تبیان، دستیار زندگی
تارعنکبوت همانند DNA، بال پرندگان ومروارید درون صدف ، یکی از عجایب خلقت است. وزن هزاران متر از ابریشم بافته شده از تار عنکبوت، به بیش از یک گرم نمی رسد و عجایب آن به همین جا خاتمه نمی یابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عنکبوت‌ها را بهتر بشناسیم
عنکبوت‌

تارعنکبوت همانند DNA، بال پرندگان ومروارید درون صدف ، یکی از عجایب خلقت است. وزن هزاران متر از ابریشم بافته شده از تار عنکبوت، به بیش از یک گرم نمی رسد و عجایب آن به همین جا خاتمه نمی یابد. نوعی از انواع تار عنکبوت نیز وجود دارد که عنکبوت ها ازآن برای شکار حشرات بالدار استفاده می کنند. این نوع تار حتی اگر تا دوبرابر طول اولیه اش کشیده شود، دوباره به حالت اولیه اش باز می گردد.

بیش از یک قرن، محققان رویای استفاده از ویژگی های تار عنکبوت را در سر می پروراندند. اما مشکل این است که عنکبوت ها مانند کرمهای ابریشم نیستند. عنکبوت ها بیش از کرم های ابریشم پرخاشگر و قلمروطلب هستند که اهلی شوند.

عنکبوتها و محیط زندگی انسان

باید گفت که این حشره علاقه خاصی به محیط های زندگی انسانی دارد که می تواند برای انسان بسیار خطرناک باشد. در نقاط مختلفی از جهان می توان عنکبوتها را در محل های سکونت انسان پیدا کرد. در کشورهایی مثل آمریکا و یا استرالیا می توان تعداد زیادی از انواع عنکبوتها را پیدا کرد که در محیط های مختلف از تخت خواب تا درون استخر زندگی می کنند. خوشبختانه به دلیل وجود پادزهرهای مناسب برای گزیدگی موردی از مرگ بعد از سال 1980 گزارش نشده است.

اگر در مکانی مشاهده کردید که عنکبوتی در حال بالا رفتن از قسمتی از بدن شماست به هیچ وجه نگران نشوید. سعی کنید تا به آرامی عنکبوت را از بدن خود جدا کنید و به هیج وجه از حرکات سریع و یا خشن استفاده نکنید

عنکبوتها موجوداتی ترسو

برخلاف تصوری که بسیاری از عنکبوت دارند این حشره اصلا ترسناک نبوده و حتی قصد آزار انسان را نیز ندارد. اگر در مکانی مشاهده کردید که عنکبوتی در حال بالا رفتن از قسمتی از بدن شماست به هیچ وجه نگران نشوید. سعی کنید تا به آرامی عنکبوت را از بدن خود جدا کنید و به هیج وجه از حرکات سریع و یا خشن استفاده نکنید.

کاربرد در صنعت

تولید طناب‌های بسیار محکم برای کوهنوردی، چتر نجات

تولید تورهای ماهیگیری محکم

تولید لباس غواصی مقاوم در برابر کوسه‌ها

تولید لباس ضد گلوله

براساس مجموعه مقالات چاپ شده توسط آکادمی ملی علوم آمریکا ، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا و ارتش ایالات متحده در مطالعه تار عنکبوت به پیشرفت هایی دست یافته اند . پروتئینی که عنکبوت را قادر می سازد خود را آویزان کند و هم چنین به شکار طعمه کمک می کند نظر دانشمندان را به خود جلب کرده است . مولکول های این پروتئین بسیار کشسان و قوی هستند و به گونه ای طراحی شده اند که بتوان آن ها را کشید . تار عنکبوت را می توان تا سی الی پنجاه درصد طول اولیه اش بدون پاره شدن کشید . این ماده از فولاد محکم تر و از نظر استحکام با الیاف کولار قابل مقایسه است.

فرآوری: آرزو صالحی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع:موجودات زنده- آلامتو- ویکی پدیا

مطالب مرتبط:

لاله واژگون

عنکبوتی عجیب که مجسمه خود را میسازد !

دنیای جوجه تیغی‌ها

دنیای پر رمز و راز زنبور عسل

شگفتی‌های حیوانات

سوسن چلچراغ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.