تبیان، دستیار زندگی
هرچه به روزهای پایانی فعالیت دولت دهم نزدیك می‌شویم، روند مربوط به بازگشایی خانه سینما نیز سرعت بیشتری می‌یابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین راهكار بازگشایی خانه سینما!

طائرپور: دعواهای فرسایشی ارشاد و خانه سینما تا کنون هیچ دستاورد مثبتی به همراه نداشته


هرچه به روزهای پایانی فعالیت دولت دهم نزدیك می‌شویم، روند مربوط به بازگشایی خانه سینما نیز سرعت بیشتری می‌یابد. این البته ظاهر ماجراست و در عمل تشكیل هیات بازگشایی توسط شمقدری با دامن زدن به اختلافات گذشته عملا زحمات هیات تدوین اساسنامه خانه سینما را نیز زیر سوال برد.

خانه سینما

با این همه جلسه‌ای كه روز دوشنبه میان معاون شمقدری و تعدادی از نمایندگان اصناف برگزار شد این امیدواری را به وجود آورد كه شاید بتوان با تفاهم و همدلی هم خانه سینما را بازگشایی كرد و هم به نگرانی اهالی سینما از تبدیل شدن جامعه اصناف سینمایی كشور به شكلی چون اتحادیه 2 خاتمه داد.

اسعدیان: امیدوارم صحبت ما مسۆولان را به بازنگری فرو ببرد

همایون اسعدیان ابراز امیدواری كرد نتیجه جلسه روز دوشنبه، در حداقلی ترین حالت ممكن، به فكر فرو رفتن مسۆولان بازگشایی خانه سینما باشد.

اسعدیان گفت: آقای عظیمی میرآبادی محبت كرد كه این جلسه را برگزار كرد و پذیرفت با سینماگرانی كه دغدغه این موضوع را دارند، بر سر یك میز بنشیند . بعد از آن همه بی‌مهری مسۆولان امر و رفتار یكطرفه آنان، این ملاقات یك اقدام بسیار خوشحال كننده بود و من از این بابت از ایشان متشكرم.

وی افزود: در این جلسه تمام مدت تأكید ما این بود كه همه چیز بر طبق قانون رفتار شود، قانونی كه طبق اساسنامه تدوین شده است و می‌گوید این اتفاقی كه دارد صورت می‌گیرد، طبق مقررات نیست. ما استدلال‌های خودمان را نیز مطرح كردیم و به نظر می‌رسد آقای عظیمی میرآبادی حداقل در مورد آن به فكر فرو رفته باشد و در عملی ساختن آن تصمیم جدید، با قدری تردید مواجه شده باشد. در این جلسه سعی كردیم بر اساس منطق همین اساسنامه جدید فعلی پیش برویم و در واقع هرگز برای هوچی‌گری به آنجا نرفته بودیم. حال اینكه نتیجه چه خواهد شد، چیزی است كه بر ما معلوم نیست و امیدواریم حداقل دوستان را به بازنگری وادار كند.

فرقی نمی‌كند خانه در اواخر همین دولت باز شود یا در دولت‌ آینده. فكر می‌كنم هر دولتی كه بیاید به این واقع‌بینی رسیده است كه این كار از اول غلط بوده و باید هر چه زودتر تصحیح شود و افراد دولت فعلی هم می‌دانند كار درستی شكل نگرفت و از آنجا كه خودشان مسبب آن بودند تمایلی به جمع كردنش ندارند

اسعدیان بیان داشت: اراده‌ای كه تصمیم به تعطیلی خانه سینما گرفته بود، الان به اجبار می‌خواهد آن را بازگشایی كند و قلبا علاقه‌ای به این موضوع ندارد. برای همین است كه می‌خواهد با تفسیر به رأی آن اساسنامه و قانون شكل دیگری به ماجرا بدهد و طبیعتاً مركزی به راه می‌افتد كه دیگر هیچ ارزشی برای اهالی سینما ندارد. این تصمیم‌گیری‌های فعلی تفاسیر غلطی است كه دارد از خانه سینما می‌شود، اما نمی‌توان ناامید شد و از بیان واقعیت‌ها دست كشید. آن شا ا... با تلاش ما به آنان ثابت می‌شود كه این رفتارهای غیرقانونی تبعات بدی دارد.

همایون اسعدیان در پایان خاطرنشان كرد: فرقی نمی‌كند خانه در اواخر همین دولت باز شود یا در دولت‌ آینده. فكر می‌كنم هر دولتی كه بیاید به این واقع‌بینی رسیده است كه این كار از اول غلط بوده و باید هر چه زودتر تصحیح شود و افراد دولت فعلی هم می‌دانند كار درستی شكل نگرفت و از آنجا كه خودشان مسبب آن بودند تمایلی به جمع كردنش ندارند، اما من به آینده این ماجرا امیدوارم.

طائرپور: وقت وارد شدن یك جریان عقلایی به ماجراست

فرشته طائرپور نیز ضمن مذموم شمردن شیطنت‌های دوسال اخیر برخی افراد تأكید كرد دیگر باید با یك روش عقلانی كار را تمام كرد.

طائرپور گفت: ترجیح می دهم  با شرح جزئیات به مطالبی که در جلسه با آقای عظیمی مطرح شد ، نپردازم و علاقه‌مندان به این بحث را به شنیدن برنامه در رادیو فرهنگ ارجاع دهم. البته امیدوارم خلاصه کردن اجتناب ناپذیر یک بحث مفصل دو ساعته در قالب  محدود یک برنامه رادیویی، چیزی از نکات مهم آن را از بین نبرد، اگرچه که نوار کامل بحث موجود است و در صورت لزوم می توان با انعکاس کامل آن، از کل مطالب مطلع شد.

وی در ادامه افزود: جلسه من و آقایان اسعدیان و علیقلی زاده با آقای عظیمی، یک دیدار رسمی میان نمایندگان خانه سینما و ارشاد نبود، بلكه جلسه ای بود که به دنبال بحث من و آقای عظیمی برنامه رادیویی زنده فانوس(رادیو فرهنگ) پیش آمد و قرار شد در دیداری حضوری ادامه یابد. دیداری که جز من و همکارانی که نام بردم و آقای عظیمی، عوامل برنامه رادیویی فانوس نیز در آن حضور داشتند تا نوار ضبط شده آن را برای شنوندگان برنامه روز چهارشنبه ساعت 22.30 از رادیو فرهنگ پخش کنند. اگرچه در این جلسه بیشترین بحث درباره بازگشایی خانه سینما بود، اما مطالب دیگری نیز در نقد مدیریت سینما طی دو سال گذشته نیز مطرح شد.

خانه سینما

طائرپور تأكید كرد: نمی توانم منکر برخورد مثبت آقای عظیمی در این دیدار شوم و یقین دارم که ما برای ایشان توضیحات و حرف های شنیده نشده‌ای داشتیم که جز در یک دیدار اینچنینی شرایط طرح پیدا نمی کرد. من تصور می‌کنم برای هردو سوی ماجرا و همینطور رسانه رادیو، جلسه خوبی بود. اگرچه آقای عظیمی به طور طبیعی، ناچار به دفاع از مواضع اتخاذ شده از سوی مقام مافوق خود بودند، اما یقین دارم که شنیدن حرف ها، اتنقاد ها و راه حل های ما که هرکدام تجربه هایی را در عرصه فعالیت های صنفی داشته وداریم، ایشان را به بازنگری شرایط بازگشایی تشویق کرد.

البته غافل از آن نباید بود که وظایف سازمانی ایشان و لزوم تبعیت از مدیران سینمایی مافوق، در نتایج این بازنگری نقش مهمی خواهد داشت. به هر حال ما که امیدمان را به وظایف فرهنگی و سینمایی ایشان بسته‌ایم و امیدواریم باب شیطنت هایی که طی دو سال اخیر در انتقال مغرضانه برخی اطلاعات صحیح و ناصحیح توسط معدودی سرخوردگان کارهای صنفی به مدیران دولتی صورت گرفته، در برابر ایشان بسته باشد.

این تهیه‌كننده سینما اضافه كرد: دعواهای فرسایشی دو سال اخیر میان ارشاد و خانه سینما و اکثریت سینماگران، تا کنون هیچ دستاورد مثبت اعتباری و اجرایی برای ارشاد نداشته و برای سینماگران نیز جز آزارهای روحی و حرفه‌ای چیزی به بار نیاورده. وقت آن است که جریانی مشفق و عقلایی از هر دو سو وارد میدان شود و این غائله را ختم به خیر کند.

حال این اتفاق در ایام مانده از دولت فعلی می افتد یا در آغاز فعالیت دولت آتی، چیزی است که به هوشیاری تصمیم گیرندگان مربوط می شود. فرشته طائرپور در خاتمه خاطرنشان ساخت: مایلم تاکید کنم که هیچ یک از ما سه نفر با داشتن نمایندگی رسمی از خانه سینما در این جلسه شرکت نکردیم ، اما بی تردید آنچه که گفتیم با آنچه که هیأت مدیره خانه سینما و روسای صنوف خانه سینما و چند هزار عضو خانه سینما، می‌گویند، تشابه زیادی دارد. این واقعیتی است که هر مدیر دولتی (اعم از کنونی یا آتی) نیازمند توجه به آن است، البته اگر مایل باشد که نامش در حافظه این سینما و علاقمندان ایرانی و جهانی آن به نیکی بماند.

پنجمین جلسه هیات بازگشایی خانه سینما برگزار شد

پنجمین جلسه هیات بازگشایی خانه سینما عصر روز ششم خرداد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

پنجمین جلسه هیت بازگشایی خانه سینما در حالی عصر روز ششم خرداد در ساختمان سازمان سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد که حاضران در جلسه به توافقاتی در زمینه نحوه بازگشایی خانه سینما دست یافتند.

هیات بازگشایی وظیفه دارد تا مقدمات برگزاری مجمع عمومی خانه سینما را فراهم کند و سپس صنوف قانونی خانه سینما هیات مدیره را انتخاب کنند که در این جلسه  توافقات بسیار حاصل شده که در روند بازگشایی خانه سینما بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

در این هیات 5 سینماگر و 2 نفر از مسولین هستند که محسن علی اکبری سخنگوی این هیات است و طبق دستور اولیه جواد شمقدری به مهدی عظیمی میرآبادی معاون امور فعالیت‌ها و رئیس هیات بازگشایی خانه سینما، این هیات دو ماه زمان خواهد داشت تا مقدمات اجرایی بازگشایی خانه سینما را فراهم کند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: بانی فیلم