تبیان، دستیار زندگی
به نظر می‌رسید «سناریو‌نویسان» این سبك از مناظره تلاش كرده بودند تا با دور نگه‌داشتن افراد از فضای چالشی و اصطلاحاً «بگم بگم»‌ها، برنامه تفریحی را برای مردم ترتیب دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مناظره یا برنامه «تفریحی»؟


به نظر می‌رسید «سناریو‌نویسان» این سبك از مناظره تلاش كرده بودند تا با دور نگه‌داشتن افراد از فضای چالشی و اصطلاحاً «بگم بگم»‌ها، برنامه تفریحی را برای مردم ترتیب دهند.


مناظره،انتخابات

به گزارش تبیان به نقل از الف،سرانجام اولین مناظره بین كاندیداها برگزار شد. درحالی كه بیشتر مردم با خاطره‌ای كه از مناظرات 4 سال قبل در ذهن داشتند، منتظر یك مناظره داغ و چالشی بودند‏. اما این مناظره هیچ جذابیت و كششی نداشت. كاندیداها عموماً به طرح‌ دیدگاه‌های كلی پرداختند، آن هم در شرایطی كه مجبور بودند تنها در چند دقیقه كوتاه حرف‌هایشان را بزنند. درحالی كه بخش اول مناظرات فرصت‌های كوتاه و تقطیع شده ‌ای را در اختیار كاندیداها گذاشت، اما برای بینندگان بسیار طولانی و كسل‌كننده بود.

تنها در دو لحظه كوتاه، برنامه به طرف یك مناظره واقعی حركت كرد. جایی كه عارف از یكدست شدن دولت اصولگرا در سالهای اخیر گفت و یا در بخش دوم كه بحث ترافیك و حل معضل آن در دولت‌های مختلف به میان آمد. نكته‌ای كه كاركرد واقعی مناظرات را نشان می‌دهد كه در آن مشكلات و معضلاتی مثل «بی‌صاحب» بودن حل مشكل ترافیك عریان شده تا بعدها بتوان در مورد آن فكری كرد.

صداوسیما در این برنامه بیشتر تلاش كرد تا یك «شوی تلویزیونی» برگزار كنند تا یك مناظره. مناظره‌ای كه رنگ و بوی جدی داشته و در حد و اندازه كسانی باشد كه قصد دارند ردای ریاست‌جمهوری را لااقل برای 4 سال آینده برتن كنند.

اگر بخش اول این شوی تلویزیونی، بیشتر شبیه مسابقات «از كی بپرسم» بود‏، بخش دوم بسیار سطح پایین‌تر بود، تا جایی كه محسن رضایی را كه به صبوری خود اعتراف می‌كرد به واكنش وادار كرد.

صداوسیما در این برنامه بیشتر تلاش كرد تا یك «شوی تلویزیونی» برگزار كنند تا یك مناظره. مناظره‌ای كه رنگ و بوی جدی داشته و در حد و اندازه كسانی باشد كه قصد دارند ردای ریاست‌جمهوری را لااقل برای 4 سال آینده برتن كنند

انتقاد به روش برگزاری مناظرات خصوصاً در بخش دوم و پرسیدن سئوال‌هایی با یك جواب كوتاه ابتدا از سوی عارف آغاز و محسن رضایی و حسن روحانی به آ‎ن اعتراض كردند. با این حال آنجا كه حیدری، مجری برنامه سعی می‌كرد، خونسردی خود را حفظ كند، می‌شد صدای زمزمه اعتراضی سایر كاندیداها را نیز شنید.

مناظره،انتخابات

از سوی دیگر با وجودی كه سعید جلیلی به این موضوع انتقاد نكرد، اما در عمل نشان داد با آن یا موافق نیست یا برای سئوال‌ها پاسخی ندارد. چرا كه با داد جواب‌های تكراری؛ «سئوال را غلط می‌دانم»، تلاش كرد تا خود را از زیر بار پاسخ دادن به آنها خارج كند و تنها به چند سئوال غیرچالشی پاسخ دهد.

فرصت خوب چند ساعته كه می‌توانست لااقل به مناظره دو به دو چند كاندیدا اختصاص پیدا كند تمام شد. بی‌آنكه شور و هیجان را در بین مردم برانگیزد. آن طور كه حیدری مجری برنامه بیان كرد، «سناریونویسان» این سبك را از میان مدل‌های مختلف انتخاب كرده بودند. بی‌آنكه توجه كنند این یك مناظره در حد ریاست جمهوری است و ذیل یكی از بخش‌های مهم و جدی به نام اقتصاد برگزار می‌شود.

آنچه در اولین دستپخت صداوسیما مشاهده شد، اگرچه مانع از ایجاد فضای «بگم بگم» های گذشته بود، اما بیشتر به «مسابقات هفته‌» شباهت داشت. برنامه‌ای كه معلوم نبود اگر ادامه پیدا می‌كرد در سایر بخش‌ها، كاندیداها مجبور بودند انشاء بنویسند یا نقاشی بكشند!

برای دیدن اخبار انتخاباتی اینجا کلیک کنید

بخش سیاست تبیان