تبیان، دستیار زندگی
آسپیرین می‌تواند سبب ابتلای کودکان به بیماری سندرم ری (Reye)‌ شود. سندرم ری، بیماری خطرناکی است که مغز و کبد بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دادن آسپیرین به کودکان ممنوع است


آسپیرین می‌تواند سبب ابتلای کودکان به سندرم ری (reye's syndrome) شود. سندرم ری، بیماری خطرناکی است که مغز و کبد بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


آسپیرین

اگرچه آسپیرین از جمله داروهایی است که می‌تواند گاهی در مقایسه با استامینوفن یا دیگر داروهایی که برای تسکین درد از آنها استفاده می‌شود از عملکرد بهتری برخوردار باشد، اما باید توجه داشت که نباید به کودکانی که کمتر از 12 سال دارند و نشانه‌هایی از ابتلا به بیماری‌های ویروسی نظیر آنفلوآنزا یا آبله‌مرغان دارند، آسپیرین یا حتی آسپیرین بچه داده شود، زیرا این دارو می‌تواند سبب ابتلا به بیماری سندرم ری شود.

بررسی‌های انجام شده درباره کودکان مبتلا به بیماری حاکی از آن است که در 90 درصد کودکانی که نشانه‌هایی از ابتلا به این سندرم در آنها دیده شده است، یک یا دو هفته پیش از ظهور نخستین نشانه‌های ابتلا به این بیماری، از آسپیرین یا دیگر داروهایی با ساختار مشابه برای کاهش تب و دیگر عوارض ناشی از ابتلا به عفونت‌های ویروسی استفاده شده است.

بنابراین هیچ‌گاه خودسرانه به کودکان آسپیرین ندهید و حتما پیش از دادن آسپیرین به کودکانی که کمتر از 12 سال دارند و به ناچار برای تسکین درد ناشی از بیماری‌های روماتیسمی یا آرتریت به استفاده طولانی‌‌مدت از این دارو نیاز دارند، با پزشک متخصص مشورت کنید.

اگر چه سندرم ری می‌تواند در هر سنی ایجاد شود، اما اغلب کودکان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

این بیماری تمام ارگان های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، اما عوارض اصلی آن روی مغز و کبد پدیدار می شود.

سندرم ری باعث افزایش حاد فشار در مغز و تجمع چربی در کبد و سایر اندام ها می شود.

سندرم ری به صورت یک بیماری دو مرحله ای آغاز می شود، زیرا این بیماری به طور معمول همراه با یک عفونت ویروسی از قبیل آنفلوانزا یا آبله مرغان ایجاد می شود.

این بیماری معمولا در خلال دوره بهبودی عفونت های ویروسی ایجاد می شود، ولی با وجود این، سندرم ری می تواند 3 تا 5 روز پس از بیماری های ویروسی نیز ایجاد شود.

سندرم ری غالبا با آنسفالیت، مننژیت، دیابت، مصرف بیش از حد دارو، مسمومیت، سندرم مرگ ناگهانی نوزادان و یا بیماری های روانی اشتباه گرفته می شود.

تهوع،‌ تشنج، تورم مغز، افزایش سرعت تنفس، اختلالات ذهنی و همچنین ایجاد اختلال در عملکرد کبد از جمله نشانه‌های ابتلا به این بیماری هستند.

اگر این نشانه‌ها در روند یک بیماری ویروسی و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از بهبودی یک بیماری ویروسی در فرد ایجاد شود، بیمار باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند تا تحت نظر قرار بگیرد.

سندرم ری می تواند تحت درمان قرار بگیرد، ولی با این حال اغلب آنها کشنده هستند

اگر چه عوامل به وجود آورنده این بیماری از جمله موضوعاتی است که درباره آن اختلاف‌نظر وجود دارد، اما نتایج به دست آمده از بررسی‌های انجام شده درباره این بیماری حاکی از آن است که مصرف آسپیرین یا یا سایر داروهای حاوی آسپیرین، باعث افزایش بروز سندرم ری می شوند.

متاسفانه هیچ راهکاری برای درمان این بیماری وجود ندارد و حدود 30 درصد از کودکان مبتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

افرادی هم که زنده می‌مانند، به آسیب‌ها و اختلالات مغزی دائمی مبتلا خواهند شد.

عملکرد درمان نیز بستگی به تشخیص زودهنگام بیماری دارد. به عبارت دیگر در افرادی که در مراحل اولیه ابتلا به بیماری تحت درمان قرار می‌گیرند، شانس بهبودی بیشتر است و زمانی که تشخیص و درمان بیماری به هر علتی با تاخیر انجام شود، احتمال بهبودی فرد بیمار نیز به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

با توجه به آنچه گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که مصرف هیچ نوع آسپیرینی برای کودکان مناسب نیست و بهتر است به جای آن از داروهای مسکن و تب‌بر بی‌خطر نظیر استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کرد.

چه نوعی از آسپیرین برای کودکان بی خطر است؟

در واقع مصرف هیچ نوعی از آسپرین برای کودکان بی خطر نیست. آسپرین یا داروهای دارای آسپرین، چه به صورت نام تجاری یا به صورت ژنریک، نباید مورد استفاده قرار گیرند. نام شیمیایی آسپیرین، استیل سالیسیلات یا استیل سالیسیلیک اسید است.

آیا سایر داروها ایمن هستند؟

نمی توان به طور قطع نظری در این خصوص اظهار داشت، زیرا داروهای بدون نام آسپرین، اساسا نمی توانند فاقد آسپرین باشند. بسیاری از داروهای بدون نسخه دارای استیل سالیسیلیک اسید، سدیم یا بیسموت سالیسیلات هستند که از نظر شیمیایی به آسپرین وابسته هستند. همچنین برخی از محصولات موضعی ممکن است شامل آسپرین باشند.

چه داروهایی برای درمان تب کودکان توصیه می شود؟

ارجح ترین داروها برای کودکان مبتلا به تب شامل استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم هستند.

هشدارها

- سندرم ری واکنش خطرناک کودکان به عفونت های ویروسی مشخص است.

- عفونت هایی که باعث بروز سندرم ری می شوند، شامل آبله مرغان و آنفلوانزا هستند. دادن آسپرین به کودکان مبتلا به این بیماری ها، خطر ابتلا به سندرم ری را افزایش می دهد.

- سندرم ری باعث ورم مغز و بیماری کبد چرب می شود.

- سندرم ری می تواند تحت درمان قرار بگیرد، ولی با این حال اغلب آنها کشنده هستند.

- با عدم مصرف آسپرین یا سایر محصولات آسپرین به کودکان می توان از بروز سندرم ری جلوگیری کرد.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

محیا نیوز - دکتر متین محمدی پور

جام جم - دکتر نیلوفر توکلی‌زاده

انیستیتو ملی سلامت

مطالب مرتبط:

سندرم ری با خوردن آسپیرین

سندرم ری در کودکان چیست؟

آیا آسپیرین برای شما مفید است؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.