تبیان، دستیار زندگی
به های سینمای پلیس به گزارش ایسنا، سیداحمد رسولی‌نژاد عضو كمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این مطلب به روابط عمومی دومین جشنواره فیلم پلیس گفت: آثار پلیسی جمع گسترده‌ای از مخاطبان سینما و تلویزیون را جذب خود می‌كند و با ساخت این ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار متنوع فرهنگی و هنری


اخبار سینمایی

جاذبه های سینمای پلیس

به گزارش ایسنا، سیداحمد رسولی‌نژاد عضو كمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این مطلب به روابط عمومی دومین جشنواره فیلم پلیس گفت: آثار پلیسی جمع گسترده‌ای از مخاطبان سینما و تلویزیون را جذب خود می‌كند و با ساخت این آثار می‌توانیم تقاضای مخاطبان و علاقمدان را برآورده كنیم.

وی با اشاره به اینكه در زمینه ساخت آثار پلیسی باید مواردی كه متناسب با اهداف نظام جمهوری اسلامی است از سوی هنرمندان مورد توجه قرار گیرد افزود: مهمترین وظیفه پلیس تامین امنیت درجامعه است بنابراین در خصوص پرداختن به وظایف این قشر باید افراط و تفریط وجود داشته باشد.

عضو كمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینكه درحال حاضر در ژانر پلیسی آثار مطلوبی ساخته‌می‌شود تاكید كرد: بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین ابزارها و امكانات به منظور ساخت آثار پلیسی منجر به ایجاد جذابیت‌های دو چندان خواهد شد.

وی با بیان اینكه سینماگران باید برای ایفای نقش پلیس از هنرمندان حرفه‌ای بهره بگیرند گفت: یكی از مواردی كه منجر به خلق آثاری ضعیف در عرصه سیمای پلیسی است، ارائه بازیهای مصنوعی از سوی بازیگران این آثار است.

رسولی‌نژاد بر ضرورت ایجاد تعامل میان سینماگران و پلیس افزود: برای ایجاد این تعامل باید سلسله نشست‌های میان هنرمندان ونیروهای پلیس برگزار شود و در این میان برگزاری جشنواره پلیس نیز در انتقال تجربیات این گونه سینمایی بی‌تاثیرنخواهد بود.

***


سینمای مستند کیش

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری هفتمین جشنواره سینمای مستند كیش، در دیدار اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره با رییس سازمان منطقه آزاد كیش، وی گفت: ما آماده‌ایم تا با بهره‌مندی از تمامی توان سازمان منطقه آزاد كیش، شرایطی را فراهم كنیم كه هفتمین جشنواره سینمای مستند كیش، پس از وقفه‌ای یك ساله به بهترین شكل و در جهت تحقق اهداف جشنواره و كاملا متفاوت با دوره‌های قبلی برگزار شود.

شایسته دراین دیدار كه جواد شمقدری، مشاور هنری ریاست جمهوی و عضو شورای سیاست‌گذاری، حجت‌اله سیفی دبیر جشنواره، علیرضا غفاری عضو شورا و مسوول كمیته ارتباطات و امور بین‌الملل و عبدالامیر فائق مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان و عضو شورای سیاست‌گذاری حضور داشتند با تاكید بر اهمیت نقش سینما در پیشبرد اهداف و چشم‌انداز توسعه فرهنگی و گردشگری جزیره كیش گفت: برپایی این جشنواره فرصتی است برای شركت فعال هنرمندان متعهد سینمای كشور به ویژه در بخش سینمای مستند، تا با نگاهی نو و رویكردی هنرمندانه، پتانسیل عظیم ونهفته‌ی خلیج‌فارس را شناسایی و با زبان تصویر به مردم عرضه نمایند.

***


چوپان دروغگو

فیلم سینمایی "‌چوپان دروغگو" به كارگردانی سرویس حسن‌پور در بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم میل ولی كه از ‌13 -23 مهر در ایالت كالیفرنیا آمریكا برگزار می‌شود به نمایش درخواهد آمد.

این فیلم همچنین درجشنواره‌هایی در هلند، اسپانیا، انگلستان وفنلاند شركت خواهد داشت.

این فیلم تولید شبكه دوم سیماست واداره كل رسانه بین‌الملل سیما (CMI) پخش جهانی آن را به عهده دارد.

***


زیبایی‌شناسی تصویر در ویدیو كلیپ

سینما تك موزه هنرهای معاصر تهران برنامه‌ی "زیبایی‌شناسی تصویر در ویدیو كلیپ" را با نمایش دو كلیپ و سخنرانی كارگردان آن برگزار می‌كند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، سه‌شنبه 18 مهر ماه 85 برنامه‌ی «زیبایی‌شناسی تصویر در ویدیو كلیپ» (تصویرپردازی پست مدرن تلویزیونی) در سینماتك موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود. در این برنامه امیرحسین ندایی، كارگردان پس از نمایش دو كلیپ «در آغوش ماه» و «شازده كوچولو» به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

***

بیست و سومین جشنواره ملی وبین‌المللی فیلم كوتاه تهران

بیش از ‌1520 فیلم از كشورهای مختلف در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم كوتاه امسال شركت كرده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از كمیته روابط عمومی بیست و سومین جشنواره ملی وبین‌المللی فیلم كوتاه تهران، این آمار نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

در سال ‌84، ‌1063 فیلم و سال ‌83، ‌534 فیلم در جشنواره فیلم كوتاه از كشورهای مختلف شركت داشتند.

جشنواره بین‌المللی فیلم كوتاه تهران به منظور ارتقاء سطح آگاهی، تجربه و بینش نسل جوان و با هدف بسط ارزشهای والای انسانی، دینی و فرهنگی، پرورش هنرمندانی متعهد، نوگرا و توانمند، ‌30 آبان الی ‌15 آذر ‌85 در تهران برگزار می‌شود.

***


چایکوفسکی در فیلمخانه ملی ایران

سومین برنامه از شصت و یكمین دوره جلسات نمایش فیلمخانه ملی ایران به نمایش فیلم "چایكوفسكی" اختصاص یافته است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی روز سه‌شنبه ‌18 مهر ماه در سومین برنامه شصت و یكمین دوره جلسات نمایش فیلمخانه ملی ایران (پاییز ‌1385) "چایكوفسكی" به كارگردانی ایگور تالانكین (محصول ‌1969) با نقش آفرینی اینوكنتی اسمو كتونوفسكی، آنتونینا شورانووا، ماپا پلیستسكایا و یوگنی لئونوف ساعت 30/18 برای اعضا سینماصحرا به نمایش در می‌آید.

"چایكوفسكی" فیلمی زندگی نامه‌ای است كه در آن زندگی چایكوفسكی به تصویر درآمده است. ایگور تالانكین در این فیلم علاقه چایكوفسكی به موسیقی و روحیه‌اش را در مصاف با رویدادهای متعارف زندگی وماجراجوهای عاطفی او به تصویر كشیده است.

***


ایزاد آنیلی : وضع زنان در سینمای ایران ایده آل است

"ایزاد انیلی" بازیگر زن سینما و تئاتر ایتالیا، درجریان نشست ویژه‌ی "چشم‌انداز سینمای كوتاه ایران" كه به همت مركز گسترش سینمای مستند و تجربی در شهر ناپولی ایتالیا بر پا گردیده، گفت: وضعیت سینمای ایران و كار زنان در آن، ایده‌آل است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مركز گسترش سینمای مستند و تجربی: در میزگرد "سینمای ایران و زنان" این چشم‌انداز كه روز گذشته و پس از نمایش فیلم مستند "زنان سینمای ایران" ساخته "كارلو داماسكو" با حضور آنتونیو شركاء (منتقد)، سودابه مجاوری(مستندساز)، ایزا دانیلی (بازیگر) و دكتر بیانكا فیلیپینی( استاد دانشگاه و متخصص سینمای ایران) برگزار شد.

سودابه مجاوری خطاب به حضار گفت: برای هنرمندان ایرانی، میان مرد و زن تفاوتی وجود ندارد. چون در كار هنری،انسان بودن شرط اول است.

وی افزود: در ایران، زنان هنرمند از نقاش گرفته تا فیلمساز و بازیگر هنر ماندگاری را آموخته‌اند.

ایزادانیلی بازیگر ایتالیایی كه در كارنامه هنری‌اش، بازی در آثار كارگردانی چون "یتوری اسكولا" و "مارگریت وان تروتا" به چشم می‌خورد نیز در این میزگرد گفت: به نظر می‌رسد كه برخلاف تصویر رسانه‌ها از ایران، قدرت انتخاب و شرایط كاری زنان در سینمای ایران، ایده‌آل است.

گفتنی است "چشم‌انداز سینمای كوتاه ایران" كه برای نخستین بار، با برنامه‌ریزی ومدیریت "مركز گسترش سینمای مستند و تجربی" معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همكاری و مشاركت استانداری اركولانو، شهرداری ناپولی، سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا و موسسه ZEFIR در شهر "ناپولی" ایتالیا بر پا گردیده، تا دوشنبه شب (17 مهر ماه 1385) ادامه خواهد یافت.


اخبار تئاتر

گوش کن

نمایش "گوش كن" نوشته محمد رضایی‌راد به كارگردانی مینا حبیلی از روز پنج‌شنبه سیزده مهر ماه به مدت دو هفته در سالن خانه نمایش اداره تئاتر به اجرا در می‌آید. نمایش "گوش كن" به زنی می‌پردازد كه درگیر مسائل مالی همسرش است و سعی در حمایت او دارد اما ناگهان خود را در عمق فاجعه می‌یابد.

در این نمایش آسیه ضیایی بازی دارد. گفتنی است این نمایش در پنجمین جشنواره تئاتر بانوان موفق به كسب جایزه اول نمایشنامه نویسی برنده جایزه دوم بازیگری شده است.

***


کمدی درام های زندگی

نمایش "كمدی درام‌های زندگی" به نویسندگی و كارگردانی بابك محمدی همزمان با فرا رسیدن عید سعید فطر از روز چهارم آبان ساعت 18 در فرهنگسرای هنر روی صحنه می‌رود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی فرهنگ‌سرای هنر، این نمایش مجموعه‌ای از ‌20 قطعه نمایش با رویكرد كمدی - انتقادی است كه مدت اجرای هر یك از این قطعات بین دو تا پانزده دقیقه است و تنوع موضوعات در كنار نقش‌آفرینی‌های متفاوت هنرپیشه‌ها، اجرایی نو و تازه از تئاتر را به صحنه می‌آورد.

محمدی با دست مایه قراردادن مضامینی نظیر نژادپرستی، جراحی زیبایی، علاقه به سگ‌ها، فلسفه كتك خوردن، اهمیت گردشگری، بدرفتاری اروپاییان با خارجی‌ها و دیگر اتفاقات روزمره، این قطعات نمایشی را خلق كرده است.

بنا به این گزارش، در نمایش كمدی درام‌های زندگی، مریم سعادت در هفت نقش، افسر اسدی و احمد ساعتچیان در شش نقش ومائده طهماسبی و محمدرضا جودی هر یك در شش نقش كاملا متفاوت ظاهر می‌شوند. محمود اكبرشاهی، كاظم سیاحی، شیما بخشنده و مژگان جودی، دیگر بازیگران این نمایش‌اند.

***


لزوم برنامه‌ریزی یك پارچه برای گروه‌های حرفه‌ای تئاتر كودك و نوجوان

به گزارش ایسنا، سیمین امیریان نویسنده، كارگردان و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با روابط عمومی سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر كودك و نوجوان گفت: وقتی یك هنرمند با سابقه تئاتر كودك و نوجوان كه بیش از ‌20 سال از عمر خود را صرف این هنر و آموزش آن كرده است امكان یك اجرا در سال نیز به دست نمی‌آورد، چگونه امكان دارد كه بتوان از تئاتر كودك ونوجوان آن هم به شكل حرفه‌ای صحبت كرد؟ من به عنوان یك كارگردان كه از زمان تولید نمایش "افسانه كلاغ" به طور مداوم در این حوزه فعالیت كرده‌ام باید محل ثابتی برای اجرا داشته باشم، چون این هنر شغل من است. اما با تاسف می‌بینم كه همه، حتی افرادی كه هیچ تجربه‌ای در كارگردانی یك كار عروسكی و كودك نداشته‌اند، به راحتی امكان كارگردانی می‌یابند.

وی با تاكید بر اینكه هنرمندان جوان نیز اجازه دارند كار كنند و این حق آنان است، گفت:‌مسوولان و افرادی كه سرپرستی تئاتر كودك و نوجوان را به عهده دارند باید توجه داشته باشند كه هنرمند حرفه‌ای باید به طور مرتب كار كند و حتی اگر شرایط برایش بهتر نمی‌شود، بدتر هم نشود.

وی با تاكید بر لزوم برنامه‌ریزی یك پارچه برای گروه‌های حرفه‌ای تئاتر كودك و نوجوان و تالارهای نمایشی این حوزه گفت: متاسفانه گاه دیده می‌شود كه یك تغییر مدیریت و یا یك پاسخ نامعقول و نسنجیده باعث قطع پروژه فعالیت یك هنرمند می‌شود و با اینكه او، تماشاگر و حرفه خودش را به خوبی می‌شناسد، باید از ابتدا آغاز كند. این در حالی است كه اگر برنامه‌ریزی‌ها درست انجام شود، هنرمندان آكادمیك مجال كار بیشتری می‌یابند و تمام كسانی كه كار كودك و نوجوان انجام می‌دهند از صنف مربوط به خود، مجوز كسب خواهند كرد.

وی در پایان تاكید كرد: صنف تئاتر كودك و نوجوان باید به فعالان این حوزه مجوز فعالیت بدهد. این امری طبیعی است كه همچون صنوف دیگر باید روی فعالیت افراد، نظارت صورت گیرد.

***


مجمع عمومی كانون نمایشنامه‌نویسان تئاتر مقاومت

دومین مجمع عمومی كانون نمایشنامه‌نویسان تئاتر مقاومت چهارشنبه 19 مهر ماه ساعت 16 سالن كوثر بنیاد فرهنگی روایت برگزار می‌شود.

در این جلسه، هیات رییسه كانون گزارشاتی از عملكرد و برنامه‌های اجرا شده توسط این كانون را برای اعضاء شرح خواهد داد. همچنین این كانون راهكارهایی را مبنی بر تولید، اجرا و چاپ نمایشنامه‌هایی با موضوع دفاع مقدس به صورت طرح ارائه می‌دهد تا در صورت نهایی شدن به تصویب اعضای كانون برسد. در پایان در ضیافت افطاری كه به همت انجمن تئاتر انقلاب ودفاع مقدس برگزار می‌شود از برگزیدگان پنجمین دوره‌ی مسابقات نمایشنامه‌نویسی تئاتر مقاومت تقدیر خواهد شد.

نمایشنامه‌های برتر تئاتر مقاومت توسط هیات داوران، نغمه ثمینی، علیرضا نادری و محمد یعقوبی بازخوانی و انتخاب شده‌اند.


اخبار موسیقی

پروانه فعالیت شركت فرهنگی هنری نوای رامشه لغو شد

به گزارش ایسنا بنا براعلام دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی پروانه فعالیت شركت فرهنگی هنری "نوای رامشه" به دلیل همكاری با شبكه‌های غیرمجاز فارسی زبان وهمچنین تهیه ویدیو كلیپ‌های غیرمجاز لغو شد.

به گزارش دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، به دنبال غیرمجاز خواندن فعالیت شبكه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در نتیجه ممنوعیت همكاری موسسات فرهنگی هنری، كانون‌های آگهی وتبلیغاتی و سایر موسسات و سازمان‌های داخل با شبكه‌ی مذكور، پروانه شركت فرهنگی وهنری نوای رامشه به دلیل عدم توجه به اعلام فوق و همچنین نادیده گرفتن تذكرهای متعدد به استناد ماده 12 آیین‌نامه نحوه صدور مجوز تاسیس موسسات، شركت ها و مراكز تهیه، تولید وتكثیر آثار صوتی، لغو و از فعالیت آن شركت در امور هنری جلوگیری می‌شود.

منبع :ایسنا