تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصر کتابهایی در زمینه پزشکی و سلامت با عناوین: راهنمای جامع گروه درمانی در اعتیاد، اصول طب بالینی هاریسون و چگونه گردن‌درد خود را درمان کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رفتارهای اعتیادی


معرفی مختصر کتابهایی در زمینه پزشکی و سلامت با عناوین: راهنمای جامع گروه درمانی در اعتیاد، اصول طب بالینی هاریسون و چگونه گردن‌درد خود را درمان کنیم.

«راهنمای جامع گروه درمانی در اعتیاد»
«راهنمای جامع گروه درمانی در اعتیاد»

«راهنمای جامع گروه درمانی در اعتیاد» عنوان اثری است که نشر دانژه درباره اعتیاد و توانبخشی آن منتشر کرده است.

این کتاب توسط جیمز آرفینلی و براندا اس لنز نگاشته شده و فرانک نوبخت، فاطمه مرادی و شبنم میر بیگی آن را به زبان فارسی برگردانده اند.

کتاب در سه فصل و 29 جلسه گروه درمانی با مخاطب قرار دادن درمانگران اعتیاد، راهکار هایی را برای کمک به افراد وابسته به مواد، جهت عبور از مراحل تغییر و حرکت به سمت تغییر وضعیت سوء مصرف مواد ارایه داده است.

درمقدمه کتاب ضمن اشاره به اهمیت جمع و گروه در زندگی انسان ها به عنوان موجودات اجتماعی آمده است: درمان اعتیاد دارای روش های مختلفی است و با توجه به این که در گروه درمانی انسان هایی که حس مشترک دارند در کنار هم جمع می گردند این حس مشترک، قدرت فوق العاده ای را ایجاد می کند که در پرتو آن ضعیف ترین افراد، قادر خواهند بود دیوار اعتیاد را شکسته و مسیر طولانی درمان اعتیاد را با تحمل همه سختی های آن، با موفقیت به پایان برسانند.

«رفتار های اعتیادی»، «منابع و مهارت های بهبود» و «سایر موضوعات مرتبط با سلامت روان» عناوین فصول کتاب را تشکیل می‌دهند.

«راهنمای جامعه گروه درمانی در اعتیاد» با شمارگان هزار و 100 نسخه، به قیمت 95 هزار ریال در 272 صفحه به چاپ رسید.

«اصول طب بالینی هاریسون»
«اصول طب بالینی هاریسون»

نخستین ترجمه از «اصول طب بالینی هاریسون» منتشر شد. این اثر کلیات طب بالینی را شامل می‌شود.

محمدحسین عصاره یکی از مترجمان کتاب، کتاب هاریسون را مهم‌ترین کتاب مرجع در طب بالینی و رشته‌های داخلی در ایران دانست و گفت: بخش مربوط به طب بالینی در این اثر با وجود اهمیت آن در پایه سایر دروس کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: این ترجمه نخستین برگردان فارسی از این اثر است، این در حالی است که کتاب مذکور در ایجاد شالوده فهم طب و کلیات پزشکی بالینی بسیار مفید و موثر است.

عصاره، جامعه پزشکان اعم از دانشجویان پزشکی، پزشکان عمومی و متخصصان رشته‌های مختلف از جمله درماتولوژی داخلی و روانپزشکان را مخاطبان اصلی این اثر معرفی کرد و گفت: البته همکاران فارماکولوژیست و متخصصین تغذیه نیز می‌توانند از این اثر استفاده کنند.

وی با اشاره به طرح موضوعات متنوع مرتبط با طب بالینی در این اثر گفت: از جمله بحث تغذیه و اختلالات تغدیه‌ای، چاقی، گزیدگی‌ها و درمان آن‌ها و اعتیاد به مواد مختلف و علایم و درمان آن‌ها در کتاب بررسی شده‌اند.

این مترجم روان بودن مطلب و قابل فهم بودن آن برای سطوح مختلف رشته‌های مرتبط با پزشکی را مهم‌ترین ویژگی کتاب برشمرد و گفت: قصد دارم در آینده در صورت تجدید چاپ کتاب برای ویرایش دوباره آن اقدام کنم.

کتاب مذکور توسط لونگو فوسی، کاسپر، هوسر، جیمسون و لوسکالزو نوشته شده و محمدحسین عصاره و سارا رزاقی ترجمه آن را بر عهده داشتند.

چاپ نخست «اصول طب بالینی هاریسون» با شمارگان 3 هزار و 300 نسخه، 310 صفحه و به بهای 16 هزار تومان توسط انتشارات ارجمند منتشر شده است.

«چگونه گردن‌درد خود را درمان کنیم»
«چگونه گردن‌درد خود را درمان کنیم»

«چگونه گردن‌درد خود را درمان کنیم» عنوان کتابی ویژه خوددرمانی است گردن‌درد است. به اعتقاد نویسنده این اثر، خوددرمانی بهترین راه درمان گردن‌درد است.

پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن جامعه انسانی و دخالت ماشین در تمامی فعالیت‌های بشر هرچند مزایایی مثل دقت در انجام کار، سهولت در کار و سرعت عمل را به همراه داشته اما موجب عدم تحرک و فعالیت آدمی شده است زیرا تکنولوژی و رفاه حاصل از آن، زمان نشستن‌ و عدم تحرک ما را افزایش می‌دهد. بروز دردهای مفصلی مانند گردن، زانو، کمر و پشت از جمله نتایج عدم تحرک قلمداد می‌شود.

مواجهه با این مسایل و موج بیمارانی که به دلیل درمان این دردها به پزشک مراجعه می‌کنند ایجاب می‌کند کتاب‌هایی برای خوددرمانی این مشکلات در اختیار افراد قرار گیرد. این اثر نیز با همین هدف توسط رابین مک‌کنزی نوشته شده است.

دردهای گردنی به اشکال مختلف بیان می‌شوند مانند آرتریت گردن، اسپوندیلوز گردن، روماتیسم، فیبروزیت و سرخوردگی دیسک مهره‌های گردنی. هنگامی که درد گردن به بازو برسد به آن نورالژی (درد عصبی) و نوریت (التهاب عصبی) می‌گویند.

اکثر ما در طول زندگی‌مان گاهی اوقات دچار گردن‌درد یا دردی می‌شویم که از گردن شروع شده و به شانه‌ها می‌رسد. همچنین ممکن است مدتی از درد ناحیه بالایی شانه یا قسمت فوقانی یا تحتانی بازو رنج برده باشیم. دردی که منشا گردنی دارد به صورت مورمور شدن، سوزن‌سوزن یا بی‌حسی انگشتان احساس می‌شود. برخی افراد مبتلا به سردردهایی می‌شوند که منشا آن وجود مشکلاتی در گردن است.

این نوع دردها در برخی موارد مزمن هستند، اما ممکن است که هر چند وقت یک بار عود کنند. به هر حال در هر وضعیتی که باشیم به این واقعیت دست یافته‌ایم که بسیاری از امکانات درمانی تجویز شده توسط پزشکان، فیزیوتراپیست‌ها و متخصصان توانبخشی نمی‌توانند از مشکلات بعدی ما جلوگیری کنند و بالاخره مجبور خواهیم شد نوعی خوددرمانی را تجربه کنیم.

یکی از ویژگی‌های این اثر آن است که معالجه مشکلات مربوط به گردن را به عهده خود شما می‌گذارد. اگر به هر دلیل گردن شما دچار مشکلاتی شود باید یاد بگیرید چگونه با علایم فعلی کنار بیایید و از وقوع مسایل بعدی جلوگیری کنید. برای درد گردن، خوددرمانی در درازمدت نسبت به هرگونه درمان دیگر موثرتر است.

این کتاب، درد گردن و راه‌های درمان آن را در هفت فصل کلی بررسی می‌کند که برخی از آن‌ها عبارتند از ستون فقرات گردنی، علل شایع در بروز گردن‌درد و تمرین‌ها.

مهم‌ترین بخش این کتاب که باید مورد توجه قرار گیرد تمرین‌های آن است، زیرا همان‌طور که مراجعه به پزشک به تنهایی برای درمان بیماری‌مان کافی نیست و نیاز است داروها را به موقع مصرف کنیم، درمان گردن‌درد نیز نیاز به ممارست در تمرین‌ها دارد و تنها با یک بار فیزیوتراپی درد گردن درمان نمی‌شود.

چاپ نخست کتاب «چگونه گردن‌درد خود را درمان کنیم» با ترجمه بیژن فروغ و بهرام کیارزم با شمارگان 3000 نسخه، 61 صفحه و با بهای 2 هزار و 450 تومان توسط انتشارات تیمورزاده منتشر شده است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)