تبیان، دستیار زندگی
با آغاز پخش سریال تلویزیونی «هوش سیاه 2» از شبکه سه سیما، مخاطبان با فضای متفاوتی در این سریال مواجه شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده‌های توهمی یا تخیلی؟


با آغاز پخش سریال تلویزیونی «هوش سیاه 2» از شبکه سه سیما، مخاطبان با فضای متفاوتی در این سریال مواجه شده اند. زندانی که در این سریال به تصویر کشیده شده، از سویی یادآور زندان های فیلم های هالیوودی است و از سوی دیگر لباس زندانبان ها به لباس های فرم رایج در زندان های ایران شباهت دارد. با توجه به مباحث دیگر مطرح شده در سریال، این سوال برای اغلب مخاطبان پیش آمده که آنچه در سریال هوش سیاه 2 می بینند، تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؟

هوش سیاه

صدا و سیما در سال های اخیر متاثر از فیلم ها و سریال های ماهواره ای، حجم زیادی سریال پلیسی و اکشن تولید کرده است. مجموعه «هوش سیاه2» که پخش آن به تازگی از شبکه سه سیما آغاز شده نیز یکی از این آثار است که به حوزه جرائم اینترنتی می پردازد.

مجموعه ی «هوش سیاه2»  به کارگردانی مسعود آب پرور با ژانری پلیسی معمایی پیرامون جرائم اینترنتی، دانش پلیس و مجرم را به چالش می کشد. چالشی که باید به کاهش جرم منتهی شود اما ممکن است در عمل منتج به نشان دادن چهره ای موجه از زندان، زندانی و تخلفاتشان شود. زندانیانی که حتا نامشان هم از میان نام های اساطیری کهن انتخاب شده است.

به نظر می رسد تخیل در ساخت این مجموعه نقش مهمی ایفا کرده باشد. مسعود آب پرور در گفتگو یی در رابطه با شباهت لوکیشن زندان با نمونه های خارجی نظیر لوکیشن فرار از زندان و شباهت لباس زندانیان با فرم لباس کار بیان کرد: «باور من این است که لوکیشن هوش سیاه و لباس های آن باید هوش سیاهی باشد. به همین دلیل خود من تصمیم گرفتم از واقعیت دور شوم». وی اضافه کرد:«لباس زندان بان ها نیز اتفاقی به واقعیت نزدیک شده و قصد من پدید آوردن آن چیزی بوده که باید باشد نه آن چیزی که هست، بنابراین بر مبنای آنچه که هست پیش نرفتم».

این سریال نمی تواند زمینه ساز جرم خیزی در جامعه باشد زیرا این فیلم ساز است که به دنبال مجرم حرکت می کند. در جرائم سایبری مجرمین از فرم تیپیکال خود خارج شده و از میان نخبه ها برمی خیزند و کلاه برداری های کلان می کنند اما با این وجود گاهی خودشان هم به این که عمل شان جرم محسوب می شود واقف نیستند ...

مجرمان اینترنتی نابغه اند

آب پرور که خود را کارگردانی پیشرو می داند در ادامه افزود:« ایده های مربوط به شکل گیری و کشف تخلفات اینترنتی نیز زاییده  تخیلات خود من هستند، تخیلی که خیلی دور از واقعیت نیست. به طوری که هوش سیاه در مجموعه ی اول خود موجب احساس نیاز پلیس به ایجاد پایگاهی جدید در نیروی انتظامی شد».

کارگردان سریال هوش سیاه تصریح کرد: « این سریال نمی تواند زمینه ساز جرم خیزی در جامعه باشد زیرا این فیلم ساز است که به دنبال مجرم حرکت می کند. در جرائم سایبری مجرمین از فرم تیپیکال خود خارج شده و از میان نخبه ها برمی خیزند و کلاه برداری های کلان می کنند اما با این وجود گاهی خودشان هم به این که عمل شان جرم محسوب می شود واقف نیستند زیرا برای این کار از دانش تکنولوژی خود استفاده کرده اند. ما باید به جایی برسیم که بتوانیم از این نوابغ بهره برداری مثبت کنیم».

با توجه به این نکته که پلیس و مجرم هر دو در این فیلم باهوش هستند، آب پرور در پاسخ به این سوال که چرا نام مجموعه هوش سیاه انتخاب شده و به نوعی سمت شر را گرفته»؟ گفت: «موضوع این سریال مجرم است. پلیس در حاشیه هر هفته پرونده ای را پی گیری می کند و می بندد اما ما می خواستیم نشان دهیم درست بغل گوش پلیس و جایی که پیش بینی آن را نمی کند، جرم می تواند رشد کند و بزرگ شود؛ تا جایی که مثل مجموعه قبل پسر سرگرد از بغل گوشش دزدیده شود».

هوش سیاه

مخالفت پلیس فتا با تولید سریال

این مجموعه در زمان تولید با واکنش های مختلفی مواجه شد و پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد:«مطالعه‌ سناریو نشان داد که این مجموعه دارای ایرادهای بسیار فنّی و پلیسی است و از نظر پلیس فتا، داستان دارای نواقص متعدّد و خیال‌پردازی‌های غیرواقعی است و نهایتاً پلیس موارد نیازمند اصلاح را به صورت دقیق و با جزئیات به کارگردان اعلام کرد که با واکنش غیرحرفه‌ای ایشان مواجه شد...لذا پلیس فتا عدم موافقت خود را با ساخت سری دوّم این مجموعه اعلام کرد.

اگرچه سریال بدون هماهنگی‌ و مجوّز فنّی پلیس فتا به مرحله‌ تولید رسید، بدیهی است که در صورت مشاهده‌ هرگونه‌ مطلب خلاف واقع در خصوص پلیس فتا و ماموریت‌های آن در مجموعه‌ "هوش سیاه1"، موارد از طریق قضایی مورد پیگرد قرار خواهد گرفت».

حال باید دید که نیروی انتظامی نسبت به این سریال چه واکنشی نشان خواهد داد؟

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: خبرگزاری سینمای ایران