به شرّی که برای دیگران میخواهی، مبتلایی!
علی بن ابیطالب (علیه السلام) میفرمایند: «مَنْ أَضْمَرَ الشَّرَّ لِغَیْرِهِ فَقَدْ بَدَأَ بِهِ نَفْسَهُ»، هر که در درون و ضمیر خودش، برای دیگران، بد بخواهد؛ معلوم است آن بدی را از درون خودش آغاز کرده است؛ یعنی خودش به آن شرّ مبتلاست که اینگونه برای دیگران دوست دارد و خدا هم برایش آنگونه رقم میزند.
گل بیخار باش!
امام محمّد باقر (علیه السلام) میفرمایند: طوری خیر محض باش که دیگر اصلاً شرّی در تو نباشد؛ چون اگر طوری خیر بودی که شرّ هم کنارت بود، آن موقع همین شرّهای کوچک هم گرفتارت میکند؛ لذا حضرت فرمودند: «کُنْ خَیْراً لَا شرّ مَعَهُ»، طوری خیر باش که هیچ شرّی با تو نباشد.
وقتی انسان یک شرّ در وجودش بود، آرام آرام کنار خیر، مدام او را به سمت بدیها میبرد. خیرها، لطف خدا و عنایت ذوالجلال و الاکرام است و شرور از ناحیه نفس دون است (همان چیزی که میرداماد عزیز، آن ملّای عظیمالشّأن تبیین فرمودند)؛ لذا وقتی شرّ هم در وجود انسان باشد، اگر انسان به سمت خیر برود، این شرّ، دو مرتبه او را بر میگرداند و یک حال متغیّر خواهد داشت، امّا وقتی خیر مطلق شد که «لَا شرّ مَعَهُ»، آنوقت دیگر گل بیخار میشود.
لذا حضرت در ادامه همین تمثیل را میزنند و میفرمایند: «کُنْ وَرَقاً لَا شَوْکَ مَعَهُ» مانند یک برگ بیخار باش.
اولیاء خدا یک تعبیری را بیان کردند، میفرمایند: وقتی انسان، خیر مطلق شد؛ هر که در محضر او بیاید، آرام میشود. به عنوان مثال، وقتی از خود عمروعاص ملعون میپرسند، اگر کنار امیرالمۆمنین باشی، چه میشوی؟ می گوید: هر کس در محضر امیرالمۆمنین برود، در امان است!
لذا اگر گل بی خار شدیم، اینطور میشود که هر که بیاید، آرام میشود؛ «کُنْ وَرَقاً لَا شَوْکَ مَعَهُ وَ لَا تَکُنْ شَوْکاً لَا وَرَقَ مَعَهُ».
مواظب باشید یک طوری نشود که این قدر وجودت شرّ شود که حتّی یک خیر هم درآن نباشد و وجودت، خار مطلق باشد، «وَ لَا تَکُنْ شَوْکاً لَا وَرَقَ مَعَهُ وَ شَرّاً لَا خَیْرَ مَعَهُ»؛ لذا شرّ را به عنوان خار تمثیل زدند که حال اولیاء الهی برعکس است و وقتی محضرشان میرویم، آرام میشویم.
حضرت امام حسین (علیه السلام) بیان میفرمایند: «مُجالَسَةُ أهلِ الدَّناءَةِ شَرٌّ»، مجالست با آنها که اهل پستی، دنی و فرومایگی هستند، شرّ میآورد. معلوم است در مقابلش، مجالست با خوبان عالم، خیر برای انسان میآورد و شیطان نمیگذارد
مجالست با چه کسانی، شرّ می آورد؟
لذا آنچه که شیطان ملعون، در وسوسههایش دارد، همین است که نگذارد انسان، با خوبان عالم همنشین شود. عزیزان من! به این نکته خوب دقّت کنید و بر روی آن تأمّل کنید که شیطان نمیخواهد بگذارد با اولیاء الهی همنشین باشید.
برای همین است که وجود مقدّس اباعبدالله، سیّد و سالار شهیدان، حضرت امام حسین (علیه السلام) بیان میفرمایند: «مُجالَسَةُ أهلِ الدَّناءَةِ شَرٌّ»، مجالست با آنها که اهل پستی، دنی و فرومایگی هستند، شرّ میآورد. معلوم است در مقابلش، مجالست با خوبان عالم، خیر برای انسان میآورد و شیطان نمیگذارد.
دعا و یاد گرفتن چگونه عمل کردن
آقا جمالالدّین خوانساری نکتهای در شرح ادعیه تبیین میفرمایند که بسیار عالی است، میفرمایند: این ادعیّه میخواهند به ما یاد بدهند اینگونه عمل کن، نه این که فقط اینگونه بخوان!
«یَا مَنْ أَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شرّ یَا مَنْ یُعْطِی الْکَثِیرَ بِالْقَلِیلِ یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ سَأَلَهُ یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ لَمْ یَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً» لذا این دعا میخواهد بگوید: تو هم همین طور باش - البته اهل خیر هم در دنیا اینطور هستند - که هنوز کسی مسئلت نکرده، دستش را بگیر.
بهترین مردم، آن کسی است که قبل از این که کسی نیاز داشته باشد، دستش را بگیرد.
لذا آقا جمالالدّین خوانساری، آن عارف بالله میفرمایند: آن کسی که این دعا را میخواند، باید همین حالات را باید داشته باشد و از همه شرّهای وجودی بیرون برود.
خصوصیّت همنشینی با اهل فرومایگی و پستی و کسی که برای دیگران شرّ بخواهد، این است: «مجالسةُ اهل الدّنائة شر»، یعنی برای شما شرّ میآورد
همنشین خوب داشته باشیم
اگر با خوبان عالم، همنشین شدیم، در جبهه حقّ هستیم و به نور و خیر نزدیک میشویم. در مقابل، اگر همنشین با اهل باطل شدیم، از خیر دور میشویم و به شرّ نزدیک میشویم.
پس همنشین با خوبان عالم همین خصوصیّت را دارد که ما را به نور و حقّ نزدیک میکند. چون اینها در هم گره خورده است. امّا وقتی با اهل شرّ، با آنها که اهل دنیا، پست، دنی و رذل هستند، همنشینی کنیم، شرّ میشویم. همانطور که فرمودند: خصوصیّت همنشینی با اهل فرومایگی و پستی و کسی که برای دیگران شرّ بخواهد، این است: «مجالسةُ اهل الدّنائة شر»، یعنی برای شما شرّ میآورد.
ای انسان! بدان خودت به شرّی که برای دیگران میخواهی، مبتلایی!
خیلی عجیب است، مولیالموالی، امیرالمۆمنین، اسدالله الغالب، علی بن ابیطالب (علیه السلام) میفرمایند: «مَنْ أَضْمَرَ الشَّرَّ لِغَیْرِهِ فَقَدْ بَدَأَ بِهِ نَفْسَهُ»، هر که در درون و ضمیر خودش، برای دیگران، بد بخواهد؛ معلوم است آن بدی را از درون خودش آغاز کرده است؛ یعنی خودش به آن شرّ مبتلاست که اینگونه برای دیگران دوست دارد و خدا هم برایش آنگونه رقم میزند.
بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
منبع: خبرگزاری فارس؛ بیانات آیت الله قرهی