تبیان، دستیار زندگی
سردبیر سایت ۱۵ خرداد ۴۲ از حضور این سایت و تقویم تاریخ در نمایشگاه باغ موزه زندان قصر خبر داد و گفت: در این سایت تمامی اسناد شامل مقالات، مصاحبه‌ها، تصاویر، فیلم‌ها، اخبار و آثار ادبی و هنری در زمینه ۱۵ خرداد به نمایش گذاشته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش تمامی اسناد پانزدهم خرداد


سردبیر سایت 15 خرداد 42 از حضور این سایت و تقویم تاریخ در نمایشگاه باغ موزه زندان قصر خبر داد و گفت: در این سایت تمامی اسناد شامل مقالات، مصاحبه‌ها، تصاویر، فیلم‌ها، اخبار و آثار ادبی و هنری در زمینه 15 خرداد به نمایش گذاشته شده است.

اسناد پانزدهم خرداد

سامانی، سردبیر سایت 15 خرداد 42 با بیان اینکه در نمایشگاه باغ موزه زندان قصر غرفه‌ایی با عنوان تقویم 1340 تا 43 برپا می‌شود، گفت: این تقویم منبع‌اش همان روزنامه 15 خرداد 42 بوده که ما به صورت اینترنتی در سایت منتشر می‌کردیم و اواخر سال 90 کارش تمام شد و با عنوان "تقویم تاریخ"، در لینکی در صفحات سایت قرار گرفت.

از سال 88 هر روز اخبار مربوط به واقعه 15 خرداد را بر مبنای سال 40 منتشر شد و در این نمایشگاه نیز تقویم تاریخ و سایت 15 خرداد 42 به نمایش در می‌آید.

سامانی با بیان این که در حال حاضر سایت 15 خرداد 42 منبع و مرجع است، گفت: این سایت نه تنها روز 15 خرداد 42 بلکه از سال 40 تا 43 را در بر می‌گیرد؛ سایت 15 خرداد 42 منبع و مرکزی برای مقالات، مصاحبه‌ها، تصاویر، فیلم‌ها و اخبار و آثار ادبی و هنری در آن زمینه تاریخی است. ما در این سایت از تاریخ به دل اجتماع ریشه زده‌ایم.

وی اظهار داشت: 140 کتاب در سایت معرفی کردیم و حدود 160 مقاله و تمام نشریات منتشر شده از سال 42 به بعد را در بر می‌گیرد. اخبار مربوط به 15 خرداد را نیز در سایت منتشر می‌کنیم و مصاحبه با افرادی که در آن واقعه حضور داشته‌اند و یا از نزدیکانشان در واقعه 15 خرداد بوده اند در دستور کار ما است.

سردبیر سایت 15 خرداد 42 منابع مورد استفاده در سایت 15 خرداد 42 را برگرفته از حدود 400 هزار فیش عنوان کرد و گفت: این فیش‌ها از روزنامه‌ها و گزیده خبرهای آن زمان گرفته شده و طی 12 سال تحقیق جمع آوری شده است. وی همچنین به انتشار، چهارمین شماره از فصلنامه اینترنتی 15 خرداد 42 در آستانه پنجاهمین سالروز قیام 15 خرداد 42، خبر داد و گفت: این فصل‌نامه اینترنتی با همت و همکاری اساتید و نویسندگان تاریخ انقلاب اسلامی منتشر شده است.

دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری در چهل و چهارمین سالگرد قیام تاریخی 15 خرداد، «پایگاه اطلاع‌رسانی 15 خرداد 42» را با هدف در اختیار قرار دادن پژوهش‌ها و یافته‌های جدید در موضوع قیام 15 خرداد راه‌اندازی کرد. کتابشناسی و معرفی کتاب، مقاله، سند، خاطره، عکس، مصاحبه، خبر، روزنامه، شعر و داستان از بخش‌های گوناگون این سایت است که می‌کوشد اطلاعات و پژوهش‌های مستند، پیرامون قیام موضوع 15 خرداد را در معرض استفاده علاقه‌مندان به تاریخ و تاریخ‌پژوهان و تاریخ‌نگاران قرار دهد.

پایگاه اطلاع‌رسانی 15 خرداد، پژوهش‌های پیرامونی این قیام را در چند بخش جداگانه دسته‌بندی کرده است. نخستین گام در ورود به هر عرصه پژوهشی، کتابشناسی آن عرصه و شناخت منابعی است که موضوع مورد نظر را به بحث گذاشته‌اند

سال‌ها تلاش در جمع‌آوری اخبار، اسناد، خاطرات، عکس و مقالات، بانک اطلاعات و آرشیوهای دفتر ادبیات انقلاب را تا حدی غنی ساخته بود که با بهره‌گیری از آنها آثار ارزشمند و کم‌نظیری چون چندین جلد روزشمار انقلاب اسلامی، روزشمار پانزده خرداد، دایرةالمعارف انقلاب اسلامی، خاطرات 15 خرداد و فرهنگ ناموران معاصر ایران به بار بنشیند. چنین منابع ارزشمندی در دفتر ادبیات، یاری‌رسان سایت 15 خرداد هستند.

در 12 خرداد 1387، همایش «15 خرداد، زمینه ها و بسترها»، با همت دفتر ادبیات انقلاب برگزار شد. سایت 15 خرداد در روز برگزاری این همایش به طور رسمی افتتاح شد. برخی نقص‌ها و کاستی‌ها در این نسخه از سایت، مخاطبین را در بهره‌گیری از مطالب سایت با مشکل مواجه می‌کرد. به عنوان مثال نبود گزینه جستجو در این نسخه، مخاطب را ناگزیر از مرور کلیه مطالب می‌ساخت. برای رفع این‌گونه مشکلات، بر آن شدیم با اعمال تغییراتی در ساختار فنی و ظاهری سایت، امکان بهره‌برداری از آن را برای مخاطبین ساده‌تر کنیم. در سال 1389 طرح جدید این پایگاه، با نظرسنجی از گروهی از مخاطبین و چندین جلسه گفتگو با کارشناسان و متخصصین فنی، آماده و پس از رفع اشکالات، فعال شد. کلیه مطالب این پایگاه روی طرح جدید بارگذاری و نسخه جدید، در مهر ماه سال 1389 جایگزین طرح قبلی شد. با ثبت 12 آدرس مجزا و تمرکز همگی آنها بر یک دامنه، امکان دستیابی به نسخه جدید، از طریق واژه های مختلف در موتورهای جستجوی اینترنتی نیز مهیا گردید.

چنانکه ذکر شد، پایگاه اطلاع‌رسانی 15 خرداد، پژوهش‌های پیرامونی این قیام را در چند بخش جداگانه دسته‌بندی کرده است. نخستین گام در ورود به هر عرصه پژوهشی، کتابشناسی آن عرصه و شناخت منابعی است که موضوع مورد نظر را به بحث گذاشته‌اند. در بخش معرفی کتاب و کتابشناسی سایت 15 خرداد، فهرست بیش از 150 عنوان کتاب با موضوع 15 خرداد 42، منتشر شده و تاکنون معرفی تفصیلی حدود 140 عنوان از این آثار صورت گرفته است.

روزنامه 15 خرداد با تکیه بر منابع ارزشمندی که برای نگارش مجموعه کتاب‌های روزشمار 15 خرداد مورد استفاده است تنظیم شده و مرور آن شناخت نسبتاً دقیقی از رخدادهای سال‌های 1340 تا 43 و فضای سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی آن سال‌ها را به مخاطب، ارائه می‌دهد

اسناد و خاطرات مربوط به قیام 15 خرداد منابعی هستند که محققین را بیش از مقالات تحلیلی با جزئیات زمینه‌ها و پیامدهای این قیام آشنا می‌سازند. تصویر 1650 سند به همراه متن و جزئیات آن در سایت 15 خرداد منتشر و قریب 100 فایل خاطره در دسترس مخاطبین قرار گرفته است. مقالات علمی، شعر، داستان، عکس، اخبار و کلام رهبر، از دیگر بخش‌های این پایگاه هستند. در حال حاضر بیش از 230 مقاله و 40 قطعه شعر و داستان در این سایت قابل دسترسی است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، تقویم تاریخ 1340- 1343 است. از سال 1388 هر روز یک شماره از این روزنامه ای با عنوان روزنامه پانزدهم خرداد در صفحه نخست سایت منتشر شد و  تا سال 1390 به شماره آخر خود رسید. این روزنامه که به صورت مجازی از طریق پایگاه اطلاع رسانی پانزدهم خرداد 42 منتشر می شود، بازگو کننده منتخب اخبار روز به روز سالهای 1340 تا 1343 بود. با پایان یافتن اسفند ماه1390 و انتشار اخبار روزهای پایانی سال 1343، روزنامه 15 خرداد به انتهای راه خود رسید. روزنامه 15 خرداد با تکیه بر منابع ارزشمندی که برای نگارش مجموعه کتاب‌های روزشمار 15 خرداد مورد استفاده است تنظیم شده و مرور آن شناخت نسبتاً دقیقی از رخدادهای سال‌های 1340 تا 43 و فضای سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی آن سال‌ها را به مخاطب، ارائه می‌دهد. تمامی شماره‌های روزنامه پانزدهم خرداد، هم اکنون در صفحه ای با عنوان تقویم تاریخ 1340- 1343 در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار دارند.

با آغاز سال 1391، دو بخش جدید به صفحات پایگاه اطلاع‌رسانی پانزدهم خرداد 42 افزوده شد. بخش اول، صفحه مربوط به عکس ماه است که به صورت ماه به ماه، تصاویر مربوط به حوادث مهم اتفاق افتاده در سالهای 1340 تا 1343 را به همراه توضیحات مرور می کند.

بخش دوم فصلنامه اینترنتی پانزدهم خرداد 1342 است و تا فروردین 1392 سه شماره از این فصلنامه منتشر شده اند. نکته حائز اهمیت درباره فصلنامه پانزدهم خرداد 42 این است که تمامی مطالب آن نو و منتشر نشده هستند و به قلم نویسندگان دفتر ادبیات انقلاب اسلامی نگاشته شده اند. لینک ارتباطی این فصلنامه در گوشه سمت راست صفحه نخست سایت قرار داده شده و علاقه مندان می توانند از طریق آن به صفحه نخست فصلنامه و آرشیو شماره های قبلی دسترسی پیدا کنند. گفتگو با شاهدان عینی و معرفی شهدای واقعه نیز از دیگر بخش‌های سایت 15 خرداد است که می‌کوشد در کنار دیگر منابع، اطلاعات دست اولی را در اختیار تاریخ پژوهان قرار دهد.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: تسنیم