تبیان، دستیار زندگی
بیست و چهارمین دوره مسابقات لیگ جهانی والیبال از روز جمعه گذشته با برگزاری دیدارهایی از گروه سوم آغاز شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لیگ جهانی والیبال آغاز شد

روزهای خوب تیم ملی والیبال ایران


بیست و چهارمین دوره مسابقات لیگ جهانی والیبال از روز جمعه گذشته با برگزاری دیدارهایی از گروه سوم آغاز شد.

فنلاند یکی از میزبانان روز نخست این دوره از مسابقات والیبال لیگ جهانی بود که در شهر هلسینگی برگزار شد. در این دیدار تیم فنلاند درگروه سوم مسابقات به مصاف پورتوریکو ‌رفت. در چارچوب روز نخست مسابقات والیبال لیگ جهانی یک دیدار دیگر از گروه سوم برگزار شد که طی آن کانادا به عنوان میزبان به مصاف هلند ‌رفت. ژاپن و کره جنوبی دو تیم دیگر گروه سوم مسابقات والیبال لیگ جهانی هستند. این دو تیم امروز در هوسانگ کره جنوبی به مصاف هم می‌روند.

والیبال

بیست و چهارمین دوره رقابت‌‎های لیگ جهانی والیبال سال 2013 در سه گروه شش تیمی انجام می‎‌شود. والیبال ایران که برای نخستین بار موفق به کسب سهمیه لیگ جهانی شده است در گروه دوم این رقابت‌ها با تیم‌های كوبا، صربستان، روسیه، آلمان و ایتالیا همگروه است، ملی‌‎پوشان والیبال ایران نخستین دیدار خود در این مسابقات را برابر روسیه و در شهر کالینگراد برگزار می‎کنند. دیدار برابر روسیه طی روزهای 17 و 18 خردادماه برگزار خواهد شد.

پیروزی مقابل تیم چهارم المپیک

تیم ملی والیبال ایران در اولین دیدار تدارکاتی خود مقابل بلغارستان برابر این تیم به برتری دست یافت. در این بازی که در صوفیه بلغارستان برگزار شد شاگردان خولیو ولاسکو با حساب 3 بر یک از سد تیم چهارم المپیک لندن گذشتند. معروف، غفور، زرینی، قائمی، موسوی و تشکری ترکیب تیم ایران را در این بازی تشکیل دادند و بلغارها هم با ترکیب براتوف، سوکولوف، الکسیر، اسکریمو، یوسیفو و سامونو مسابقه را آغاز کردند که در طول بازی، دیگر بازیکنان دو تیم نیز به میدان آمدند. شاگردان ولاسکو ست‌های اول، دوم و چهارم را با نتایج 25 بر 22، 25 بر 20 و 25 بر 17 از آن خود کردند و ست سوم را 25 بر 22 واگذار کردند و توانستند با ارائه یک بازی خوب علاوه بر کسب پیروزی مقابل تیم ملی بلغارستان که با ترکیب المپیک خود به میدان آمده بود، رضایت نسبی خولیو ولاسکو را بدست آورند.در این دیدار موسوی از ایران با کسب 16 امتیاز و سوکولوف از بلغارستان با کسب 20 امتیاز، بهترین بازیکنان دو تیم بودند. بازیکنان تیم کشورمان در این مسابقه در سرویس و دفاع عملکرد بهتری نسب به بلغارها داشتند.

خولیو ولاسکو:می‌توانیم بهتر از این باشیم

سرمربی آرژانتینی تیم ملی والیبال ایران آنقدر از پیروزی شاگردانش مقابل بلغارستان و به خصوص کیفیت ارائه شده از سوی آنان خوشحال شده بود که در پایان بازی تک تک بازیکنان را به آغوش کشید و با این کار به نوعی رضایت خود را از عملکردشان نشان داد .  خولیو ولاسکو در نشست خبری بعد از دیدار دو تیم که در صوفیه برگزار شد، گفت: خوشحالم که برای نخستین بار تیم بلغارستان را بردیم. من فکر می‌کنم هنوز بهتر از این‌ها می‌توانیم بازی کنیم. وی بارزترین نکته در تیمش را اعتماد به نفس بازیکنان دانست و اضافه کرد: همین که بازیکنانم این احساس را پیدا کردند که می‌توانند در این سطح در مقابل یکی از قدرت‌های امروز والیبال دنیا بازی کنند، بسیار خوشحالم. سرمربی تیم ملی والیبال افزود : ما در سرویس عالی عمل کردیم و بر عکس بلغارها در دریافت دچار مشکل بودند. در این بین دفاع ما هم کار خود را خوب انجام داد. با این اوصاف معتقدم تیم من هنوز در پوشش جا خالی‌ها و توپ‌های برگشتی باید بهتر شود.

سرمربی تیم ملی والیبال افزود : ما در سرویس عالی عمل کردیم و بر عکس بلغارها در دریافت دچار مشکل بودند. در این بین دفاع ما هم کار خود را خوب انجام داد. با این اوصاف معتقدم تیم من هنوز در پوشش جا خالی‌ها و توپ‌های برگشتی باید بهتر شود

شکست در دومین دیدار تدارکاتی

تیم ملی والیبال نتیجه دومین دیدار تدارکاتی مقابل تیم ملی بلغارستان را واگذار کرد.  تیم ملی والیبال کشورمان که به منظور برگزاری آخرین اردوی تدارکاتی پیش از حضور در رقابت‎های لیگ جهانی به بلغارستان سفر کرده بود ، دومین دیدار تدارکاتی خود مقابل تیم ملی این کشور را برگزار کرد که طی آن با نتیجه 3 بر 2 متحمل شکست شد. نتیجه کامل این دیدار به شرح زیر است:

* ایران 2 - بلغارستان 3

(23 بر 25)، (25 بر 23)، (25 بر 27)، (25 بر 18) و (17 بر 19)

ولاسکو

ولاسکو: تیمم تسلیم ناپذیر است

سرمربی تیم ملی والیبال پس از شکست برابر بلغارستان در دومین دیدار تدارکاتی رسمی برابر این تیم گفت: شما شاهد بودید بلغارها در پایان بازی آنچنان دور هم جمع شده و به ابراز خوشحالی پرداختند که انگار تیم روسیه یا برزیل را بردند و این نشان از شایستگی‌های تیم ما داشت. خولیو ولاسکو با اشاره به دیدار تدارکاتی نخست تیم‌های ملی والیبال ایران و بلغارستان اظهارداشت: در دیدار اول با سرویس‌های خوب برای بازیکنان حریف مشکل ساز شدیم اما آنها در دیدار جمعه شب تلافی کردند و ما را به دردسر انداختند. البته خوشحالم که با وجود تجربه کردن این شرایط بد و دریافت‌های ضعیف توانستیم خوب به بازی ادامه دهیم و در نهایت روی دو امتیاز مستقیم از سرویس بازنده شدیم . سرمربی تیم ملی والیبال ایران در پاسخ به این پرسش که "آیا این بازی باعث رضایت خاطر شما شد"؟، گفت: دلیل رضایتم باوجود نداشتن اعتماد به نفس و اشتباهاتی که در دریافت و توپ‌های برگشتی داشتیم، روحیه جنگندگی و تسلیم ناپذیری تا آخرین لحظه بود و در نهایت روی دو توپ آخر باختیم .

ملی‎پوشان والیبال ایران امروز سومین و آخرین دیدار تدارکاتی خود مقابل تیم ملی بلغارستان را برگزار می‎کنند.

ملی پوشان چه گفتند؟

فرهاد ظریف و عادل غلامی بازیکنان تیم ملی والیبال ضمن با اشاره به شکست برابر تیم ملی بلغارستان در دومین دیدار تدارکاتی رسمی برگزار شده برابر این تیم، از عملکرد خود و هم تیمی‌هایشان ابراز رضایت کردند. فرهاد ظریف گفت: خدا رو شکر که والیبال ایران به این سطح رسیده که می‌تواند مقابل قدرت‌های بزرگ والیبال دنیا بایستد. با اینکه مقابل تیم چهارم المپیک در یک بازی پنج سته  با امتیازات 25 بر 23 ، 27 بر 25 و 19 بر 17 باختیم باز هم ناراحتیم. این نشان می‌دهد که والیبال ایران چقدر رشد کرده است. بلغارها در پایان بازی خیلی خوشحال بودند مثل اینکه برزیل را در فینال لیگ جهانی برده‌اند. وقتی ما آنها بردیم آن قدر خوشحالی نکردیم که آنها از بردن ما خوشحال شدند. در کل در جریان بازی یه جورایی ما بهتر بودیم. در امتیازات و پوئن‎ها ما 115 بر 112 برتر بودیم.  فقط در امتیازات حساس کم آوردیم. به دو امتیاز سرویس در ست پنجم بازی را واگذار کردیم. عادل هم در مورد اردوی تیم ملی والیبال در بلغارستان گفت : از این بهتر نمی‌شد ، دست فدراسیون والیبال درد نکند. این بازی‌ها مطمئنا کمک می‌کند تا تیم ایران با بهترین آمادگی در لیگ جهانی حاضر شود . وی انگیره بالای بازیکنان و همبستگی آنان را نقطه قوت تیم خواند و خاطرنشان کرد: من شخصا به نتایج این تیم بسیار خوشبین هستم و فکر می‌کنم اگر بتوانیم همین بازی‌های مقابل بلغارستان را مقابل حریفان‌مان در لیگ جهانی هم به نمایش بگذاریم، همه آنها را وادار به احترام به والیبال ایران خواهیم کرد.

آرمین تشکری، سرعتی زن تیم ملی والیبال در دیدار ج برابر بلغارستان از ناحیه کشاله ران پای راست آسیب دید و به همین دلیل در آخرین دیدار تدارکاتی برابر این تیم حضور نخواهد داشت.  تشکری یکی از بازیکنان ترکیب اصلی تیم ملی والیبال در دو دیدار تدارکاتی برگزار شده مقابل بلغارستان بود

سایت رسمی FIVB : ایران تحسین برانگیز است

لیگ جهانی والیبال در حالی آغاز شد که تیم‌های لهستان، برزیل و روسیه به عنوان سه مدعی قهرمانی مطرح هستند و از سوی دیگر ایران با خولیو ولاسکو تازه وارد شده این رقابت‌ها است.

به نقل از سایت FIVB، تیم ملی والیبال لهستان که از هم اکنون برای مدال طلای مسابقات قهرمانی 2014 جهان برنامه ریزی می‌کند، در سال 2013 به هدف مهمی همچون تکرار قهرمانی در لیگ جهانی می‌اندیشد. این تیم مصمم است تا بار دیگر در یکی از پرافتخارترین مسابقات جهان که هر سال برگزار می‌شود، از عنوان قهرمانی دور قبل خود دفاع کند. قهرمانی لهستان در لیگ جهانی 2012 شگفت والیبال عنوان گرفت و تمام مردم لهستان با برد تیمشان غرق در شادی و سرور شدند. زیرا تیم ملی والیبال لهستان برای نخستین بار پس از قهرمانی در المپیک 1976، به این عنوان دست یافت. بنابر این تیم ملی والیبال لهستان یکی از مدّعیان قهرمانی لیگ جهانی در سال جاری است به خصوص که پاسور افسانه‌ای این تیم که سال گذشته مصدوم بود، امسال به زمین می‌آید. تیم برزیل سال گذشته به مقام ششم رسید و یکی از بدترین رکوردهای خود را رقم زد. این تیم که 9 مدال طلای لیگ جهانی را در کارنامه دارد برای جبران ششمی سال گذشته پا به این رقابت‌ها می‌گذارد. برناردو رزندو مربی برزیل راه سختی را با بازنشستگی بازیکنانی چون جیبا، سرجیو و موریلو در پیش دارد.

والیبال

بعد از تیم‌های لهستان و برزیل، روسیه سومین مدّعی لیگ جهانی است که در گروه دوم به رقابت می‌پردازد. تیم روسیه بهترین بازیکنان ملی را به خدمت گرفته و در لیگ جهانی 2011 عنوان قهرمانی را به دست آورده بود. تیم ملی والیبال آمریکا که سال گذشته در دیدار نهایی لیگ جهانی حضور داشت، مربی جدیدی را به نام "جان اسپیرو" به کار گرفته است. او با خود دستیار صاحب نامی به نام مت فوربینگر آورده که پیش از این ستاره والیبال ساحلی بوده است. تمام هدف مدّعیان قهرمانی از شرکت در این مسابقات پیروزی است. هرچند که برای سایر تیم‌ها تنها حضور در این مسابقات تجربه ارزشمندی محسوب می‌شود. این درست همان هدف تیم تازه وارد ایران است که برای اولین‌بار در این مسابقات حضور یافته است. بهترین عضو تیم بدون تردید مربی افسانه‌ای ایران، خولیو ولاسکو است. او همان کسی است که تیم ایتالیا را بین سال های 1990 و 1995 پنج بار به عنوان قهرمانی رساند. برای ولاسکو و تیم ایران که برای اولین بار در لیگ جهانی شرکت می‌کنند پیروزی در دور مقدماتی هم تحسین برانگیز است.

بازیکن تیم ملی والیبال مصدوم شد

آرمین تشکری، سرعتی زن تیم ملی والیبال در دیدار ج برابر بلغارستان از ناحیه کشاله ران پای راست آسیب دید و به همین دلیل در آخرین دیدار تدارکاتی برابر این تیم حضور نخواهد داشت.  تشکری یکی از بازیکنان ترکیب اصلی تیم ملی والیبال در دو دیدار تدارکاتی برگزار شده مقابل بلغارستان بود. این بازیکن در جریان دومین دیدار تدارکاتی مصدوم شد طوری که از ادامه بازی باز ماند. فیزیوتراپ تیم ملی والیبال پس از معاینه این بازیکن گفت: تشکری شاید می‌توانست در ادامه بازی حاضر شود ولی امکان داشت تا بازی با صربستان او را از دست بدهیم. به همین خاطر به او اجازه بازی ندادم.

حریفان را وادار می‌کنیم که به ما احترام بگذارند

سرعتی‌زن تیم ملی والیبال گفت: معتقدم که نقطه قوت ایران انگیزه بالا و همبستگی بازیکنان است. عادل غلامی هرگاه در بازی‌های تدارکاتی تیم ملی در بلغارستان به میدان رفت، آماده و با انگیزه نشان داد تا جایی که هم ولاسکو و هم سیچلو از عملکرد این بازیکن راضی بودند. غلامی در مورد اردوی تیم ملی در بلغارستان گفت: از این بهتر نمی‌شد؛ دست مسئولان فدراسیون والیبال درد نکند، این بازی‌ها بدون شک کمک می‌کند تا تیم ایران با بهترین آمادگی در لیگ جهانی حاضر شود.

وی انگیره بالای بازیکنان و همبستگی آنان را نقطه قوت تیم خواند و افزود: من شخصاً به نتایج این تیم بسیار خوشبین هستم و فکر می‌کنم اگر بتوانیم همین بازی‌های مقابل بلغارستان را مقابل حریفان‌مان در لیگ جهانی به نمایش بگذاریم، همه آنها را وادار به احترام به والیبال ایران خواهیم کرد.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان