تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران جوان دبستان نورا به مدیریت سرکار خانم جعفری در بخش غرفه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی دبستان نورا

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

غرفه های دانش آموزی

پژوهشگران جوان دبستان نورا به مدیریت سرکار خانم جعفری در بخش غرفه های علمی هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

دستاوردهای پژوهشی دبستان نورا، غرفه ها

غرفه ها

عنوان پژوهش خانم ها آتنا یاری، زینب قائم مقامی، هستی یزدان پناه، مرجان فخری با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم استاد باقر با موضوع رنگ آمیزی با رنگهای طبیعی می باشد.

به گفته این پژوهشگران :

با پژوهشی که در ساعت های درسی مدرسه برگزار می شد به بررسی رنگ های طبیعی و گیاهانی که می توان با آن ها رنگ آمیزی نمود پرداختند. در هر جلسه گیاهی را انتخاب نموده و با آن پارچه هایی با جنس های مختلف را رنگ آمیزی نمودند که از هر گروه رنگ آمیزی شده نمونه ای را به عنوان نمونه ارایه دادند.

دستاوردهای پژوهشی دبستان نورا، غرفه ها

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

نتایجی که از این پژوهش به دست آوردند این که اگر مواد گیاهی را در آب جوش قرار دهیم و مدتی با پارچه بجوشانیم بهتر رنگ می گیرد. بعضی از پارچه ها به علت این که از نخ بیش تری در آن ها استفاده شده بهتر رنگ می گیرند. رنگ دهی گیاهان با هم فرق دارند و در نهایت این که رنگ آمیزی با رنگ های طبیعی برای کودکان و افرادی که حساسیت دارند مفیدتر است. زردچوبه و روناس بهتر از بقیه ی گیاهان رنگ دهی روی پارچه دارد.

پژوهش خانم ها هلیا شاهقلی، نگین آل بویه، نرگس مونسی، مهلا مغازه با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم استاد باقر با موضوع ستاره های دنباله دار و شهاب سنگ ها می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبستان نورا، غرفه ها

به گفته این پژوهشگران :

این گروه با استفاده از کتاب های بسیاری در زمینه ی نجوم و فضا به بررسی موضوعات مطرح در این حیطه پرداختند تا در نهایت این موضوع یعنی شهاب سنگ ها و ستاره های دنباله دار را انتخاب نمودند. با استفاده از منابع مختلف به پژوهش و تحقیق وسیع در جلسات زنگ پژوهش مطالب جمع آوری شده ی خود را آورده و در گروه به بررسی گذاشتند که در نهایت به ساخت ماکت از شهاب سنگ انجام شد.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

در مورد شهاب سنگ ها اطلاعات به دست آمده اینکه چگونگی ایجاد آن ها، مشاهده ی آن ها در آسمان، ستاره ی دنباله داری که با چشم غیر مسلح می توان دید و غیره ....

و این اطلاعات به دست آمده به شناخت بشتر جهان هستی و در نهایت به وجود قدرت خداوند متعال انجامید.

پژوهش خانم ها فاطمه نمازی، هدی روزبهانی، یاسمن فتحعلی زاده، بهار پور امجد با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم استاد باقر با موضوع زندگی جانوران ماقبل تاریخ (دایناسورها) می باشد.

به گفته این پژوهشگران :

با استفاده از کتاب های مختلف و اینترنت به موضوع مورد نظر پرداختند و توانستند بیاموزند مطالبی در مورد انواع دایناسورها، نحوه ی زندگی آن ها، محل زیست آن ها و نوع غذای آن ها و نحوه ی انقراض نسل دایناسورها و غیره ... آموختند.

و در نهایت با ساخت دست سازه ای از کره ی زمین به صورت مسطح و گذاشتن انواع ماکت های دایناسور روی آن و پلاکاردی مربوط به اطلاعات هر کدام از آن ها کنار ماکت مربوطه، گزارششان را ارایه دادند.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

1- شناخت انواع دایناسورها

2- محل زیست آن ها

3- نوع غذای آن ها و ...

پژوهش خانم ها نفیسه خاوران، فرحناز عتیقی، عارفه خاکباز، بشری کوچکی با راهنمایی مسئول پژوهش سرکار خانم استاد باقر با موضوع ساخت فلاسک می باشد.

دستاوردهای پژوهشی دبستان نورا، غرفه ها

به گفته این پژوهشگران :

پس از بررسی تعاریف مختلف از عایق و تحقیق در مورد نحوه ی ساخت فلاسک این گروه روی ساخت فلاسک متمرکز شدند و در هر جلسه در ساعات پژوهش به صورت عملی با استفاده از 2 بطری نوشابه ی بزرگ و کوچک که ته بطری بزرگ را با کاتر بریدند و پایین در آن را هم بریدند و شیشه نوشابه ی کوچک را درون شیشه ی نوشابه ی بزرگتر قرار دادند.

در هر مرحله با مواد مختلفی از جمله پشم شیشه، روزنامه، گچ ساختمان سازی، خاک و پنبه و .... کار را تست کردند و بعد با ریختن آب جوش در آن و اندازه گیری دمای آن بعد از 20 دقیقه نموداری رسم نمودند.

نتایج به دست آمده از این پژوهش:

فلاسکی که با پشم شیشه ساخته شده بود از بقیه فلاسک ها بهتر عمل کرد، چون اختلاف دمای آب در این فلاسک بعد از 20 دقیقه از همه کمتر بود. و بدین ترتیب فلاسک ها با عایق های مختلف را بر طبق نمونه درجه بندی نمودند

مطالب مرتبط

گالری عکس دستاوردهای پژوهشی دبستان نورا

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی