تبیان، دستیار زندگی
دیدگاه برخی کارشناسان نشان دهنده این است که بهره هوشی به خوبی نمی‌تواند از عهده توضیح سرنوشت متفاوت افرادی برآید كه فرصت ها و شرایط تحصیلی مشابهی ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر، دبیرستان عترت در هشتمین

جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

پژوهشگران جوان دبیرستان عترت به مدیریت سرکار خانم فاطمه حاج سید جوادی در هشتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. سمینار بررسی رابطه ی هوش چندگانه از این دبیرستان جزو برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. محدثه بیگدلی و زهرا سلیمی دو پژوهشگر عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم مرجان افشاری انجام دادند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

دستاورد برتر دبیرستان عترت در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

مقدمه

هوش هیجانی اولین بار در سال 1990 و به عنوان شکلی از هوش اجتماعی مطرح شد که شامل توانایی کنترل احساسات و هیجانات در خود و دیگران، پذیرش دیدگاه سایر افراد و کنترل روابط اجتماعی است. هوش هیجانی یکسری از توانایی ها و مهارت های غیرشناختی است که توانایی برد را در مقابله با فشارها و اقتضاهای محیطی افزایش می دهد.

دیدگاه برخی کارشناسان نشان دهنده این است که بهره هوشی به خوبی نمی‌تواند از عهده توضیح سرنوشت متفاوت افرادی برآید كه فرصت ها و شرایط تحصیلی مشابهی دارند. هوش تحصیلی(IQ) در فراز و نشیب‌های زندگی به تنهایی نمی‌تواند آمادگی زیادی در افراد برای مقابله ی صحیح ایجاد كند و لزوماً تضمین كننده رفاه، شخصیت اجتماعی و یا احساس شادكامی در زندگی نیست. در واقع تنها 20% موفقیت افراد به (IQ) بستگی دارد و بقیه آن بسته به هوش هیجانی و هوش اجتماعی است.

دستاورد برتر دبیرستان عترت در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

هوش هیجانی، نوعی توانایی ذهنی است كه مشخص می‌كند چگونه می‌توانیم از سایر مهارت های خود از جمله بهره هوشی به بهترین صورت استفاده كنیم. یكی از امتیازات  EQ به IQ ، بعد اكتسابی بودن آن است كه به راحتی قابل یادگیری، تكامل، بهبود و اصلاح می‌باشد.

در همین راستا در پژوهش حاضر رابطه هوش و پیشرفت تحصیلی مورد بررسی قرار گرفته است تا با ارایه راهکارهای پیشنهادی، بتوان در جهت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گام های موثری برداشته شود.

اهداف پژوهش

بررسی رابطه بین:

پیشرفت تحصیلی و مولفه هوش فضایی

پیشرفت تحصیلی و مولفه هوش كلامی - زبانی

 پیشرفت تحصیلی و مولفه هوش درون فردی

 پیشرفت تحصیلی و مولفه هوش برون فردی

دستاورد برتر دبیرستان عترت در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

سوال پژوهش

آیا بین پیشرفت تحصیلی و مولفه های هوش فضایی ،کلامی درون فردی و برون فردی در دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد؟

ترستون (1938)  شش عامل تشکیل دهنده هوش را به صورت زیر بیان کرده است:

عامل عددی: توان انجام عملیات ریاضی با سرعت و بطور صحیح

عامل کلامی: توان انجام آزمون های درک کلامی

عامل فضایی: توان کاربرد ماهرانه اشیا در فضای تخیلی

عامل روانی کلمات: توان تفکر سریع در باره کلمات

عامل استدلال: توان کشف قواعد از طریق تفکر قیاسی و استقرایی

عامل حافظه ی طوطی وار: توان یاد سپاری سریع

دستاورد برتر دبیرستان عترت در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

در این پژوهش تعاریف هوش، هوش تصویری – فضایی، هوش کلامی – زبانی، هوش منطقی – ریاضی، هوش اندامی- جنبشی، هوش موسیقیایی، هوش میان فردی، هوش درون فردی و هوش طبیعت‌گرا از دیدگاه گاردنر و روانشناسان دیگری نیز گفته شده است.

                      عواملی که بر هوش تاثیر دارند

دستاورد برتر دبیرستان عترت در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

عوامل بیولوژیکی: هوش می تواند به ارث برسد . گروهی از ژن ها حامل مشخصات هوشی افراد هستند که می تواند به فرزندان آنها منتقل شود .

مقایسه نمره‏هاى آزمون هوشىِ دوقلوهاى یكسان است كه در یك محیط واحد پرورش یافته باشند. نتایج چنین بررسیهایى حاكى از آن است كه‏ وراثت نقشى نسبتاً مهم در تعیین حد و سطح هوش ایفا مى‏كند

عوامل محیطی موثر بر هوش: هوشمندی در محیطی که به آن توجه شود می تواند رشد داشته باشد . در مقابل رفتارهایی وجود دارد که می تواند هوشمندی یک فرد را بکاهد ، مانند کارهای خسته کننده طولانی.

عوامل زیستی موثر بر هوش: از عوامل مهم موثر بر هوش ، تغذیه و دیگر شرایط دوران بارداری است. تغذیه مناسب در این دوران و رعایت بهداشت جسمی و روحی مادر ، تاثیر مهمی در هوش نوزاد خواهد داشت.

راه های افزایش هوش در این پژوهش، ورزش مستمر، ورزش ذهن، خوردن غذاهای حاوی امگا 3، حذف غذاهای پر چرب و نوشیدنی های الکلی عنوان شده است.

نتیجه گیری

دستاورد برتر دبیرستان عترت در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

یافته های محقق مبین آن است که بین مولفه های هوش فضایی،کلامی، درون فردی و برون فردی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر رابطه معنی داری وجود دارد. یعنی بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر همبستگی مثبت وجود دارد. یعنی با افزایش هوش درون فردی و برون فردی، موفقیت تحصیلی دانش آموزان نیز افزایش می یابد. این نتایج با  تحقیقات ( طهماسبی ،1388 و پیش قدم ،1387 و ثمری ،1387 و بشارت ، 1385و دهشیری ، 1385 و حسینعلیان ، 1384و آیدز ،2001 ) همسو است.

برای مطالعه کامل این پژوهش اینجا کلیک کنید.

لینک مرتبط: ویژه نامه ی هشتمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی