تبیان، دستیار زندگی
وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی با ۱۷۰ رأی موافق از ۲۱۶ نماینده حاضر ماده واحده لایحه بودجه ۹۲ را به‌تصویب رساندند و بدین‌ترتیب کار بررسی جزئیات لایحه بودجه امسال به پایان رسید و رقم بودجه ۷۲۷۷ تریلیون و ۳۴ میلیارد و ۵۱۰ میلیون ریال شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصویب بودجه 727هزار میلیارد تومانی


وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی با 170 رأی موافق از 216 نماینده حاضر ماده واحده لایحه بودجه 92 را به‌تصویب رساندند و بدین‌ترتیب کار بررسی جزئیات لایحه بودجه امسال به پایان رسید و رقم بودجه 7277 تریلیون و 34 میلیارد و 510 میلیون ریال شد.

براساس آن در ماده واحده لایحه بودجه سال 92 مصوب شد بودجه سال 1392 کل کشور از لحاظ منابع بالغ بر 7 میلیون و 277 هزار و 34 میلیارد و 510 میلیون ریال و از لحاظ مصارف بالغ بر 7 میلیون و 277 هزار و 34 میلیارد و 510 میلیون ریال به‌شرح زیر است:

مجلس

1 ــ 1 ــ منابع عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ بر 2 میلیون و 360 هزار و 485 میلیارد و 507 میلیون ریال شامل:

1 ــ 1 ــ 1 ــ منابع عمومی بالغ بر 2 میلیون و 104 هزار و 381 میلیارد و 735 میلیون ریال

2 ــ 1 ــ 1 ــ درآمدهای اختصاصی وزارتخانه‌ها و مۆسسات دولتی بالغ بر 256 هزار و 103 میلیارد و 772 میلیون ریال.

2 ــ 1 ــ بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مۆسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر 5 میلیون و 368 هزار و 314 میلیارد و 95 میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر 5 میلیون و 368 هزار و 614 میلیارد و 95 میلیون ریال.

بودجه سال 1392 کل کشور با رأی نمایندگان مجلس و در سیزدهمین روز بررسی  این لایحه به تصویب رسید.

لاریجانی، رئیس مجلس در پایان بررسی بودجه‌ای گفت: این مجلس اولین تجربه خود را در مورد بودجه امسال به پایان رساند و فضای مجلس برای ارائه نظرات نمایندگان، فضای بازی بود. وی افزود: خیلی خوب شد که در این زمان بودجه نیز به جای مناسبی رسید تا شورای نگهبان نیز فرصت داشته باشد آن را بررسی کند و اگر مواردی بود مجدد در صحن اصلاح شود. همچنین با این کار امیدواریم تا پایان خردادماه بودجه دستگاه‌ها را ابلاغ و از اول تیرماه دستگاه‌های اجرایی مطابق بودجه جدید کار خود را انجام دهند.

دولت موظف است در ازای برقی کردن چاه‌های کشاورزی با منابع انرژی نوین از جمله (انرژی خورشیدی) به جای استفاده از سوخت‌های فسیلی (نفت گاز) مبلغ معادل پرداختی بابت یارانه سوخت را به شرکتهای تولیدی سیستم برق منجمله خورشیدی پرداخت نماید و چاه‌های تاکید شده را به کشاورزان تحویل نماید

الزام دولت به پرداخت معادل یارانه سوخت برای سیستم‌های برق غیرفسیلی در بخش کشاورزی

نمایندگان مجلس در جلسه پایانی بررسی بودجه 92 دولت را موظف کردند در ازای برقی کردن چاه‌های کشاورزی با منابع انرژی نوین از جمله انرژی خورشیدی مبلغ معادل پرداختی بابت یارانه سوخت را به شرکتهای تولیدکننده سیستم های برقی مربوط پرداخت کند.

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی پیشنهادات کمیسیون‌های تخصصی، بررسی پیشنهاد کمیسیون کشاورزی را بررسی و با 146 رای موافق، 5 رای مخالف و 8 رای ممتنع از 214 رای ماخوذه این پیشنهاد به تصویب رسید.

براین اساس دولت موظف است در ازای برقی کردن چاه‌های کشاورزی با منابع انرژی نوین از جمله (انرژی خورشیدی) به جای استفاده از سوخت‌های فسیلی (نفت گاز) مبلغ معادل پرداختی بابت یارانه سوخت را به شرکتهای تولیدی سیستم برق منجمله خورشیدی پرداخت نماید و چاه‌های تاکید شده را به کشاورزان تحویل نماید.

همچنین فولادگر به نمایندگی از کمیسیون ویژه حمایت از تولید و اصل 44 پیشنهاد دیگری را مطرح کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه قانون موانع تولید 5 ساله بوده و امسال این قانون به پایان می‌رسد بر همین  اساس می‌خواهیم با الحاق این بند این قانون ادامه داشته باشد.

خیلی خوب شد که در این زمان بودجه نیز به جای مناسبی رسید تا شورای نگهبان نیز فرصت داشته باشد آن را بررسی کند و اگر مواردی بود مجدد در صحن اصلاح شود. همچنین با این کار امیدواریم تا پایان خردادماه بودجه دستگاه‌ها را ابلاغ و از اول تیرماه دستگاه‌های اجرایی مطابق بودجه جدید کار خود را انجام دهند

وی تاکید کرد: با تصویب این بند گره مهمی را در بخش صنعت، معدن و تجارت باز خواهیم کرد

براساس این گزارش پیشنهاد حمیدرضا فولادگر به رای گذاشته شد و با 123 رای موافق، 16 رای مخالف و 17 رای ممتنع این پیشنهاد به تصویب رسید.

براساس این پیشنهاد به منظور تامین مالی طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی در حوزه فعالیت‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی و استفاده بهینه از حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی و جهت‌دهی آن به سمت استفاده حداکثر از توان داخلی، بانکها موظفند تسهیلات ارزی و ریالی مورد نیاز طرح‌های مذکور را همزمان بررسی و تعیین تکلیف نموده و تسهیلات مصوب را براساس زمانبندی اجرای طرح و پیشرفت کار پرداخت نمایند. در صورت عدم پرداخت تسهیلات مطابق برنامه زمانبندی شده مصوب، متناسب با تاخیر در پرداخت، تسهیلات اعطایی قبلی، بدون دریافت جریمه استمهال شده و به روز می‌گردد.

بخش اقتصاد تبیان


منبع: تسنیم