تبیان، دستیار زندگی

راه‌هایی برای کاهش بوی نامطبوع ادرار

اگر فردی هستید که از بوی نامطبوع ادرار خود رنج می‌برید، حتما علت آن را پیدا کنید. کشف علت بوی نامطبوع ادرار، اولین قدم برای رفع آن می‌باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 بوی نامطبوع ادرار

برای کاهش بوی نامطبوع ادرار به توصیه های زیر عمل کنید:

1- تغییر مصرف مواد غذایی

یکی از مهم‌ترین عواملی که ادرار را بدبو می‌کند، استفاده از مواد غذایی نامناسب می‌باشد. به طور کلی ادرار به خودی خود بوی غیر طبیعی ندارد. اگر مواد غذایی نامناسب مانند انواع غذاهای آماده و فست فودی و پر ادویه استفاده شود، ادرار و حتی مدفوع، هم رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهند و هم بوی نامطبوعی ایجاد می‌کنند. از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و گازدار و غذاهای تند و پرادویه نیز اجتناب کنید.

 

2- نوشیدن آب به مقدار کافی

اگر احساس بوی نامطبوع  ادرار را دارید، حتما آب زیادی بنوشید. رقیق شدن ادرار با مصرف زیاد آب، بوی غیر طبیعی آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

ادرار رقیق دارای رنگی طبیعی و معمولا بدون بوی تند و نسبتا روشن می‌باشد، به همین علت است که به افراد توصیه می‌شود که در روزهای گرم تابستان بیش از 8 لیوان آب بنوشند تا علاوه بر تامین آب از دست رفته به شکل عرق، ادرار رقیق‌تری داشته باشند.

3- کنترل مصرف انواع مکمل‌های ویتامین

از مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامینی خودداری کنید. بعضی از انواع این مکمل‌ها مانند ویتامین B6  می‌تواند سبب بدبو شدن ادرار شود.

 

4- محدود کردن مصرف مارچوبه

به کسانی که به شکل مداوم از بوی غیر طبیعی ادرار خود رنج می‌برند، توصیه می‌شود که از مصرف مارچوبه خودداری کنند. مارچوبه بوی آمونیاک ادرار را قوی می‌کند و سبب بوی بد ادرار می‌شود.

نارسایی کبد یک بیماری جدی است که سبب غیر طبیعی شدن بوی ادرار می‌شود

 

چند توصیه

1- اگر فردی هستید که از بوی نامطبوع ادرار خود رنج می‌برید، حتما علت آن را پیدا کنید. کشف علت بوی نامطبوع ادرار، اولین قدم برای رفع آن می‌باشد.

برخی موارد یک مشکل جدی مانند انواع بیماری‌های عفونی باعث بوی بد ادرار می‌شوند. بنابراین اگر مدتی است که از بوی نامطبوع و تند ادرار خود شکایت دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم آزمایش ادرار از شما گرفته شود و هر گونه عفونت و بیماری نظیر بیماری‌های کبدی و کلیه‌ای و مثانه‌ای بررسی شود؛ مثلا افرادی که مشکل دیابت دارند، معمولا احساس می‌کنند که بوی ادرارشان به شیرینی نزدیک است.

گاهی پزشک هم با پرسش درباره بوی ادرار و کیفیت رنگ آن، گام مهمی را در تشخیص بیماری برمی‌دارد.

 

2- اگر احتمال وجود عفونت ادراری را می‌دهید علاوه بر مراجعه به پزشک و انجام موارد تجویز شده توسط پزشک، سعی کنید با مصرف کافی آب، هر 20 دقیقه یک بار به دستشویی بروید تا عفونت های موجود در دستگاه ادراری تان خارج شود.

 

3- مصرف مرکبات و غذاهای حاوی ویتامین ث را فراموش نکنید. این مواد غذایی به دلیل داشتن خاصیت اسیدی، بسیاری از عفونت های دستگاه ادراری را از بین می‌برند.

 

4- از سنین میان سالی به بعد به افراد توصیه می‌شود که به طور سالیانه نزد پزشک مراجعه کنند تا آزمایشات سالیانه ادرار از آنها گرفته شود و علت های احتمالی مشکلات ادراری بررسی شود.

 

5- نارسایی کبد یک بیماری جدی است که سبب غیر طبیعی شدن بوی ادرار می‌شود. کبد سبب شکسته شدن آمونیاک و تبدیل آن به اوره می‌شود. اوره نیز از طریق کلیه ها دفع می‌شود. زمانی که کبد مشکل داشته باشد و اصطلاحا دچار نارسایی کبدی شده باشید، آمونیاک تجزیه نشده و بوی ادرار بد می‌شود.

 

6- رشد باکتری‌ها و عفونت‌ها هم می‌تواند سبب بروز بوی بد و متعفن ادرار شود، مثلا عفونت مثانه و یا کلیه سبب غیر طبیعی شدن بوی ادرار می‌شود.

 

7- مصرف ویتامین C به صورت مکمل و یا به صورت طبیعی (ویتامین C در مرکبات  به وفور یافت می‌شود) در کاهش بوی تند و متعفن ادرار مناسب می‌باشد.

 

راهکار مناسب برای کاهش بوی توالت

اگر از بوی سرویس بهداشتی منزل خود به علت بوی ادرار ناراحت هستید، می‌توانید کار زیر را انجام دهید:

 

- یک بطری اسپری کننده تهیه کنید (مثل قوطی شیشه شوی) و نصف پیمانه سرکه را با نصف پیمانه آب ترکیب کنید و محلول را به داخل قوطی اسپری بریزید.

 

- مقداری پودر جوش شیرین در سرویس بهداشتی بپاشید.

 

- پس از آن، مخلوط سرکه و آب را اسپری کنید.

 

- مدتی صبر کنید تا محلول خشک شود. این کار به جوش شیرین زمان می‌دهد تا بوی نامطبوع ادرار را جذب خود کند.

 

- پس از چند ساعت می‌توانید منطقه را با آب و وسایل تمیز کننده بشویید.

 

پس از آن که بوی نامطبوع از بین رفت، می‌توانید برای معطر کردن آنجا از شمع‌های معطر و یا خوشبو کننده‌های هوا استفاده کنید.

 

اگر چشم های حساسی دارید، قبل از اسپری کردن سرکه، از محافظ چشم استفاده کنید تا چشم های شما تحریک نشود.


مطالب مرتبط:

9 روش برای کاهش بوی نامطبوع ناحیه تناسلی

12 توصیه برای بهداشت قاعدگی

تغییر رنگ ادرار نشانه چیست؟

با بوی بد چاه چه باید کرد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.