تبیان، دستیار زندگی
كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینكه تورم ظرف صدسال گذشته پوست مردم را کنده است، گفت: معتقدم مردم باید به دولتی رای دهند که مقابل تورم بایستد، با قدرت می‌توان جلو تورم را گرفت چرا كه تورم درد لاعلاجی نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غرضی: تورم پوست مردم را کنده است


كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینكه تورم ظرف صدسال گذشته پوست مردم را کنده است، گفت: معتقدم مردم باید به دولتی رای دهند که مقابل تورم بایستد، با قدرت می‌توان جلو تورم را گرفت چرا كه تورم درد لاعلاجی نیست.


به گزارش تبیان به نقل از خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران سیدمحمد غرضی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه تبلیغاتی خود از رادیو جوان گفت: شعار اصلی بنده تعمیق شعار "نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی" است چرا كه در 30 سال گذشته جمهوریت و اسلامیت مغفول مانده است.

وی در ادامه افزود: امیدوارم که کشور بدون تورم به سمت جلو حرکت کرده و دولت‌ها دستشان در جیب فقرا نرود که در این راستا یکی از شعارهای من دولت ضد تورم است.

غرضی

غرضی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به اینكه ارزش پولی کاهش پیدا کرده و اقتصاد کشور دچار تورم شده و شاهد کاهش قدرت خرید مردم هستیم، برنامه عملیاتی شما برای کنترل تورم چیست؟ گفت: تورم نتیجه آن است که دولت‌ها بدون درآمد هزینه می‌کنند. این اقدام منجر به تورم می‌شود. تورم ظرف صدسال گذشته پوست مردم را کنده است. از این رو معتقدم مردم باید به دولتی رای دهند که مقابل تورم بایستد. با قدرت می‌توان جلو تورم را گرفت چرا كه تورم درد لاعلاجی نیست.

وی با انتقاد از اینکه تصور می‌شود تورم یک درد لاعلاج است، اظهار داشت: وقتی به صورت بخشی به دولت نگاه کنیم موفق نخواهیم شد بلکه دولت را باید به صورت یک مجموعه دید.

غرضی با بیان اینکه نباید به دولت به عنوان یک مجموعه بخشی نگاه کرد، گفت: اگر بخشی نگاه کنیم، بعضی از امور درست و بعضی از امور درست نمی‌شود. بنده در کشور وزیر و استاندار بودم و از تمامی مسائل کشور به صورت ریز باخبر هستم.

وی ادامه داد: دولت باید واحد عظیم دولت را اداره کند، اگر یک روز به انرژی، یک روز به مخابرات و یک روز به تولید بپردازیم، این شکستگی‌ها باعث غفلت از تصمیم‌گیری‌های ستادی می‌شود. دولت باید در انجام وظایف خود به اندازه درآمد هزینه کند.

این كاندیدای ریاست جمهوری یازدهم با اشاره به کاهش ارزش پول ملی طی 100 سال گذشته اضافه كرد: قبل از مشروطه ارزش یک ریال برابر با یک دلار بود، اما به ترتیب بعد از رفتن رضاخان، کودتای 28 مرداد، حمله متفقین، دولت بنی صدر که مدعی اقتصاد بود و دولت آیت‌الله هاشمی، دولت خاتمی و احمدی‌نژاد ظرف 100 سال گذشته هر دولتی آمده با تورم کشور را اداره کرده است. من می‌خواهم کاری کنم که مردم تا صد سال آینده با مشکلات روبه رو نشوند.

وی در ادامه اظهار داشت: وقتی می‌خواهیم پول مردم را در بانک نگه داریم، باید سود آن را به سرمایه‌گذار بدهیم. سود حاصل بانکها در تمامی دنیا 6 الی 7 درصد است. به همین جهت هیچ سودی در دنیا بیش از 7 الی 8 درصد نیست.

كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینکه هزار و 200 میلیارد دلار در کشور وارد شده است، ولی ما محتاج 100 هزار میلیارد دلار هستیم، تصریح کرد: در 30 سال گذشته مجموعه کاری که انجام شده است، به توسعه همه جانبه کشور نیانجامیده است.

غرضی افزود: کشورمان ایران ثروتمند است اما مدیریت ضعیفی دارد لذا باید تمامی مسائل از جمله فرهنگ، جوانان، تولید و تجارت را زیرمجموعه تورم دانست و در جهت حل آن تلاش کرد.

این كاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه مردم برای آنکه ضرر نبینند منتظر افزایش قیمت اجناس خود هستند، بیان کرد: فروشندگان برای آنکه جنس خود را به قیمت بالاتر بفروشند، منتظر افزایش قیمت دلار هستند، دولت با تورم پول جیب فقرا را به ثروتمندان می‌دهد و به این امر منجر می‌شود که قدرت خرید مردم فقیر کم می‌شود.

غرضی در پاسخ به سۆال مجری برنامه مبنی بر اینکه نظر شما این است که باید نگاه همه‌جانبه‌نگر داشته باشیم، لذا برنامه حمایتی شما برای کار و سرمایه چیست، بیان کرد: کار و سرمایه دو نعمت الهی هستند که در صورتی که به تولید منجر شوند ماندگار خواهند بود، در غیر اینصورت کار و سرمایه از بین می‌رود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر کاندیداها فکر می‌کنند که با سازش تورم از بین می‌رود اشتباه می‌کنند، چرا که با تمام هزینه‌ها زندگی کردیم، اما تورم داشته‌ایم و این گرفتاری زیر سر آمریکا نیست، بلکه به روش‌های دولت‌ها مربوط می‌شود

وی در ادامه افزود: 1200 میلیارد دلار ظرف 33 سال در کشور آمده است، اما اکنون دولت محتاج 100 هزار دلار است و این کاری که دولت‌ها انجام داده‌اند به توسعه همه‌جانبه نیانجامیده است. سرمایه و کار ایرانی باید متوجه رقیب خود در دنیا باشد و وقتی جنس چینی و هندی تولید می‌شود یعنی اینکه رقیب شما است.

وزیر اسبق نفت تاکید کرد: باید در قدرت سیاسی تعامل کنید که دولت متوجه رقبای چینی و هندی و اسپانیایی خود باشد و باید مفاهیم تولیدی را درست درک کنیم.

غرضی تاکید کرد: تبادل این است که شما بتوانید قیمت را تثبیت وضعی کنید، یعنی تثبیت دائمی با اختلاف یکی دو درصد در طول چندین سال. باید قیمت دلار به طور دائم کنترل شود.

وی افزود: من در این چند ساله ارزهای دنیا را کنترل کردم و در این چند سال یِن ژاپن تغییر کمی داشته است، یعنی آن اقتصاد توانمند است و یک آدم ژاپنی می‌داند که دستش در جیب کارگرش نمی‌رود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من کارگری داشتم که 400 هزار تومان حقوق می‌گرفته و 400 دلار ارزش آن بوده، اما حالا شده 600 هزار تومان و این ظلم به خلق الله است و اینکه بگویم که نفت نمی‌خرم و محاصره هستیم درست نیست، لذا این کارها به راحتی در دنیا انجام شده است؛ یعنی دولت‌ها وقتی به اندازه درآمدشان هزینه می‌کنند با مشکل روبه‌رو می‌شوند و اگر بیشتر از هزینه‌شان درآمد داشته باشند طلا ذخیره می‌کنند و در زمانی که احساس می‌کنند ارزش پول کاهش پیدا می‌کند، با رواج طلا در بازار این نقدینگی موجود در جامعه را جذب می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید تثبیت قیمت با سبد مصرفی خانواده هماهنگ شود، گفت: در همه دولت‌ها به سبد مصرفی خانوارها در دنیا توجه می‌کنند که به هیچ وجه تفاوت یکی و دو درصدی نداشته باشند و تورم را بر روی اقلام دیگر متمرکز می‌کنند.

وی گفت: تاریخ ایران نشان می‌دهد به مدت 300 سال این قیمت تصویب شده بوده و ما ملتی هستیم که سابقه مناسبی داریم. ما در اداره اقتصاد موفق بودیم و باید به سمت سنت‌های خود برگردیم.

وی در پاسخ به سۆالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها چیست و نقاط قوت و ضعف آن را در چه می‌بینید، گفت: هدفمندی یارانه‌ها به این دوره ختم نمی‌شود؛ هنگامی که من وزیر نفت بودم قیمت بنزین از یک تومان به سه تومان تغییر کرد و امام خمینی(ره) فرمودند "مابه‌التفاوت آن را به فقرا، روستاییان، پیرمردها و اقشار پایین‌دست بدهید" که ما این کار را کردیم آب از آب هم تکان نخورد؛ البته در موقع خودش هم این اقدام سنگینی بود.

وی در ادامه افزود: یارانه حق عامه مردم است، چون اختلاف قیمت بسیار سنگین است و ما در دولت‌های مختلف بحث یارانه‌ها را داشتیم و من اولین نفری بودم که بحث یارانه را مطرح کردم.

غرضی

غرضی گفت: اجرای هدفمندی یارانه‌ها نباید اداره کشور را تحت تأثیر قرار دهد و باید به نحوی اخذ و خرج شود که سطوح یک کشور به هم نخورد. من با روش‌های رایج مخالفم. نظر من این است که اگر یارانه را دولت‌ها از مردم می‌خواهند بگیرند باید روی متاعی بگیرند که کمترین تمجمج اجتماعی را به وجود بیاورد؛ بنزین و گازوئیل برای این اقدام مناسبند، اما اگر بخواهیم از آب، گاز و برق یارانه بگیریم توجه شود که به صورت‌های مختلف جمع می‌شود و تولید را متوقف می‌کند.

غرضی با بیان اینکه یارانه جزء هزینه‌های دولت است، گفت: همان‌طور که طلبکاران دولت از دولت طلبکارند مردم هم یارانه را از دولت طلبکارند.

وی با اشاره به نرخ یارانه از 44 دلار به 11 دلار گفت: اینکه بخواهیم این گرفتاری را به گردن تحریم‌ها بیندازیم و حرف سازش با آمریکا را برای تولید نفت مطرح کنیم درست نیست، پس برای چه انقلاب کردیم. تا الآن در برابر آمریکا ایستاده‌ایم و نباید برای ناتوانی اداره دولت اینگونه رفتار کنیم، زیرا این نقض غرض است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر کاندیداها فکر می‌کنند که با سازش تورم از بین می‌رود اشتباه می‌کنند، چرا که با تمام هزینه‌ها زندگی کردیم، اما تورم داشته‌ایم و این گرفتاری زیر سر آمریکا نیست، بلکه به روش‌های دولت‌ها مربوط می‌شود.

وی در ادامه بابیان اینکه مگر همیشه تولید نفت متوقف بوده، افزود: این سۆال مرح می‌شود که مگر دولت‌هایی مانند آمریکا نمی‌توانند در آینده جلوی توسعه و پیشرفت را بگیرند. پس بنابراین باید به فکر تدبیر باشیم و مهم‌ترین تدبیر این است که در جیب فقرا دست نکنیم و آن‌ها را نیازاریم تا قدرت سیاسی متزلزل نشود.

وزیر اسبق نفت بیان کرد: خاصیت تورم این است که جیب فقرا را به نفع اغنیا مصادره می‌کند و تورم 20 درصد یا ربای 25 درصد با ذهنیت اسلامی سازش ندارد.

وی با اشاره به عملکرد خود در زمان تصدی وزارت نفت بیان کرد: چند شبکه برق، گاز، مخابرات و پست، نظام مهندسی بدون تورم ساخته‌ام و کوچک‌ترین دستی در جیب مردم نبرده‌ام و توصیه‌ام این است که وقتی می‌خواهید پالایشگاه، مدرسه و راه آهن بسازید باید از درآمد دولت هزینه کنید، نه اینکه با انتشار اسکناس به هزینه دست پیدا کنید.

غرضی با بیان اینکه نسلی بودیم که سه کار را در این کشور به سرانجام رساندیم، اظهار داشت: انقلاب، جنگ، سازندگی از جمله نتیجه‌های نسل من است، اما غافل بودیم که دولت‌ها دارد با تورم اداره می‌شود و من می‌خواهم دِین خود را ادا کنم و به ملت بگویم دولت‌هایی که رفتند دِین خود را ادا نکرده‌اند.

وی در پاسخ به سۆالی مبنی بر اینکه برای ایجاد اشتغال چه برنامه‌ای دارید، بیان کرد: واردات در زمان نیاز مردم شکل می‌گیرد و باید آنچه که مردم نیاز دارند وارد شود و تولید داخلی را تثبیت کنیم و راهش این است که بگوییم دلار 3 هزار و 500 تومان و با کنترلی که می‌شود تغییر نکند و تثبیت آن باعث می‌شود که تولید در کشور سازمان پیدا کند.

وی در ادامه گفت: عنوان می‌کنند که این کار شدنی نیست، اما من معتقدم که می‌شود با مردم صحبت کرد و توضیح داد که اگر اسکناس چاپ شود ارزش پول ملی پایین می‌آید و من به اندازه درآمد دولت می‌توانم هزینه کنم و در صورت بدهکاری با دولت سازش کنید تا موقعی که دولت از استطاعت مالی برخوردار است طوری هزینه کند که موجب تورم نشود.

غرضی گفت: در زمان تصدی خود در دولت‌های وقت هرگز نه دلار کم آوردم، نه ریال. اگر بترسیم، کاری پیش نمی‌رود و نباید از مطالبات مردم ترسید.

وزیر اسبق نفت بیان کرد: خاصیت تورم این است که جیب فقرا را به نفع اغنیا مصادره می‌کند و تورم 20 درصد یا ربای 25 درصد با ذهنیت اسلامی سازش ندارد

وی در ادامه گفت: دولت و ملت باید با هم تفاهم داشته باشند و باید سعی کنیم مردم را قانع کرده و این معضلات کشور از بین برود و جوانان بتوانند در راه تولید گام بردارند.

غرضی با اشاره به تأمین اجتماعی بیان کرد: کسانی که استخدام دولت شده‌اند حقوق تأمین اجتماعی برای زندگی آن‌ها کفایت نمی‌کند و نمونه‌اش من هستم که با حقوق بازنشستگی نمی‌توانم زندگی‌ام را اداره کنم و باید روزانه کار کنم تا بتوانم زندگی خود را پیش ببرم.

وی همچنین اظهار داشت: اقتصاد مردمی خوبی داریم، اما این دولت‌ها هستند که توان پولی و مالی را از دست می‌دهند.

وی در ادامه افزود: باید از استخدام دولتی پرهیز کرد و کسی که استخدام دولتی می‌شود در آینده پولی که از تأمین اجتماعی دریافت می‌کند کفایت زندگی‌اش را نمی‌دهد.

غرضی درباره برنامه‌های خود در خصوص دغدغه فرهنگی و هنری جوانان گفت: مشکل‌ترین مسئله که در آموزش و پرورش از ابتدای زندگی اشخاص داریم این است که وقت این مجموعه‌ها خیلی تلف می‌شود و در تمام دنیا که توانسته‌اند خود را توسعه دهند جوان در سن 18 سالگی می‌تواند در جامعه اشتغال پیدا کند، اما ما جوانان 30 ساله خود را هم نمی‌توانیم تأمین کنیم.

وی در ادامه افزود: گرفتاری‌های فرهنگی، اجتماعی، اداری برای جوانان پیش می‌آید و بسیاری از مسائل برای وقت جوانان است که می‌خواهند ابعاد زندگی‌شان را تفریح کنند.

وی افزود: این مسائلی که در خصوص دغدغه‌های فرهنگی مطرح شده، برای زمان تفریح اشخاص است که می‌خواهند زندگی‌شان را صرف ابعاد معرفتی کنند، اما الان این‌ها به جای اینکه با قوت قلب همراه باشد، به یک پسوند زندگی درآمده و برای جوانان مفید نیست؛ دلیل این مسئله هم آن است که جوانان به پدر و مادر خود وابسته هستند و از آن‌ها ارتزاق می‌کنند.

غرضی گفت: این سرگرمی‌ها معمولاً خیلی مفید نیست، ولی جوان ما تصورش این است که اگر جامعه خریدار محصولاتش نیست، این مسئله به دولت برمی‌گردد، اما باید گفت فیلمساز و موسیقی‌دان ما در موقع انتشار آثار با فقر روبرو می‌شود، بنابراین فروش او تنها به بازارهای جزئی است که آن هم کفایت زندگی را نمی‌کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: وقتی بلیت سینما 5 هزار تومان است، فرد فقط یک بار به سینما می‌رود. البته من شنیده‌ام که در ایام عید بلیت دو ساعته برنامه‌ای 80 هزار تومان هم فروخته شده است، این نشان می‌دهد که تنها سرمایه‌داران که تعدادشان نیز کم است این هزینه‌ها را می‌کنند، اما این آثار خریدار اجتماعی ندارد.

وی با بیان اینکه در جامعه‌ای که تورم حاکم است، مسائل فرهنگی به شدت نزول پیدا می‌کند و در دکه‌ها می‌رود، خاطرنشان کرد: فرهنگ عمومی جامعه باید جوان را در سن 18 سالگی وارد مدار زندگی کند و بعد از آن شخص خودش انتخاب کند که چه چیزی را می‌خواهد. اگر ما بخواهیم مفاهیم فرهنگی را به شیوه تزریقی اعمال کنیم، این مفاهیم از بین می‌رود.

غرضی در ادامه با بیان اینکه موضوع سلامت و دغدغه مردم در مقوله عدالت مخدوش شده است، ادامه داد: در طول ایام فعالیتم در دولت یک سابقه مفید از خود بجا گذاشتم. بنده بعد از ورود به وزارت نفت، شرکت ملی گاز را که به صورت یک شرکت مجزا بود در 24 استان با مدیریت‌های مجزا پخش کردم و همین کار را بعد از قبول مسئولیت در وزارت پست و تلگراف نیز انجام دادم، در آن زمان هیئت مدیره مخابرات یکی بود و من آن را به صورت استانی درآوردم.

غرضی

وی تاکید کرد: در مسئله بهداشت و درمان هم همین برنامه را در نظر دارم و معتقدم مدیریت تأمین اجتماعی در حال حاضر متمرکز است و یک مدیر بر همه بیمه‌شده‌ها حاکمیت دارد. من برای تأمین اجتماعی راهکار و برنامه دارم، به طوری که مجمع عمومی و تمام استان‌ها را از تهران مستقل کنم و در این صورت، هیئت‌مدیره‌های استان‌ها درآمد خودشان را دارند و مردم هر استان متوجه می‌شوند که هزینه‌ها و درآمدها به چه شکل است. تأمین اجتماعی پول میلیاردی دارد که باید آن را شکست و به استان‌ها داد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: تأمین اجتماعی یک تاریخچه 70، 80 ساله دارد و من با این تاریخچه به طور کامل آشنایی دارم. مهم‌ترین راه حل بهبود وضعیت تأمین اجتماعی این است که این سازمان از اختیار قدرت سیاسی خارج شده و در اختیار بیمه‌شدگان قرار بگیرد.

غرضی با اشاره به وضعیت خصوصی‌سازی در طول سال‌های گذشته اظهار داشت: خصوصی‌سازی اقدام مناسب و درستی است و کشورهایی مثل آلمان و تا حدودی روسیه، سود زیادی از این کار بردند و تا امروز کارهای کوچک و جزئی مربوط به خصوصی‌سازی تا حد خوبی صورت گرفته، اما مشکل خصوصی‌سازی در کشورمان این است که کار از اختیار سیاسیون خارج شده و به بخش‌های شبه سیاسی واگذار شده است تا قدرت سیاسی متصل به مردم نباشد، خصوصی‌سازی به شکل کامل صورت نمی‌گیرد و تنها اسمی از خصوصی‌سازی می‌ماند.

وی تصریح کرد: در اقتصاد، معادلاتی وجود دارد که باید به صورت علمی بررسی شود. یکی از اتفاقات بد در دولت قبل این بود که به شکل رسمی اعلام کردند که بورس ترقی کرده است، اما سۆال اینجاست که مگر اقتصاد ترقی کرده که بورس ترقی کند.

غرضی در ادامه گفت: علت مطرح شدن این موضوع در این است که در دولت قبلی کارخانه با ارز هزار تومانی خریداری شده و بعد از افزایش تورم این نرخ با ارز 3 هزار تومانی سنجیده شده است. ما باید بدانیم که این موضوع کسب درآمد نیست و اتفاق بدی است که ما آن را به حساب افزایش درآمد گذاشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد 2 وجه بیشتر ندارد و همه این اتفاقات در اثر بالا و پایین شدن این دو وجه به وجود می‌آید. این دو وجه تورم و اشتغال هستند. اگر تورم پایین و اشتغال بالا باشد مسلماً دولت به بهترین شکل عمل کرده است. اگر تورم و اشتغال برابر باشد آن زمان عملکرد دولت متوسط بوده است. اما تورم بالا و اشتغال پایین افتضاح‌ترین وضعیت ممکن است.

غرضی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اشاره‌ای به حوزه امنیت اخلاقی کرد و گفت: امنیت اخلاقی مردم اعم از پیر و جوان ناشی از دستاوردهای خود مردم است. برای کارگری که کاری را انجام می‌دهد امنیت به این صورت است که او کار را 10 سال یاد گرفته و حالا همه فکر و ذهنش متمرکز به همان کار است.

وی افزود: مشکل ما در این است که ما به دنبال امنیت اخلاقی به شکل دولتی و نیز به دنبال آشنا کردن همه اقشار با یک فرهنگ خاص هستیم. در این راه مقولاتی مطرح شده که نیاز فرد را برطرف نمی‌کند و تنها هدفش برطرف کردن نیاز دولت است در چند دولت قبل چند وزیر فرهنگ و ارشاد با چند روش مختلف سر کار آمدند و هر کدام فرهنگ را به شکل چپ یا راست و آن چیزی که هدف دولتشان بوده به مردم القا کردند، راه حل کار در این است که ما در مقوله فرهنگ و اخلاق چپ و راست را فراموش کنیم و مفهوم زندگی را برای مردم تعریف کنیم.

وزیر سابق نفت با تأکید بر مشکلات فرهنگی کشور گفت: با افزایش تورم و ضعف فرهنگی دو قشر فقیر و غنی به وجود می‌آید. فرد فقیر در اثر نبود فرهنگ و فشار اجتماعی به اعتیاد روی آورده و فرد غنی داشته‌هایش را در خارج از کشور صرف می‌کند. هر دوی این موارد به ضرر دولت است و ما راه حل را در این دیده‌ایم که مثلاً یک بخش مثل نیروی انتظامی را مأمور اداره این وضعیت کنیم که این امر غیرممکن است.

غرضی در پایان و در پاسخ به این سۆال که در صورت اشتباه دولت چه پاسخی به مردم می‌دهید، خاطرنشان کرد:در تمام عمرم تصمیمی که برخلاف رضایت مردم باشد نگرفته‌ام و در طول 16 سالی که در دولت بوده‌ام کسی از کارهایم انتقاد نکرده است. بنده بر اساس جمهوریت و اسلامیت هیچ‌گاه در اداره دولت تصمیمی مختص به خودم نمی‌گیرم.

برای دیدن اخبار انتخاباتی اینجا کلیک کنید

بخش سیاست تبیان