تبیان، دستیار زندگی
مدیران ورزش امارات تحت تأثیر توهم مقام‌های كشورهای حاشیه خلیج فارس قرار گرفتند و در اقدامی به دور از عرف جهانی، لیگ فوتبال حرفه‌ای خود را به نام تحریف شده خلیج .ع.ر.ب.ی تغییر دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیطنت دوباره اماراتی‌ها در فوتبال


مدیران ورزش امارات تحت تأثیر توهم مقام‌های كشورهای حاشیه خلیج فارس قرار گرفتند و در اقدامی به دور از عرف جهانی، لیگ فوتبال حرفه‌ای خود را به نام تحریف شده خلیج .ع.ر.ب.ی تغییر دادند.


لیگ برتر  جام خلیج فارس

به گزارش تابناک،كمیته برگزاری لیگ فوتبال امارات روز گذشته اعلام كرد كه این تغییر نام از فصل آینده این بازی ها اجرا خواهد شد.

«محمد ثانی الرمیثی»، رئیس كمیته فوتبال حرفه‌ای امارات اعلام كرد، خلیج (فارس) منبع خیر و بركت برای اماراتی‌ها بوده و نامگذاری لیگ فوتبال، نشانگر احترام به این شریان اصیل است؛ بازی‌های لیگ حرفه ای امارات شامل لیگ برتر ، سوپر جام و جام حذفی است.

متأسفانه برگزاری مسابقات فوتبال کشور‌های خلیج فارس (با نام جعلی) با مجوز کنفدراسیون فوتبال آسیا و جلوگیری از کاربرد نام خلیج فارس در بازی‌های کشور‌های اسلامی در ایران و معرفی بوعلی سینا، ابوریحان بیرونی و دیگر مشاهیر ایرانی به عنوان مشاهیر عرب در افتتاحیه بازی‌های آسیایی قطر، تنها بخشی از اقدامات هماهنگ سیاسی ورزشی اعراب علیه ایران بوده، ولی آیا در ایران، هماهنگی بین مسئولان سیاسی و ورزشی در حفظ منافع ملی ایرانیان وجود داشته است؟

سال گذشته، همزمان با سفر استانی رییس جمهور به استان هرمزگان و حضور وی در جمع مردم ابوموسی، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات، در اظهاراتی خارج از عرف دیپلماتیک، این سفر را محکوم کرده و آن را تجاوز به حقوق سرزمینی کشورش دانسته است! عبدالله سفر احمدی نژاد را «تجاوزی وقیحانه» به حاکمیت امارات بر سرزمینش و مانعی بر سر راه تمامی تلاش‌های امارات برای یافتن راهکاری مسالمت آمیز برای پایان «اشغال» جزایر توسط ایران دانسته است! دولت امارات به این کار بسنده نکرد و پس از آن سفیر خود در تهران را فراخواند.

در این باره باید گفت، کوتاهی از همان سه سال پیش آغاز شد که ‌در بازی ذوب آهن و الاتحاد، مسئولان در برابر خواسته بیجای ناظر عرب، در اقدامی توجیه ناشدنی پرچم خلیج فارس را پایین آوردند‌. همچنین اقدام سۆال برانگیز گزارشگر بازی ذوب آهن ـ الاتحاد بود که نه تنها از کوچکترین اشاره‌ به کار ارزشمند بینندگان غیرتمند اصفهانی در حفظ نام خلیج فارس خودداری کرد، بلکه حتی به هنگام شعار پر معنای تماشاگران «عرب باید بدونه خلیج فارس میمونه» تعمدا آنچنان با صدای بلند و بیان مطالب بی ربط تلاش می‌کرد، صدای تماشاگران غیرتمند اصفهانی به گوش میلیون‌ها بیننده تلویزیونی نرسد‌.

ادعاهای پوچ مقام‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس در این باره در شرایطی مطرح می‌شود که نام خلیج فارس در قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، یک نام درست برای آب‌های منطقه‌ای میان ایران و شبه‌جزیره عرب، به رسمیت شناخته شده است.

جالب این که حضور و مالکیت ایران در این سه جزیره به پیش از تأسیس امارات متحده عربی باز‌می‌گردد. سه اتفاق مهم از اواخر نوامبر تا اوایل دسامبر سال 1971، در فاصله یک هفته، در ‏منطقه رخ داد؛

نخست، خروج کامل نیروهای نظامی بریتانیا از خلیج فارس

دوم، ورود ‏نیروهای ایرانی به جزایر سه گانه

و سوم تأسیس دولت امارات‌.‏

اما ادعاهای پوچ مقام‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس در این باره در شرایطی مطرح می‌شود که نام خلیج فارس در قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، یک نام درست برای آب‌های منطقه‌ای میان ایران و شبه‌جزیره عرب، به رسمیت شناخته شده است.

همچنین سازمان ملل متحد در سال 1994 دستورالعملی ویرایشی را به عنوان یادآوری صادر کرده که در آن استفاده از نام صحیح «خلیج فارس»، الزامی شده است.

در این دستورالعمل ویرایشی که در تاریخ هجدهم اوت سال 1994 میلادی صادر شده، آمده است: «توجه کارکنان بار دیگر به دستورالعمل ویرایشی ST/CS/SFR.A/29 در خصوص استفاده از نام "خلیج فارس" جلب می‌شود. هدف از این الحاقیه این است تا نسبت به استفاده دقیق از این عبارت در مستندات، انتشارات و بیانیه‌های آماده شده از سوی دبیرخانه، دقت مبذول گردد».

این عبارت در دستورالعمل آمده، بیشتر جلب توجه می‌کند: عبارت کامل «خلیج فارس» در تمام موارد باید به جای عبارت کوتاه‌تر «خلیج» مورد استفاده قرار گیرد. حتی در صورت تکرار عبارت نیز باید عبارت کامل درج شود.‌

بخش ورزشی تبیان