تبیان، دستیار زندگی
فیبرها تارهایی هستند نازک و بلند که در انتقال برق از سیم های مسی بهتر عمل می کنند و باعث انتقال نور هم می شوند. فیبرهای نوری از ماده ی شفافی مثل شیشه یا پلاستیک ساخته شده است. هسته ی نازک شیشه ای در مرکز فیبر که سیگنال های نوری در آن حرکت می کنند و روکش..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی نورا

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

غرفه های دانش آموزی

پژوهشگران جوان راهنمایی نورا به مدیریت سرکار خانم زهرا عدالت جو در بخش غرفه و سمینارهای علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی نورا، غرفه ها

غرفه ها

پژوهش خانم ها زهرا قلی زاده، صبا اردوانی، یاسمن پازوکی، ریحانه بحرامیان و مائده راجع با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم پالیزیان با موضوع فیبر نوری می باشد.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی نورا، غرفه ها

به گفته این پژوهشگران:

فیبرها تارهایی هستند نازک و بلند که در انتقال برق از سیم های مسی بهتر عمل می کنند و باعث انتقال نور هم می شوند.

فیبرهای نوری از ماده ی شفافی مثل شیشه یا پلاستیک ساخته شده است. هسته ی نازک شیشه ای در مرکز فیبر که سیگنال های نوری در آن حرکت می کنند و روکش خارجی فیبر که دور تا دور هسته را احاطه کرده و باعث نور منعکس شده به هسته می گردد.

یک روکش پلاستیکی نیز برای حفاظت فیبر نوری در نظر گرفته شده است.

مزایای فیبر نوری نسبت به سایر سیم هاانعطاف پذیری، ارزان تر، نازک تر، ظرفیت بالا و در کار هم دخالتی نداشته و هر یک کار خودشان را انجام می دهند، سبک وزنند و قابلیت انتقال سیگنال های دیجیتال و غیر قابل اشتعال هستند.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

فیبرهای نوری درکارهای برقی، پزشکی، لوله کشی، دوربین های دیجیتال، شبکه های مخابراتی و  مخابرات از راه دور قابل استفاده می باشد.

پژوهش خانم ها یاسمن کجیله، مهرآفرین سعیدی، اصیلا کریمیان، الهه سالمه با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم حاتمی با موضوع ساخت قایق با سلول خورشیدی می باشد.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی نورا، غرفه ها

به گفته این پژوهشگران :

برای ساخت قایق ابتدا بدنه را به وسیله ی فوم ساخته و برای اصطکاک کمتر از دو بطری در زیر آن استفاده می کنیم و به وسیله ی آرمیچر و پروانه ی وصل شده وسط دو بطری زیر قایق و بعد بر روی بدنه دو عدد سلول خورشیدی قرار دادیم و آرمیچر و پروانه ی دیگری روی یونولیت سوار کرده و بالای قایق قرار دادیم و برای هر سلول خورشیدی یک کلید گذاشتیم که در صورت استفاده آن را روشن و باعث حرکت پروانه می شود.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

با استفاده از انرژی خورشیدی که پایان ناپذیر و با اتمام سوخت های فسیلی استفاده از این منبع انرژی در حال افزایش است.

عنوان پژوهش خانم ها حانیه فلاح آزاد، تینا مرادی، فاطمه موسوی، فائزه فیاض با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم سمیه محسنی با موضوع کوره آفتابی می باشد.

به گفته این پژوهشگران:

ساختمان آب گرمکن از یک پایه، یک کانکتور و یک مخزن ذخیره ی آب، و چند لوله ی آلومینیومی تشکیل شده است. و با مونتاژ این وسایل روی هم و حرکت آب در لوله های آلومینیومی باعث گرم شدن آب می شود.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

استفاده از انرژی خورشید برای مصارف خانگی و طبیعی بودن آن مورد استفاده ی بسیاری است.

پژوهش خانم ها مهیا فیض، فاطمه زارع بدیع، صبا حق دوست، هستی دانش کیا با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم سمیه محسنی با موضوع چنگ لیزری می باشد.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی نورا، غرفه ها

به گفته این پژوهشگران:

چنگ لیزری به ظاهر شبیه چنگ آلات موسیقی می باشد اما به جای تارهای فلزی از پرتوهای نور لیزری استفاده می شود که در قسمت بالای چنگ لیزر تابیده به سنسورهای حساس که در قسمت پایین وجود دارند و با قطع نور شروع به آهنگ زدن می کنند و برای دیدن بهتر از بخار آب استفاده کردیم.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

کارکردی به عنوان بازی با فیزیک (علم نور) و تلفیقی از نور و موسیقی و در دستگاه چنگ لیزری از کیت آن، به عنوان دزدگیر نیز استفاده می شود.

مطالب مرتبط

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی نورا (بخش سمینار های دانش آموزی)

گالری عکس دستاوردهای پژوهشی راهنمایی نورا

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی