخت پرید. چرا؟ نمی‌دانم.»

به ذهنت نرمش بده

کسب توانایی‌های ذهنی جدید و به‌خصوص پیچیده مثل یادگیری یک زبان جدید یا نواختن ساز، حافظه و ذهن آدم را قوی‌تر می‌کند. سرگرمی‌هایی مثل پازل، جدول کلمات متقاطع، سودوکو و... نیز کمک می‌کنند که ذهنت تیز و آماده باقی بماند.

خوب بخور، درست بخور

از قدیم گفته‌اند عقل سالم در بدن سالم است. بنابراین اگر می‌خواهی حافظه‌ی سالمی داشته باشی، باید رژیم غذایی سالمی داشته باشی. بهترین کمک برای حافظه، غذاهای دارای آنتی‌اکسیدان مثل کلم بروکلی و اسفناج هستند. تنفس عمیق‌تر و آهسته‌تر در واقع شیوه‌ی کارکرد مغز را تغییر می‌دهد.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع: دوچرخه (ترجمه‌ی عباس تربن)

مطالب مرتبط:

بهار زیبای روستا

کتاب فقط برای کتابخانه

کدو تنبل نباشید!

مادرانه‌ها، بوى سیب مى‌دهند

وقتی بزرگ شدی، مثل این مداد شو

مردبقال و کم فروشی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.