تبیان، دستیار زندگی
دنیای فناوری همچنان بسرعت در حال حرکت است و هر روز باید منتظر شنیدن اخباری نو از آن بود. صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و به همین دلیل، نوآوری‌ها یی برای افزایش امنیت، راحتی یا قدرت خودروها هر روز اتفاق می‌افتد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 فناوری در خودروهای آینده


دنیای فناوری همچنان بسرعت در حال حرکت است و هر روز باید منتظر شنیدن اخباری نو از آن بود. صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و به همین دلیل، نوآوری‌ها یی برای افزایش امنیت، راحتی یا قدرت خودروها هر روز اتفاق می‌افتد. در حال حاضر بسیاری از شرکت های خودروسازی و موسسات پژوهشی، روی طرح هایی کار می کنند که قرار است در خودروهای آینده به کار گرفته شود. با هم به بررسی پنج ویژگی احتمالی خودروهای آینده که اکنون روی آنها کار می شود، می پردازیم.


5 فناوری در خودروهای آینده

ذخیره انرژی روی بدنه خودرو

شرکت اکسون موبیل پیش بینی کرده تا حدود 30 سال دیگر نیمی از خودروهای تولیدی در جهان هیبریدی خواهد بود.

با وجود این که روی آوردن بشر به سمت استفاده از خودروهای هیبریدی به نفع محیط زیست خواهد بود، اما این خودروها بدون اشکال هم نیست. اصلی ترین مشکل پیش روی گسترش استفاده از خودروهای هیبریدی، وزن و حجم زیاد باتری های آنهاست البته پیشرفت های اخیر در زمینه باتری های لیتیوم ـ یونی سبب کاهش چشمگیر حجم آنها شده است. راه حل دیگری هم در این میان ارائه شده و آن هم ذخیره انرژی روی بدنه خودرو است. در حال حاضر، 9 شرکت بزرگ خودروسازی در اروپا در حال پژوهش و ساخت صفحاتی هستند که می توانند انرژی را بهتر و سریع تر از باتری های معمولی در خود ذخیره کنند. این صفحات از فیبر پلیمری و کربن ساخته می شوند و از مقاومت کافی برای به کارگیری در بدنه خودرو برخوردارند.

5 فناوری در خودروهای آینده

استفاده از این صفحات می تواند تا 15 درصد از وزن خودروهای هیبریدی بکاهد. این صفحات می تواند انرژی حاصل از ترمز کردن را جذب کند و همچنین با اتصال آنها به برق نیز امکان شارژ شدن می یابند.

خودروهایی که در جاده با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند

برخی تولیدکنندگان بزرگ خودرو به طور جدی در حال بررسی و آزمودن دو فناوری مهمی هستند که به وسیله آن خودروها می توانند با یکدیگر و نیز با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند.

در آینده ای نه چندان دور خودروها می توانند اجسامی را که در برابر آنها قرار دارد شناسایی و اطلاعاتی در مورد آنها روی شیشه جلوی راننده نمایش دهند. فناوری نمایش اطلاعات در کنار تصویری که مشاهده می کنیم در اصطلاح «واقعیت افزوده» نامیده می شود

فرض کنید به چهارراهی نزدیک می شوید و یک خودروی دیگر بی توجه به چراغ قرمز بسرعت در حال حرکت است. شما در ابتدا اصلا متوجه این خودرو نمی شوید، اما خودروی شما سیگنال هشداری را از این خودرو دریافت می کند و شما را از احتمال بروز تصادف آگاه می کند حتی این سیگنال ممکن است به صورت خودکار سبب توقف خودروی شما شده تا به این ترتیب تصادفی شکل نگیرد.

پژوهشگران، این فناوری را ارتباط خودرو با خودرو یا به طور اختصاری V2V نامگذاری کرده اند. برخی شرکت های خودروسازی نظیر فورد در حال حاضر در حال بررسی و آزمودن این فناوری هستند. ارتباط خودرو با خودرو از سیگنال های بی سیم برای تبادل اطلاعات بین خودروها استفاده می کند. این سیگنال ها دربردارنده اطلاعاتی در مورد موقعیت، سرعت و نیز مسیر حرکت هر یک خواهد بود.

5 فناوری در خودروهای آینده

اما ارتباط خودرو با خودرو تنها راه حل پیش بینی شده نیست. ارتباط خودرو با زیرساخت ـ که به صورت اختصاری V2I نامیده می شود ـ نیز در پروژه های جاری برخی شرکت ها جای دارد.

خودروهای مجهز به این فناوری می توانند با علائم جاده ای یا مرکز مدیریت ترافیک ارتباط برقرار کرده و به این شکل بهترین مسیر برای حرکت را دریافت کنند.

خودروهای بدون راننده

خودروهایی که برای حرکت نیازی به راننده ندارند، پدیده جدیدی نیست. تاکنون خودروهایی ساخته شده است که می توانند بدون هدایت انسان به صورت خودکار در گوشه ای پارک شوند. به هر حال به نظر می رسد به فناوری ساخت خودروهایی که به کلی نیازی به راننده ندارند بسیار نزدیک شده ایم.

5 فناوری در خودروهای آینده

مدتی پیش بود که شرکت گوگل نخستین خودروهای بدون نیاز به راننده را مورد آزمون قرار داد. این خودروها نه تنها تصاویری از جاده هایی که از آنها عبور می کردند ضبط می کردند، بلکه نقشه های رایانه ای آنها نیز می توانست علائم جاده ای را مشاهده کرده و از وجود مسیرهای مختلف و چراغ های راهنمایی موجود، قبل از این که توسط انسان قابل مشاهده باشد آگاه شوند.

کیسه های هوایی که به توقف خودرو کمک می کند

از وقتی کیسه های هوا در ساخت خودروها همگانی شد، شاهد تنوع زیادی در ساخت این محصول نبودیم، اما امروزه کیسه های هوای مختلفی برای بخش های مختلف بدن سرنشین طراحی شده است.

شرکت مرسدس بنز نوعی کیسه هوای جدید طراحی کرده که در زیر خودرو نصب می شود و قبل از بروز تصادف سبب توقف خودرو می شود. این کیسه های هوا بخشی از سیستم پیشرفته ایمنی طراحی شده توسط این شرکت است که در صورتی که حسگرهای خودرو بروز تصادف را اجتناب ناپذیر بداند عمل می کند.

5 فناوری در خودروهای آینده

این کیسه های هوا دارای لایه ای مقاوم در برابر اصطکاک است و می توانند سرعت توقف خودرو را تا دو برابر افزایش دهد. همچنین این کیسه های هوا سبب می شود خودرو هشت سانتی متر از سطح زمین بالاتر رفته و به این شکل از حرکت به سمت پایین سرنشینان و بیرون آمدن آنها از زیر کمربند ایمنی جلوگیری کند.

واقعیت افزوده روی داشبورد

در آینده ای نه چندان دور خودروها می توانند اجسامی را که در برابر آنها قرار دارد شناسایی و اطلاعاتی در مورد آنها روی شیشه جلوی راننده نمایش دهند. فناوری نمایش اطلاعات در کنار تصویری که مشاهده می کنیم در اصطلاح «واقعیت افزوده» نامیده می شود.

داشبوردهای مجهز به این فناوری نیز عملکرد مشابهی دارد. چندی پیش شرکت بی.ام.دبلیو در برخی خودروهای تولیدی خود از این فناوری استفاده کرد تا برخی اطلاعات پایه روی شیشه جلوی راننده پدیدار شود.

البته این شرکت همچنان در حال کار برای توسعه این فناوری است تا توانایی شناسایی اجسامی که در برابر آن قرار دارد و فاصله آنها از خودرو را نیز به فناوری فعلی خود بیفزاید.

5 فناوری در خودروهای آینده

فرض کنید در مسیری حرکت می کنید و ناگهان جعبه ای قرمز رنگ در مسیر حرکت شما می افتد.

این فناوری به شما نشان می دهد چقدر می توانید در خط کناری حرکت کنید به طوری که هم از کنار این جعبه عبور کنید و هم به خودرویی که در مسیر کناری جلوتر از شما است، برخورد نکنید البته شرکت بی.ام.دبلیو فعالیت در حوزه واقعیت افزوده را تنها برای کمک به راننده ها محدود نکرده است.

این شرکت نوعی عینک طراحی کرده است که وقتی فرد مکانیک آن را به چشم می زند و به موتور خودرو نگاه می کند، بخش هایی که نیاز به تعمیر دارند و نیز دستور العمل های گام به گام برای تعمیر آن روی عینک نقش می بندد.

در این میان، شرکت تویوتا نیز بیکار ننشسته و نوعی از فناوری واقعیت افزوده را برای سایر سرنشینان خودرو طراحی کرده که به آنها امکان انتخاب اجسامی را که بیرون از خودرو می بینند و دریافت اطلاعاتی نظیر فاصله تا آن را می دهد. این فناوری از پنجره های لمسی طراحی شده توسط تویوتا بهره می گیرد.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: جام جم آنلاین