تبیان، دستیار زندگی
استفاده از اینترنت امکان دسترسی به اطلاعات را برای مردم راحت تر کرده است و به طور حرفه ای توانسته کمک بزرگی به متخصصان نماید در این مطلب سعی داریم به مهارت هایی که توسط اینترنت در اختیار جامعه گذاشته شده اشاره ای داشته باشیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش آموزش مجازی در کتابداری اینترنتی

نکته ای که در این مطلب بر آن تاکید داریم نقش اینترنت در کتابداری در سال های اخیر است که پیشرفت های ارتباطی را دگرگون نموده و ساختار سنتی را دستخوش تغییرات بسیاری کرده است. به طوری که هر نفر با pc  شخصی اش می تواند به اطلاعاتی که قبلا قابل دسترسی نبود دسترسی پیدا کند و ارتباط برقرار نماید.

نقش آموزش مجازی در کتابداری اینترنتی

یادگیری در محیطی جدید

استفاده کنندگان از اینترنت ممکن است اطلاعات را به طرق مختلفی بدست آورند ولی روشی که برای متخصصان کاربردی تر است دسترسی به اطلاعات از طریق تمرین و ممارست به مدیریت اطلاعات است اگرچه نمی توان نقش محیط جدید کتابخانه ای را نادیده گرفت.

وظایف کتابداران در کتابخانه شامل رده بندی و فهرست نویسی و آموزش و نمایه سازی که هدف آن افزایش میزان دسترسی مراجعه کنندگان به مطالب موضوعی مورد جستجو است می باشد، که اگر این وظایف توسط اینترنت پی گیری شوند به کتابداران کمک خواهد کرد تا هر چه بیشتر در امر یاری رسانی به استفاده کنندگان موفق باشند.

متخصصان بر این امر، که کتابخانه نقش مهمی در چاپ برعهده دارد توافق نظر دارند و خواهان ادامه این روند در سازماندهی اطلاعات جهانی می باشند به طوری که از ارزش آن به طور فکری و فیزیکی کاسته نشود و مهارت هایی که برای استفاده کنندگان ضروری می باشد مد نظر گرفته شود این مهارت ها عبارت است از:

مهارت های جستجو در اینترنت

قابلیت تجزیه و تحلیل منابع و همخوانی با نیازها و ...

هم چنین کتابداران یابد به ایجاد فایل های کتابخانه ای که بر اساس فهرست نویسی مرتب شده باشند تا در یافتن اطلاعات اینترنتی کمک کنند و معتبر بودن اطلاعات نظارت داشته باشند.

مهارت هایی که برای استفاده کنندگان ضروری می باشد عبارت است از : مهارت های جستجو در اینترنت، قابلیت تجزیه و تحلیل منابع و همخوانی با نیازها و ...

مهارت های مورد نیاز برای کتابدار:

افزون بر مهارت هایی که کتابداران به طور سنتی داشتند، کتابداران الکترونیکی به یک سری مهارت های حرفه ای نیز نیاز دارند تا اطلاعات خود را بروز کنند و در صورت لزوم برای مدیریت محیط کاری که دایماً در حال تغییر است آمادگی داشته باشند چرا که این امر سبب می گردد تا مدیران موثرتری در بخش خدمات باشند.

یافتن اطلاعات در طبقه بندی  اینترنتی :

همان طور که نیاز دانشجویان به استفاده از اینترنت بیشتر می شود، نیاز به متخصصان در این زمینه به عنوان واسطه اطلاعاتی نیز افزایش می یابد. همان طور که در روش سنتی برای استفاده از کتابخانه احتیاج به یکسری اطلاعات اولیه برای دستیابی به کتاب مورد نظر داشتیم در روش اینترنتی نیز برای دریافت اطلاعات بیشتر به این آموزش احتیاج است.

نقش آموزش مجازی در کتابداری اینترنتی

نشریات رایگان در قالب الکترونیکی:

نشریات رایگان اینترنتی در مقوله کتابخانه اینترنتی بحثی دیگر است که برای همگان دسترسی به آن مقدور می باشد این نشریات به سرعت جهانی شده و یکی دیگر از منابع علمی است که مورد استفاده رشته های مختلف دانشگاهی است. انتشار این نشریات به سرعت در حال رشد و توسعه است و یکی از مزایای آن در کتابخانه هایی است که محدودیت منابع مالی دارند در این نوع از کتابخانه ها می توان از این طریق منبع پژوهشی وسیعی برای کامل کردن اطلاعات داشته باشیم.

نبود امکانات مالی و تکنولوژیکی باعث شده که کتابخانه ها به طور جدی تری به این مقوله بپردازند. نشریات الکترونیکی در اینترنت کاهش مشکلات مکانی و زمانی را برای دستیابی به اطلاعات را داشته است.

در حقیقت این نشریات موانع قانونی که بر سر راه رسیدن به کل متن مقاله بود را از میان برداشته و دیگر نیازی به عضویت و پرداخت حق اشتراک برای دسترسی به مقاله نمی باشد و همه می توانند از جدیدترین پایان نامه ها و مقالات و ... به طور رایگان استفاده کنند.

و روند استفاده از این نشریات به کیفیت بالای مقالات و بروز رسانی دائم مطالب و دسترسی مداوم کاربران بستگی دارد. استفاده از این نشریات کار را به حدی راحت تر کرده که کاربر دیگر نیازی به ارائه مدرک برای استفاده از نشریات کتابخانه را ندارد.

ویژگی های کلی این نشریات :

  • دسترسی به اطلاعات زیاد در یک جا
  • دسترسی به متن کتاب ها
  • دسترسی به اطلاعات واقعی به دور از تبلیغات زمان برجستجوی راحت تر
  • دسترسی به نشریات مختلف در سراسر دنیا
  • دسترسی به موضوعات جدید

نقش آموزش مجازی در کتابداری اینترنتی

کلام آخر ...

کتابداران نقش مهمی در توسعه علم دارند یکی در اینترنت که از طریق به دست آوردن مطالب و فهرست نویسی خود را با علم روز هماهنگ می شوند، و دیگر در بحث آموزش کاربران برای آشنا نمودن منابع اینترنتی و ارزیابی کیفیت منابع که در اینجا نیز نقش کلیدی دارند و به عنوان واسطه های اطلاعاتی مهم در نظر گرفته می شوند.

تهیه:  سید خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان