تبیان، دستیار زندگی
8 کاندیدای ریاست جمهوری در پایان بخش اول مناظره در فرصت 90 ثانیه ای به جمع بندی گفته های خود پرداختند که عباراتی چون دولت ضد تورم باید به وجود آید، تحول جدی در مدیریت اقتصادی کشور در 6 ماهه اول ریاست جمهوری، نیازمند رشد 8 درصدی اقتصادی هستیم، آزاد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جمع بندی مواضع نامزدها در مناظره اول


کاندیدای ریاست جمهوری در پایان بخش اول مناظره در فرصت 90 ثانیه ای به جمع بندی گفته های خود پرداختند که عباراتی چون " دولت ضد تورم باید به وجود آید"، "تحول جدی در مدیریت اقتصادی کشور در 6 ماهه اول ریاست جمهوری"، " نیازمند رشد 8 درصدی اقتصادی هستیم"، "آزادی ظرفیت های کشور چه سخت افزاری و چه نرم افزاری"، "بی جهت عده ای از متخصصین خانه نشین شده اند"،"با بلبشوی صادرات و واردات نمی توان ثبات اقتصادی ایجاد کرد و بازار ارز را کنترل کرد" از جمله این نظرات است.

به گزارش تبیان به نقل از مهر،در بخش دوم مناظره روز جمعه 8 کاندیدای ریاست جمهوری، هر کدام از کاندیداها در 90 ثانیه به بیان نقطه نظرات خود درباره مسائل مختلف پرداختند.

مناظره ،انتخابات

غرضی: دولت ضد تورم باید به وجود آید

محمد غرضی درباره نحوه برگزاری مناظره ها از دست اندرکاران خواست تا در شیوه برگزاری تجدید نظر کنند. ممکن است در نظر شما برنامه ریزی درست باشد اما باید بازخورد اجتماعی و مطالعات میدانی آن انجام شود و ما بدانیم آیا می توانیم 55 میلیون نفر را به این ترتیب بیاوریم پای صندوق های رای یا خیر.

وی خطاب به حیدری که به وی یادآوری کرد 50 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند، گفت: من گفته ام سن رای دهندگان را دو سال پایین می آورم که تعداد می شود 55 میلیون نفر. شما نگران بحث های بین من و شورای نگهبان نباشید.

غرضی گفت: جمع بندی من از مباحث مطرح شده این است که نظریات مشترک 8 نفر این است که کشور به لحاظ اداره اقتصادی نتوانسته رضایت عامه را جلب کند. ملاحظه کردید که همه بحث ها حول و حوش این مسئله شد که چگونه بتوانیم با تورم مبارزه کنیم، تولید را سامان دهیم، اشتغال ایجادکنیم.

وی ادامه داد: باید دولت ضد تورم به وجود آید.

قالیباف: تحول جدی در مدیریت اقتصادی کشور در 6 ماهه اول ریاست جمهوری

محمد باقر قالیباف نیز گفت: به طور روشن و مشخص حرفم با مردم این است که حق شماست بدانید من در چه زمانبندی چه می کنم.

وی افزود: همین طور که در پروژه ها قبلا توضیح داده ام در برنامه اقتصادی برنامه ای دو ساله داریم تا بتوانیم مشکل گرانی از یک طرف و بحث مربوط به بیکاری و بالا بردن قدرت خرید مردم و معیشت را حل و فصل کنیم.

قالیباف ادامه داد: ظرف شش ماه اول همه تلاش ما این است که یک تحول جدی در مدیریت اقتصادی کشور و در تثبیت ثبات ارز به وجود آوریم و نگاه دولت به ارز به عنوان یک درآمد را کنار بگذاریم و برویم به سمت اینکه به مردم کمک کنیم و تورم را کنترل نماییم.

شهردار تهران ادامه داد: ظرف دو سال مردم چه کشاورزان و چه سرمایه گذاران یک احساس آرامش خواهند کرد.

قالیباف:وی افزود: همین طور که در پروژه ها قبلا توضیح داده ام در برنامه اقتصادی برنامه ای دو ساله داریم تا بتوانیم مشکل گرانی از یک طرف و بحث مربوط به بیکاری و بالا بردن قدرت خرید مردم و معیشت را حل و فصل کنیم

عارف: نیازمند رشد 8 درصدی اقتصادی هستیم

محمد عارف در جمع بندی خود گفت: برای اینکه ما بتوانیم پاسخگوی نیازهای معیشتی مردم باشیم و یک زندگی شرافتمندانه و آبرومند را برای مردم تامین کنیم، نیازمند یک رشد اقتصادی 8 درصد هستیم.

وی ادامه داد: نرخ تورم باید کاهش پیدا کند و به عدد یک رقمی برسد. همچنین نرخ بیکاری برای پاسخگویی به جوانان باید کاهش پیدا کند برنامه ریزی ما باید این باشد که نرخ بیکاری باید یک رقمی شود. مسئله مسکن باید ساماندهی شود، مسکن دغدغه خیلی از مردم و جوانان است.

عارف گفت: خصوصی سازی به مفهوم واقعی کلمه باید به طور جدی دنبال شود و راهکار اصلی آن اجرایی کردن سیاست های کلی اصلی 44 قانون اساسی است. به نظر می رسد مردم باید عنان مدیریت کشور را به دست کسی بسپارند که در عمل نشان داده می تواند شعارهایش را عملیاتی کند و اطمینان پیدا کنند که می تواند در طول زمان معقولی به تعهداتی که می دهد پایبند باشد و کشور را در راه پیشرفت و تعالی قرار دهد.

جلیلی: اجازه دهیم تمام ظرفیت های کشور چه سخت افزاری و چه نرم افزاری آزاد شود

سعید جلیلی نیز گفت:ما نه تنها باید برای رفع مشکلات بلکه برای پیشرفت و آن چیزی که از آن تحت عنوان حماسه اقتصادی بیان شد، برنامه ریزی داشته باشیم.

وی ادامه داد: به نظر من اجرایی شدن اینها ممکن است یک عزم جدی می خواهد. عزم جدی برای یک موضوع اساسی و آن اینکه ما اجازه دهیم تمام ظرفیت های کشور چه سخت افزاری و چه نرم افزاری آزاد شود. همه مردم ما به شکل عادلانه بتوانند از این فرصت ها استفاده کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: آزاد شدن همه ظرفیت ها و توانمندیهای مردم ما و امکانات کشور در پرتو دو موضوع می تواند محقق شود اول اینکه الگو و بحثی را که می خواهیم دنبال کنیم یک الگو برای پیشرفت مبتنی بر یک الگوی اسلامی ایرانی باشد و دوم اینکه مردم نقش اساسی در آن داشته باشند آن هم همه مردم نه اینکه فرصت ها شانسی و بر اساس یک مناسبات خاص توزیع شود.

جلیلی با طرح این سئوال که اما چگونه اینها محقق می شود و مشکلات رفع شده و پیشرفت صورت می گیرد، گفت: وقتی ماشین دولت وساختار دولت این توانمندی را داشته باشد پیشرفت صورت می گیرد اول اینکه در بروز ظرفیت ها مانع مردم نشود، دوم اینکه کمک کند و تقویت کند که این مسیر به سرعت پیش رود اگر چنین شود می توانیم در عرصه های مختلف از جمله اقتصاد پیشرفت لازم را داشته باشیم.

مناظره ،انتخابات

ولایتی: بی جهت عده ای از متخصصین خانه نشین شده اند

علی اکبر ولایتی در جمع بندی 90 دقیقه ای خود گفت: درچند کلمه مطالبی که به آنها اشاره نشد را به عنوان سرفصل اشاره خواهم کرد. هرچند که ممکن است برخی از آنها به حوزه سیاسی مربوط شود اما ارتباط آن با حوزه اقتصادی قطعی است.

ولایتی افزود: یکی از موارد آشتی با دنیاست. ما اگر با دنیا آشتی نکنیم و روابط  مان را به خصوص با همسایگان توسعه ندهیم در آن صورت نمی توانیم از  ظرفیت های اقتصادی در صحنه بین المللی و منطقه ای استفاده کنیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  گفت: همکاری های منطقه ای برای ما یک فرصت است و اگر بتوانیم دی هشت و اکو را فعال کنیم و یا همکاری های منطقه ای جدید را با کشورهای خیلی نزدیک مانند عراق، سوریه، پاکستان، آسیای مرکزی و قفقاز باز بکنیم مشکلات  تا حدودی حل خواهد شد.

وی افزود: مساله دیگر آشتی در داخل است دامنه اصولگرایی وسیع است. هر کسی که نظام، قانون اساسی  و ولایت فقیه را قبول دارد اصولگرا است. بی جهت عده ای از متخصصین خانه نشین شده اند باید آنها را به کار دعوت کنیم و در نهایت همان طور که مردم انقلاب و دفاع مقدس را به پیروزی رساندند این اقتصاد را هم که حق مردم است به دست آنها بسپاریم و دولت نظارت کند مردم این مساله را نیز به پیروزی خواهد رساند.

روحانی: درآمد ارزی ما در طول 8 سال برابر درآمد ارزی ما از بعد از انقلاب بوده است

حسن روحانی نیز در این بخش گفت: فکر می کنم مشکل اساسی ما در این بخش این است که حرکت اقتصادی ما در 8 سال اخیر تناقضی را بین سیاست های تصویبی ابلاغی و اجرایی نشان می دهد. بعد از  20 سال همه حرف ها و بحث راست و چپ در نهایت در مجمع تشخیص مصلحت نظام به چشم انداز 20 ساله رسید و مبنایی برای توسعه نظام شد.

وی تاکید کرد: مبنای اجرای آن این بود که ما تولید محور باشیم و به دنبال مصرف نباشیم که متاسفانه راه و مسیر دیگری پیموده شد و ما در این مسیر فرصت های بسیار زیادی را از دست دادیم که فرصت های تضمین شده است.

روحانی تصریح کرد: مردم ما باید به این نکات توجه داشته باشند که درآمد ارزی ما در طول 8 سال برابر درآمد ارزی ما از بعد از انقلاب بوده است و بیش از 50 میلیارد دلار در این مدت درآمد ارزی داشته ایم ولی متاسفانه تولید ناخالص ملی ما از 6.9 به منفی رسیده است و در سال جاری نیز پیش بینی منفی می شود.

وی تاکید کرد: ما امروز می بینیم در پارس جنوبی همسایه ما روزانه 450 هزار بشکه نفت تولید می کند و معادل کل فازهای ما که فعال هستند 8 فاز است و فاز 9 و 10 نیز فعال نشده است اما همسایه ما معادل 22 فاز را استفاده و سه برابر ما از گاز بهره برداری می کند بنابراین فرصت های عظیمی را امروز از دست می دهیم.

رضایی:هزینه تصمیم گیری های غلط در کشور بیش از هزینه های دشمنان و رقبا به ما آسیب می رساند

محسن رضایی نیز گفت: بحث هایی که در این جا می کنیم اولین بار نیست که صورت می گیرد ما از مشروطه در ژاپن شروع کردیم  و اقتصاد ما تبدیل به اقتصاد پهلوی شد و ژاپن پیشرفت کرد.

وی افزود: از زمان انقلاب نیز با کره و چین شروع کردیم آنها این اندازه پیشرفت کردند و ما اکنون عقب ماندگی داریم. این نشان می دهد که از این بحث ها زیاد شده است. زمانی که تاریخ اقتصاد ایران را خواندم در سال 1327 که اولین برنامه مطرح شده است دو هدف وجود دارد عدالت و رشد اقتصادی. این بحث ها 60 سال است که تکرار می شود.

رضایی:رضایی ادامه داد: باید فکر اساسی کنیم و دولت را باید درست کنیم، اقتصاد در ایران صاحب ندارد. این همه سیاست گذاری شده و چشم انداز مطرح شده است چرا کار اساسی صورت نمی گیرد. دولتی که اکنون داریم از نظر ساختار، کارکرد و مدیریت باید تحول اساسی پیدا کند

رضایی ادامه داد: باید فکر اساسی کنیم و دولت را باید درست کنیم، اقتصاد در ایران صاحب ندارد. این همه سیاست گذاری شده و چشم انداز مطرح شده است چرا کار اساسی صورت نمی گیرد. دولتی که اکنون داریم از نظر ساختار، کارکرد و مدیریت باید تحول اساسی پیدا کند. هزینه تصمیم گیری های غلط در کشور بیش از هزینه های دشمنان و رقبا به ما آسیب می رساند یعنی آن مقدار هزینه که آمریکا و اسرائیل در بعد  اقتصادی به ما وارد می کنند کمتر از  هزینه تصمیم گیری های غلط ما و عدم تخصیص درست منابع  به فعالیت های اقتصادی است.

حداد عادل: با بلبشوی صادرات و واردات نمی توان ثبات اقتصادی ایجاد کرد و بازار ارز را کنترل کرد

در ادامه غلامعلی حدادعادل نیز بیان کرد: دوستان بیشتر به نتیجه تاکید می کنند و بنده بر روش تاکید دارم چرا که نتیجه درست از روش درست حاصل می شود.

وی خاطرنشان کرد: بنده تلاش خواهم کرد که به بخش خصوصی توجه کنم ما باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم چرا که بخش خصوصی هم تجربه و هم سرمایه دارد.

حدادعادل افزود: ما باید از بخش خصوصی در اداره اقتصاد کشور کمک بگیریم. قانون سیاست های کلی اصل 44 مهم است و اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها طبق قانون مهم است. دولت من باید بر بازار ارز یعنی واردات و صادرات نظارت کند. با بلبشوی صادرات و واردات نمی توان ثبات اقتصادی ایجاد کرد و بازار ارز را کنترل کرد.

وی گفت: بنده در نظر دارم در ریاست جمهوری معاونت تولید و اشتغال ایجاد کنم، آموزش باید معطوف به کار متحول شود. ما باید آموزش معطوف به کار و پژوهش معطوف به صنعت داشته باشیم. دولت من پیشرفت دانش بنیان را مهم می داند و اصلاح نظام بانکی که در مورد این مسایل در گفتگوی ویژه با تفصیل بیشتری سخن خواهم گفت.

برای دیدن اخبار انتخاباتی اینجا کلیک کنید

بخش سیاست تبیان