تبیان، دستیار زندگی
برنامه‌ریزی و تامین بودجه دیرهنگام برای تولید مجموعه‌های ویژه ماه مبارک رمضان، عید نوروز یا دیگر مناسبت‌های سال در تلویزیون تبدیل به امری مرسوم شده است.حسین صابری، تهیه کننده "بوی خوش زندگی"، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید دیرهنگام آثار مناسبتی در تلویزیون مرسوم است

برنامه‌ریزی و تامین بودجه دیرهنگام برای تولید مجموعه‌های ویژه ماه مبارک رمضان، عید نوروز یا دیگر مناسبت‌های سال در تلویزیون تبدیل به امری مرسوم شده است.

حسین صابری، تهیه کننده "بوی خوش زندگی"، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شکل گیری کلی اثر گفت: "اوایل تابستان امسال طرح اولیه این کار به من پیشنهاد شد و در اوایل تیر بود که با تغییر خلاصه کلی داستان و اتفاقات فیلمنامه برای تولید در قالب 30 قسمت آماده شد. از 28 تیرماه کار کلید خورد و همزمان مرحله مونتاژ آغاز شد و اکنون همزمان با پخش آماده سازی قسمت های مختلف سریال ادامه دارد."

وی خاطرنشان کرد: "در حال حاضر چارچوب کلی قصه تا قسمت پایانی به طور کامل بسته شده، اما در برخی قسمت ها تصاویر لایی وجود دارد که هنوز برای تدوین نهایی ضبط نشده و ما همزمان با انجام روتوش و صداگذاری نهایی برخی از این تصاویر را ضبط و به مجموعه اضافه می کنیم. چون در این سریال برخلاف "خوش رکاب" نیازی به تولید مداوم بر اساس قصه نبود و بخش های مختلف سریال به طور جداگانه و پراکنده گرفته شد. به همین خاطر دست ما در تدوین غیرخطی کاملا باز است."

این تهیه کننده درباره در اختیار داشتن زمان مورد نیاز برای تولید "بوی خوش زندگی" توضیح داد: "زمان که کافی نبود. ما حتی یک ماه دیرتر از سایر شبکه ها تولید خود را آغاز کردیم. این مسئله در تلویزیون تبدیل به سنت شده، در حالی که باید زودتر برای ساخت یک سریال اقدام کرد. کار مناسبتی فضای خاص خود را می طلبد و باید در تولید آن دقت بیشتری اعمال شود، اما سفارش دیرهنگام تولید آثار مناسبتی تولید را دشوار می کند. مشکل کمبود زمان گاه شرایطی را به وجود می آورد که اگر یک قسمت با اصلاحیه پخش مواجه شود، مشکلات زیادی را برای رساندن سریال به پخش فراهم می کند."

صابری در خصوص ویژگی های کارگردانی علی شاه حاتمی و دلیل همکاری طولانی با وی اظهار داشت: "فعالیت برای ساخت چند سریال و فیلم مختلف باعث شده بین ما تعامل خوبی به وجود بیاید و ما در مورد توافق بر سر مسائل مختلف با همدیگر دردسر چندانی نداریم. چون هر کاری شرایط خاص خود را دارد. هر چند این همکاری بدون دشواری و حاشیه نیست. باید در نظر داشته باشیم که تولید 900 دقیقه سریال طی مدت دو ماه فرصت کافی برای تامل و دقت نظر زیاد باقی نمی گذارد و کارگردان گاه مجبور به چشم پوشی از برخی شرایط است تا سریال به موقع در اختیار پخش قرار بگیرد."

وی درباره اینکه جذابیت "بوی خوش زندگی" از آثار قبلی شاه حاتمی کمتر است، اعلام کرد: "تولید یک سریال در قسمت های 25 دقیقه ای با اثری 45 دقیقه ای تفاوت های زیادی دارد. مهمتر اینکه در هر قسمت از "بوی خوش زندگی" اتفاق یا اتفاقاتی بر اساس سیر طبیعی قصه به وجود می آید که به اندازه کافی می تواند باعث ایجاد جذابیت شود. ما هنوز به این جمع بندی نرسیده ایم که جذابیت کدامیک از سریال ها بیشتر است، اما به این مسئله می توانم اشاره کنم که ما به دنبال ساخت سریالی هستیم که از نظر ساختار و مضمون با دیگر آثار تلویزیونی ماه مبارک رمضان در دیگر شبکه ها تفاوت داشته باشد."

تهیه کننده "بوی خوش زندگی" درباره تناقض های موجود در رفتار شخصیت های سریال از جمله پدر نرگس برای تامین هزینه درمان دخترش یا رفتار ساده لوحانه و عجیب مجتبی یادآور شد: "ما در نظر داشتیم بر عشق میان نرگس و نامزدش تاکید داشته باشیم و به همین دلیل تامین هزینه درمان برای سیامک از اهمیت بیشتری در قصه برخوردار است که به نظر می رسد این مسئله دیده شده است. رفتارهای مجتبی هم به منظور ایجاد نوعی کنتراست با دیگر شخصیت های داستان و ایجاد تنوع در فضای قصه است. به خصوص اینکه هر کدام از شخصیت های داستان از دنیای متفاوت خود برخوردار است. شوخ طبعی مجتبی نیز بیشتر به شخصیت درونی مجید صالحی برمی گردد. من هیچ عمل غیرمنطقی در رفتار مجتبی نمی بینم."

صابری درباره مشکلات موجود در تولید این سریال گفت: "ما شب تا صبح درگیر تولید این کار هستیم. در این کار حدود 75 لوکیشن مختلف در نقاط مختلف شهر وجود داشت و تمامی لوکیشن های عمومی از بهشت زهرا گرفته تا هتل اوین، فرودگاه، کلانتری، ترمینال و ... را تصویربرداری کردیم. این بخش ها جدا از لوکیشن دفتر کار یا محل زندگی شخصیت های داستان است. البته در حال حاضر قضاوت در مورد کیفیت سریال دشوار است و ما خودمان که درگیر تولید هستیم به خوبی نمی توانیم درباره این سریال قضاوت کنیم. ولی باید کوتاه بودن زمان تولید نیز در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد."

داستان مجموعه تلویزیونی "بوی خوش زندگی" درباره سه دانشجو است که در خانه عمورستم پیرمرد آپاراتچی یک اتاق اجاره می کنند. مجتبی دانشجوی زبان انگلیسی، رضا دانشجوی پزشکی و سیامک دانشجوی رشته ادبیات فارسی هر کدام برای امرار معاش بعد از ظهرها به کاری مشغولند. بیماری سخت نرگس، نامزد سیامک و نیاز به تهیه پول برای درمان او و سرقت موتور مجتبی شرایط و اتفاقات تازه ای در قصه به وجود می آورد. مجید صالحی، پویا امینی، یوسف مرادیان، مجید حاجی زاده، خشایار راد، رضا ناجی و پوراندخت مهیمن تعدادی از بازیگران اصلی این سریال هستند که در ماه مبارک رمضان هر شب از شبکه پنج سیما پخش می شود.

منبع: مهر


لینک:

مروری بر سریالهای ماه مبارک رمضان

نگاهی به تصویر ماه رمضان در سینما

نگاهی به کیفیت سریالهای ویژه ماه رمضان

مینا لاكانی: پس از سال‌ها نقش منفی بازی می‌كنم

متن «صاحبدلان» مرا به بازی كشاند

خداحافظی مشایخی و سلام باران كوثری