تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصر کتابهایی در زمینه ی مقاومت و پایداری با عناوین: «یادداشت‌های ناتمام»، «قبضه داغ»، «365 روز با شهدا »، «عاشقان ولایت» و «از پیروزی تا پیروزی».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

365 روز با شهدا


معرفی مختصر کتابهایی در زمینه ی مقاومت و پایداری با عناوین: «یادداشت‌های ناتمام»،«قبضه داغ»،
«365 روز با شهدا »، «عاشقان ولایت» و «از پیروزی تا پیروزی».

«یادداشت‌های ناتمام»
«یادداشت‌های ناتمام»

«یادداشت‌های ناتمام» روزنوشت‌های طلبه شهید مهدی خاتمی از چهار عملیات‌ والفجر یک، بدر،‌ والفجر هشت و کربلای یک را دربر دارد. این اثر توسط زهرا یزدی‌نژاد گردآوری و از سوی نشر خورشید باران منتشر شد.

«یادداشت‌های ناتمام» یادداشت‌های روزانه شهید از پنج عملیات است. اما در این کتاب مخاطب فقط با چهار دفتر او از عملیات‌های والفجر یک، بدر،‌ والفجر هشت و کربلای یک روبه‌رو می‌شود. دفتر پنجم با عنوان «عملیات تکمیلی کربلای 5» در تیر ماه سال 1380 گم شده است. زهرا یزدی‌نژاد، گردآورنده کتاب هم بدون دخل و تصرف، یادداشت‌ها را در کتاب گنجانده است.

گردآورنده اثر در مقدمه کتاب تاکید دارد: «کلام شهید بکر و دست نخورده است و اعتبار سندیت کتاب و حفظ امانت در حین انجام کار در نظر بوده است. بعضی تاریخ‌ها درج نشده بود، اما در لابه‌لای مطالب و متن کتاب معلوم و مشخص بوده است و برای مرتب بودن، تاریخ یادداشت‌های روزانه سر جای خود قرار گرفته است که با قلاب مشخص شده است.

در رسم‌الخط یکسان‌سازی شده است و اسامی مکان‌های جغرافیایی،‌ شهر‌ها و روستا‌ها، ‌اشخاص و ... گویا سازی شده است. آیات و احادیث بدون ترجمه بود که ترجمه‌ها در پاورقی همان صفحه آمده است. اسامی همرزمان و شهیدان با شماره در تصاویر بخش پایانی کتاب مشخص شده است. شماره‌‌های بالای اسم افراد در متن آمده است و در پاورقی توضیح داده شده است و علت تکرار توضیحات درباره‌ اسامی داخل متن ایجاد سهولت در یافتن اسامی برای خواننده است.»

«یادداشت‌های ناتمام: روزنوشت‌های طلبه شهید مهدی خاتمی» در قطع رقعی و 246 صفحه با شمارگان هزار نسخه و بهای 95 هزار ریال از سوی نشر خورشید باران منتشر شده است.

«قبضه داغ»
«قبضه داغ»

این کتاب لحظه‌های زندگی و حیات عبدالله شیرازی پسر شهید حاج فرج‌الله شیرزادی است. در بخش نخستین کتاب تحت عنوان از کجا آمده‌ام زندگینامه کوتاهی از وی ارائه شده است و پس از گذر کوتاهی بر زندگی این رزمنده از روز ثبت‌نام و اعزام به آموزش بسیج تا روایت‌هایی از «جبهه ماهی پنجاه هزار تومان» و «بهترین دیدبان نبرد کربلای 8» را روایت کند تا به جایی می‌رسد که می‌گوید خاک بر سر ما که شهید بشویم. در پایان هم یادداشتی از این رزمنده آورده شده است.

از ویژگی‌های «قبضه داغ» نثر روان و سلیس کتاب است که گوشه‌ای از خاطرات بهت‌آور و شیرین که از دل خطر واقعه رخ داده را به گونه‌ای جذاب به تصویر می‌کشد. این کتاب یادگاری از رمزگشایی عهد ازلی انسان با پروردگار است. داستان یکی از میان همه کسانی است که مکتب سید‌الشهدا را سرلوحه رزم و زندگی خودشان ساخته‌ بودند و از وصیت‌نامه‌هایشان چیزی بر نمی‌آید مگر سفارش به پیمودن همان راه شهادت و نگه داشتن پرچم همان مکتب خون‌بار.

این کتاب با طرحی جالب و در قطعی منتشر شده است که خواننده را جذب می‌کند و ای کاش در این یادگاری عکس‌هایی از این رزمنده هم به تصویر کشیده می‌شد، البته یک عکس از این رزمنده در ابتدای کتاب آمده است.

کتاب «قبضه داغ» سرگذشت جنگی عبدالله شیرازی است که به قلم مصطفی محمدی به زیور طبع آراسته شده است. این کتاب در 38 گفتار و در قالب 284 صفحه در انتشارات پلاک هشتم یادی از خاطرات این رزمنده دلیر و شجاع می‌کند.

«365 روز با شهدا »
«365 روز با شهدا »

کتاب 365 روز با شهدا با دربرگیری فرازهای عرفانی و تربیتی وصیت‌نامه‌های شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر شد.

کتاب «365 روز با شهدا» در برگیرنده فرازهایی عرفانی و تربیتی از وصایای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که با ایده خوانده شدن یک وصیت از یک شهید در هر روز از سال در این کتاب جمع ‌آوری شده است.

متن وصایای موجود در این کتاب بر اثر جستجو در متن وصایا و گفتار بیش از 3500 شهید از شهدای انقلاب و دفاع مقدس تهیه و گردآوری شده است و ناشر آن اظهار امیدواری کرده است که با انتشار آن، شناخت عمومی نسبت به شهدا از حد خاطره و شعار فراتر رود.

در فرازی از این کتاب به نقل از شهید سیدمرتضی می‌خوانیم:

برای جانبازی در راه آرمان‌ها یاد بگیر که در این سیاره رنج، صبورترین انسان‌ها باشی.

کتاب «365 روز با شهدا» را موسسه فرهنگی هنری فطرس ملک ری با همکاری انتشارات جنات فکه در 215 صفحه منتشر کرده است. قیمت کتاب در هیچ جای آن درج نشده و به نظر می‌رسد این اثر، یک کتاب اهدایی باشد.

«عاشقان ولایت»
«عاشقان ولایت»

کتاب «عاشقان ولایت» زندگینامه و وصیت‌نامه نوزده شهید روستای قره تپه بخش تسوج شهرستان شبستر را در 160 صفحه در بر دارد. این اثر به قلم محمدعلی حیرتی از سوی نشر یاس نبی (ص) منتشر شد.

ایوب سیف‌‌زاده، مدیر نشر یاس نبی (ص) ، از انتشار کتاب «عاشقان ولایت» با موضوع زندگینامه و وصیت‌نامه 19 شهید روستای قره‌تپه بخش تسوج شهرستان شبستر استان آذربایجان غربی خبر داد.

وی گفت: «عاشقان ولایت» به قلم محمدعلی حیرتی به نگارش درآمد. اثر از متن روانی برخوردار است و اطلاعات آن بر اساس مصاحبه با خانواده شهدا و همرزمان آن‌ها تدوین شده است. زندگی و خاطرات هر شهید در پنج صفحه آمده است و پس از آن خواننده متن کامل وصیت‌نامه‌ شهید را می‌بیند.

سیف‌‌زاده درباره موضوع خاطرات نوشته شده در کتاب توضیح داد: خاطرات بیشتر به نحوه حضور رزمندگان شهید روستای قره تپه در جبهه‌های دفاع مقدس ‌ و اتفاق‌هایی که در عملیات‌ها با آن مواجه بود‌ند اختصاص دارد.

وی ادامه داد: کتاب «عاشقان ولایت» به سفارش مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس بسیج سپاه عاشورا به نگارش درآمد و قرار است در سطح استان آذربایجان غربی توزیع شود. تقی طلوعی، احمد نجف‌زاده و بهروز نوروزی از شهدای شاخص و مطرح در این کتاب هستند.

«عاشقان ولایت» در قطع رقعی و 160 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه و بهای 40 هزار ریال از سوی نشر یاس نبی(ص) منتشر شده است.

«از پیروی تا پیروزی»
«از پیروی تا پیروزی»

خاطرات علی‌اکبر غیاثی، یکی از مبارزان انقلابی شهر خمین در کتاب «از پیروی تا پیروزی» مکتوب شد. این اثر نگاهی به وضعیت این شهر در سال‌های مبارزه امام خمینی (ره) از سال 1342 تا 1357 دارد. نشر بُرزآفرین این کتاب را منتشر کرد.

مهدی غیاثی، تدوین کننده «از پیروی تا پیروزی» ، درباره انتشار کتاب خاطرات پدر خود، علی‌اکبر غیاثی به عنوان یکی از مبارزان شهر خمین اظهار کرد: این کتاب در سیری خطی، زندگی این مبارز را از زمان تولد در سال 1324 تا پیروزی انقلاب در سال 1357 دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: نوشتن خاطرات پیشنهاد بنده به پدرم بود زیرا در آن‌ها سال‌ها شاهد برگزاری جلسه های مبارزان و فرار پدرم از دست نیرو‌های ساواک بودم. یادآوری خاطرات و وقایع آن‌روز‌ها برای من و کسانی که خاطرات پدرم را می‌شنیدند پرهیجان و جذاب بود به همین دلیل از پدرم خواستم تا خاطرات خود را مکتوب کند.

غیاثی درباره زمانی که صرف نگاش کتاب «از پیروی تا پیروزی» شده است، گفت: نگارش این کتاب دو سال زمان برد. متن کتاب توسط پدرم مکتوب شد. وی معلم ادبیات بوده و به همین دلیل متن کتاب با ادبیات قدیم نوشته شده است و فضای سال‌های گذشته را به مخاطب منتقل می‌کند. بنده فقط متن را ویرایش کردم و محتوای آن تغییر نکرده است.

کتاب «از پیروی تا پیروزی» در قطع رقعی و 130 صفحه، با شمارگان هزار نسخه و بهای 42 هزار ریال از سوی نشر بُرزآفرین منتشر شد.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر