تبیان، دستیار زندگی
کسی که خدا و رسول خدا(صلی الله و علیه و آله ) را پیروی کند، در قیامت همنشین کسانی خواهد بود که خداوند نعمتش را برآنها کامل کرده است.(یعنی)از پیامبران و صدیقان و شهیدان و صالحان،و آنها رفیق های خوبی هستند.این موهبتی است از طرف خدا و کافی است که خدا به(حال
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوامل محشور شدن با انبیاء و اولیاء


شخصی بود به نام ثوبان که رسول خدا صلی الله و علیه و آله را بسیار دوست داشت. روزی با پریشانی و رنگ پریدگی و اندوه، به حضور پیامبر(صلی الله و علیه و آله) آمد. پیامبر( صلی الله و علیه و آله ) از قیافه ی او دریافت که پریشان است و علت آن را پرسید.

دوستی

او عرض کرد: هر وقت که از شما دور می شوم و شما را نمی بینم، پریشان می گردم. امروز به این فکر افتادم که اگر فردای قیامت، من اهل بهشت باشم، مسلما در جایگاه شما نخواهم بود و در نتیجه شما را نخواهم دید و اگر اهل بهشت نباشم، هرگز شما را نخواهم دید. از این رو سخت پریشان شدم، بنابراین چرا افسرده نباشم؟1

دراین هنگام آیه 69 و70 سوره نساء نازل شد:

و کسی که خدا و رسول خدا(صلی الله و علیه و آله ) را پیروی کند، در قیامت همنشین کسانی خواهد بود که خداوند نعمتش را برآنها کامل کرده است.(یعنی) از پیامبران و صدیقان و شهیدان و صالحان،و آنها رفیق های خوبی هستند. این موهبتی است از طرف خدا و کافی است که خدا به(حال و اعمال بندگان)آگاه است.

نکته مهم در این آیات اشتیاق و میل شدید به حضرت است که وجود ثوبان را در بر گرفته و بعد آن  ترسیم ساختار یک حکومت است؛ به عبارت دیگر اگر جامعه ای بخواهد اصلاح شود به 4 گروه احتیاج است:

1- انبیاء ( که وظیفه دریافت و ابلاغ پیام های الهی را دارند و فرستادگان مخصوص پروردگار كه نخستین گام را براى هدایت و رهبرى مردم و دعوت به صراط مستقیم برمى دارند )

2- صدیقین(مبلغان، کسانی که قول و عملشان یکی است و این پیام ها را به امر نبی به مردم ابلاغ می کنند. آنان مدعى ایمان نیستند، بلكه به راستى به فرمان هاى الهى ایمان دارند. در بعضى از روایات «صدّیق» به امام على(علیه السلام) و امامان (علیهم السلام ) تفسیر شده است

3-شهداء ( کسانی که در راه دفاع از ارزش های اسلام جان می دهند و نیز افراد برجسته اى كه روز قیامت شاهد و گواه اعمال انسان ها هستند )

4-صالحین ( که دستورات الهی را پیاده می کنند. آن افراد شایسته و برجسته اى كه با پیروى از اوامر انبیاء به مقامات برجسته اى نائل شده اند ).

خداوند در این آیه به رسول خدا ( صلی الله و علیه و آله ) می فرماید که از مردم بخواهد که چنین هم نشینانی برای خویش بر گزینند و با آنان همراه شوند.

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کسی می خواهد در بهشت کنار من باشد؛ یتیمی را سرپرستی کند و به یتیم محبت کند

حال در روایتی پیامبر ( صلی الله و علیه و آله ) فرموده اند که اگر فردی هشت خصلت داشته باشد؛ خداوند او را با پیامبران و صدیقین و شهداء و صالحین محشور خواهد نمود؛2  این هشت خصلت عبارتند از:

1- کسی که توشه راه برای حاجی فراهم کند و سبب شود که مکه نرفته ای به مکه رود.

2-کسی که غمی را از غم داری بردارد؛ چنانچه در شب میقات, خداوند به موسی علیه السلام فرمودند : ای موسی می دانی که فرمانروایان در بهشت چه کسانی هستند؟ موسی گفت نه؛ خداوند به موسی علیه السلام فرمود : فرمانروایان بهشت کسانی هستند که مۆمنین را شاد کنند.

نمونه این رفع غم ها بسیار است مانند:

حضرت محمد

کمک به ازدواج یا تهیه مسکن جوانی

ایجاد صلح بین زن و شوهر که برای این کار ثواب شهید را به پای فرد می نویسند. روزی حضرت امیر در گرمای ظهر کوفه در حال قدم زدن بودند؛ و شخصی از حضرت پرسید در این گرما دنبال چه هستید؟ حضرت فرمود : شاید دردمندی و کسی که مشکلی دارد با من کاری داشته باشد, اتفاقا زنی با همسرش دعوایش شده بود. خدمت آقا رسید و آقا به در خانه اش رفتند و شوهرش را نصیحت کردند و فرمودند: ( یا عبد الله اتق الله )

ایجاد شغل برای جوانان

یکی از علل بیکاری در جامعه ما عار و ننگ دانستن کارهای در جامعه است. پیامبر صلی الله و علیه و آله و امیرالمۆمنین علیه السلام گرسنه بودند. حضرت علی علیه السلام به قسمت بالای مدینه که محل کشاورزی بود رفتند؛ دیدند خانمی در حال آماده کردن گِلی است و می خواهد به واسطه آن دیواری را بسازد. از او پرسیدند که کمکی می خواهی؛ زن گفت به کسی نیاز دارم که آب از چاه برایم بیاورد تا بدان گل بسازم برای بالا بردن دیوار؛ اگر کسی در این کار به من کمک کند؛ در ازایش به او خرما می دهم. حضرت 16 سطل آب برای آن زن آوردند. و با خرمای دسترنج ایشان, هر دو حضرت بزرگوار سیر شدند, پس کار عار نیست.

باربری نزد امام صادق علیه السلام آمد و گفت: دستهایم از کار افتاده, حضرت فرمود دست هایت را پیش کسی دراز نکن و بارهایت را روی سرت بگذار و رو به مردم نینداز.

و در مجموع آدم آبرو دار, اختلافات بین خویشان و اطرافیانش را حل نماید و صاحب ثروت با ایجاد شغل و صاحب مسکن با در اختیار گذاشتن املاک اضافه اش؛ صاحب بیان با بیانش, صاحب معرفت با کلاس و درسش  همه و همه راهی است برای این که باری را از دوش کسی برداشته و شادی را بر لبان دیگری نشانده شود.

کسی که غمی را از غم داری بردارد؛ چنانچه در شب میقات, خداوند به موسی علیه السلام فرمودند : ای موسی می دانی که فرمانروایان در بهشت چه کسانی هستند؟ موسی گفت نه؛ خداوند به موسی علیه السلام فرمود : فرمانروایان بهشت کسانی هستند که مۆمنین را شاد کنند

کسی که یتیمی را سرپرستی کند

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند : هر کسی می خواهد در بهشت کنار من باشد؛ یتیمی را سرپرستی کند و به یتیم محبت کند. 3

کسی که گمراهی را هدایت کند

بار از روی دوش کسی برداشتن فقط کمک مالی نیست, سه مرتبه رسول خدا صلی الله و علیه و آله فرمودند : اللهم الرحم خلفایی؛ خدایا جانشین های مرا رحمت کن. از حضرت پرسیده شده که جانشین های شما چه کسانی هستند؟  حضرت فرمودند: کسانی که دین مرا تبلیغ می کنند؛ حدیث و کلام مرا می خوانند و هدایت می کنند. 4

امروز در جامعه ما افراد با سواد در کلام, معارف, فلسفه و علوم قرآنی کم نیستند و آنان باید تلاش خود را در رفع شبهات نزدیکان خود و آنانی که با ایشان مواجه می شوند بکنند. هر فردی به اندازه آن چه می آموزد, برای رفع شبهات موجود در جامعه خویش مسئول است.

کسی که گرسنه ای را اطعام کند

کسی که تشنه ای را سیراب کند

کسی که عریانی را بپوشاند

کسی که در روز گرم روزه بگیرد

می بینیم که هفت مورد از مسائل مۆثر در محشور شدن ما با انبیاء، صدیقین،‌شهداء، صالحین به مسائل اجتماعی بر می گردد.

پس طبق آیه شریفه قرآن کریم5 ، بشتابیم در خیرات, زیرا ما برای احسان و طاعت خلق شده ایم6 .

پی نوشت ها :

1-بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏ 22، ص 87.

2- مجموعةورام, ج 2, ص 111.

3- كتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج‏2، ص: 92

4- بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج ‏2، ص 145.

5-سوره مبارکه بقره, آیه 148.

6- وقعة صفین، النص، ص 10.

فاطمه سرفرازی               

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.