تبیان، دستیار زندگی
محمدباقر قالیباف با بیان اینکه برنامه‌ای که من تدوین کردم تحت عنوان پیشرفت و عدالت است گفت: اگر پیشرفت اتفاق نیفتد، عدالت در واقع توزیع فقر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقاد تلویحی قالیباف ازروحانی وولایتی


محمدباقر قالیباف با بیان اینکه برنامه‌ای که من تدوین کردم تحت عنوان پیشرفت و عدالت است گفت: اگر پیشرفت اتفاق نیفتد، عدالت در واقع توزیع فقر است.


به گزارش تبیان به نقل از مهر ،محمد باقر قالیباف در گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه دغدغه اصلی شما برای ورود به عرصه رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری چیست؟، با تاکید بر اینکه من برای ادای دین وارد این عرصه شده‌ام، اظهار داشت: من شهروند و فردی از این جامعه بوده‌ام که نه عقبه ثروت و نه عقبه قدرت داشتم و به لطف این ملت و به برکت انقلاب اسلامی و نهضت امام و حول شهدا و مجاهدت‌هایی که اتفاق افتاد، از همان دوران نوجوانی و جوانی آمدم تا اینکه امشب اینجا در حضور ملت عزیز که مدیون آن‌ها هستم، نشستم.

قالیباف

وی ادامه داد: انقلاب یکی از بزرگ‌ترین نعمات ماست و خداوند این لطف را به همه ما عنایت کرده تا بتوانیم در سایه نظام اسلامی زندگی کنیم اما امروز این نظام اسلامی مشکلاتی دارد و من با روحیه و دینی که دارم، در جهت حل این مشکلات به عرصه آمده‌ام.

قالیباف با تاکید بر اینکه کشور ما دارای منابع انسانی بی‌شمار، نیروهای جوان، منابع طبیعی، معادن و منابع مادی بیشماری است که می‌شود از آن‌ها استفاده کرد، تصریح کرد: باید دید چرا با وجود این منابع، کارنامه قابل قبول و قابل دفاعی در عرصه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نداریم.

وی با بیان اینکه بی‌انصافی است که بگوییم تاکنون زحماتی کشیده نشده است، خاطرنشان کرد: بویژه بعد از دوران دفاع مقدس زحمات زیادی کشیده شد؛ چنانچه در دوران سازندگی زیرساخت‌های درست و بزرگی در کشور پی‌ریزی شد و جناب آقای هاشمی رفسنجانی مسئولیت آن دوره را داشتند؛ هرچند که انتقاداتی نسبت به رویکرد فرهنگی آن دوره وارد است.

وی اظهار کرد: در زمان اصلاحات هم زحمات زیادی کشیده شد و آن زمان تنها مقطعی بود که رشد صنعت در کشور دو رقمی شد؛ هرچند انتقادات جدی به رویکرد سیاسی آن دولت وجود داشت. در ادامه نیز دولت‌های نهم و دهم زحمات زیادی کشیدند و در بحث هدفمندسازی یارانه‌ها که شجاعت می‌خواست، همچنین مسکن مهر، سفرها و بحث تحرک، اقدامات قابل ملاحظه‌ای انجام داده شد اما واقعیت این است که برآیند و خروجی کار ما مشکلاتی به همراه داشته و امروز از همه این تلاش‌ها رضایت‌مندی وجود ندارد.

قالیباف با بیان اینکه باید همت بیشتری صورت بگیرد گفت: روند مدیریتی در کشور نیازمند تحول اساسی و جدی است و در حوزه مدیریت کشور باید تغییر اساسی انجام شود تا بتوانیم از منابع کشورمان استفاده کنیم و من آمده‌ام تا به کمک مردم عزیزمان یک روح و خون جدید وارد سیستم مدیریتی کشور کنیم.

مجری برنامه درباره طرح دو ساله قالیباف برای حل مشکلات اقتصادی کشور سوال کرد که قالیباف پاسخ داد: این برنامه،‌ برنامه‌ای با کمک نخبگان در سطح ملی و استانی و برنامه‌ای به روز است و از همه دیدگاه‌ها و نظرات استفاده شده و من برای آن یک زمان‌بندی دو ساله مشخص کرده‌ام تا طی آن یک ساماندهی و آرامش وارد اقتصادمان کنیم.

وی تصریح کرد: ما نباید مدیریت یکنواخت بسته و خسته گذشته را دوباره برگردانیم، نباید اجازه دهیم که این مدیریت ادامه یابد. نیروهای جدید با مدیریت جدید باید خون جدیدی را در رگ‌های جامعه ایجاد کند. ما با این رویکرد و با تحول اساسی باید به این مدیریت خسته پایان دهیم. البته از آنانی که کوهی از تجربه‌اند و پیشکسوتان ما هستند باید استفاده کنیم و آنان مورد احترام ما هستند

شهردار تهران یادآور شد: یکی از موضوعاتی که مردم با آن روبه‌رو هستند گرانی است که هر روز مردم ما را دچار اشکالات جدی می‌کند و زحمات آن‌ها را زیاد کرده است، ضمن اینکه ثبات نداشتن گرانی‌ها و بالا رفتن قیمت‌ها به صورت غیر متعارف و در کنار آن، پایین‌ آمدن کیفیت‌ها، بحثی دچار اشکال است. همچنین در بحث اشتغال نیز شاهد هستیم که خانواده‌ای پیدا نمی‌شود که مشکلی به نام بیکاری نداشته باشد و چه افراد تحصیلکرده و چه آن‌ها که تحصیلات عالیه ندارند، با این مشکل مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه یک زمان فرد شغل می‌خواهد تا حداقل زندگی‌اش را تامین کند و زنده باشد ولی اگر ما می‌خواهیم به کرامت انسانی توجه کنیم آیا این کفایت می‌کند؟، بیان داشت: در فرهنگ اسلامی ما کار جوهره و حیات و انسانیت یک انسان است و وقتی شخصی شغل ندارد، هم زندگی و کرامت او و هم انسانیتش را گرفته‌ایم، این در حالی است که رشد اقتصادی باید این نابسامانی‌ها را سامان دهد.

قالیباف با بیان اینکه از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی و مادی، نابسامانی است، تصریح کرد: به‌سامان کردن، یعنی اینکه روشی را در دوره‌ای مشخص پیاده کنیم و البته در این راستا این حق مردم است که بدانند مدیرانشان چه می‌کنند و من در همین راستا در حوزه شهرداری هم شفاف با مردم صحبت می‌کردم. ما می‌توانیم ظرف دو سال آرامش و ثبات را به مردم بازگردانیم و این طور نباشد که هر روز شاهد تغییر نرخ‌ها باشیم. مردم هر روز نباید شاهد این باشند که نرخ‌ها تغییر می‌کند. مصرف‌کننده بداند که هر کالا چه نرخی دارد و هر روز شاهد نوسان قیمت‌ها نباشد. برای تولیدکننده، چه تولید کننده جزئی و چه کلی، این مساله باید رعایت شود.

عضو ائتلاف پیشرفت اضافه کرد: در نخستین اقدامات قیمت ارز را تثبیت می‌کنیم، چراکه امروز شاهدیم نرخ ارز نوسان دارد و ارزش پول ملی را نیز دچار خدشه کرده است. اقتصاد باید از تصمیمات خلق‌الساعه رها شود. ما تصمیم‌های متعدد را نیز سامان می‌دهیم و تلاش‌مان نیز این خواهد بود که حتی هزینه‌های تولید را نیز کاهش دهیم و این به معنای کنترل قیمت‌هاست و پس از کنترل قیمت‌ها، کاهش قیمت‌ها را دنبال خواهیم کرد.

قالیباف

وی با تاکید بر اهمیت نظارت بر بانک‌ها اظهار داشت: نقدینگی که در کشور وجود دارد باید کنترل شود و به سمت تولید و متناسب با اولویت‌ها هدایت شود. امروز متاسفانه نقدینگی رها شده است و به همین خاطر به سمت بورس و بورس‌بازی حرکت کرده و از آنجا که هزینه‌های تولید بیشتر از سود آن است، بسیاری به جای اینکه به سمت کارهای تولیدی بروند به سمت کارهای غیرتولیدی حرکت می‌کنند و سود بیشتری به نسبت کارهای تولیدی به دست می‌آورند.

قالیباف تاکید کرد:‌ البته اینکه ما گفته‌ایم ظرف دو سال آرامش را به اقتصاد برمی‌گردانیم، به این معنا نیست که این اتفاق در پایان دو سال رخ خواهد داد بلکه در شش ماهه اول پس از آنکه کار را شروع کردیم نیز مردم آثار آن را خواهند دید.

وی در پاسخ به سئوالی درباره تضمین عملی شدن شعارهایش، با بیان اینکه هیچ سرمایه اجتماعی بزرگتر و مهم‌تر از اعتماد نیست، گفت: یکی از ضربه‌های سنگینی که به سرمایه اجتماعی وارد شد، از بین رفتن اعتماد است. مردم حق دارند که بپرسند چه ضمانتی برای این شعارها وجود دارد.

شهردار تهران افزود: شما در تهران زندگی می‌کنید و من توفیق هشت سال خدمت در شهرداری را داشته‌ام. آیا دیده‌اید که من قولی بدهم و به آن عمل نکنم؟ مردم عزیز تهران حتما تایید می‌کنند من در نیروی انتظامی که حضور داشتم، نوع حرف زدن من از جنس وع1 خطابه و سخنرانی نبوده بلکه از جنس کار است. در شهرداری هم این را دیده‌اند. من از مردم استدعا دارم که برنامه 30 دقیقه‌ای من را که فردا (چهارشنبه) پخش می‌شود، ببینند. آنجا تعهدی داده‌ام. ضمانت برنامه‌ها و شعارهای من، عملکرد گذشته من است.

وی افزود: ما جز در دو مورد یعنی برج میلاد و بزرگراه صدر که با تاخیر انجام شد، به هرچه گفته‌ایم عمل کرده‌ایم. عذرخواهی را هم یاد گرفته‌ایم. من تعهد می‌دهم که این برنامه‌ها ضمانت اجرایی دارد و مردم حق دارند از من به عنوان رییس دولت مطالبه کنند.

قالیباف درباره اقتصاد مقاومتی نیز اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای این است که اقتصاد ما آسیب‌پذیر و شکننده نباشد. برای این منظور، اقتصاد باید مردمی شود و دولت نباید در همه امور اقتصادی دخالت کنند بلکه باید اجازه دهد مردم بیایند. دولت باید کوچک و چابک شود. اقتصاد تک‌پایه را باید برداریم و از اتکای به نفت و رانت در اقتصاد پرهیز کنیم. در اقتصاد مقاومتی تولید باید رونق داشته باشد. متاسفانه ما در حوزه کشاورزی و بحث امنیت غذایی شاهدیم که قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی مشخص نیست و گاهی اوقات حتی 60 درصد گران‌تر از تولید داخل محصولات غذایی را خریداری می‌کنیم. اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که آسیب‌پذیر نباشد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره طرح هدفمندی یارانه ها و اجرای آن در دولت احتمالی خود گفت: یکی از مزیت‌های دولت انصافا همین اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها بود. البته انتقاداتی به چگونگی اجرای این طرح هست. هدفمندی یارانه‌ها ادامه خواهد یافت و بر اساس قانونی که مجلس تصویب کرده است، دولت آن را اجرا خواهد کرد.

قالیباف تاکید کرد: دولت قانون هدفمندی یارانه‌ها را کامل اجرا نکرد؛ هرچند یارانه به مردم داد اما یارانه به تولید، کشاورزی و صنعت داده نشد. من حتما این کار را انجام خواهم داد. بویژه در بخش کشاورزی که یک یارانه سبز نیز باید به آن تعلق بگیرد.

وی با اشاره به این که در اجرای هدفمندی یارانه‌ها به بخشی از حقوق مردم توجه نشده است، اظهار داشت: به طور مثال بنزین آزاد لیتری 700 تومان به مردم می‌دهیم، اشکالی ندارد، اما من می‌گویم که ملت حق دارند بگویند چرا ما که بنزین 700 تومانی می‌خریم، خودرویی دولت به ما بدهد که به ازای هر 100 کیلومتر 11 لیتر مصرف داشته باشد در حالی که در جهان امروز خودروها 5 تا 6 لیتر مصرف دارند. چرا باید ضعف تکنولوژی و مدیریت در صنعت که دولت آن را در دست گرفته اینگونه به دوش مردم منتقل شود؟ اگر قیمت انرژی‌هایی مانند برق افزایش می‌یابد، چرا مردم باید وسیله‌ای بخرند که پنج برابر سطح جهانی مصرف داشته باشد؟ درست است که باید از تولید داخلی استفاده شود اما مردم نباید برای هدفمندی یارانه‌ها این خسارت را بدهند.

قالیباف درباره اسناد بالادستی در کشور با اشاره به اینکه برنامه‌ای استانی و ملی دارد، گفت: بالاترین سندبالادستی که داریم برنامه 1404 و سند چشم‌انداز است. برنامه‌های من که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده‌ام باید مطابق برنامه‌های بالادستی باشد. ما باید با توجه به پول و امکاناتی که داشتیم 40 درصد از برنامه‌ها را پیش می‌بردیم اما متاسفانه طبق برنامه عمل نکردیم. ما باید از برنامه‌های پنج ساله نیز تبعیت کنیم، در غیر اینصورت می‌شود سلیقه‌ای عمل کردن و ضعف مدیریتی که شاهد آن هستیم.

وی درباره موضوع عدالت و پیشرفت که دهه چهارم انقلاب نیز به این عنوان از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است اظهار کرد: برنامه من تحت عنوان پیشرفت و عدالت است اما عدالت، مقدمه دارد. اگر پیشرفتی نباشد، عدالت تنها توزیع فقر است.

قالیباف

قالیباف تاکید کرد: من به عنوان کسی که کاندیدای ریاست جمهوری شده‌ام باید بفهمم که حق آزمون و خطا ندارم، حق خلاف قانون عمل کردن ندارم و نمی‌توانم بگویم که چوب لای چرخم می‌گذارند و اجازه نمی‌دهند کار کنم یا بگویم که در قانون اساسی اختیارات لازم برای رییس‌جمهور وجود ندارد. برخی این حرف‌ها را می‌زنند که البته بهانه‌جویی است. من با همین قانون نامزد شده‌ام و به مردم قول داده‌ام.

عضو ائتلاف پیشرفت گفت: باید همه قانون را رعایت کنیم نه اینکه هرجا را دوست داشتیم عمل کنیم و هرجا را که دوست نداشتیم، نه. باید به حقوق ملت توجه کنیم. هرگز این حرف‌ها را از من نخواهید شنید که در کشور حاکمیت دوگانه وجود دارد یا اینکه یک نفر هر کاری که خواست انجام دهد. قانون اساسی ما گفته است که قوه مقننه در راس امور است. بر اساس قانون، رهبری سیاست‌های کلان و وحدت میان قوا را تنظیم می‌کنند و سیاست‌های ایشان باید دنبال شود.

وی خاطرنشان کرد: پیشرفت و عدالت سه شاخصه دارد که شامل رشد تکنولوژی، رشد اقتصادی و رشد اجتماعی می‌شود. ما حتما باید توسعه اجتماعی داشته باشیم. در عدالت فردی، فرصت‌های برابر باید برای همه وجود داشته باشد. عدالت اجتماعی نیز باید رعایت شود. همه گروه‌ها و همه اقشار و اقوام را باید ببینیم. کشاورز ما، کارگر ما، پزشک،‌ انجمن‌های علمی، زنان، دانشجویان و اساتید ما از حقوقی برخوردارند. عدالت جغرافیایی باید رعایت شود. این طور نباشد که هرکس به مرکز کشور نزدیک‌تر بود یا در هر استانی هر کسی که به مرکز استان نزدیک‌تر بود، برخوردار باشد. ما در شهر تهران فاصله شمال و جنوب را حل کردیم و این مساله رعایت شد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سئوالی درباره سیاست خارجی بیان داشت: سیاست خارجی باید منافع ملی و امنیت ملی یک کشور و در واقع هویت دینی و انقلابی و ملی ما را تضمین کند و این وظیفه‌ای است که بر دوش سیاست خارجی است.

قالیباف با بیان اینکه فرق جدی میان سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی است، گفت:‌ کجای قانون اجازه می‌دهد که من بگویم در سیاست خارجی اینگونه تصمیم می‌گیرم؟ سیاست خارجی تصمیمی است برای حاکمیت. البته رییس‌جمهور یکی از عناصری است که نقش اساسی و تاثیرگذاری در آن دارد ولی قانون همه سهم سیاست خارجی را به رییس‌جمهور نداده است. مگر کسی که بیاید می‌تواند بگوید در چهار سال سیاست خارجی را عوض می‌کند؟ هرکس بگوید اگر بیایم در این زمینه تغییرات عظیمی ایجاد می‌کنم، مثل بقیه شعارهایشان است. دستگاه‌ دیپلماسی باید سوء تدبیر نداشته باشد و هزینه‌زایی نکند و این بر عهده وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی است.

وی با اشاره به برنامه خود برای این عرصه خاطرنشان کرد: من برای دیپلماسی وزارت امور خارجه، شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه شورا برنامه مشخصی دارم و دیپلماسی اقتصادی را مبنای کار قرار داده‌ام.

شهردار تهران افزود: در گذشته دیپلماسی ما را چه کسانی اداره می‌کردند؟ همان عزیزانی که امروز در مسئولیت قرار دارند و نامزد هم شده‌اند. همین‌ها مسئول دیپلماسی یا در حوزه شورای امنیت در دبیرخانه بوده‌اند. کارنامه آنها همین است که الان وجود دارد. من برای پایان دادن به همین‌ها آمده‌ام

قالیباف در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های طبیعی کشورمان گفت: ما باید انسجام داخلی خود را بالا ببریم. سیاست خارجی هرچه باشد، مقابله، مذاکره، مقاومت یا رقابت، اگر انسجام نداشته باشیم و همدل نباشیم، قدرت شکل نمی‌گیرد و هر دولتی که مورد تحسین ملت خود قرار نگیرد مورد تحسین جهانیان نیز قرار نخواهد گرفت و نمی‌تواند موفق باشد. کشور باید قدرت ملی پیدا کند و البته یک دیپلماسی فعال می‌تواند به قدرت ملی ما کمک کند.

شهردار تهران افزود: در گذشته دیپلماسی ما را چه کسانی اداره می‌کردند؟ همان عزیزانی که امروز در مسئولیت قرار دارند و نامزد هم شده‌اند. همین‌ها مسئول دیپلماسی یا در حوزه شورای امنیت در دبیرخانه بوده‌اند. کارنامه آنها همین است که الان وجود دارد. من برای پایان دادن به همین‌ها آمده‌ام.

وی تصریح کرد: ما نباید مدیریت یکنواخت بسته و خسته گذشته را دوباره برگردانیم، نباید اجازه دهیم که این مدیریت ادامه یابد. نیروهای جدید با مدیریت جدید باید خون جدیدی را در رگ‌های جامعه ایجاد کند. ما با این رویکرد و با تحول اساسی باید به این مدیریت خسته پایان دهیم. البته از آنانی که کوهی از تجربه‌اند و پیشکسوتان ما هستند باید استفاده کنیم و آنان مورد احترام ما هستند.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید دور بسته و خسته مدیریت پایان یابد و نور و امید و حرکتی برقرار شود.

قالیباف در پایان در پاسخ به سئوالی درباره میزان انتقاد پذیری گفت: ما از امام(ره) یاد گرفتیم که حرف مرد یکی نیست، حرف مرد دوتاست. رییس دولت هم اشتباه می‌کند. رییس دولت باید به خرد جمعی مراجعه کند و اگر اشتباه کرد حرفش را پس بگیرد و عذرخواهی کند. من این‌ها را عملی خواهم کرد. ما باید انتقادپذیر باشیم و با خرد جمعی پیش برویم.

برای دیدن اخبار انتخاباتی اینجا کلیک کنید

بخش سیاست تبیان