تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با نمایندگان مجلس، خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کردند : نامزدها مراقب باشند حرفی كه می گویند، واقعی، صمیمی و متكی به اطلاعات درست و برآمده از زبان راستگو باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشکر رهبری از تمکین کنندگان به شورای نگهبان


حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار رئیس، هیأت رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با تأكید بر اینكه مجلس در رأس امور و قوه مجریه نیز در وسط میدان كارهای سنگین اجرایی است، رعایت قانون و تعامل دو طرفه و انصاف را در همكاری دولت و مجلس ضروری برشمردند و با اشاره به انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفتند: همه باید تلاش كنند تا انتخابات پرشور و با حضور عمومی مردم برگزار شود زیرا اقتدار و استحكام نظام اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاكنون بر مبنای حضور و پشتیبانی مردمی بوده است.


خانواده از نگاه رهبری

رهبر انقلاب اسلامی برگزاری پرشور انتخابات را زمینه ساز مصونیت، اقتدار، امنیت كشور و برطرف كننده تهدیدهای دشمنان خواندند و افزودند: نظام جمهوری اسلامی ایران، نظام ریشه دار است كه ریشه آن مردم و پشتیبانی یكپارچه مردمی است.

حضرت آیت الله خامنه ای، پشتیبانی مردمی از نظام اسلامی را مایه عزت و بركت كشور و نظام و خود مردم دانستند و تأكید كردند: براساس این قاعده، انتخابات كه مظهر حضور مردم است باید پرشور برگزار شود.

ایشان با اشاره به وجود قوانین خوب و معقول در همه مراحل انتخابات و نبود بن بست در هیچ مرحله ای، خاطرنشان كردند: تاكنون نیز همه مراحل براساس روال قانونی انجام شده است و داوطلبان انتخابات نیز در مصاحبه های خود بر تمكین از قانون تأكید كردند و این تمكین را هم بعد از اعلام بررسی صلاحیت ها انجام دادند كه باید از همه آنها بویژه كسانی كه احراز صلاحیت نشدند، تشكر و قدردانی كرد.

رهبر انقلاب اسلامی این رفتار را نشان دهنده ارجحیت و اهمیت قانون دانستند و افزودند: ممكن است ما از قانون هم ناراضی باشیم اما تمكین ما در مقابل قانون، موجب فصل الخطاب شدن قانون می شود.

آگاهی و هوشیاری و بصیرت مردم در تشخیص كاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نكته دیگری بود كه حضرت آیت الله خامنه ای در موضوع انتخابات به آن اشاره كردند.

ایشان گفتند: با توجه به بالاتر بودن سطح آگاهی و بصیرت مردم ایران در مسائل سیاسی، از سطح متوسط جهانی و همچنین زمینه ای كه برنامه های انتخاباتی صدا و سیما برای تشخیص مردم فراهم كرده است، امكان بالایی برای تشخیص و رسیدن به نتیجه از میان داوطلبان انتخابات وجود دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار با  تشكر از نامزدهایی كه صلاحیتشان احراز نشد و به قانون تمكین كردند ، خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کردند : نامزدها مراقب باشند حرفی كه می گویند، واقعی،صمیمی و متكی به اطلاعات درست و برآمده از زبان راستگو باشد

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ممكن است نتیجه ای كه فرد به آن می رسد، درست و یا غلط باشد كه این اشكالی ندارد. مهم آن است كه با آگاهی و بصیرت، براساس تشخیص خود عمل كنیم كه قطعاً شامل اجر خداوند نیز خواهد شد.

حضرت آیت الله خامنه ای توصیه ای به داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری داشتند و گفتند: آقایان داوطلبی كه در صدا و سیما برنامه دارند، وظایف سنگینی بر عهده دارند و باید مراقب باشند كه خدایی نكرده برای جلب توجه مردم، هر حرف خلاف واقعی را بر دهان نیاورند.

ایشان تأكید كردند: سخنان كاندیداها باید واقعی، صمیمی، متكی بر اطلاعات درست و صادقانه باشد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: كاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید فقط واقعیت را به مردم بگویند، هم واقعیت اوضاع كشور و هم واقعیت در مورد خودشان.

دیدار نمایندگان با رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: اگر صادقانه عمل شود قطعاً خداوند كمك خواهد كرد و این كمك الهی نیز گاهی با دست یافتن به توفیق خدمت و مسئولیت است و گاهی هم با توفیق نیافتن برای خدمت در این مسئولیت است.

ایشان تأكید كردند: كاندیداها نباید برای جلب رأی مردم، به تخریب نامزدهای دیگر و همچنین تخریب واقعیات جامعه، اقدام كنند.

رهبر انقلاب اسلامی بار دیگر به موضوع انتساب نظر رهبری در انتخابات به برخی افراد اشاره كردند و گفتند: این حرفها همیشه بوده و واقعیت هم ندارد زیرا كسی نمی داند كه رهبری به چه فردی رأی خواهد داد.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان كردند: رهبری نیز همانند بقیه مردم یك رأی بیشتر ندارد.

ایشان با اشاره به تبلیغات رسانه های بیگانه درخصوص رأی و نظر رهبری در انتخابات تأكید كردند: دشمنان براساس اهداف شناخته شده آنها، این تبلیغات را در دستور كار خود قرار داده اند اما نظام اسلامی بدون توجه به این تبلیغات، و بر اساس هدف، راه و تدابیر مشخص، كار خود را انجام خواهد داد.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، فرصت نمایندگی مجلس شورای اسلامی را فرصتی مغتنم برای خدمت در نظام اسلامی و در عین حال مقطعی حساس و امتحان بزرگی در پیشگاه خداوند دانستند و افزودند: باید در این مقاطع حساس مراقب خود بود زیرا اگر فرد مسئول، بتواند از این پیچ خطرناك به سلامت عبور كند، آنگاه در نزد خداوند موفق و سربلند خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای حضور تخصص های متنوع در مجلس دهم را نشان دهنده ظرفیت بالای مجلس برای بررسی دقیق و كارشناسی طرح ها و لوایح دانستند و خاطرنشان كردند: از نظر مواضع سیاسی، مجلس در یكسال گذشته، موضع گیری های صحیح و بجایی داشته است.

ایشان رفتار و خلقیات نمایندگان در مجلس را بسیار مهم و تأثیرگذار در جامعه خواندند و افزودند: اگر در مجلس، عقل، فكر، طمأنینه، آرامش و محبت حكمفرما باشد، این ویژگیها در جامعه نیز مشاهده خواهد شد و اگر خلاف آن نیز از مجلس منعكس شود، در رفتار مردم تأثیر خواهد گذاشت.

دیدار نمایندگان با رهبری

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: اگر در مجلس، تقوا، امانت، اخلاق، احساس مسئولیت و نشاط كاری دیده شود، مردم را به نمایندگان خوشبین و نزدیك خواهد كرد.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان كردند رفتار نمایندگان قطعاً در تربیت جامعه و سوق دادن آن به سوی برخی ارزش ها یا ضد ارزش ها تأثیرگذار است.

ایشان با تأكید بر لزوم كار دقیق و كارشناسی نمایندگان در مورد طرح ها و لوایح افزودند: این موضوع، حق مردم بر دوش نمایندگان است بنابراین دادن رأی ممتنع در طرح ها و لوایح قابل قبول نیست زیرا اگر فرد نماینده صاحب تخصص در آن موضوع است باید براساس اجتهاد خود عمل كند و اگر صاحب تخصص هم نیست از متخصصان مشورت بگیرد.

رهبر انقلاب اسلامی با اظهار گلایه از حضور كم تعداد نمایندگان در برخی جلسات و خالی بودن صندلی ها، تأكید كردند: نمایندگان باید در مجلس، هم حضور جسمانی و هم حضور ذهنی و قلبی داشته باشند و نسبت به طرح ها و لوایح اهتمام جدی نشان دهند.

حضرت آیت الله خامنه ای رعایت انصاف را یكی دیگر از نكات لازم برای نمایندگی مجلس برشمردند و خاطرنشان كردند: نمایندگان باید در مقابل همكاران خود و دولت و قوه قضاییه، انصاف را مراعات كنند زیرا رعایت نكردن انصاف موجب اثرگذاری منفی آن در جامعه می شود.

ایشان به موضوع تعامل قوه مقننه و قوه مجریه نیز اشاره كردند و افزودند: قوای مقننه و مجریه هر كدام براساس قانون دارای محدوده و حق مشخصی هستند كه باید این محدوده را حفظ كنند و با یكدیگر تعامل لازم را داشته باشند.

رهبر انقلاب اسلامی با اظهار گلایه از حضور كم تعداد نمایندگان در برخی جلسات و خالی بودن صندلی ها، تأكید كردند: نمایندگان باید در مجلس، هم حضور جسمانی و هم حضور ذهنی و قلبی داشته باشند و نسبت به طرح ها و لوایح اهتمام جدی نشان دهند

رهبر انقلاب اسلامی تأكید كردند: تعامل دولت و مجلس، یك جاده دو طرفه است كه باید از هر دو طرف مورد توجه قرار گیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای، وجود برخی اختلاف نظرهای كاری میان مجلس و دولت را طبیعی دانستند اما گفتند: این، اختلاف نظرهای طبیعی نباید تشدید و یا تبدیل به كدورت شود.

ایشان مجلس و دولت را به ملاحظه یكدیگر سفارش كردند و افزودند: مجلس باید بداند كه دولت در وسط میدان كارهای سنگین اجرایی است و ملامت ها هم به طرف او است، بنابراین باید رعایت حال قوه مجریه شود.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: دولت هم باید رعایت حق عظیم مجلس در قانون را بكند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأكید بر اینكه، اساس همه كارها قانون است و مجلس ریل گذار حركت دولت است، گفتند: دولت باید برروی همان ریلی كه مجلس می گذارد، حركت كند اما مجلس هم باید ریلی بگذارد كه دولت بتواند برروی آن حركت كند و در پیچ های خطرناك به دره سقوط نكند.

ایشان یك نكته دیگر را هم درخصوص مجلس متذكر شدند و افزودند: مجلس قطعاً در رأس امور است اما این به معنای آن نیست كه هر نماینده ای خود را در رأس امور بداند.

دیدار نمایندگان با رهبری

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: امروز، وظیفه مهم همه ما، انجام كارها با نیت خالصانه و با جدیت و مجاهدت و احساس وظیفه است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای بیانات خود از تلاشهای یك سال گذشته رییس، هیأت رییسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشكر كردند.

در ابتدای این دیدار آقای دكتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص عملكرد یك سال گذشته قوه مقننه گزارشی را بیان كرد.

رئیس مجلس،  تلاش كمیسیونهای مختلف در شفاف سازی بودجه سال 92، حل مسائل معیشتی و تورم، كنترل نوسانات ارز، حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی، توجه به كشاورزان و بازنشستگان و وضعیت سلامت، اعمال انضباط مالی و توجه ویژه به بخش نفت و گاز، نیرو و دفاع را از اقدامات مهم مجلس شورای اسلامی عنوان كرد.

آقای دكتر لاریجانی همچنین تصویب 53 قانون  از  مجموع 300 طرح و  لایحه مطرح شده در صحن مجلس، بهره گیری دیوان  محاسبات  از  روشهای نوین نظارتی و ارتباط مستمر با مدیران دستگاههای محتلف، ارائه ی  نظرات مشورتی از سوی مركز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و ورود مجلس در  كمك به دولت برای حل مشكلات اقتصادی را از دیگر اقدامات قوه مقننه در یكسال گذشته بیان كرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی انتخابات 24 خرداد را به لحاظ شرایط منطقه ای و بین المللی، بسیار حساس خواند و اظهار امیدواری كرد: حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست جمهوری، حماسه سیاسی بزرگی را رقم بزند.

برای دیدن اخبار انتخاباتی اینجا کلیک کنید

بخش سیاست تبیان