تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیازهایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری


بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیازهایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری

قدیمی‌ترین کامپیوتر اپل فروخته شد

رایانه اپل-1 که در سال 1976 به قیمت 666 دلار به فروش رسید در حراج شنبه 4 خرداد ماه در آلمان با قیمت 671 هزار و 400 دلار فروخته شد و یک رکورد ثبت کرد.

قیمت فروش این رایانه با هزینه ها و مالیاتها رکورد بیشترین پرداخت را برای یک رایانه اپل – 1 در نوامبر گذشته در همین حراجی شکست. چرا که پیشتر یک رایانه اپل – 1 با قیمت 640 هزار دلار فروخته شد.

حراجی تیم برکر اعلام کرد که خریدار در شرایطی که خواست نامش فاش نشود مدیر ثروتمند یک شرکت در کشورهای شرق آسیا بود.

یوو برکر متصدی این حراج گفت: این مبلغ تأییدی بر ارزش رایانه های اپل – 1 است. دو اخراجی دانشگاه از کالیفرنیا یک ایده و یک رویا را دنبال کرده و به یکی از موفقترین با ارزشترین و تحسین شده ترین های دنیا تبدیل شدند.

مایک ویلگال که رد فروش رایانه های اولیه اپل را دنبال کرده گفت: تخمین زده شده است که تعداد 175 تا 200 رایانه در یک گاراژ توسط استیو جابز و استیو وزنیاک ساخته شد.

رایانه ای که روز شنبه در حراجی فروخته شد در اصل متعلق به فرد هتفیلد 84 ساله مهندس بازنشسته الکترونیک بود که در نیواورلئان زندگی می کند. هتفیلد گفت که وی امسال این رایانه را که اصلا کار نمی کرده به مردی اهل تگزاس به قیمت 40 هزار دلار فروخته است. وی از قیمت فروش این رایانه شگفت زده شد اما به مردی که این رایانه را از وی خریداری کرده تبریک گفت.

مالک اولیه گرانقیمت ترین رایانه ای که تاکنون به فروش رسیده گفت: آفرین به وی که این رایانه را تعمیر کرد و به دنبال بهترین راه فروش آن بود.

توپ فوتبال هوشمند آدیداس با استفاده از نرم افزاری که روی آن نصب شده است پارامترهایی همچون سرعت، چرخش، فاصله و جهت توپ را اعلام می کند و می توان گفت همه چیز در مورد حرکتش را بیان می کند

پدر فناوری نانو و برنده جایزه نوبل درگذشت

“هنریش روهرر”‌ پیشگام و پدر نانوفناوری سوئیسی و برنده جایزه نوبل فیزیک در 1986 ، در سن هشتاد سالگی در گذشت. آزمایشگاه تحقیقات IBM که این دانشمند مدتها در آن فعالیت های علمی و تحقیقاتی داشت؛ خبر درگذشت روهرر را اعلام کرد. بر اساس این گزارش روهرر 16 ماه مه در منزلش در سوئیس در گذشت. هنریش روهرر و همکارش “گرد بنینگ”‌ نسخه پیشرفته خود را از میکروسکوپ الکترونی دهه 1930 ابداع کرده و آن را “میکروسکوپ تونل زنی اسکن کننده”‌ نام نهادند. این دو برای این اختراع خود جایزه نوبل فیزیک را دریافت کردند. جایزه ای که آن را با “ارنست روسکا”‌ که نخستین میکروسکوپ الکترونی را طراحی کرده بود تقسیم کردند.

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری

روهرر و بنینگ پدران نانوفناوری تلقی می شوند، فناوری ساخت و دستکاری اجرام بسیار کوچک، چرا که از دستگاه آنها می توان برای حرکت دادن اتم ها در اطراف اتم دیگر استفاده کرد.

“جان ای کلی”‌ مدیر تحقیقات IBM گفت: اختراع میکروسکوپ تونل زنی اسکن کننده نقطه عطفی در تاریخ علم و فناوری اطلاعات است.

وی افزود: این ابتکار به دانشمندان امکان داد تا از اتم ها برای نخستین بار تصویر بگیرند، آنها را اندازه گیری و دستکاری کنند و زمینه های نوینی را برای فناوری اطلاعات که ما هنوز در پی آن هستیم، باز کردند.

هنریش روهرر در ششم ژوئن 1933 در شهر بوش در سوئیس متولد شد. خانواده اش بعدها به زوریخ نقل مکان کردند. هنریش در موسسه فدرال فناوری سوئیس،  فیزیک خواند و مدرک دکتری فیزیک را در سال 1960 دریافت کرد.

وی پس از گذراندن یک دوره کوتاه فلوشیب در دانشگاه روتگرز به آزمایشگاه تازه تاسییس تحقیقات IBM پیوست و تا سال 1997 در آنجا به پژوهش مشغول بود.

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری

و بالاخره رونمایی از توپی هوشمند توسط آدیداس!

تکنولوژی در ورزش بیشتر به خاطر به حداکثر رساندن دقت و بهینه کردن وسایل ورزشی به کار رفته و می رود و حتی می تواند کمکی برای فهمیدن مواردی باشد که امکان ندارد ما بتوانیم از آنها به راحتی مطلع شویم. شرکت آدیداس (Adidas) تا به امروز محصولات کاربردی جالبی را به کمک تکنولوژی پیشرفته توانسته تولید کند مثل MiCoach که یک ردیاب بیومتریک می باشد و در حقیقت یک مربی ورزشی برای کاربرانش است و دارای قابلیت های بسیاری از جمله پخش موسیقی و تشخیص میزان مسافت و ... می باشد. اما این دفعه آدیداس روی نظریه بزرگتری کار کرده و می خواهد توپی متفاوت را به دنیای فوتبال معرفی کند. این شرکت توپی هوشمند را طراحی کرده که بتواند گویای این باشد که چه کاری انجام می دهد.

توپ فوتبال هوشمند آدیداس با استفاده از نرم افزاری که روی آن نصب شده است پارامترهایی همچون سرعت، چرخش، فاصله و جهت توپ را اعلام می کند و می توان گفت همه چیز در مورد حرکتش را بیان می کند. در این توپ حسگر های متنوعی به کار رفته و هنوز از منبع رسمی ای مشخصات کامل این حسگر ها اعلام نشده است.

آدیداس این توپ های هوشمند را با استفاده از هوشمند ساختن خط دروازه زمین فوتبال ساخته است. فیفا همیشه در استفاده از تکنولوژی کُند عمل کرده است و به همین دلیل آدیداس بیشر در نظر دارد که این محصولش بیشتر جنبه آموزشی داشته باشد تا بتواند آن را زودتر در دید عموم قرار دهد. آدیداس تصمیم دارد این محصول را در تاریخ نامعلومی از سال 2014 در بازار جهان عرضه کند.

فرآوری: محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: آی کلوب، مهر، oldcomputers