تبیان، دستیار زندگی
بیش از سه میلیون زوج نابارور در کشور تنها به خاطر هزینه های سنگین درمان ناباروری، مجبورند در رویای شیرین پدر و مادر شدن، روزگار سپری کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند درصد زوج ها نابارورند؟


بیش از سه میلیون زوج نابارور در کشور تنها به خاطر هزینه های سنگین درمان ناباروری، مجبورند در رویای شیرین پدر و مادر شدن، روزگار سپری کنند. در حالی که سازمانهای بیمه گر همچنان از پوشش خدمات درمانی و دارویی ناباروی امتناع می کنند و حاضر نیستند این خدمات را حمایت کنند.

گزارش ها و بررسی ها در کشور نشان می دهد که در حدود 15 درصد زوجهای جوان ایرانی نابارور هستند که عددی در حدود 3 میلیون زوج را شامل می شود. این در حالی است که هر سال در حدود 150 هزار نفر به تعداد زوجهای جوان نابارور در کشور افزوده می شود.

بیمه ،بارداری،نوزاد

دکتر عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به افزایش هزینه‌های درمان ناباروری در کشور، گفت: نبود مدیریت قوی و کارآمد و همچنین عدم حمایت بیمه‌ها، هزینه‌های درمان ناباروری را چندین برابر کرده است.

وی با کمرشکن خواندن هزینه‌های درمان ناباروری برای بیماران کمرشکن، افزود: با وجود پیشرفتهای چشم‌گیر پزشکی در حوزه درمان ناباروری اما هنوز نتوانسته‌ایم خدمات خوبی را به بیماران عرضه کنیم و به آنها در پرداخت هزینه‌های درمان یاری رسانیم.

فتاحی با تاکید بر اینکه پژوهشکده رویان از بهترین مراکز درمانی دنیا محسوب می‌شود، گفت: امروزه هزینه‌های درمان برای بیماران نابارور بسیار سنگین است و متاسفانه در حوزه سلامت این گرانی‌ها بسیاری از مردم را به خط فقر ‌کشانده است چراکه در هر بخشی از بهداشت و درمان هزینه‌ها چندین برابر شده است.

دکتر محمد ابراهیم پارسانژاد رئیس انجمن علمی و تخصصی باروری و ناباروری ایران، در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: هزینه های درمان ناباروری در کشورمان با توجه به تغییرات نرخ ارز، بسیار بسیار بالاست به طوریکه حداقل هزینه برای درمان ناباروری، سه میلیون تومان است.

امروزه هزینه‌های درمان برای بیماران نابارور بسیار سنگین است و متاسفانه در حوزه سلامت این گرانی‌ها بسیاری از مردم را به خط فقر ‌کشانده است چراکه در هر بخشی از بهداشت و درمان هزینه‌ها چندین برابر شده است

وی با اظهارتاسف از اینکه سازمانهای بیمه گر خدمات درمان ناباروری را تحت پوشش قرار نمی دهند، افزود:

اکثر تجهیزات، داروها و مواد مصرفی در امر درمان ناباروری در کشور، وارداتی است و همین مسئله باعث شده با توجه به روند رو به افزایش نرخ ارز در یک سال گذشته، شاهد افزایش قیمت داروها و تجهیزات مورد نیاز در امر درمان ناباروری در کشور باشیم.

رئیس انجمن علمی و تخصصی باروری و ناباروری ایران، از وجود 3 میلیون زوج نابارور در کشور خبر داد و گفت: میزان هزینه درمان ناباروری در کشورمان، بستگی به سیکل درمان دارد اما حداقل 3 میلیون تومان هزینه دارد که می تواند بیشتر هم باشد.

پارسانژاد با اشاره به فعالیت 60 مرکز درمان ناباروری در کشور، افزود: با این وضعیت برای هیچ مرکز درمان ناباروری صرف نمی کند با این دریافتها بتواند ارائه خدمت کند.

جنین-کودک-پدر و مادر-خانواده

دکتر ربابه طاهری‌پناه دبیر علمی نوزدهمین کنگره باروری و ناباروری نیز با این این مطلب که شانس بارداری در تمام دوره‌های IVF، تا 40 درصد است، گفت: متأسفانه در ایران بیمه‌ها هیچ هزینه‌ای را برای درمان یا جراحی‌های مربوط به ناباروری و IVF نمی‌پردازند در صورتی که در کشورهای اروپایی گاهی تا 6 دوره درمانی را بیمه‌ها تقبل می‌کنند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهارداشت: پوشش بیمه‌ای سبب آرامش زوجین برای هزینه‌های درمان ناباروری و در نهایت افزایش درصد بارداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای اروپایی اگر بیماری در حین درمان شانس کمتری برای بارداری داشته باشد می‌تواند این دوره را لغو کرده و به زمان دیگری موکول کند افزود: اما در ایران به دلیل هزینه‌ای که فرد پرداخت می‌کند ترجیح می‌دهد حتی با نیم درصد شانس بارداری دوره را ادامه دهد.

طاهری پناه همچنین به تبعات حذف ارز مرجع برای واردات داروهای درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: با ارز مبادله ای، هزینه داروهای بیماران 2 برابر شده است. بطوریکه قبلا اگر در حدود یک میلیون تومان بود حالا به دو میلیون رسیده است.

وی از افزایش 25 درصدی هزینه جراحی درمان ناباروری خبر داد و گفت: هر سیکل درمان، بین 1 تا 2 میلیون هزینه جراحی دارد.

دکتر منصوره موحدین عضو هیئت مدیره انجمن علمی و تخصصی باروری و ناباروری ایران ، از دستاورد جدید محققان کشورمان در حوزه درمان ناباروری خبر داد و گفت: پس از 10 سال تحقیق و بررسی و طی کردن مطالعات آزمایشگاهی توسط محققان کشورمان در شرکت دانش ‌بنیان توانستیم کیت‌های ذوب و فریز جنین را در داخل بسازیم و روانه بازار کنیم.

وی درباره مشخصات و کاربرد این کیت‌ها گفت: در روشهای کمک باروری مانند IVF‌ جنین‌های مازادی که در محیط‌های آزمایشگاهی تشکیل می‌شوند می‌توانند فریز شده و در صورت موفق نبودن یک دوره درمانی یا فرزند بعدی با استفاده از کیت‌ها فریز شده و سالها نگهداری شوند.

با وجود پیشرفتهای چشم‌گیر پزشکی در حوزه درمان ناباروری اما هنوز نتوانسته‌ایم خدمات خوبی را به بیماران عرضه کنیم و به آنها در پرداخت هزینه‌های درمان یاری رسانیم

به گفته این جنین‌شناس، همچنین محیط کشت که برای پرورش جنین در محیط آزمایشگاهی مورد نیاز است. پیش از این از طریق واردات تأمین می‌شد که این محصول نیز با یک پنجم قیمت مشابه خارجی در دسترس قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه در سال حماسه اقتصادی، سیاسی با وجود مشکلاتی که با تغییرات نرخ ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد شده باید به سمت تولید ملی پیش برویم، افزود: پیش از این نمونه‌های خارجی این محصول با قیمت بالای یک میلیون تومان وارد می‌شد که علاوه بر قیمت بالا شرایط حمل و ارسال آن نیز نامناسب بود چرا که عمدتاً به صورت مسافری وارد می‌شود.

به گفته متخصصین ناباروری، حداقل هزینه درمان ناباروری در کشورمان 3 میلیون است که این عدد با توجه به ادامه روند درمان و دارو، به 10 میلیون نیز می رسد.

متاسفانه به رغم تلاش های محققان و جامعه پزشکی کشور برای عقب نماندن از مباحث روز پزشکی و علمی در دنیا، سازمانهای بیمه گر با کم لطفی که نسبت به پوشش خدمات بیمه ای درمان ناباروری دارند، باعث شده اند تا 3 میلیون زوج جوان نابارور نتوانند هزینه های درمان ناباروری را تقبل کنند و لاجرم در رویای شیرین بچه دار شدن، روزگار سپری کنند.

بخش اجتماعی تبیان


منبع : مهرنیوز